Vanha lahjashekki

Viestiketju:
Vanha lahjashekki

tuulen

Kansalainen
Liittynyt
3 Joulukuu 2011
Viestit
322
Lahjashekki hankittu nordeasta 2014. Lahjan saaja ei ei ole lunastanut sitä, löytyi kuulema lahjakuoressaan. Lahjansaajan äiti pyytää nyt lahjasumman suoritusta suoraan pankkitilille, ilmoittaa repivänsä shekin.

Missä vaiheessa raha siirtyy shekin antajan tililtä, silloin kun lahjan saaja lunastaa shekin pankista, vai silloin kun lahjanantaja hankkii shekin pankista?
Ajatus on että kahta kertaa en lahjasummaa maksa?
 
Veikkaan, että siinä vaiheessa kun se lunastetaan. Konsultoisin pankkia, sielä tietävät parhaiten.
 
Älä tee tilisiirtoa! Kuullostaa oudolta tuo "repiminen". Selvitä asia ensin pankin kanssa ja pyydä joka tapauksessa shekki itsellesi ennen kuin siirrät rahaa. Pankissa osaavat neuvoa paremmin.
 
Eikös periaatteessa revitty pankkishekki ole yhtäkuin, että se on silloin mitätöity, eli korkeintaan paskapaperin tai pesänsytykkeen arvoinen.....
 
Kysymys kuuluu: Velottaako pankki shekin summan kun shekki hankitaan pankista vai shekkiä pankkiin vietäessä?
 
Minä olen vuosien varrella nähnyt molempia käytäntöjä. Viimeksi viisi vuotta sitten lahjasekkiä hakiessani nostettiin heti minun tililtä.

Ilmeisesti on ollut "jotain" ongelmaa lahjasekeissä, koska tänä keväänä sekkiä hakiessa ehdottivat sileitä seteleitä...

Usko yllä ollutta neuvoa: Kysy pankista, siellä tiedetään!
 
Shekki on hieno lahja. Vituttaa vain maksaa sen lunastamisesta. Kerran yritin lunastaa 20 euron shekkiä mutta sen lunastaminen olisi maksanut jo tuolloin 25 euroa kun en ko. pankin asiakas ollut. Asiakkalle olisi ollut lähes ilmaista, kympin olisivat veloittaneet.

Vittuilkaa muuten mutta älkää alle tonnin shekkejä toimittako kellekkään.
 
Ite kun viimeksi minkäänlaista shekkiä olen käyttänyt, se oli v-94, ja suuruudeltaan 20 000mk
 
15 minuutin maksullisen palvelupuhelun, josta 7 minuuttia musiikkia, pankkivirkailija ilmoitti että lahjashekki on veloitettu kun olen sen aikanaan heiltä hakenut. En aio maksaa lahjasummaa uudestaan lahjansaajan äidin ilmoittamaan tilinumeroon.
 
Sitä pikkasen epäilinkin että vanhentunutta lahjaa yritetään elvyttää.:cool:
 
Onko sitten "etukäteen" tililtä veloitettu summa palautunut tilille, koska aikanaan sitä ei ole lunastettu ?
 
Onko sitten "etukäteen" tililtä veloitettu summa palautunut tilille, koska aikanaan sitä ei ole lunastettu ?
Jos shekin summa lunastetaan tililtä, sitä ei palauteta lunastetaan shekki tai ei. Eli on ihan shekin vastaanottajan henkilökohtainen voivoi jos ei oo sitä lunastanu....periaatteessa shekki on kyllä voimassa siihen saakka kun se lunastetaan....erikseen mainituista lahjashekeistä en silleen tarkemmin tiedä, mutta käsittääkseni ei siinäkään saisi olla erityismääräyksiä voimassaolon suhteen.
 
Minusta hälytyskellojen pitäisi aina soida, jos joku osapuoli ehdottaa jotain normaalista poikkeavaa menettelyä (ja niinhän tässä on tapahtunutkin). Sen verran kyyniseksi olen nykyään tullut, että lähisukulainenkin on valmis kusettamaan tilaisuuden tullen...
 
Pankkikohan ne rahat piti? Tosi omituista.
 
Niinhän tuossa käy. Pankki siirtää ne rahat toiselle tilille odottamaan nostoa. Kun sitä ei tapahdu, niin pankki pitää rahat.
 
Jostain mustelen kuulleeni, että shekin antajlla olis mahdollisuus hakea rahoja takaisin pankista tietyn ajan päästä jos shekkiä ei ole lunastettu. Kait siinäkin on jokin määräaika.
 
Takaisin
Ylös