Säätila tänään eripuolilla Suomea

Ihan riipumatta siitä mitä edellisenä päivänä ennuste on sanonu, niin tuota se on nyt ollu koko ajan. Jospaha nyt ei satas, kun kerran antaa tollasen...
Näyttökuva 2026-09-26 043639.webp

IMG_20261006_111131.webpIMG_20261006_111028.webpei tuu vielä talvi ku ei vesi yllä ihan lepikkoon.

IMG_20261006_110836.webp Ei puhelimella saa kunnolla kuvaa vihasesta merestä. Tossa on yks saaren tapainen ja sitten seuraava maa onki Ruotsi.

Kävi se tänäänkin päivällä noin 80cm ylhäällä. Kerenny jo laskea ku tuuli tyynyyn.
Täällä Saimaalla kun laskee 30-40 cm pitkäaikaisesta keskiarvosta, niin valitetaan että rannat on pilalla eikä mökille voi mennä koko kesänä ja on ennätysalhaalla ja ilmastonmuutos. Siellä metrin muutos todetaan, että no kävi se ylhäällä. Voi ...ttu mitä tampioita täällä on.

Siellä metrin muutos todetaan, että no kävi se ylhäällä
Siihen on totuttu. Sitte minä en vastaavasti totu siihen että järvellä veneilijä rantautuu ja "nenästää" venettä sen verran että just se siinä pysyy. Ite ku oon oppinut että vaikka keula on rannassa keula sidotaan lujasti kiinni ja perästä nakataan ankkuri. Tää kiinni sitominen johtuu ihan siitä että se vesi sen 10-20cm humpaa suht lyhyessä ajassa

Siihen on totuttu. Sitte minä en vastaavasti totu siihen että järvellä veneilijä rantautuu ja "nenästää" venettä sen verran että just se siinä pysyy. Ite ku oon oppinut että vaikka keula on rannassa keula sidotaan lujasti kiinni ja perästä nakataan ankkuri. Tää kiinni sitominen johtuu ihan siitä että se vesi sen 10-20cm humpaa suht lyhyessä ajassa
Kyllä minä aina sidon, ei tarvii kaksisia aaltoja, että vene karkaa, kyllä niitä sisävesilläkin riittää.

Ja jos ei ole tottunut veden vaihteluihin täällä, niin silmät kiinnkö siellä rannalla on oltu? 2000-luvullakin on kolmesti ollut puoli metriä alempana. Ja samoin kolme tai neljä kertaa on ollut metriä korkeammalla.

Kyllä minä aina sidon, ei tarvii kaksisia aaltoja, että vene karkaa, kyllä niitä sisävesilläkin riittää.

Ja jos ei ole tottunut veden vaihteluihin täällä, niin silmät kiinnkö siellä rannalla on oltu? 2000-luvullakin on kolmesti ollut puoli metriä alempana. Ja samoin kolme tai neljä kertaa on ollut metriä korkeammalla.
Mutta tapahtuuko se vaihtelu tunnin sisällä? Onneksi ei ole vuoro vettä🫣

Mutta tapahtuuko se vaihtelu tunnin sisällä? Onneksi ei ole vuoro vettä🫣
Ei se nopeasti tapahdu, mutta hitaastakin valitetaan. Minkähänlainen nllitys olisi, jos muuttuisi nopeasti. Pienemmillä järvillä itkevät ihan parinkymmenen sentin muutoksista ja aina se on voimalan syy, vaikka sillä oikeasti tasataan vaihteluita.

Viimeksi muokattu:
Täällä Koskella men talvella tuo koski paikkojen välinen koskikeskinen niminen järvi metrin alle tavoite pinnan, kun oli pinnanmittaus jäätynyt. Javo voimalaitos huolehtii pinnan säädöstä.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin