Vedenlämmitin painepesurille

Viestiketju:
Vedenlämmitin painepesurille

LPR

Kytöstelijä
KK Plus ADpack
Liittynyt
27 Maaliskuu 2013
Viestit
40,684
Ei ole kuumavesipesuria ja verstaalla on vain kylmä kesävesi. Itseasiassa koko kiinteistöllä ei ole yhtään lämpimän veden hanaa ulos. Painepesuri kestää 60 asteen syöttöveden.

Olisi yksi ylimääräinen saunan pata ja termostaattihana. Kävi mielessä, että jos laittaisi pihalle pesupaikan luo tuon padan ja sinne pataan kuparikierukan, niin saisi lämmintä vettä pesuriin.

Tarviinko muuta kuin kierukka pyttyyn ja perään termostaattihana, mihin on kylmä syöttö ja kuuma kierukan kautta? Ja kuumalle puolelle varoventtiili väliin. Ja ehkä lämpömittari. Kuumentaisi padassa vettä ja se kuuma vesi lämmittäisi kierukassa pesurin veden, kun tulet on padan alla.
 
Takaiskuvenalle en näe tarvetta sinne kierukan syöttöön, silloinhan se tarvitsisi myös varoventtiilin sinne kierukan / hanan / takaiskun väliin.
Siis jos vedensyöttö tulee pihalla olevalle padalle kylmän veden hanasta letkua pitkin.

Edit : sullahan on lussapäcci, viestiketjun poisto pitäis onnistua ihan itse, menet ketjun aloitusviestiin ja alareunasta pitäis löytyä namiska " poista " ....
 
Edit : sullahan on lussapäcci, viestiketjun poisto pitäis onnistua ihan itse, menet ketjun aloitusviestiin ja alareunasta pitäis löytyä namiska " poista " ....
Ei jostain syystä näkynyt kuin muokkaa. :Häh:
 
Silloin osa alareunan valikoista jäänee kaiketi näkymättömiin ......
Ite nettiä luurilla selailen aina näyttö vaakatasossa ......
Antaa normaalisti muokata ja muita viestejä poistaa paitsi aloitusviestin. Kokeilin, niin poisti sen viestin missä ylipäällikköä pyysin poistamaan, mutta ei koko ketju poistu. @borg poistanee tuon tuplaketjun, kun kiireemmiltään joutaa. Ei tuo tuolla leipää pyydä. Ei sotketa tätä enempää käytön opettelulla.
 
Ei ole kuumavesipesuria ja verstaalla on vain kylmä kesävesi. Itseasiassa koko kiinteistöllä ei ole yhtään lämpimän veden hanaa ulos. Painepesuri kestää 60 asteen syöttöveden.

Olisi yksi ylimääräinen saunan pata ja termostaattihana. Kävi mielessä, että jos laittaisi pihalle pesupaikan luo tuon padan ja sinne pataan kuparikierukan, niin saisi lämmintä vettä pesuriin.

Tarviinko muuta kuin kierukka pyttyyn ja perään termostaattihana, mihin on kylmä syöttö ja kuuma kierukan kautta? Ja kuumalle puolelle varoventtiili väliin. Ja ehkä lämpömittari. Kuumentaisi padassa vettä ja se kuuma vesi lämmittäisi kierukassa pesurin veden, kun tulet on padan alla.
PArissakin lasten kesäleiripaikassa kuuman veden saatavuus nimenomaanjuurikinnäin, eli padassa kunnolla kuparikierukkaa ja tulet padan alla.
Mitään varoventtiiliä eikä takaiskuventtiiliä ollut järjestelmässä koska järvestä pumpun kautta tuleva kylmä vesi vain haaroitettiin ennen kierukkaa, lämmönsäätö oli sitte ihan suihkun hanoilla.
 
Mites kuiteskin olis kaasulla toimiva läpivirtauslämmitin - joku tuontyylinen:

Ei paljoa lämmitä...

"tuotto 18 litraa 25 asteista vettä minuutissa"

Tehokas kaasulämmitin sitten maksaakin sen verran, että kannattaa ostaa kuumavesipesuri. Alle tonnin taitaa halvimmat olla.
 
Googletin, niin mun Nilfiskin 145 barinen kuluttaa vettä 8 litraa minuutissa. Pitää aika iso pesuri olla, että saa edes 18 litraa kulutettua, ilman mitään taukoja.
 
Googletin, niin mun Nilfiskin 145 barinen kuluttaa vettä 8 litraa minuutissa. Pitää aika iso pesuri olla, että saa edes 18 litraa kulutettua, ilman mitään taukoja.
Paljonko tuollainen lämmittää kaivokylmästä, vaikka +5 asteisesta +60 asteiseksi. Jos +25 asteista kykenee lämmittämään 18 litraa, niin tuskin kymmentä lämmittää +60 asteeseen.
 
Takaiskuvenalle en näe tarvetta
Siitä tuossa ei ollut mainintaakaan, mutta näissä itse tehdyissä tilapäis(kesä)asennuksissa imusuoja varmaan pitäisi olla. En tiedä mitä pykälät sanoo, mutta takaisku ainakin käytännössä hoitaisi saman homman.
 
Täällä on aina innokkaita laskijoita ja moni jo varmaankin laskee tuota, joten ohitan laskutoimituksen. :)

Mutta 36 kW on niin suuri teho, että luulisi riittävän mihin tahansa pesuriin. Mulla on käsitys, että mun talon lämmityskattilan öljypolttimen suutin on jotain 12 kW:n luokkaa ja sillä lämpiää koko talo, vaikka joku olisi suihkussakin.
 
Tollanen laskuri löytyi. Eli 5 asteesta 60:een litran vesimäärän lämmittäminen vaatis 3,8kw. Sitten vaan katsoo pesurinsa tuoton, niin pääsee kartalle.

Toki kannattaa harkita, mikä se oma käyttöaste on. Että pärjäiskö esim ihan sähköisellä lämminvesivaraajalla. Meniskö vuodessa sähköä 5 vai 1000€?

Screenshot_20240426-152359.png
 
Tuollaisessa kiinan kaasutöhössä lienee tehot kiinan kilowatteja ja hyötysuhde yhtä kiinalainen.
 
Tuollaisessa kiinan kaasutöhössä lienee tehot kiinan kilowatteja ja hyötysuhde yhtä kiinalainen.
Kaverilla on mökillä moinen. Kyllä se suihkukäytössä asiansa ajaa. Sitä en osaa sanoa, paljonko siitä suihkusta vettä tulee ja onko kaikki teho käytössä vai löytyiskö vielä reserviä. Mutta tosiaan ison tehon vaatii, jos sitä 60 asteista vettä tahtoo.
 
Googlella kun katsoo kuumavesipesureitten lämmitystehoa, se liikkuu 20-70 kW:n tienoolla riippuen vesimäärästä ja onko vain vesipesu vai onko höyrymahdollisuuskin.
 
Takaisin
Ylös