Voihan hevonkikkeli. Kokeilin puntarilla että keveneekö vetolenkki siirtämällä kauhaa lavetin varaan akselin taakse. Tein saman kokeen grammapuntarilla ja laudan pätkällä, rulla renkaan tilalla, puntari vetolenkin kohdalla. vesilaseja kuormaksi, ensimmäiseen vesilasiin ikäänkuin peräpainoksi enemmän kuormaa. Akselin taakse siirtämällä lasi vetolenkin paino vähenee. Joo, kyllä se niin oli että arkijärki oli teoriaa edellä.
Olenko nyt ymmärtänyt oikein?
Ajatellaan kaksi tapausta oheisen peräkärryn lastille.
1.) Kauha on puomia kohottavan sylinterin varassa 1cm korkeudella kärryn pohjasta. Aisapaino mitataan.
2.) Kauha lasketaan sentin alaspäin ja sylinteristä paineet pois. Kauha makaa kärryn pohjaa vasten. Aisapaino mitataan.
Olen ymmärtänyt, että haluat kertoa, että tapauksessa 2 vetoaisa kevenee.
Ajatellaan kahta eri tavalla leikattua kappaletta.
1.) Kappale on sahattu kuvan mukaisesti. Leikkausura on merkityksettömän ohut, mutta estää voimien kulun.
Punnitaan voimat, jotka kohdistuvat tukipisteisiin A ja B.
2.) Sahataan kappale eri tavalla.
Punnitaan taas tukivoimat pisteissä A ja B.
Onko kuorma 2 kevyempi pisteessä A kuin kuorma 1?