Sea-doo xp 1992

Viestiketju:
Sea-doo xp 1992

anttvirt

Kansalainen
Liittynyt
20 Lokakuu 2015
Viestit
198
Koska kaikki on aina niin tarveperäistä ja järjellä hankittua, niin aattelin kerrankin vain ostaa pois kuljeksimasta.

Ei tuo kallis ollut eikä korkealta putoa vaikkei kuntoonkaan saisi, mutta voisihan se kerran vuodessa olla mukava käydä järvellä kiroilemassa kun se ei toimikaan..


No juu, mutta tuollainen sea-doo xp 1992, hirveä osakasa. Mutta mitä tuota nyt oon läpikäynyt niin ei puutteita ole kuin tuotevoitelusysteemi, mutta öljynhän voi sotkea bensan joukkoon..

20191021_193148.jpg 20191021_193016.jpg
 
öljynhän voi sotkea bensan joukkoon.
Mihin tuorevoitelu on syöttänyt öljyn? Imusarjaan vai suoraan uloimmille runkolaakereille. Jos on laakerisyöttöinen tuorevoitelu, niin ei kärsi poistaa. Laakerit tarvii silloin öljyvoitelun, pelkkä bensaseos ei riitä.

Mikä kone tuossa on? Jotenkin vaan tulis mieleen, että vois olla sukua aikalaistensa kelkan koneitten kanssa.
 
Onko tietoa, miksi moottori osina? Ainakin uusiin stefoihin kannattaa panostaa. Ja päätylaakereihin, jos vähänkään epäilystä kunnosta. Ne kun helppo kotioloissa vaihtaa. Koko moottorin tiivistesarja varmaan järkevin/pakko hankinta.
 
Onko tietoa, miksi moottori osina? Ainakin uusiin stefoihin kannattaa panostaa. Ja päätylaakereihin, jos vähänkään epäilystä kunnosta. Ne kun helppo kotioloissa vaihtaa. Koko moottorin tiivistesarja varmaan järkevin/pakko hankinta.
Eikö nuo kampuran stefat ole aika haastavat? Akseli lienee purettava operaatiota varten.
 
Eikö nuo kampuran stefat ole aika haastavat? Akseli lienee purettava operaatiota varten.
Jaa tuossa keskelläkin tais olla stefat, eikä labyrinttitiivistettä.
Tarkoitin ulommaisia stefoja, ettei ainakaan sieltä ime ilmaa ja mene laihalle. Jos sylinterien välillä pientä vuotoa esiintyy, ei varmaankaan ole katastrofi? Hieman ehkä täytökseen ja sitämyöden tehoon voi vaikuttaa.
Näin olettaisin..
 
Eikö nuo kampuran stefat ole aika haastavat? Akseli lienee purettava operaatiota varten.
Pääyylaakerit ja stefat onnistuu kotikonstein, mutta välistefat ja laakerit vaatii kampiakselin purkamisen. Harvemmin kyllä olen kuullu välistefojen ja laakerien hajonneenkaan. Ja onko tuossakin vielä öljypumpun ratas öljykylvyssä, eli jos stefa vuotaa, ei se saa ilmaa, vaan öljyä.

Onks tuo luistiohjattu kone? Vai mitkä levyt noissa kampiakselin limpuissa on? Jos se on luistikone, niin varmasti on sukua Rotaxin 670 cc kelkan koneelle.
 
Ohhoh..

Onpas tänne tullut paljon vastauksia...

Sen hintaluokan pelejä ettei kenenkään kannata kateellinen olla..

Tosiaan tuo tuorevoitelusysteemi syöttää öljyt suoraan imusarjaan, näkynee tuosta oheisesta kuvasta. (osanro 14)

Kampuraa tosiaan myös pyörittelin sen verran ettei lakrut vaikuttaneet mitenkään erikoisen huonoilta, pitää putsata ne kunnolla ja öljytä ja tuumia sitten vielä tarkemmin. Keskistefat olivat vielä mielestäni välttävässä kunnossa mutta nuo ulommat stefat on kyllä pakko vaihtaa ovat sen verran kärsineet edellisen sepän jäljiltä.

Männät ovat kyllä mielestäni vaihtokunnossa, ainakaan männänrenkaita ei ole. Ja mäntiä alkaa löytymään maailmalta alkaen 50€/kpl

Moottori on purettu koska tuon rotaryvalven käyttöakselilla oleva messinkiratas on vailla hampulääkäriä, vissiin aika yleinen vika näissä.

Pitänee seuraavaksi tilailla tiivistesatsi tähän, mietin että saisiko noiden sähköjen toimintaa tarkastettua jotenkin ennalta, ettei tulisi hakattua rahoja ihan hukkaan jos vaikka nekin on sököt.

Niin ja koneen tyyppihän on rotax 587 (yellow) eli hurja 50heppainen kone kyseessä.

upload_2019-10-23_20-43-22.png
upload_2019-10-23_20-43-57.png
 
Hyvin pitkälti on sama kone kuin kelkoissa, ainakin 670 oli tuolla luistiohjauksella.
 
Tänään tuli tusattua sen verran tuon kanssa että hain postista tuon rattaan joka siellä oli jo viikon noutoa odottanut.

Samalla tuli purettua tuo akseli pois, ja laiteteltua se nk. lihoiksi..

Laakerit on vielä melko hyvät, jossain kohdassa pikkaisen pykii, en tiedä onko roskaa. Helpompi vaihtaa kuitenkin uusiin.

Lakrut on helpot löytää 6201 ja 6203. Stefa 20424 ja sitä ei google ihan helpolla löytänyt tilattavaksi, pitää mennä kyselemään johonkin kivijalkaliikkeeseen.. tietty jos vinkkejä hankintapaikasta niin otetaan ilolla vastaan, mielellään niin että kaikki samasta paikasta.


Ohessa kuva vielä puretusta akselista ja itse toteutetusta ulosvetäjästä.

seadoo.jpg
 
Laakereihin sen verran että aika usein käytetään kampiakselilla C3 laakereita, ovat kylmänä muutaman satasen isommilla välyksillä.
 
Tänään tuli tusattua sen verran tuon kanssa että hain postista tuon rattaan joka siellä oli jo viikon noutoa odottanut.

Samalla tuli purettua tuo akseli pois, ja laiteteltua se nk. lihoiksi..

Laakerit on vielä melko hyvät, jossain kohdassa pikkaisen pykii, en tiedä onko roskaa. Helpompi vaihtaa kuitenkin uusiin.

Lakrut on helpot löytää 6201 ja 6203. Stefa 20424 ja sitä ei google ihan helpolla löytänyt tilattavaksi, pitää mennä kyselemään johonkin kivijalkaliikkeeseen.. tietty jos vinkkejä hankintapaikasta niin otetaan ilolla vastaan, mielellään niin että kaikki samasta paikasta.


Ohessa kuva vielä puretusta akselista ja itse toteutetusta ulosvetäjästä.

Näytä liitetiedosto 52872

https://www.kisakone.com/stefa-20x40x7mm-420930580-p-36782.html?manufacturers_id=153 tossa olisi suurella todennäköisyydellä sopiva stefa, samasta pajasta löytynee loputkin tarpeet...
 
Pitääpä tännekin kirjoitella, laittelin tilauksen sisään tuonne rapakon taakse. Sieltä tulee nyt uudet ylikoon männät, laakerit ja täydellinen tiivistesatsi.

Parisen viikkoa varmaan ottaa että kotoutuvat tänne pohjolaan, kiire ei kyllä ole kun tuo kuumin sesonki on nk. Vähän ohi tältä vuodelta...


Ja tuota 7mm leveää stefaa ois saanut suomesta helposti, 5mm leveääkin löytyy tilaamalla. Tuo 7mm ei mahdu, 5mm mahtuisi ehkä mutta jenkkilästä tulee nyt tuo 4mm.
 
Hieman asian sivusta. Kaverilla oli jetistä moottori loppu/rikki. En muista mikä siinä oli. Jenkeistä täyskunnostettu kone 700$.
No kun piti ostaa, tulikin ilmi, että piti antaa vanha kone vaihdossa ja sen postituskulut olisi ollut monta sataa.
Mutta tämä hoidettiin niin, että ebaysta halvin romukone (usa:sta), toimitusosoitteeksi suoraan tämä koneiden kunnostaja ja näin sai koneen ostettua.

Toki tapauskohtaista, mutta jos kampiakseli, kiertokanget ja sylinterit loppu, voi tulla jopa halvemmaksi ostaa kunnostettu moottori.
 
Joo tuota vaihtoehtoa itsekin mietin, mutta on nuo petilaakerit ja kiertokankien laakeroinnit vielä siinä kunnossa ettei niitä tarvitse vaihtaa..

Osathan maksoi parisen sataa ja tähän veroja päälle ~50€ kun joskus suomeen saapuvat.

Koneistuspalvelut lupasi kaveri tehdä, sillä ehdolla että saa tulla rannalle nauramaan (ja nauttimaan virvokkeita) kun epätoivon vimmalla koitan käsillä kauhoa tuota laitetta rantaan ensimmäisillä koeajoilla..
 
Voihan pahus..

Mitähän tuon kanssa tekisi.. pystyykö tota tiivistettä jatkamaan jotenkin jos ottais vaikka o-renkaasta pätkän ?

Nuorempana olisi varmaan tullut laitettua poikki ja laitettua reilusti massaa tuohon puuttuvaan kohtaan, nyt ainakin voi pohtia mitä kannattaisi tehdä..

20191230_230007.jpg
 
Takaisin
Ylös