Ajoneuvonostimet talleissa

Viestiketju:
Ajoneuvonostimet talleissa

Jos reikä on ollut oikeasti pölytön ja massaa on koko kierteen matkalla niin nousee kappale betonia kun aletaan tosissaan vetämään.
Kiila-ankkureilla on aika pienet kiristysmomentit ettei ankkurin lujuutta käytetä kiristykseen vaan itse kuormaan. (Kiila-ankkuri jännittää betonia aikalailla ja vaarana on kaikenlainen halkeaminen ja lohkeaminen)
Rannemomentilla nuo tulee vedettyä ja olisikohan nm:t suunnilleen puolet siitä mikä tavallisella pultilla.
Tässä tapauksessa on kiinnityksen lujuus suhteessa kuormaan sellainen että pysyisi vaikka m8 tangoilla ;)
 
ite tuossa monesti miettiny että jos on mahdollista niin miksi tuommosia nostureita ei voisi tukea myös tallin yläosien rakenteisiin?
Ei varmasti alkaisi heilumaan pilarit jos tulis ylös asti tuet,siellä ylhäällähän tilaa on allahan ne remontitkin tehdään eikä ylös ole monesti asiaa koskaan.
Monesti asiaa kyselly mutta eipä ole kukaan koskaan osannu vastailla
 
KAttoristikko ym rakenteet on yleensä tehty ylhäältä alas suuntautuville kuormituksille, ei muun suuntaisille rasituksille ?
 
Eikä kattoristikon alle saa pykälien mukaan laittaa mitään. :) Tallissakin piti kuvien mukaan väliseinä jättää parikymmentä milliä vajaaksi alapaarteesta että ristikko sopii painumaan lumikuorman alla... Kovasti sitä timpurin kanssa pohdittiin.
 
Eikä kattoristikon alle saa pykälien mukaan laittaa mitään. :) Tallissakin piti kuvien mukaan väliseinä jättää parikymmentä milliä vajaaksi alapaarteesta että ristikko sopii painumaan lumikuorman alla... Kovasti sitä timpurin kanssa pohdittiin.
Jaa....tölsyn ja kattopaneelin välissä on 2mm rako mutta kun on 50cm lunta katolla niin tölsy ei enään käänny eikä liiku mihinkään :) (kurkihirrellä tehty)
20200105_210931.jpg
 
Kummat on pykälät että kattoko se sitten painuu,joo no on se hyvä kun ei tartte ikinä mitään rakennella hermot siinä menis tai sitten vaan rakentelee eikä kysele keneltäkään mitään.
Eihän tuommonen nosturi mitään kattoa ales vedä heh sivuttainhan se siinä tukis,noo ne insinöörit on sellasia että en viitti 5min kauempaa niiden kanssa puhuakkaan kun ei heillä sitä peltoakaan ole.
Onhan se tietty jonkui uskomus että alla oleva nosturi meneekin lumen painosta lattiasta läpi,luulisi että se pitäs katon ylhäällä kun on enempi tukea välissä...
 
Viimeksi muokattu:
Kyse on siitä, ettei kattoristikkoa saa rasittaa muilla kuormilla kuin mitä sille on suunniteltu. Sitä ei saisi myöskään tukea kuin vain suunnitelluista kohdista, eli yleensä päistä.

Ristikon laskenta perustuu siihen, että kuormitus ja tuenta on tiedossa.
 
Onneksi ei tartte uusia rakennella vanhoissa voi vedellä tukia sinne ja tänne eikä tarvi kenellekkään kertoa vaikka polttais koko rakennuksen ehh!
 
ite tuossa monesti miettiny että jos on mahdollista niin miksi tuommosia nostureita ei voisi tukea myös tallin yläosien rakenteisiin?
Ei varmasti alkaisi heilumaan pilarit jos tulis ylös asti tuet,siellä ylhäällähän tilaa on allahan ne remontitkin tehdään eikä ylös ole monesti asiaa koskaan.
Monesti asiaa kyselly mutta eipä ole kukaan koskaan osannu vastailla
Ajatellaanpa vaikka 2-pilarinostinta. Siihen päälle joku nostimen kapasiteetin yläreunoilla oleva vehje jossa sattuu vielä painopiste olemaan voimakkaasti toisessa päässä. Siinä käy äkkiä niin, että pilarien yläpäät siirtyvät vaikkapa 20mm. Ei aiheuta normaalisti mitään draamaa ja tuota ei edes käytössä huomaa. Annas olla jos pilarien päät onkin ankkuroitu muutaman kattotuolin alapaarteeseen. Sillon ne ottaa vastaan kuormaa suunnasta johon niitä ei ole tarkoitettu, saattavat vähän taipua ja aikaamyöten alkaa esim. levykaton koolausrimojen naulanreiät käymään väljiksi ja se ei ole hyvä. Tarpeeksi kun nitkutellaan niin tulee koolaus alaspäin ja sitten se on komea levykatto.
Sinänsä tuo ylhäältä tuen ottaminen on hyväkin idea mutta se pitäs tehdä nurkasta ristikkäiseen nurkkaan, nosturi pilareiden kautta, johtavilla vaijereilla tms.
 
Kattoristikot perustuu pääasiassa siihen että alapaarretta yritetään venyttää ja yläpaarretta painaa kasaan. Ruoteet ja revat pitävät paketin kasassa ja kuormitukset oikeansuuntaisina.

Mutta jos kuormat eivät tule rakenteelle loogisesti/suunnitellusti niin nurjahdusriski on. olemassa.

Eli kun puoleenväliin ristikkoa laitetaan pilari niin se ristikko ei toimi enää samalla tavalla vaan pyrkii kuormitettuna taittumaan sivulle tai murtuu pistekuorman vuoksi. (Joo todennäköisyys tälle on 1/1000 ja kerran 2000v olevalla lumimäärällä, mutta luonnollisesti turhia riskejä pyritään minimoimaan.)
 
Tuota itekkin mietin että kai sitä monissa paikoissa katoissa jotian kiinni on mutta eritavoin,ja jos ite laittais niin melkeen väittäsin ettei se siit¨ä 50v mihinkään katto liikuis,sen verran täällä routa liikuttaa jo nyt rakennuksia että jos ne olis sortunu niin jo aikaa sitten.
Routa voipi nostaa 5-10cm täällä piharakennuksia,on siinä välillä ihmettelemistä kuinka saa ovet auki/kiinni heh!
 
Naulalevyillä kasattuihin kattoristikoihin ei kiinnitellä edes pajaverstaan sisäkattoa, tai sen rakenteita ......
 
Tuo halli, missä paja on, jossa puuhastelen, on rakennettu -83
 
Eikä kattoristikon alle saa pykälien mukaan laittaa mitään. :) Tallissakin piti kuvien mukaan väliseinä jättää parikymmentä milliä vajaaksi alapaarteesta että ristikko sopii painumaan lumikuorman alla... Kovasti sitä timpurin kanssa pohdittiin.
Meilläkin tuossa hallissa 12,45m pitkillä alapaarteilla nuo 1:3 kattoristikot, olikohan maksimi painuma mitoituslumikuormalla 23mm tjsp keskeltä. Nuo ristikot saa tuentaohjeen mukaan tukea joko päistä, tai päistä ja keskeltä.

Kummat on pykälät että kattoko se sitten painuu,joo no on se hyvä kun ei tartte ikinä mitään rakennella hermot siinä menis tai sitten vaan rakentelee eikä kysele keneltäkään mitään.
Eihän tuommonen nosturi mitään kattoa ales vedä heh sivuttainhan se siinä tukis,noo ne insinöörit on sellasia että en viitti 5min kauempaa niiden kanssa puhuakkaan kun ei heillä sitä peltoakaan ole.
Onhan se tietty jonkui uskomus että alla oleva nosturi meneekin lumen painosta lattiasta läpi,luulisi että se pitäs katon ylhäällä kun on enempi tukea välissä...
Kyllä, kaikki kattorakennetyypit painuu, toiset enemmän toiset vähemmän, mutta huomioon se on otettava. Nosturi tuskin tosiaan vetää kattoa alas, sensijaan se voi suorastaan painaa katon ylös, suunnittelemattomat kuormitukset voi tuoda epätoivottuja lopputuloksia. Ainahan sitä voi painella eteenpäin täydellisen tietämättömyyden suomalla äärettömällä itsevarmuudella.
Ja on nyt ihan pakko kysyä mitä ihmettä meinaat tuolla peltokommentilla? Tunnen itseasiassa aika monia insinöörejä jotka omistaa peltoa, osa itseasiassa aika isojakin viljelijöitä.. Ns. "maalaisjärjellä" voi monenlaista pikkurakennetta tehdä mutupohjalta ja kuvitellen vaikka mitä, mutta monimutkaisten rakenteiden (kuten vaikka jokin hiukankin isompi kattoristikkorakenne) suunnittelu on parempi jättää ihmisille jotka Tietävät eivätkä vain kuvittele, välttyy monelta vahingolta, vaikeilta vastuukysymyksiltä ja älyttömältä materiaalihukalta.
Ihan kaikella kunnioituksella mutta minusta vaikuttaa siltä ettet ole tällä foorumilla ihan ykkösketjussa kun rakenteiden lujuuksia arvioidaan =).

Tuota itekkin mietin että kai sitä monissa paikoissa katoissa jotian kiinni on mutta eritavoin,ja jos ite laittais niin melkeen väittäsin ettei se siit¨ä 50v mihinkään katto liikuis,sen verran täällä routa liikuttaa jo nyt rakennuksia että jos ne olis sortunu niin jo aikaa sitten.
Routa voipi nostaa 5-10cm täällä piharakennuksia,on siinä välillä ihmettelemistä kuinka saa ovet auki/kiinni heh!

Mikäli rakennus elää roudan mukana noin paljon, on ilmeistä että sen perustuksen routasuojaus on puutteellinen tai sitä ei ole lainkaan. Jostain kummallisesta syystä meillä rakennukset pysyvät kiltisti aloillaan..

Naulalevyillä kasattuihin kattoristikoihin ei kiinnitellä edes pajaverstaan sisäkattoa, tai sen rakenteita ......

Tätä en allekirjoita. Naulalevyillä koottu ristikko voi oll mitoitettu vaikka millaisille ripustuskuormille, useimmiten noiden alapaarteet kestävät kevyen sisäkattorakenteen vaikka koolaus ja kipsilevy ja päälle puhallusvilla, alle valot ja mahdolliset ilmanvaihtokanavat, mutta käytetyistä mitoitusarvoistahan se on kiinni, jos ristikot on mitoitettu niin ettei niihin saa ripustaa mitään, niin sitten niihin ei saa ripustaa mitään, oli ne sitten koossa naulauslevyillä tai vaikka pyhällähengellä.
 
Sanotaan nyt että "nykyiset" kattoristikot ei kestä vinokuormia, siinähän se. Mitähän nykymitoituksella olevat kattotuolit tykkäis touhusta, jota ennen tehtiin ladoissa ja navetan ylisillä. Eli sinne alapaarteeseen laitettiin taittopyörä, heinäkuormaan purkupiikit ja kohtuu ison heinäkuorman vedettiin kahdessa-kolmessa osassa vinssillä sinne kasalle.....
 
Nykyset katoristikot on suunniteltu pelkän katon kannattajaks, sitte jos kattoon laitetaan nostotalja tai jotain muuta isoa kuormittajaa se suunitellaan erilaiseks niiden kuormien kuormittavuudenmukaan.
 
Takaisin
Ylös