Pienehköt, pikaiset kysymykset ajoneuvojen remontteihin liittyen

Viestiketju:
Pienehköt, pikaiset kysymykset ajoneuvojen remontteihin liittyen

Ohan noita mielenkiintoisia moottorikonstruktioita. Putajassa tais aikoinaan olla muistaakseni kompressori, jossa rivinelonen diesel kone, joka "räjäytettiin" käyntiin. Kolmeen pyttyyn laitettiin sytytettävät hehkukapselit ja yhteen pyttyyn hehkutulpan paikalle räjähdyspanos, johon ulkoa lekalla lyömällä panos räjähti pytyssä ja koneen piti ainakin periaatteessa käynnistyä.
 
Mitenkähän se magnetointivirta menee Zetorissa kun siinä ei ole edes latauksen merkkivaloa, alkuperäiset V-Ah mittarit on koje taulussa, vaihdoin siihen muinoin uuden alkuperäisen laturin sekä ulkopuolisen releen joka ei enää toiminut katkojan kärjillä.
 
No jopas pomppasi. Pitääkö tässä nyt ammattihenkilöä ryhtyä hommaamaan vai riittääkö pitkän omistussuhteen koulima kokemusasiantuntija?

Ja juu - on se japanilainen ristipäämeisseli - Mikunin bensahana toki.

20240505_170041.jpg
 
Mitenkähän se magnetointivirta menee Zetorissa kun siinä ei ole edes latauksen merkkivaloa, alkuperäiset V-Ah mittarit on koje taulussa, vaihdoin siihen muinoin uuden alkuperäisen laturin sekä ulkopuolisen releen joka ei enää toiminut katkojan kärjillä.
Eikös se lataussäädin tai rele, miksi kukakin haluaa nimittää, niin siellähän pitäisi kait yksi nasta olla juurikin magnetointia varten?
 
Remontissa yksi veneen gardaani, ristikko sen verran neulojen kohdalta urilla, että menee uusiksi. Kaksi vaihtoehtoa. Hinnallisesti kohtuu ero, ja läpimitassa 0,2 milliä. Ihan tarkkaa alkuperäisen mittaa ei ole, 106 millinen ollut, vähän saattanut olla ahdas lukkorenkaiden välissä. Onkohan noissa laadullisesti mitään eroa, muuta kuin hinta. Traktoreiden kartaaneissa käytettyjä.
 
Miten pienen kolminapaisen keinukytkimen kytkentä pitäisi tehdä oikein, jotta merkkivalo toimisi? Mulle ihan mysteeri ja useammalla katkaisimellakin olen kokeillut.
Hopeanvärisiin napoihin olen kytkenyt + virran katkeamaan ja reunimmaiseen messingin väriseen napaan olen kytkenyt maajohdon. Katkoo kyllä, mutta valo ei pala. Joku juju tuossa täytyy olla.

DSC_0297.JPG
 
Remontissa yksi veneen gardaani, ristikko sen verran neulojen kohdalta urilla, että menee uusiksi. Kaksi vaihtoehtoa. Hinnallisesti kohtuu ero, ja läpimitassa 0,2 milliä. Ihan tarkkaa alkuperäisen mittaa ei ole, 106 millinen ollut, vähän saattanut olla ahdas lukkorenkaiden välissä. Onkohan noissa laadullisesti mitään eroa, muuta kuin hinta. Traktoreiden kartaaneissa käytettyjä.
Laittaa vaan lompsalle mukavamman ja jos oikein epäilyttää ni saahan siihen 0,10mm mellapellistä lätkät kupin ja sokan väliin..
 
Miten pienen kolminapaisen keinukytkimen kytkentä pitäisi tehdä oikein, jotta merkkivalo toimisi? Mulle ihan mysteeri ja useammalla katkaisimellakin olen kokeillut.
Hopeanvärisiin napoihin olen kytkenyt + virran katkeamaan ja reunimmaiseen messingin väriseen napaan olen kytkenyt maajohdon. Katkoo kyllä, mutta valo ei pala. Joku juju tuossa täytyy olla.

Näytä liitetiedosto 133030
Olettaisin , että kellertävään + ,toinen reuna lähtevä + ja keskellä merkkivalon maadoitus.
Maa ja lähtevä + voi olla myös toisinkin päin.....
 
Tässä mielestäni nopeasti katsottuna oikein neuvottu,
eli kullattu maadottaa, keskeltä sisään, ja reunasta ulos:
 
No juu, noinhan se olikin.... Kun kuvan näin....
On senverra mont vuotta jo kun itte viimeks jotain uutta rakentanut / kytkenyt tollasella 3-napaisella merkkivalokytkimellä....
 
Laittaa vaan lompsalle mukavamman ja jos oikein epäilyttää ni saahan siihen 0,10mm mellapellistä lätkät kupin ja sokan väliin..
Ei sillä 0,1mm ole käytännössä väliä ellei ole joku superkovakierroksinen ettei tasapainoon vaikuta
 
Onhan käyttöjännite oikea?
Tässä aikaisemmassa kuvan katkaisimessa on käyttöjännite 250 V. Mahtaako se vaikuttaa ledivalon toimintaan?
Muissa on merkintä CD /12V, tai ei mitään merkintää. Yhteenkään en saanut lediä palamaan.

Miljoonalaatikosta löytyi vielä yksi ovaalin mallinen12V/DC, jossa merkkivalon sain toimimaan. Siinä poikkeuksellisesti maaliitin on keskellä.
DSC_0298.JPG
 
Tässä aikaisemmassa kuvan katkaisimessa on käyttöjännite 250 V. Mahtaako se vaikuttaa ledivalon toimintaan?
Muissa on merkintä CD /12V, tai ei mitään merkintää. Yhteenkään en saanut lediä palamaan.

Miljoonalaatikosta löytyi vielä yksi ovaalin mallinen12V/DC, jossa merkkivalon sain toimimaan. Siinä poikkeuksellisesti maaliitin on keskellä.
Näytä liitetiedosto 133050
Onhan sulla napaisuus varmasti oikein? Eli - on miinus ja plussa+. Ledit ei toimi väärinpäin...
 
Nyt tämä onneton ei löyvä netistä tietoa kevyenkaluston 7 ja 13 napaisten perävaunupistorasioiden kiinnityspulttien jaosta ja dimensioista. Sattuuko jollekkin tuleen mittapiirrosta vastaan?
 
Nyt tämä onneton ei löyvä netistä tietoa kevyenkaluston 7 ja 13 napaisten perävaunupistorasioiden kiinnityspulttien jaosta ja dimensioista. Sattuuko jollekkin tuleen mittapiirrosta vastaan?
DIN/ISO 1724 ja ISO 11446 liittyy asiaan..
 
Takaisin
Ylös