Piirikaavio

Viestiketju:
Piirikaavio

refy

Kasvis
KK Plus pack
Liittynyt
4 Joulukuu 2011
Viestit
8,226
Saisko joku kädellinen piirrettyä seuraavanlaisen kaavion niin pääsis visualisoimaan:

24 VDC virtalähde, - maihin
1 kOhm potikka jonka jälkeen piiri haarautuu kahtia

Ensimmäinen haara:
280 ohm vastus
haaroitus plusjohdolle
200 ohm vastus
maa

toinen haara:
250 ohm vastus
100 ohm potikka
haaroitus plusjohdolle
200 ohm potikka
maa
 
Oisko tommonen?

refy.png
 
Jos on tarvis säätää puhaltimien jännitteitä, niin laittaisin itse säätöelimeksi valmiin säädettävän regulaattorikortin jännitemittarilla. Ne maksavat perin vähän.
 
Jos on tarvis säätää puhaltimien jännitteitä, niin laittaisin itse säätöelimeksi valmiin säädettävän regulaattorikortin jännitemittarilla. Ne maksavat perin vähän.
Säätöalueen tarttis olla 3..10 V, ei oikein meinaa löytyä sopivia.
 
Joo mutta ei saisi antaa yli kymmentä volttia ulos.
 
Meininki siis tehdä käyttösäädin nykyisen kolmiportaisen 30%-60%-100% digitaalisäätimen tilalle. Potikkaan pannaan skaala 1-2-3 kehälle vastaamaan nykysysteemiä. Toisella potikalla kalibroidaan normaalikäytön aikainen rakennuksen alipaine kohilleen ja pannaan siihen merkki. Tulia tehdessä voi potikan hetkellisesti kääntää nollille jolloin alipaine poistuu.
 
Toimisikohan tuo poweri olis 12V ja nuo vastukset R3 ja R5 korvattaisiin 10V zener-diodeilla. Virtaahan tuossa ei kai hirveästi kulje.
 
Noilla hakkurimoduuleilla jännitteen ylärajan voisi pelata kymmeneen volttiin kahdella vaihtoehtoisella tavalla.
- modaamalla säätöalueen sopivaksi kahdella potikalla
- syöttävä teholähde 12V ja sen perään pari kolme diodia ketjuksi ennen moduuleita.
 
Korjaan vielä. On jokunen vuosi mennyt siitä kun asioita viimeksi mietin. Vastusketjulla tuo jännitteen jako. Sillähän saa säätöälueen mitoitettua. Ja sitten lähdössä kiinni tuo zener, jos jännite kuitenkin jostain syystä pyrkii yli 10 voltin. Tuo 2 kilon vastus voisi olla trimmeri ja 400 ohminen on virran rajoitusta varten.
Voisiko joku erotiikkavelho kertoa onko päätelmässä suuria virheitä?

24EB5675-BAB7-4D87-9530-3DEBA3DF27E6.jpeg
DB67A8A5-A276-479B-8255-68A24256D79A.jpeg
 
Jos jännite pitää rajoittaa max. kymmeneen volttiin, ja säätää sen rajoissa, niin ehdotan seuraavaa:

Teholähde syöttää zenerille sopivaa virtaa esivastuksen kautta. Tämä on peruskytkentä. Jännite zenerin yli asettuu zenerjännitteeseen.

Zenerin rinnalta jaetaan jännite halutuksi vastusketjulla tai vastus-potikkayhdistelmällä. Tämä kytkentä ei saa ryystää virtaa niin paljoa, että peruskytkennän toiminta häiriintyy.
 
Eihän sitä zeneriä siinä välttämättä tarvita, mutta kun nyt sen keksin, niin johonkin väliin se vaan täytyy ympätä. :D
 
On se ihan toimiva boomer-ajan ratkaisu, jos pitää jännite rajata johonkin arvoon.
 
Kyllä minä aion luottaa siihen että 24 VDC teholähde (joita hyllyssä on kasa) antaa sen 24 V ja 10 V saadaan siitä vastuksilla skaalaamalla. Varsinaista absoluuttisen tarkkuuden tarvettahan tuossa ei ole. Virraksi 10 voltilla olen ajatellut 50 mA ettei puhaltimen säädin liikaa häiriköi. Toki sinne ne zenerit voi pistää lisävarmistukseksi jos löytyy tarpeeksi tehonkestoa.
 
Takaisin
Ylös