En kyllä mitään linkkiä tuolta liki sadan viestin ketjusta löytänyt. Enkä todellakaan ala kokonaan mitään noin pitkää ulkomaankielistä ketjua lukemaan.
Tässä käännös, ole hyvä
...
Vaurioitin puslan holkkia enemmän kuin luulin, kun irrotin vanhaa puslaa takanavasta.
Video alla.
Olen nyt tienhaarassa tämän auton kanssa.
Aloitin tämän koko alustan remontin harjoituksena, jotta oppisin automekaniikkaa ja haastaisin itseäni pidemmälle kuin koskaan aiemmin autojen parissa. Minulle se on ollut rahan ja ajan arvoista.
Olen todella tyytyväinen siihen, mitä olen tähän mennessä saanut aikaan ja oppinut, ja nyt tunnen paljon enemmän itsevarmuutta ryhtyä tulevaisuudessa minkä tahansa auton töihin. Ja minulla on nyt työkalut tehdä hommat kunnolla, mikä on iso juttu.
Sillä välin ostin kuorma-auton korvaamaan tämän CRV:n, joka oli aiemmin pääasiallinen ajoneuvoni ennen kuorma-autoa. Kuorma-auto on hyvässä kunnossa.
Näkökulmani on siis muuttunut. Meillä olisi tarvetta saada toinen auto takaisin liikenteeseen, koska poikapuoleni valmistuu sähköasentajaksi ja tarvitsee auton, mutta en ole enää varma, haluanko juuri tämän auton ja siihen liittyvät mahdolliset ongelmat sekä työn määrän, jota sen kunnossa pitäminen jatkossa vaatisi.
Siinä on 250 000 mailia mittarissa ja se kuluttaa paljon öljyä, noin litran (kvartin) joka 800 kilometrillä. Olen melko varma, että kaikki ulkoiset vuodot on korjattu – venttiilikoppa, VTEC-solenoidi, VTC-suodatin, kampiakselin tiiviste, kaikki yleisimmät ja en näe ulkoisia vuotoja.
Olen käyttänyt Valvoline Restore and Protect -öljyä, mutta on liian aikaista sanoa, näkyykö siitä parannusta.
Puristukset ovat 145–158. Moottori käy vahvasti ilman ongelmia ja vaihdelaatikko vaihtaa kuin uusi.
Uusi akku ja renkaat. Vaihdoin juuri kiristimen, hihnan ja vesipumpun.
Paljon hyvää on tehty viime aikoina ja tarkoitus oli yrittää ajaa vielä 100 000 mailia.
Mutta vaikka saisin alustan taas kasaan jotenkin, muutkin asiat voivat pettää, kuten startti, laturi, jäähdytin, katalysaattori.
Enkä ole varma ilmastointilaitteestakaan. Sulake on palanut useamman kerran auton ollessa tyhjäkäynnillä kuumalla asfaltilla, ja kaksi vuotta vanha kompressori hajosi ja vaihdettiin viime vuonna, mikä oli iso lasku. Epäilen, että järjestelmässä voi olla osittainen tukos ja se kuormittuu liikaa. Eli sekin mietityttää.
Kun katsoin tarkemmin aiheuttamaani vahinkoa viime yönä ja keskustelin siitä vaimoni kanssa, ehdotin, että auto vain vietäisiin pois. Vaimoni CRV:hen ajettiin juuri hiljattain ja se näyttää menevän lunastukseen. Vaikka siinä ei ollut mitään kriittistä vikaa, siinä on 180 000 mailia eikä juuri muuta kuin ilmastointi ole vaihdettu, joten se oli siinä pisteessä, että kaikenlaista voisi alkaa mennä rikki.
Ajatus siitä, että se menisi lunastukseen ja poistuisi täältä, oli monella tapaa surullinen, mutta samalla tuntuisi kuin suuri taakka poistuisi harteilta.
Sama koskee omaa CRV:täni. Ajatus siitä luopumisesta houkuttelee, koska sen kunnossa pitäminen vaatii niin paljon työtä ja rahaa. Eikä tunnu luottavaiselta ajaa ilman ongelmia – jatkuvat viat joka vuosi ovat stressaavia.
Toisaalta koko takaosa on purettuna, ja voiko hinausauto saada sen ulos autotallista? Kai niillä on vaihtoehtoisia pyöriä sellaisiin, kuten kolaroituihin autoihin, joista puuttuu pyörä.
Ja sitten kaikki osat – nekin pitäisi vielä myydä, mikä vie paljon aikaa, ellei joku haluaisi ostaa kaiken kerralla.
Olen todella hämmentynyt tästä päätöksestä.
Naapurini on kokenut mekaanikko, joten aion pyytää häntä katsomaan autoa ja antamaan neuvoja.
Aion myös kysyä vakituiselta mekaanikoltani, voisiko hän tulla käymään esimerkiksi satasella ja tehdä saman. Hän asuu samalla kadulla.
Ehkä jompikumpi heistä haluaisi ottaa projektin loppuun osien kanssa ja sitten myydä auton, jotain sellaista.
Jos navan vauriolle löytyy ratkaisu, kuten korjaus, voisin ehkä jatkaa projektia. Olen hyvin lähellä saada takaosan kasaan, ja kaikki etupään osat ovat vielä jäljellä. Mutta kaikki tämä on ollut hyvää oppia minulle, ja voisin tehdä sen ajan kanssa. Jälleen kerran, minulle oppiminen oli rahan ja ajan arvoista, kuin olisin käynyt autokoulua ja maksanut lukukausimaksua. En kadu sitä. Mutta jos saan auton kasaan, voisin saada siitä pari tonnia myymällä, sen sijaan että saisin nolla.
Mutta olen nyt vain todella kuormittunut ja jäljessä monissa muissa elämän asioissa, koska olen ostanut kaksi muuta autoa – kuorma-auton ja hyvän Hyundain, jossa on vain 50 000 mailia. Vaimoni ajaa nyt Hyundaiä CRV:n kolarin takia. Mutta jouduin tekemään töitä molempien autojen kanssa saadakseni ne haluamaani kuntoon. Ja molemmissa on vielä matalamman prioriteetin juttuja, joihin haluaisin palata.
Mikä johtaa takaisin siihen, että näkökulmani tähän CRV:hen on muuttunut ja siksi olisin nyt enemmän sen kannalla, että vain luopuisin siitä.
Kiitos kun kuuntelit ja jaa mielellään ajatuksiasi.
...