Tunturi ja Puch moottori

Foorumeilla on arvuuteltu voiko tosiaan olla 12hp vanhassa puch moottorissa. Tuon mun dynon kalibrointi on vielä hieman kyseenalainen ja pitää tehdä uudelleen ennen seuraavia mittauksia.
Moottorin viritysasetetta voidaan arvioida laskemalla keskimääräinen sylinterin paine, käyteään yleisesti lyhennettä MEP, mean effective pressure.
Tämä keskimäärinen paine lasketaan seuraavalla kaavalla:

Teho(W)/(tilavuus m3*pyörimisnopeus r/s)=MEP

Otetaan kaksi esimerkkiä 7hp@8000rpm 50cc ja sitten tämä mun Puch moottori 12hp@9500rpm 68cc.

7hp = 5200W 8000rpm = 133r/s
12hp= 9000W 9500rpm = 158r/s

7hp 50cc

5200W/(0,00005m3*133r/s)= ~7,8bar

12hp 68cc

9000w/(0,00068m3*158r/s)= ~8,4bar

Eli näistä laskuista nähdään ettei noiden kahden sylinterin viritysasteessa ole juurikaan eroa. Ero tuleelähinnä tuosta kuutiotilavuudesta.

Näissä laskukaavoissa on tuo 0.00005m3
Toisena lukuna on 0.00068m3 = eli yli kymmenkertainen luku.

Eikös lukujen pitäisi olla 0.00005 ja 0.000068
Eli kummankin numerosarjassa pitäisi olla pilkun jälkeen sama määrä nollia, eli neljä nollaa ( jos nyt on oikein tuo nollien määrä ) ?

Näissä laskukaavoissa on tuo 0.00005m3
Toisena lukuna on 0.00068m3 = eli yli kymmenkertainen luku.

Eikös lukujen pitäisi olla 0.00005 ja 0.000068
Eli kummankin numerosarjassa pitäisi olla pilkun jälkeen sama määrä nollia, eli neljä nollaa ( jos nyt on oikein tuo nollien määrä ) ?
Joo kyllä tuossa alemmassa laskussa puuttuu yksi nolla luvusta mutta silti laskin antoi oikean tuloksen. 😮

Ei tuu kipinää tuohon kaverin Super Sporttiin. Kokeiltu kahdella eri uudella tulpalla, ilman tulpanhattua. Kärjet ei kipinöi yhtään, eli oisko puola mennyt?? Apuva.

Noh, löysin yhden todennäköisesti ehjän puolan, laitoin uudet kärjet ja kondensaattorin. Jos ei tuu kipinä, otan lisää Sandelsia.

20240525_200056.webp

Morini ollut mun mielestä hyvä moottori. Mulla oli mopona Tunturi Hopper joka tuli n 500km alle ajettuna. On edelleen nipussa.

75cc Autisan läppäpytty oli mulla supersportissa, mukava käytölleen vaan puchin kytkin on aika luistavaa mallia niillä tehoilla. joku peevetin kytkin isompi parempi

Morini ollut mun mielestä hyvä moottori. Mulla oli mopona Tunturi Hopper joka tuli n 500km alle ajettuna. On edelleen nipussa.

75cc Autisan läppäpytty oli mulla supersportissa, mukava käytölleen vaan puchin kytkin on aika luistavaa mallia niillä tehoilla. joku peevetin kytkin isompi parempi
Taitaa Puch, Sachs ja nämä itäblokin kopiot, Tomokset, ym. perustua 1920-30-lukujen tekniikkaan. Morini ja Minarelli ja Suzuki on ihan eri maailmasta, kehitetty 60-80-luvulla, merkittävästi nykyaikaisempia ovat.

Mulla oli supernortissa kolmelevyinen kytkin. Ite modasin sen sellaiseksi. Muistaakseni sitä alumiinikäikälettä mikä vetää kytkintä auki sahasin rautasahalla niitä pykäliä jotenkin.
Sitten sopi yksi välilevy ja kytkinlevy lisää. Sitä käikälettä oli muistaakseni kahta mallia, toisessa ei onnistunut.

joskus vaihdettiin levyt, kyllä ne aika sievät puchissa on. Lienee peevetin koneen kytkin mitoitettu 110...125cc luokkaan kai

Väitän että PV:ssä on sama moottori kuin Suzukin RM 80cc oikeassa motocrosspyörässä. Näinollen siinä alakerrassa riittää potentiaali ja kytkin helposti tuonne 15-20hp paikkeille.

Tuosta kytkimestä, se tunturin vakio 2-levyinen kytkin riittää hyvin jopa reilun kymmenen hevosvoiman tehoille, tietty isompien pyttyjen kanssa luistaa kun vääntö lisääntyy. Suurempi ongelma sen kytkimen kanssa on kun se ei kestä kovia kierroksia pitkään.
Suzuki PV:n mopomallin koneessa on yksi kytkinlevy vähemmän mitä tehokkaammissa versioissa ko. koneesta ja on luja kone kokonaisuudessaa.
Raisun minarelli P4 versioineen taas ei ole kovin kestävä vakio osilla, kyseiseen moottoriin löytyy kyllä montaa eri ensiövedon välitystä ja ainakin puolenkymmentä eri versiota kytkimestä ja laaja valikoima erilaisia virityssylintereitä. Samasta moottoristahan on 6-vaihteinen versio P6 ja sen osat kuten kytkimet ja sylinterit käy raisun P4 koneeseen, Tuosta P6 ,oottorista on melkoinen määrä variaatioita tehty eri käyttöihin.

Minkähän lainen mopotin oli Paroni Jarno Saarisella, kun aloitti ratamootoripyöräilyn Puchilla?

Pitkän kesäloman jälkeen jatkoa projektiin. Nyt aiheena uuden pakoputken valmistus. Seuraavaksi testaan tuon putken dynossa ja nyt jännitetäänkin toteutuuko suunniteltu tehoalueen nosto 9000rpm->10500rpm ja kuinka käy moottorin tehoille? Kapeneeko tehoalue liikaa?

Nyt on ponnistettu ensimmäisen kerran tuo uusi putki mutta en vielä ehtinyt kaasutinta säätämään, tuo kävi selvästi rikkaalla täyskaasulla ja bensakin haiskahti jo vähän vanhalta.
Seuraavaksi laitetaan säädöt kuntoon, uusi tulppa ja bensat tuomitaan putki vasta sen jälkeen. Jos ei yllä samaan vääntöön mitä vanha putki niin seuraava putki tehdään muokaten vanhan putken mittoja.

Nyt on väännetty ja säädetty. kiinan sisäroottorisähköt röpötti kierroksilla ja tilalle tuli Ignitechin säädettävä sytkä jolla homma alkoi rokkaamaan.
Uusi putki on "ihan hyvä" ja sille asetettu tavoite täyttyi, kierrosalue nousi ylemmäksi ja vääntö ei laskenut eli tuli lisää tehoa vääntöalueen noustessa ylemmille kierroksille. Seuraavaksi säädetään ja kokeillaan muutamia pienempiä muutoksia. sitten tehtävä vielä uusi lyhyempi putki ja koitettava saada selville kuinka isoille kierroksille tuo Autisan sylinteri venyy? Tavoite on saada siitä n. 15hp eturattaalta mitattua.
kuvassa vanhan ja uuden putken tulokset, vedot tehty peräkkäin samoilla säädöillä vaihtaen pelkästään putki.

autisa tehot uusi putki.png

Vaihdoin 19,5mm dellorton tilalle 22mm mikunin ja sain sen nippanappa toimimaan tälle videolle.
Pitää koittaa saada kaasuttimen tulviminen aisoihin ja josko sitä viimein pääsisi säätämään??
En vielä ole päässyt oikein mitään säätämään tuossa dynossa erinäisten ilmenneiden ongelmien takia. Tämän puch koneen kanssa olen vasta koittanut haarukoida sopivia osia kasaan ja perusjuttuja toimintaan.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin