Veneen akut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PPE
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

PPE

Tulokas
Veneessä kaksi starttiakkua ja kolme hupiakkua. Ovat pari vuotta vanhoja. Jännitteet mitattaessa yksitellen akunkengät irroitettuina ovat ihan ok. Siitä huolimatta esim. startti on välillä vaivalloista. Jääkaappi ei tahdo toimia yön jälkeen. Erotusdiodi lämpenee ja maasähkölaturi nakuttaa yhtenään läpi yön.
Akkutekniikka ja varsinkin niiden kunnon testaus kotikonstein kiinnostaisi. Oma tietämys on tässä kohtaa hieman puutteellista ja hyvät neuvot olisivat tarpeen ennen kuin satsaan satoja euroja uusien akkujen hankintaan. Varsinkin jos paatin latureissa ( Volvon tai maasähkön ) voi olla jotakin vikaa joka pilaa akut ennenaikaisesti.

Kohta tulee asiantunteviakin neuvoja, mutta mä voin aloittaa. :heko: Mä ottaisin kaikki akut irti kaikesta ja maalaturilla lataisin kaikki yksitellen. Sitten testaisin ne sopivalla kotimenetelmällä. Joku kuorma (lamppuja?) ja volttimittari kiinni. Kokeilee sopivan aikajakson (minuutti, pari?) ja testaisi mille tasolle minkäkin akun jännite putoaa siinä ajassa. Näkisi, onko joku akku oleellisesti huonompi, kuin muut.

Siitähän täällä oli jokin aika sitten juttua, että jos joku akku on huonompi, se ei olisikaan muille akuille pahaksi, mutta mä en ihan sillä keskustelulla pystynyt ajatusta nielemään, kun tähän asti on aina väitetty, että akut pitää olla samanlaiset ja mielellään samaan aikaan ostetut. Ei sillä, etteikö ennenkin ole vanhoja uskomuksia koetettu syöttää totuutena.

Rinnankytkettäessä kyllä yksi viallinen akku purkaa ehjätkin tyhjiksi. Jos yhdessä akussa on yksikin kenno pimeä, niin sen napajännite on muita alhaisempi ja ehjät akut yrittää puskea virtaa tähän yksilöön tasoittaakseen napajännitteet. Erilaiset kapasiteetit taas eivät haittaa, eikä se vanhuuttaan huonontunut akku pura muita, mikäli napajännite pysyy vielä samalla tasolla muiden kanssa.

Jokainen akku pitää kytkeä irti, ladata erikseen täyteen ja testata esim. 24h kuluttua latauksesta. Välittömästi latauksen jälkeen esim. napajännite voi antaa väärän arvon. Nykyaikaiset elektroniset akkutesterit ovat kyllä luotettavia, mutta niiden käyttöön pitää hieman perehtyä. Hankintahintakin on hieman suolainen vain omaan käyttöön.

Jokuhan tässä veneessä purkaa akkuja, jos maasähkökään ei meinaa riittää. Onko se sitten yksi akuista, koneen laturi vai mikä, niin se selviää vain iroittamalla yksitellen virtapiirin komponentteja eroon järjestelmästä. Kannattaisi varmaan aloittaa kytkemällä irti toisistaan starttiakkupiiri ja hupiakkupiiri. Saisi ehkä rajattua vikaa.

Mulla on vanha metsäkone, johon ostin kevättalvella uudet 110Ah AGM-akut (2kpl, koska 24V). Siinä on lataussäädin rikki (lataa liikaa), enkä ole ehtinyt sitä korjaamaan. Olen kytkenyt latauksen siksi kokonaan irti. Olen startannut näillä akuilla ainakin 25 kertaa koneen käyntiin lataamatta kertaakaan. Käynnissä ollessa ei ole paljon kulutusta. Eli jos kytket koneen akut irti hupiakuista, niin niillä pitäis saada startattua alus aika monta kertaa ilman lataustakin.

Akkuliikkeet tekevät asiakkaan akkuihin kuntotestin ilmaiseksi. on siinä tietysti iso vaiva roudata kaikki sinne liikkeeseen

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin