Turinaa veneistä ja veneilystä

Viestiketju:
Turinaa veneistä ja veneilystä

Ehdittiinköhän silta sulkee, kun ei sortuma hetkenä näkyny autoja.
 
Ehdittiinköhän silta sulkee, kun ei sortuma hetkenä näkyny autoja.
Kuulemma ei.

Joissakin lähteissä luki, että noin tusinan verran autoja oli sillalla. Lisäksi siellä on nähtävissä huoltohenkilöstöä autoineen. Onneksi oli yö, eikä aamuruuhka.

Pelastyöt käynnissä.
 
Ajo siltaan kuin Järvilehto veneellänsä, veti humalapäissään täysillä mutta formulakuskilta meni kuitenkin pupu pöksyyn ja hiljensi jolloin peräaalto heitti päin.
 
Ajo siltaan kuin Järvilehto veneellänsä, veti humalapäissään täysillä mutta formulakuskilta meni kuitenkin pupu pöksyyn ja hiljensi jolloin peräaalto heitti päin.
Jostain luin, että laiva oli antanut vaarailmoitukset tms, että on ohjauskyvytön. Ja tilanteesta paha sanoa, olisiko ankkurointi auttanut vai nopeuttanut onnettomuutta.
Että ei nyt etukäteen lynkata kapteenia.
 
Yö kahden raariouutisis sanottiin, että viranomaisten mukaan aluksesta olisi sähköt katkenneet, ja turma olisi siis puhdas onnettomuus.
 
Yö kahden raariouutisis sanottiin, että viranomaisten mukaan aluksesta olisi sähköt katkenneet, ja turma olisi siis puhdas onnettomuus.
Maalla on helppo olla viisas, kun merellä sattuu. Faktoja en onnettomuudesta tiedä, nämä hajatelmat on siis aivan yleismaailmallisia tuohon valitettavaan tapahtumaketjuun etäisesti liittyen.

Noita blackouteja on yllättävän paljon laivoissa. Ihan Suomen vesilläkin on onnettomuuksia tai vaaratilanteita useampi vuodessa. Ihme, ettei parempia tuplavarmistuksia ole saatu kehitettyä ja ihme, että vakavia onnettomuuksia syystä tapahtuu niin vähän. Kaiketi varustamoja ei kiinnosts, kun mikään laki ei velvoita

Toisaalta minkälainen blackout on ollut? Mitä katkesi ja mistä syystä? Monesti blackoutin syynä on joku vika, mikä johtuu vain ja ainoastaan varustamon halpuuttamisesta, huonosta huollosta ja osaamattomasta halpatyövoimasta ja rekiströinnistä johonkin XYZsaarelle, minkä lainsäädäntö ei edellytä mitään tarkastuksia aluksille eikä vaatimuksua miehistölle.

Ja onko ajettu autopilotilla, uskoisin että on? Oikeastaan olisi ihme, ellei olisi ajettu. Silti hyvään merimiestapaan kuuluu, ja saattaa olla jopa kansainvälisessä merilaissa, että ahtaaseen paikkaan tai alusten läheisessä kohtaamistilanteessa ei ajeta pilotilla, vaan ruori on perämiehellä/päälliköllä.
 
Viimeksi muokattu:
Toi paattien rekisteröinnin halpuutus jolla vältellään tarkastuksia ja paatin kunnon sekä miehistön osaamisen seurantaa, on varmasti ongelma.
Saisko sellasen kuriin että satamat ilmoittaisivat ettei oo mitään asiaa meille ennekuin on jonkun tietyntasoisen tarkastusviranomaisen tietyntasonen tarkastus suoritettu...joka tarkastetaan tarkastaneelta viranomaiselta...
 
Joskus kävin Venäläisessä rahtilaivassa ja voi hirvitys niiden sähköjä :tuijo: En yhtään ihmettele niiden blackoutteja, kukaan ei varmasti ota niistä selvää?
Johtoja sikin sokin lisäkaaappeja lisäreikiä silikonilla tursittuna palaneita entisä komponentteja jne,,,,
 
Saisko sellasen kuriin että satamat ilmoittaisivat ettei oo mitään asiaa meille ennekuin on jonkun tietyntasoisen tarkastusviranomaisen tietyntasonen tarkastus suoritettu...joka tarkastetaan tarkastaneelta viranomaiselta...
Kyllähän niitä ääritapauksissa tapahtuukin.
 
Singaporen viranomaiset ilmoittivat, että alus on tarkastettu viime vuonna kaksi kertaa.

Kuusi ihmistä on kadoksissa.
 
Iloisia kesämuistoja vuosien takaa. Samalla viikolla upposi vene ja prätkällä lähti kortti, niin oli aivan mahtava kesän aloitus se🤗
IMG-20240330-WA0008.jpg
 
Mukavahan se on kesällä pulikoida ja paattia naarata mutta tammikuussa kun tulee rantaan ja näkyy pelkkä naru ni se on jotenki ankeeta.
 
Kaikki ei viitsi naarata. Aikanaan yksi nuottaporukka veti ylös nuotan mukana uisteluveneen kaikkine varusteineen. Rekisteristä selvisi omistaja, niin oli vuotta aiemmin uponnut ja olivat ajatelleet nostamisen olevan niin vaikeaa, että sinne järveen olivat hylänneet.
 
Tuo paatti upposi tuurilla joen syvimpään kohtaan, mutta traktorilla ja apulantasäkkinostimella saatiin ylös seuraavana päivänä. Ei ollut Suzuki DT 25 moksiskaan pikku kylvystä👍. Kyllähän se sitten piiputti hetken päästä keskelle Hiidenvettä kun oli vettä tankissa. Yllättävän pitkä uintireissu oli veneen köyden päässä rantaan paatti uiskennella😃
 
Takaisin
Ylös