SEURAAVA KONE/LAITE HANKINTASI ?

Viestiketju:
SEURAAVA KONE/LAITE HANKINTASI ?

Toimenpiteen syy
Lämmittimen lämpötilanrajoitin on itsestään palautuva. Tuotestandardi edellyttää palautumatonta rajoitinta. Lämmitin on varustettu kiinteällä liitäntäjohdolla. Tuotestandardi edellyttää kojevastaketta ja kojeliitosjohtoa. Tuote ei täytä sähköturvallisuuslain (1135/2016) eikä tuotetta koskevien standardien SFS 5724 ja SFS 7502 vaatimuksia.


Onkohan tuo palautuva lämpötilarajoitin kuinka sama kuin termostaatti? Senhän pitääkin palautua itse.
Käsittäisin, että ylikuimenemissuoja palautuu automaattisesti, eikä tarvitse mitään nappia käydä painamassa.
 
Käsittäisin, että ylikuimenemissuoja palautuu automaattisesti, eikä tarvitse mitään nappia käydä painamassa.
Teknisesti kuitenkin termostaatti ja ylikuumenemissuoja toimivat samalla tavalla. Toisen pitää palautua automaattisesti, toisen näköjään ei.
 
Teknisesti kuitenkin termostaatti ja ylikuumenemissuoja toimivat samalla tavalla. Toisen pitää palautua automaattisesti, toisen näköjään ei.
Ilmeisesti halutaan sitä, että jos termostastti vikaantuu ja ylikuumenemissuoja joutuu töihin, niin siitä tulee käyttäjälle tieto, ettei ylikuumenemissuoja ala hoitamaan termostaatin tehtävää käyttäjän tietämättä. Tällöin ei olisi enää varajärjsetelmää ylikuumenemissuojan vikaantumisen varalle. Oliko liian byrokraattisesti taas spekuloitu?
 
Todennäköisesti juuri tuosta on kyse.

Autojen letkulämmittimissä ei tietääkseni ole ylikuumenemissuojaa, vai onko? Pienissä pelkkä pieni vastus (mulla on vanhassa Nissan Micrassa), isommissa varmaankin termostaatti. Eikös @jusape :lla ole jossakin @Kontio :n ostaman lämmittimen periaatteella toimiva aika iso, Alliksessako? Pitäisikö tuossa olla ylikuumenemissuoja, koska sehän ei liitäntäjohtonsa takia "kelpaa" autokäyttöön, eli ylikuumenemissuoja vaaditaan, koska käyttötarkoitusta ei pysty rajaamaan autokäyttöön. Jokuhan voi käyttää tuota vaikka mökillä vähäisessä käytössä käyttöveden lämmitykseen.

Mulla on kananmunankeitin ja siinäkin on termostaatti, joka toimii ylikuumenemissuojan periaatteella. Kun vesi loppuu, levy kuumenee "liikaa", jolloin virta katkeaa ja summeri alkaa huutaa. Tämä on käyttöohjeen mukainen normaali käyttötapa. Kun virran katkaisee, jossain vaiheessa kuuluu naksahdus eli laite on taas käyttökunnossa. Ei siinä muuta ylikuumenemissuojaa mun mielestä ole. Korvaako summeri ja jotenkuten valvottu käyttöympäristö ylikuumenemissuojan?
 
Kyllä noissa Defan ja Calixin lämppärinletkulämmittimissä 1500-2000 W on ainakin ylikuumenemissuojan nappi. Ainakin mitä minä muistan nähneeni. Perus 500-700 W lohko- tai letkulämppärissä ei ole, mutta siinä varmasti teho on niin pieni, ettei ylikuumeneminen ole mahdollista.
 
Kodinkoneissa on usein vastuksen näköinen ylikuumenemissuoja, joka kyllä kyrvähtää kokonaan. Jossain kahvinkeittimissä on kaksikin tälläistä. Myös auton sisätilanlämmittimistä löytyy.
 
Juuri otin pois tuon tilalta defan letkulämmittimen jossa ei ollut kiertovesipumppua.
 
Tuollaisen joutui häteseen ostamaan. Katsotaan huomenna, että onko pajeron pannu lämmennyt...

Näytä liitetiedosto 70445

Tuonne se meni, pois otetun polttiainekäyttöisen lisälämmittimen paikalle.

Näytä liitetiedosto 70446

Nyt heräsi sellainen ajatus, että kun olisi oikein viisas ihminen niin se värkkäisi jonkinlaisen ohjauksen sisätilan puhallinmoottorille. Sillä nuo letkut kiertää ensiksi sisätilan kennon kautta ja sieltä moottoriin.
Ohjauksen kehittelisi vaikka jotenkin akun ylläpitolaturin kautta (autossa kun on sellainen valmiina)
Eli kun letkulämppärille kytkeytyy virta, samalla kytkeytyy myös ylläpitolaturi toimintaan.
Oishan se kätevää jos saisi vielä ohjattua sisätilan moottorin pyörimään ja lämmittämään ohjaamon puolta.
tämän kuvan mallisia tarkotin että onko olemassa uusia missä ei oo pumppua...
 
Itse en laittaisi alle 2500w lämmitintä mihinkään laitteeseen, ensimmäiset 500w haihtuu hukkaan lohkon kyljestä niin pienellä lämpötilaerolla että esim. JD:n Calix 750w lämmittimet ei saa konetta edes plussan puolelle kovalla pakkasella. Kuura ei sula edes vastuksen vierestä tämmösellä kelillä. Hidastaa kyllä jäähtymistä hieman jos heti parkkeeratessa laittaa roikkaan mutta sähköä kuluu mahottomasti
 
Havahduin pakottavaan tarpeeseen hankkia kansalainen @Wickström :in postaaman jyrsimen kaltainen laite, ensin kuitenkin se kiinanwebasto.
Screenshot_20210114_230526_com.android.chrome.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös