Polaris Sportsman 570 traktori vm2017

juku

Kansalainen
KK Plus pack
Hei.
Jarrujen vikavalo palaa mittaristossa.
Palaa varmaan syystä kun vaihde vapaalla ja parkilla pystyy starttaamaan käyttämättä jarrua ja jarruvalot ei pala jarruttaessa.
Jarrut toimivat mekaanisesti ok.
Onko kokemusta vastaavasta?
Minulla on 2017 mallin sähkökuvat, mutta ei traktoriin. Kuvasta puuttuu esim vilkut kokonaan.
Vika alkoi ensin ajoittaisena, mutta nyt on tullut pysyväksi.
Minulla olevan kytkentäkaavan mukaan startti solenoidi saa virran jarruvalokytkimen (jarrunesteen paineella toimiva) kautta. Jos vika olisi ko. kytkimen oikosulku, luulisi jarruvalojen palavan koko ajan.
Sulakeboxin alapuolella olevan pellin reunan eristin jo kun uhkasi hangata muutaman johdon eristeet puhki.
Olisiko ideoita tai oikeita kytkentäkuvia ko.laitteeseen?

Hei.
Jarrujen vikavalo palaa mittaristossa.
Palaa varmaan syystä kun vaihde vapaalla ja parkilla pystyy starttaamaan käyttämättä jarrua ja jarruvalot ei pala jarruttaessa.
Jarrut toimivat mekaanisesti ok.
Onko kokemusta vastaavasta?
Minulla on 2017 mallin sähkökuvat, mutta ei traktoriin. Kuvasta puuttuu esim vilkut kokonaan.
Vika alkoi ensin ajoittaisena, mutta nyt on tullut pysyväksi.
Minulla olevan kytkentäkaavan mukaan startti solenoidi saa virran jarruvalokytkimen (jarrunesteen paineella toimiva) kautta. Jos vika olisi ko. kytkimen oikosulku, luulisi jarruvalojen palavan koko ajan.
Sulakeboxin alapuolella olevan pellin reunan eristin jo kun uhkasi hangata muutaman johdon eristeet puhki.
Olisiko ideoita tai oikeita kytkentäkuvia ko.laitteeseen?
Lähtee kuitenkin avaimesta normaalisti käyntiin?
Mulla sytyttää jarrujen vikavalon kun vaan vähänkin sattuu tarjoamaan kaasua ja jarrua yhtä aikaa. Vikavalo sammuu sitten jossain vaiheessa, en ole antanut haitata. Vuosimalli 2018 traktori.
Onko ollut sinulla uudesta asti vai onko mahdollista että on ohitettu tuo jarruvalokytkin virtalukon ja startin välistä? Varsinkin kun jarruvalot ei kerran toimi.

Jarruvalokytkin juminut kytketty asentoon ja jarruvalon sulake palanut? Vai olisko kaksikärkinen jarruvalokytkin, mikä olis rikki, kytkee käynnistyksen jatkuvasti mutta ei jarruvaloja lainkaan?

Lähtee kuitenkin avaimesta normaalisti käyntiin?

Lähtee normisti käyntiin avaimesta. Ei ole ollut uudesta lähtien, mutta aiemmin tuo käynnistys ilman jarrua ei ole onnistunut. Tuo jarru/kaasu yhdistelmä on kyllä tuttu minullekin. on tullut muutaman kerran.

Jarruvalokytkin juminut kytketty asentoon ja jarruvalon sulake palanut? Vai olisko kaksikärkinen jarruvalokytkin, mikä olis rikki, kytkee käynnistyksen jatkuvasti mutta ei jarruvaloja lainkaan?
Tuossa painekytkimessä on vain kaksi johtoa. Pitää kuitenkin vielä varmistaa kytkimen toiminta ja kytkimen jälkeen olevan diodin kunto.
Tuo vika tosiaan oli ensin ajoittainen ja nyt sitten tulee jo kun kytkee virran ja odottaa mittariston omat tarkastusrutiinit vikavalo palaa jo ennen moottorin käynnistystä.
Sulakeboxin sulakkeet olen tarkistanut ja ovat ok. Muita sulakkeita ei tuon kytkentäkaavion mukaan pitäisi olla.

