Valmet 604 kytkin

Viestiketju:
Valmet 604 kytkin

sarjasta t-kysymyksi: Onko ongelma pääsääntöisesti tietyssä valmet mallissa? ja miksiköhän? Ihan kysyn kun noita vempaimia on kerääntynyt nurkkiin, ja tietty olisi kiva kuulla millä mokoman vaivan voisi estää kun talvethan nuo vempaimet vain odottaa kesää. Vielä ei tuota vian tynkästä ole tontille tullut.
 
No vaikea yleistää, mut tossa 903ses ollu jumiongelmaa vaihtelevasti. Osittain viimevuosina johtunut kylläkin öljystä kytkimes.....
Tos 1410 taavetis oli kans joskus jumis talven jälkeen, pariki kertaa tehny , mut ehkä ne nuo vaihtelevat ja kosteet talvikelit täällä etelämmässä on noita ropleemia lisänneet.
Ja yleisesti koskevat vain massalevyjä, joihin voi kosteutta imeytyä sisään, ei keraamisia tai sintterilevyjä, ne kun ei imaise kosteutta sisuksiinsa ....

Se tietysti olisi, jos koneen lepopaikkaan sammutettaessa, laittaisi vaihteen päälle ja kytkin pohjassa pitäen sammuttaisi, ja lukitsisi kytkimen pohjaan ylös siinä välillä päästämättä, mut tääkin voi olla asetelman jousien väsymisen kannalta huono vaihtoehto ....
 
55mm näky olevan reiän etäisyys moottorin / kytkinkaavelin saumasta taaempana, siis keskelle reikää.
Mittasin äsken.....
 
kostea ilma, lyhyet ajot jne ne niitä kytkimiä liimaa.. kunnon töitä ja koneet kuumaks niin kytkin pelaa.. kerran on fordis liimannu.. sekin oli tää viime kesänä tontille tullut 4000 jossa oli 439tuntia mittaris luultavasti orginaalit perä ja vaihteisto öljyt tehtiin täys huolto ennen käynnistystä ku oli sen reilu 10v seissy ajamatta. no sit ku tiellä ekat kunnon ajot et kone kuumeni niin vuoti perä tai vaihteisto öljyä kytkimen juoru reiästä jonkin verran. seuraavana pvä piti peruuttaa hallist ni kytkin ei irottanu oli sen verta öljyyntyny. no työnnettiin ulos ja kone kävi pihal melkein tunnin reilua tyhjäkäyntiä ni jo toimi.. sit luistatin kytkintä hiukan isol vaihteel et lämpes ja öljy palo pois niin vika poistu eikä oo uusinnu.. toki vuotokin loppui ku stefat herkisty.
 
Ja tossa 903ses kytkin alkaa olla siin kunnossa, varmaan öljyn takia, että vaikkas kierrokset tappiin, kytkin vaihteella 5 tai 6 ylös ( HT isolla ) ja jarrut pohjassa, niin paikoillaan pysyy koneen laulaessa pariatonnia .....
Pitänee kesämmällä ehkä aukoa, tuo heikko pito ei toistaiseksi haittaa sen nykyisissä tehtävissä, kun ei pellolla enää pahemmin ajeta ......
 
Taas oppi uutta, joissain koneessani taitaa altapäin näkyä kytkinjutut sinne varmaan voisi seisokin alkaessa ruiskauttaa crc:tä, vaikka yksin touhatessa taitaa jäädä tekemättä, kapuloida kytkin alas...itunmoinen homma. Ehkä auttaa kun koneet makaa ladossa etupäässä, taavissakin kytkin pelaa vaikka ajot on 1h/vuosi max. Hulluntuuria? Joo
 
Valmetin kun ajoin tallin niin laitoin vuorokaudeksi puukepin penkin ja kytkinpolkimen väliin että kytkin pysyi auki. Nyt ei ainakaan ollut jumittunut. Käsijarrua kiristäessä huomasin että oikeanpuolen jarrupoljin menee melkein kolme senttiä syvemmälle kuin vasen ennenkuin ottaa kiinni. Säätelin jarrut niin että ottavat samassakohtaa kiinni. Hyvin tuntui pitävän ja käsijarrukin alkoi jo vähän pitämään. Etuvalot näyttää liian ylös koska keulalla on ilmanputsarin kotelo mikä ottaa valojen umpioon kiinni. Eiköhän ne kuitenkin poliiseille riitä kun jotain valoja keulalla palaa. Eikä ne paljoa etukuormaajan kauhan takaa mihinkään näy :smile:
 
Josko siel on ina öljyä ? Koitas silleen jossai kohtaa, et kohtuu iso vaihde päälle, kierroksia puoltoista, ja pikkuhiljaa kytkintä ylös, että alkaako nuukahtamaan.
Toi mein vallun kytkin on niin hyvin voideltu näköjään jo taas, että sietää nostaa kokonaan esim 6sella tai isommalla vaihteella, jarrulla seisten, niin ei paljoa kierrokset laske ja kytkin on ylhäällä .....

Pittää varmaan katkaisuhoito tehdä taas kesällä sille .....
 
Takaisin
Ylös