Nissan Almera vm 2006, - foorumi on automaattisesti poistanut tästä sanan, joka on jo loppuun kaluttu - vai ehjäys?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Josva
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eihän tuossa listassa mitään kovin pahaa ollut.

Harmillisesti rellun tultua mukaan kuvioihin Nissanin varaosasaatavuus on romahtanut. Vielä ysärin loppupuolella sai vanhaankin vaikka mitä.
 
Ja eikös tuo tukivarsi ole ikäänkuin panhard-tanko, eli pitää taka-akselin sivusuunnassa paikoillaan.
Tuo rakenne on jotenkin sellainen, että akselin liikkeiden mukaan sivuttaissirtymä olisi mahdollisimman pieni.
Juuri näin. Moni autourheilua harrastava on todennut että tuo keksintönä todella toimiva systeemi. Useampikin on tuota kopioinut vanhan perus panhard-tangon tilalle toimivuutensa takia. Kun hypyissä/joustaessa ei akseli turhaan tee liikettä sivuttain heikentäen pitoa.
 
Juuri näin. Moni autourheilua harrastava on todennut että tuo keksintönä todella toimiva systeemi. Useampikin on tuota kopioinut vanhan perus panhard-tangon tilalle toimivuutensa takia. Kun hypyissä/joustaessa ei akseli turhaan tee liikettä sivuttain heikentäen pitoa.
En vaan ymmärrä kuinka tuo vähentää sivusiirtymää. Tuki on toisesta päästä kiinni korissa ja toisesta akselissa. Miten tuo välilinkku voi vähentää sivuliikettä, kun toinen pää on kuitenkin kiinni suoraan akselissa. Se Z-linkku kyllä estää sivuliikkeen, mutta tämän rakenne on eri.
 
En vaan ymmärrä kuinka tuo vähentää sivusiirtymää. Tuki on toisesta päästä kiinni korissa ja toisesta akselissa. Miten tuo välilinkku voi vähentää sivuliikettä, kun toinen pää on kuitenkin kiinni suoraan akselissa. Se Z-linkku kyllä estää sivuliikkeen, mutta tämän rakenne on eri.
Se akselinpuoleinen kiinnityspiste on sivusuunnassa ikäänkuin kelluva. Sen on vain tarkoitus siirtää tuota poikkilinkkiä ylöspäin jousituksen mukana. Idea jokseenkin se, etä se pieni limppu pysyisi samassa asennossa koko joustomatkan ajan (koska tukipisteen korkeus muuttuu). Siinä on useampi geometria, jotka osittain kompensoivat toisensa.
 
Tuo lambda arvo korjaantuu kyllä tosiaan pelkällä putkiston vuodon korjauksella, juuri toissa päivänä korjattiin p12 primerasta putken vuoto ja siinä oli ollut leimalla lambda-arvo jotain 1,1 joka korjaantui putken paikkauksella 1.01:teen jos katsuri olis sammuttanut imurin testauksen ajaksi olisi se saattanut pelkästään sillä jo muuttua hyväksyttäviin arvoihin kun imuri ei vedä happea vuodosta
 
Se akselinpuoleinen kiinnityspiste on sivusuunnassa ikäänkuin kelluva. Sen on vain tarkoitus siirtää tuota poikkilinkkiä ylöspäin jousituksen mukana. Idea jokseenkin se, etä se pieni limppu pysyisi samassa asennossa koko joustomatkan ajan (koska tukipisteen korkeus muuttuu). Siinä on useampi geometria, jotka osittain kompensoivat toisensa.
Siis onko se akselinpuoleinen kumi lähtöpelissään jo niin väljä, ettei se tue mitään?
 
Siis onko se akselinpuoleinen kumi lähtöpelissään jo niin väljä, ettei se tue mitään?
Ei sen tarvi tukea muuta kuin, että toi pysyy akselin mukana ylös alas liikkeessä. Toi keskellä oleva pikku tanko tukee akselin sivuliikkeen, ja korin pää pitää koko paletin paikallaan.
 
Eikö tuossa silti tule akseliin sivuliikettä? Puolet siitä mitä suoralla panhardilla. Tarkkaa kuvaa en netistä löytänyt, mistä geometria selviäisi kunnolla. Onko sen pikkutangon pyrkimys olla vaatmkatadossa vai onko se jossain kulmassa.

Käsittääkseni Z-tyyppinen panhard on ainoa, millä ei tule sivuliikettä.
 
Z-tyyppinen panhard
Watts linkage

IMG_2374.webp
 
Joskus kans tuollaista rakennetta alkuun ihmettelin, mut kyllä se siinä selvisi, kun sai ihan livenä tuollaista vartta hypistellä ja tutkia.
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös