Pienehköt, pikaiset kysymykset ajoneuvojen remontteihin liittyen

Viestiketju:
Pienehköt, pikaiset kysymykset ajoneuvojen remontteihin liittyen

Joo,naapurin rouvakin sanoi että jos hän vaihtaa hybridiin, niin minä en voi sitten enää huoltaa sitten hänen autoaan:facepalm:

Totesin että jos ei oo takuu enää voimassa niin voin huoltaa ihan normaalisti....
 
Joo,naapurin rouvakin sanoi että jos hän vaihtaa hybridiin, niin minä en voi sitten enää huoltaa sitten hänen autoaan:facepalm:

Totesin että jos ei oo takuu enää voimassa niin voin huoltaa ihan normaalisti....
Takuu ei velvoita huollattamaan merkkihuollossa.
 
Takuu ei velvoita huollattamaan merkkihuollossa.
Mutta velvoittaa noudattamaan valmistajan huolto-ohjelmaa ja nykyään on usein sellaisia ohjelmistopäivityksiä, ym. mitä ei käytännössä voi tehdä kuin merkkiliikkeessä.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta velvoittaa noudattamaan valmistajan huolto-ohjelmaa ja nykyään on useumin sellaisia ohjelmistopäivityksiä, ym. mitä ei kätännössä voi tehdä kuin merkkiliikkeessä.
Onhan se noinkin, eli sillä kierretään määräystä että ei saa velvoittaa takuun voimassaolon ehdoksi sitä merkkihuoltoa...
 
Onhan se noinkin, eli sillä kierretään määräystä että ei saa velvoittaa takuun voimassaolon ehdoksi sitä merkkihuoltoa...
Tiedän laitteita, missä ensimmäinen asia huolto-ohjelmassa on, että tarkastetaan netin kautta tehtaan vahvasti suojatusta järjestelmästä, onko juuri tähän xxx valmistenumeroiseen tullut päivitystä ja tarvittaessa päivitetään.
 
Jos päivitykset olisivat velvoittavia, niin valmistajan pitäisi jakaa ne riippumattomille huoltoliikkeille. Ts. ei voi evätä takuuta.

Mä oon kaksi autoa ostanut uutena. Kummankin huoltanut alusta lähtien itse. Toiseen (Primastar) tehtiin aika paljonkin takuukorjauksia, eikä kukaan kysellyt huoltokirjan perään.


EU:n ryhmäpoikkeusasetus koskee kylläkin käsittääkseni vain autoja, joten muissa laitteissa ehkä voidaan edellyttää merkkihuoltoa.
 
Jos päivitykset olisivat velvoittavia, niin valmistajan pitäisi jakaa ne riippumattomille huoltoliikkeille. Ts. ei voi evätä takuuta.

Mä oon kaksi autoa ostanut uutena. Kummankin huoltanut alusta lähtien itse. Toiseen (Primastar) tehtiin aika paljonkin takuukorjauksia, eikä kukaan kysellyt huoltokirjan perään.


EU:n ryhmäpoikkeusasetus koskee kylläkin käsittääkseni vain autoja, joten muissa laitteissa ehkä voidaan edellyttää merkkihuoltoa.
Joillain merkeillä on saatavilla vapaasti, mutta ohjelmien lisenssit on hinnoiteltu siten, ettei kannata hankkia, ellei ole hyvin vahvaati suuntautunut ko. merkkiin ja asiakaskunta ole iso.
 
Tekee kaikki muut itte, ja käy sen pelkän päivityksen tekemäs marmorikorjaamolla .
 
Tekee kaikki muut itte, ja käy sen pelkän päivityksen tekemäs marmorikorjaamolla .
Just oli jossain juttua, että jo selvästi yli puolet uusista autoista myydän yrityksille työsuhdeautoiksi. Ja varmasti valtaosaa yksityisistäkään ostajista ei kiinnosta värssyäkään huoltaa autoaan itse, hyvä jos imuroida viitsivät, ehkä konepesussa käyttävät. On hyvin pieni marginaalinen ryhmä, joka ostaa uuden auton ja haluaa huoltaa sen itse tai edes huollattaa jollain pikkupajalla. Pitkät takuut tekee sen, että näitä saattaa 5-7 vuoden iässä jo kulkeutua itsehuoltajille, mutta silloinkaan ei monesta huollosta ole enää kyse, kun keskimäärin autoilija ajaa ehkä 20000-30000 km vuoteen, eli yksi huolto vuodessa. Myös hyvin suuri osa uusista autoista myydään pääkaupunkiseudulla ja ainakin joillain merkeillä huolto on merkkiliikkeessä Tallinnassa selvästi halvempi, niin huollatetaan siellä kaljanhakureissulla.
 
Viimeksi muokattu:
On noissa virallisissa merkkireeraamoissa piilotettuja positiivisuuksia. Esmes eukon auto kun hommattiin, oli jakohihnan vaihto jo tiedossa. Ei osunut ajankohtaan, että olisin kotopihassa tehnyt, enkä tiennyt tuttuja nyrkkipajoja, joten helpoin kun eukon silloiselta työpaikalta parin kilsan päässä merkkikorjaamolla käyttää.

Auto oli muutama vuos aikaisemmin tuotu Ruotsista harrastetilat omaavan suomalaisen merkkiharrastajan toimesta. Huoltohistoria oli tiedossa ja uskottava hänen ajaltaan.

Varsinainen yllätys tulikin merkkihuollosta. Kuitissa 0€ työ- ja tarvikerivejä. Merkkarin takaisinkutsukampanja sytytyspuolista oli auton osalta kirjaamatta, joten puolat ja tulpat vaihtoon maahantuojan piikkiin.

Eipä tuota toki tehdä ois tarvinnut, tuo edellinen omistaja oli kyllä pitänyt ensihuolloissaan jo huolen sytkäpuolien vaihdosta. Tuo oli vielä aikakautta kun nuo kyseiset puolat maksoi munuaisen kappaleelta.
 
Tietysti myös joskus houkuttaa muut edut joita merkkari laittaa, esmeens mulla oli jakohihnan vaihto golffissa sen verran useesti että merkkarin hihnanvaihtoon tarjoama 2 vuoden hinausturva oli voimassa koko ajan ja kun tuli silloin melko laajalla akueella ajeltua, aattelin sen hyvä olevan.
Kaksi kertaahan sitä golffissa tarvitsi, ekalla kerralla löi laturin jumiin ja laulu loppui lennosta, toisella kerralla olikin jo sitte hirvi liftaamassa konepellillä...
 
No nyt se myrkyn lykkäsi.
Rouvan Audi TT Quattro MK1 ei menny katsastuksesta läpi, etupalkki (moottorin apurunko?) ruostunut eikä kuulemma saa hitsata.
Mistähän moisen löytäsi kohtuuhintaan?
 
No nyt se myrkyn lykkäsi.
Rouvan Audi TT Quattro MK1 ei menny katsastuksesta läpi, etupalkki (moottorin apurunko?) ruostunut eikä kuulemma saa hitsata.
Mistähän moisen löytäsi kohtuuhintaan?
Otat irti, hiekkapuhallat, korjaat asiallisesti alkuperäisillä ainevahvuuksilla puskusaumoin hitsaten ja hiot saumat huomaamattomaksi, maalaat mustaksi ja ruostesuojaat, niin sinulla on uusi palkki.
 
No nyt se myrkyn lykkäsi.
Rouvan Audi TT Quattro MK1 ei menny katsastuksesta läpi, etupalkki (moottorin apurunko?) ruostunut eikä kuulemma saa hitsata.
Mistähän moisen löytäsi kohtuuhintaan?

Missä suunnalla mannerta? Mikä tekniikka?
 
Otat irti, hiekkapuhallat, korjaat asiallisesti alkuperäisillä ainevahvuuksilla puskusaumoin hitsaten ja hiot saumat huomaamattomaksi, maalaat mustaksi ja ruostesuojaat, niin sinulla on uusi palkki.
Joo, tuo kävi kyllä mielessä...🧐
 
Takaisin
Ylös