Sen verran olen ehtimyt tutkimaan, että sulakeboxissa olevalle TRLR BRAKE sulakkeelle tuleva jännite pätkii. Käännellessä sulakeboxia välillä on sähköä tarjolla ja välillä ei. Johdot ovatvain niin lyhyet, että ei pysty tutkimaan kovin hyvin.
Myös jarruvalokytkintä pitää vielä tutkia tarkemmin kun saan sopivat mittapinnit.

Sen verran olen ehtimyt tutkimaan, että sulakeboxissa olevalle TRLR BRAKE sulakkeelle tuleva jännite pätkii. Käännellessä sulakeboxia välillä on sähköä tarjolla ja välillä ei. Johdot ovatvain niin lyhyet, että ei pysty tutkimaan kovin hyvin.
Myös jarruvalokytkintä pitää vielä tutkia tarkemmin kun saan sopivat mittapinnit.
Vanhemmissa Polariksissa oli johtosarjaviat erittäin yleisiä. Uusista ei ole kokemusta. Johtosarjat oli liian lyhyitä, olivat kireällä kuin viulun kieli, eikä elämiselle ollut varaa. Myös kuoren muovi oli ala-arvoista, joka kovettui pakkasessa niin kovaksi, että murtui pienestäkin liikkeestä. Yleisimpiä viat olivat ohjaustangon johtosarjassa, mutta muuallakin niitä oli. Useampaan juotin kunnollisesta notkeasta johdosta pätkät väliin ohjsustangon mukana kääntyville johdoille.

Näyttää osittain ratkenneen ongelma. Kaksi vikaa. Jarruvalojen kytkin ei kytke jarruvalojen ohjausreleelle sähköjä ja kytkimelle tuleva jännite katkoo ajoittain.
Tämä jälkimmäinen ongelman ratkaisen ylimääräisellä johdolla ja uusi kytkin on tilauksessa. Kytkin tulee sitten kun tulee. Laitan kuitenkin koneen kasaan ja ajelen tässä nurkissa nuo tarpeelliset ajot (polttopuut).

Laite on kunnossa. Jarruvalokytkimen vaihto auttoi.
Tuota jännitteen pätkimistä ei ole nyt ollut. Tuo vikavalo sytytetään ilmeisesti niin, että jarrukahvan tyvessä on mikrokytkin mistä menee johto suoraan ECU:lle ja ECU mittaa jarruvalokytkimen (nestepaineella toimiva) jälkeen tuleeko jännite jarruvaloille.
https://www.polarisatvforums.com/threads/service-manual-for-2017-sportsman-570.199019/
Tuon linkin takaa löytyi kytkentäkuvat missä on myös vilkut mukana ja jarruvalokytkimen kautta EI mene starttisolenoidin virta. Näin on tilanne myös tässä minun traktorissa. Noissa kytkentäkaavioissa on ECU:lle vain yksi liitin, kun näissä uudemmissa on kaksi liitintä. Lisäksi en ainakaan pikaisella katsomisella löytänyt tuota jarrukahvan mikroa. Noissa on kuitenkin tuo erillinen vilkkumodulikin mikä ohjaa myös peräkärryn valoja.
Sikäli kyllä ihan hyvät kuvat.

Avasin tuon jarruvalokytkimen. On aika simppelin oloinen. Tuo tumma piste lienee syy toimimattomuuteen tuossa pyöreässä metallilevyssä.

Jarruvalon kytkin.jpg

Mistähän saa halvimmalla uuden ohjaustehostimella olevan polariksen?
Taitaa aika lailla olla noissa uusissa ne Polariksen "määräämät" hinnat, ei montaa satasta ole eroja kun samoilla varusteilla kone. Lisävarusteiden hinnoissa lienee enempikin eroja ja rupeaa jo vaikuttamaan, jos niitä enempi mukaan haluaa. Ja tietysti jos vaihto kyseessä, niin vanhan hyvityshinnassa. Ite otin Kaulamolta ja ainakin hyvitys edellisestä vm -15 Pollesta oli 700€ parempi kuin Kuopion liikkeessä.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin