X11 asettipillien modaus propaanille

Viestiketju:
X11 asettipillien modaus propaanille

Oisko norttia ollu sytyttämässä autoon päästyään :rolleyes:
 
Asettipullo ilman hattua. Taitaa olla muutenkin aika vanha pullo.

0cc810d93ed8eb056113da73498610ebb1b3add7654c1b08dc26c13285707329.jpg




Melkoinen paineaalto ollut. Foortti levinnyt alaosistaan lähes 30cm... Tuskin on kaveri autossa ollut.
 
Hyvin on pullistunutjuu alaosasta toi takakylki, olettaa vois että toispuolella olis kans vähän samaa oiretta ? ...
 
Aikoinaan kattoristikkopajalla mossahti, oli polttoleikkaajalla jäänyt pillit vuotamaan edellisenä iltana ja kaasut kerääntynyt viemäriin, aamun eka kipinä viemäriin ja poks! viemärien valurautaiset ritilät kävi pellikatossa, katkaisivat syrjällään olevat kakkosnelosista tehdyt ritilät sätkärillä olleen poraajan takaa kattoon lentäessään.
 
Asettipullo ilman hattua. Taitaa olla muutenkin aika vanha pullo.

0cc810d93ed8eb056113da73498610ebb1b3add7654c1b08dc26c13285707329.jpg




Melkoinen paineaalto ollut. Foortti levinnyt alaosistaan lähes 30cm... Tuskin on kaveri autossa ollut.
Ei kovinkaan mukava tapaus.. mut samoin pisti näköön toi suojakuvuton asettipullo..
no, siitä joku tuning mies/nainen/henkilö nyt muotteja focuksesta ottamaan.. saa sit kuttaperkasta vääntää levikesarjaa..
 
Asettipullo ilman hattua. Taitaa olla muutenkin aika vanha pullo.

0cc810d93ed8eb056113da73498610ebb1b3add7654c1b08dc26c13285707329.jpg




Melkoinen paineaalto ollut. Foortti levinnyt alaosistaan lähes 30cm... Tuskin on kaveri autossa ollut.

Ikävä onnettomuus, jälki on usein rumaa noissa kaasuvuoto-onnettomuuksissa. Cardaanin huomio on tuossa olennainen, kaasupullojen venttiilit pitäisi suojata juuri tälläisten onnettomuuksien välttämiseksi. Tuota kuvaa katsellessa olen tyytyväinen, että tuli tehtyä "ylimääräistä" vaivaa pulloventtiilien suojaamiseksi omassa kaasupullokärryssä.
 
Ei se hattukaan estä jos se venttiili vuotaa...ei se kaasutiivis ole.
Lankomiehen kertomaa.
Telaremppahommaa kaivinkoneelle, tietysti pillit mukaan. Jonku mitsuceterin lavalle 50 litraset pullot, otetaan tosta vielä täys happi mukaan jos paljo joutuu leikkaamaan.
Talvikelillä köröttelyä jotain pikkutietä pitkin, aika epätasainen sellaien.
Yhtäkkiä kuulu auton takaa hervoton puhahdus ja joku harmaa juova lensi auton ohi, pysähtyen parinkymmenen metrin päässä olevaan navetan tiiliseinään. Auto toppiin ja tarkastelua......kappas perkele, ihan ku happipullosta näkyis puolet tiiliseinän ulkopuolella....
Tärinässä oli takalaita auennut happipullo luiskahtanut löysän kiinnityslenkin läpi pudoten maahan kaula edellä, oli katkennut siitä suojakorkin juuresta......
Oli kuulemma isäntä hiukan pelästyny ku yhtäkkiä tiilisenä purkautuu sisälle navettaan.
Hommasta oli kuitenkin selvitty vain materiaalisilla vaurioilla, isännälle oli riittänyt että muurari tulee korjaamaan seinan ja miesten pomo tuo pari vähän arvokkaampaa konjamiinipulloa isännelle "sydänvaivoja korjaamaan"....
 
Ei se hattukaan estä jos se venttiili vuotaa...ei se kaasutiivis ole.

Kaasupullon hatun tehtävänä ei ole olla kaasutiivis vaan estää venttiilin kohdistuvat kolhut. Esim. happipullon venttii on erikoisrakenteinen, jolla on yritetty estää, ettei venttiili jäisi hieman auki (pieni happivuoto on todella vaarallinen suljetussa tilassa). Happipullon venttiiliä ei saa koskaan rasvata, koska happi sytyttää rasvan palamaan joskus jopa pelkän paineiskun vaikutuksesta ilman kipinää.

Em. mekanismin ja rasvanpuutteen takia varsinkin täyden happipullon venttiili on todella jäykkä ja jotenkin "tunnoton" suljettaessa.
 
Happipullon venttiiliä ei saa koskaan rasvata,
Amiksessa oli koekysymyksenä....montako kertaa happipullon venttiili rasvataan.
Tämä oli siellä seitkeetluvulla, nykyisinhan on liukasteita joilla myös happivenan voi liukastaa...tai no oli silloinkin, saippua.....
 
Ensimmäisen ja viimesen ja nekin samalla kertaa.
Oikee vastaus, kelpasi myös että ei sama henkilö rasvaa ku kerran...
Meidän amisopella, nimeltään Väisänen, oli muutenki opetusmetodit sellaset että nykyään olis entinen ope justiin.
Porukka pullokärryn viereen. Nykäisi avaimella asettipullon letkuliittimen löysälle, pullo auki ja tulta siihen vuotavaan asettiin. Kova karjasu ettei lähdetä mihinkään, tässä seisotaan kunnes joku keksii ratkaisun, pullossa on alle 2 baria painetta joten ei hirveen montaa tuntia tässä seisota.
No, yks kundi huomas asbestihanskan tolpan kyljessä ja kävi vääntämässä pullon kiinni.
Oikea vastaus ja saimme poistua tupakalle....
 
No tuo meni sitten minulla pahasti pieleen! Hyvä idea tosin kysyä neuvoa ennen ejektorin rälläköintiä...

Tästä opimme sen, että käyttöohje tietysti olisi hyvä lukea ennen laitteen käyttöä....:oldtimer:

Muoks: AGA X11 käyttöohjetta ei ole käytettynä ostetussa sarjassa eikä muuten löydy netistä, ja etsinkin sitä jo aiemmin. Siis kaiken muun lisäksi vielä huono muisti, huokaus...

Sain jostain inspiraation koekäyttää tuota X11 polttoleikkauskahvaa tuolla Borgin ohjeella. Sitten muistinkin, miksi tuota olen pitänyt pöydän reunalla pari vuotta...

Polttimen venttiili vuotaa, ja se on sellaisessa paikassa että pitää hioa erikoistyökaulu venttiilipesän kunnostamiseksi. Tuota näpersin aika monesti, ennenkuin huomaisin, ettei vuoto tulekaan kierrettävästä ventiilistä vaan happikahvan venttiilistä. Siinä on kaksi O-rengasta, jotka vuotavat koska aika moni O-rengasmateriaali (alkuperäiset saattaa olla NBR:ää) ei kestä happea ja toinen oli mennyt aika lailla muruiksi.

Nof, kun sain vuodot ehjättyä, alkoi polttoleikkaus onnistumaan. En ole käyttänyt polttopillejä aiemmin, joten en tiedä kuinka hyvin liekki pysyy palamassa, tuossa joutuu hieman säätöjä hakemaan ennenkuin saa hyvän kuumennusliekin. Aika nopeasti rauta menee valkohehkuun ja sen jälkeenhän poltto tapahtuu hapella. Kokeilin jollain 5mm lattaraudalla, joten ei tuo kerro vielä railomuodosta mitään.

Muoks: NBR O-renkaat laitoin, käynee hapellekkin välttävästi:

https://www.efunda.com/designstandards/oring/oring_chemical.cfm?SM=none&SC=Oxygen, Cold

Tuolla mainittu myös, että asetyleenisuutin toimii propaanillakin, mutta ei niin hyvin kuin propanille tehty:



Videon leikkaukseen erona tulee se, että X11 asetyleenisuuttimella kuumennusliekki on terävämpi ja pyrkii sammunmaan kappeesta tulevasta "vastaliekistä" kun poltinta vie kappaleen lähelle.

Tuolla noista suuttimista eri kaasuille:



Lähinnä noissa on erona happireiän ja polttokaasun reikien porrastus, joka johtuu palamisnopeuksien eroista. Asetyleenin palamisnopeus 6-12m/s ja propaanilla 2-4m/s seoksesta riippuen. Tuo suuttimen kärjen oikea muotoilu on aika vaikea kaasujen virtausdynaaminen juttu. Käytännössä voi muita kaasujen erilaisia ominaisuuksia kompensoida kaasunpainetta muuttamalla, mutta ilmeisesti suuttimen kärjellä tehdään jonkunmoinen propaanivaippa hitaan palonopeuden kompensoimiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Riittävästi kun leikattava kappale on lämmennyt, ei se teoriassa tarvii asettia / propaania yhtään, pelkkä happi riittää....
 
Riittävästi kun leikattava kappale on lämmennyt, ei se teoriassa tarvii asettia / propaania yhtään, pelkkä happi riittää....

Jep, noinhan se olettaakseni menee ja siksi tämä modaus...

...tosin leikkausliekin muoto saattaa muuttua (propaanilla pidetään suihkua kasassa leikkauksen aikana), mutta alustavan kokemuksen mukaan tuolla asettisuuttimella on terävämpi keila kuin oikeilla propaanisuuttimilla, haittana tuo takaisinlyöntitaipumus,
 
Viimeksi muokattu:
Oikee vastaus, kelpasi myös että ei sama henkilö rasvaa ku kerran...
Meidän amisopella, nimeltään Väisänen, oli muutenki opetusmetodit sellaset että nykyään olis entinen ope justiin.
Porukka pullokärryn viereen. Nykäisi avaimella asettipullon letkuliittimen löysälle, pullo auki ja tulta siihen vuotavaan asettiin. Kova karjasu ettei lähdetä mihinkään, tässä seisotaan kunnes joku keksii ratkaisun, pullossa on alle 2 baria painetta joten ei hirveen montaa tuntia tässä seisota.
No, yks kundi huomas asbestihanskan tolpan kyljessä ja kävi vääntämässä pullon kiinni.
Oikea vastaus ja saimme poistua tupakalle....
Taisit olla sinäkin Lahdessa koulussa?
Tuttu opettaja ja persoonallinen mutta hyvä niin jäi mieleen monta asiaa enemmän kuin mistään kirjasta.
 
Takaisin
Ylös