Yläjyrsin satunnaiseen kotikäyttöön

Jarkko

Aboriginaali
KK Plus pack
Olen metallimies. Mun mielestä puuta pitäisi käyttää lähinnä vain polttopuun ja vessapaperin valmistukseen, mutta joskus voisi kokeilla, voisiko puusta muutakin tehdä. Tällä hetkellä on suunnitteilla kaksi yöpöytää. Tarpeeksi kapeaa (sängyn ja seinän välissä on tilaa n. 30 cm) ja korkeaa ei meinaa löytyä. Värikin pitäisi olla musta.

Sattuu löytymään kolme ylimääräiseksi jäänyttä, sohvan alle tehtyä korotuspalaa. Vähän kuin nurinpäin käännetty kukkalaatikko. Kahdesta näistä ajattelin tehdä pylväät. Alas ja ylös liimapuulevystä palanen, niin pöydät ovat valmiit.

Reunoja voisi kuitenkin pyöristää jollakin koneella, kun kädentaidot eivät riitä tekemään käsityökaluilla symmetristä nättiä jälkeä. Alajyrsimet taitaavat olla vähän liian kalliita vähäiseen käyttöön, mutta tekisikö tuolla jotain? Minimissään riittää, että reunoista saa terävyyden pois, mutta syvempääkin kuvioita voisi tehdä.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/789127/Bosch-POF-1400-ACE-ylajyrsin-1400-W

Kaveriksi teräsarja.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/773320/Bosch-ylajyrsinterasarja-8-mm-12-osaa

Tuon kun ruuvaat pöydän kansilevyyn alapuolelta, niin on paljon helpompi pyöritellä kappaletta kuin konetta. Juu tuupista diy router table

Mulla on ilmeisesti vanhempi Bosch. En tiedä syötänkö liian ahneesti, mutta terät värähtelee ja alkavat liikkumaan aksiaalisesti. Pari kertaa menny työstettävä kpl ihan reisille tästä syystä. Ei saa istukkaa kiristettyä yhtään tiukemmaksi.

Mulla on ilmeisesti vanhempi Bosch. En tiedä syötänkö liian ahneesti, mutta terät värähtelee ja alkavat liikkumaan aksiaalisesti. Pari kertaa menny työstettävä kpl ihan reisille tästä syystä. Ei saa istukkaa kiristettyä yhtään tiukemmaksi.
Eihän ole tuuma mittaiset holkit ja milliset terät.

Tossa heti alussa oli jo paras vinkki, eli tukevaan työpöytään/isoon painavaan jakkaraan 18 millin vaneri kiinni ja siihen just karan mentävä reikä, kone alapuolella niin on alajyrsin. Sellasella on tehty paljon nimenomaan reunojen keilausta, jopa muotoja on ajettu. Koska koneessa ei tehoja hirveesti, RAUHALLINEN työstö....

Nii työmaallakin on. Levyssä tosin n.40mm reikä josta terät mahtuu menemään. Mukava listojen ym pyöristyksiä tehdä, kun terän saa osin pöytätason alle tarvittaessa....

Yläjyrsimellä jonkin verran tullut veisteltyä pyöristyksiä alumiinilattoihin, itse asiassa en ole sillä puuta jyrsinyt yhtään.

Makita kestää, eikä ole pökkylän tuntoinen käsissä, mulla on noin 15 vuotta vanha, jolla on jyrsitty paljon. -16 vuonna omaan taloon jyrsin ulkovuoren ikkunoiden yläpuolelle yltävän rimalomalaudoituksen jokaiseen rimaan reunakoristeen, se on suurin yksittäinen tämän jyrsinyksilön työ. Kilometrikaupalla on siis jyrsitty.

Voiko pääsääntöisesti kaikki kiinnittää pöydän alle?

Noin hankalaa säätöä en halua. Jossakin videossa Bosch-jyrsimen oma syvyyssäätöä pystyi käyttämään.

EDIT: Ei kun hetko, käytetäänhän tuossakin omaa säätöä, mutta säätönuppia on jatkettu kierretangolla ja päähän laitettu kiintoavain.

Eiköhän sen korkeussäädön saa muutamalla nurkasta löytyvällä komponentilla pöydän reunallekin, niin ei tarvitse lattialla kontata...

Toki saa ja helpostikkin.
Tekotapoja on niin monta kuin on miestä ja sattumalta löytyneitä tarvikkeita...:D, jopa niin hienoja systeemeitä että korkeuden säätöön meni 5 minuuttia ja sitten huomattiin että säätövivustot veiveineen estivät työstön kappaleen tiettyyn suuntaan kaarevilla sivuilla, koska ottivat vivustoon kiinni...
Härvelin omilla susteemeillä korkussäätöön menee korkeintaan minuutti...

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin