Ohjeita traktorin hankintaan?

Viestiketju:
Ohjeita traktorin hankintaan?

-15 mallin Transportterin öljynkulutusta oon moittinut. Longlife kelpaa aika mukavasti. Maahantuojan mukaan normaalin rajoissa.
20171027_111618.jpg
 
Vaihda öljymerkkiä. Jotku "merkkiöljyt" kelpaa, kaveri valitteli samaa, olkohan nesteen longlife ölppä, toisen valmistajan öljyyn vaihtamisen jälkeen ekan vaihtovälin täytyttyä kulutus rauhoittui. En muista vaihtuiko öljy TB vai Castrol...itellä on nyt ollut jonkun aikaa Valvolinet.
Mutta tolla kulutuksella ei sun tartte ÖLJYJä vaihtaa, pelkkä suodattimen vaihto riittää...
 
Silloin kun hain auton, niin sanoin automyyjälle, Toivottavasti tämä ei löydä itseään nosturin nokasta. Sillon oli just se taksi portteri nosturin nokassa, kun asiakas ei ollu oikein tyytyväinen tuotteeseen.
Itelle ei oo oikeestaan merkitystä tuolla öljynkulutuksella. Työnantajan liising auto. :rolleyes:
 
Olen 18 vuotta ajanut samalla diesel Xantulla, ja parilla bensa sitikalla, enkä KOSKAAN ole lisännyt öljyä. En ole oikeastaan edes tarkastanut parin ensimmäisen vuoden jälkeen, kun huomasin ettei ne syö.
 
Emännällä diisseli volkkari, öljynkulutus loppui kun heitti long lifet mäkeen. 2L joutu lisään ekan 15tkm aikana, toisen 15 aikana ei 4L riittäny niin normi öljyt ja 15 vaihtoväli niin ei tartte lisätä

Töissä autot kerran vuoteen huollossa siinä samalla kun hoitavat katsastuksen. Edellisessä oli huoltoväli 60 000 tosin tietokone lyhensi tuota akäytöstä riippuen. Joutui vähän aikaa noista öljyjen vaihdosta keskusteleen veholla kun ekan kerran vein.. Eivät meinanneet öljyjä vaihtaa mutta totesin että moottoriöljyt polttoaineputsarit ja vaihteistoöljyt sekä suodatin vaihtoon kun on ollut sisäänajossa ja autossa jatkuva kuorma päällä. Mittarissa oli noin 35000.
 
Puhdistettu öljy kyllä voitelee, mutta epäilen öljynsuodattimen puhdistuskyvyn riittävyyttä 50000km ajooon?
Jos öljyä ei ole tarvinnut tänäaikana lisätä, se on kombensoitunut poltoaineen kerääntymisenä öljyyn ohivuodon seurauksena. Tiedän mettaliseosten - öljyjen kehittyneen, öljyn suodatus ei vaan ole muuttunut miksikään päin vastoin suodattimien koko on pienentynyt.
 
Viiatissa lakkas pyörät kääntyilemästä , melko kauan se oli yhteistyö halunen , 8 kokonaista päivää , ohjaukseen säiliöistä lykkää valkoista öljyä , muutaman kerran vaihtelin öljyä , ei taira olla vetistä ,taitaa vaahdota?

20171103_102409.jpg
 
Suodatinta en hoksannut , toisen letkun kohdalla sisällä oli samaa muovia oleva kotelo jossa äkkiä kattojen ei mitään avaus mahiksia.
 
Painetaan tuota muovikuorta alaspäin ja käännetään korkin reikää kohti, siitä sitten ulos. Jousi pitää sen paikallaan säiliön kannessa olevan patin kohdalla.

edit: on pestävä sihti
 
Ja jos hyvän haluat niin ota koko purkki pois ja pese lervat sisältä. Tuo suodatinkaan ei muistaakseni hirveästi maksanut vaikka pestävä onkin. Samaa putsaria käytetään isompien voa pakan imusihtinä. Järjestelmää saa helposti huuhdottua kun otat sylinteriltä banjopulttia löyhälle ja pyörittelet ratilla uutta öljyä läpi. Moottoria kannattaa myös pyöräyttää jotta pumpun linjat huuhtoutuu. Lopuksi nokka ylös ja käsin renkaiden kääntöä jolloin syltsaari ruikkaa liemet ulos.
 
Tuohen edelliseen lisäisin sitten vielä, että kun systeemi on tyhjennetty, letkut kiinni ja öljyä kaadettu purnukkaan, niin etuset ilmassa ratista käännellen laidasta laitaan useita kertoja, ILMAN ETTÄ KONE KÄY, ajaa ilmat pois, sitten vasta käymään ja vielä käännellä laidasta laitaan. Toki samalla seuraten purkissa öljymäärää ja lisäillä kääntelyiden edetessä ja ilman poistuessa systeemistä.
 
No nyt , tuli oltua vähä reissussa ja retkellä , pitäis taas keritä seurusteleen viiatin kanssa. Viikko takaperin annoin jo periksi , mutta syönnin jälkeen menin vielä kerran kokeileen ja kääntyhän ne pyörät oli kyllä helpompi ajaa ??
 
Toi on sitten sitkee uskomus.....ja KUKAAN MUU MUISSA AUTOMERKEISSÄ ei lisää öljyä.....
Golffilla ajoin 400 000 km, ja ainoostaan silloin kun ekalla öjynvaihtokerralla öljymerkki vaihtui, joutui puoli litraa laittaan ku kulahti alaviivalla. Sen jälkeen LongLife öljynvaihtovälillä ei tarvinnut kertaakaan lisätä, ei ollut menny edes puoliväliin merkkejä. Skodalla 200 000, kertaakaan ei tarvinnut lisätä, aina oli puolessa välissä merkkejä. Ny on ollu passatti helmikuusta, autoliike oli merkkihuollossa huollattanut, katsoin öljyt autoliikkeen pihassa, oli ylärajassa, seurailin niitä ja just ennen longlife vaihtoo, oliko edellisellä viikolla, oli just tasan puolivälissä...
Onkohan mulle sitten osunu rikkinäisiä moottoreita......vanhat Teekolmosen 300 000-700 000 ajetut 1,6 turbodieselit kyllä vei ööliä jonkin verran...

Poikkeus vahvistaa säännön.

En tiedä kuin yhden VAG-konsernin auton mihin ei tarvitse öljynvaihdonvälissä lisätä öljyä. Vanhemmissa menee 0,5-1,2litraa/1000 uudemmissa 3-5 desiä/1000km. Eilen viimeksi töissä asiaa puitiin. Vanhemmissa vag-konsernin moottoreiden tehtaan raja normaalille öljyn kulutukselle on 1 litra/1000km ja uudemmissa 0,5litraa/1000km. Korkea raja vag-konsernilla jo kertonee että tiedostavat ongelman tehtaalla?

Muutamia raja-arvoja

Alfa Romeo 4,7 dl / 1000 km
Audi 10 dl / 1000 km (vuosimallit 2010 asti)
Audi 5 dl / 1000 km (vuosimallit 2010 eteenpäin )
BMW 7 dl / 1000 km
BMW M-sarjan mallit 15 dl / 1000 km
Chevrolet 6 dl / 1000 km
Chrysler ei raja-arvoa
Citroën ei raja-arvoa
Dacia 5 dl / 1000 km
Dodge ei raja-arvoa
Fiat 4,7 dl / 1000 km
Ford 5 dl / 1000 km
Honda 10 dl / 1000 km (mutta jo 3 dl on poikkeuksellista)
Hyundai 6,5 dl / 1000 km
Jaguar ei raja-arvoa
Jeep ei raja-arvoa
Kia 10 dl / 1000 km
Lancia 4,7 dl / 1000 km
Land Rover ei raja-arvoa
Lexus 10 dl / 1000 km
Mazda 7,7 dl / 1000 km (mäntämoottorit)
Mazda 12,5 dl / 1000 km (kiertomäntämoottorit)
Mazda 8 dl / 1000 km (2,0- ja 2,5-litran KE- ja GJ-moottorit)
Mercedes-Benz 8 dl / 1000 km
Mini 7 dl / 1000 km
Mitsubishi 10 dl / 1000 km
Nissan 5 dl / 1000 km
Opel 6 dl / 1000 km
Peugeot ei raja-arvoa
Renault 5 dl / 1000 km
Skoda 5 dl / 1000 km
Seat 5 dl / 1000 km
Subaru 3,3 dl / 1000 km
Suzuki 10 dl / 1000 km
Toyota 5 dl / 1000 km (mutta 3 dl on jo poikkeuksellista)
Volkswagen 10 dl / 1000 km (vuosimallit – 2009)
Volkswagen 5 dl / 1000 km (vuosimallit 2010 –)
Volvo 2,5 – 5,0 dl / 1000 km (riippuen käyttöolosuhteista)
Volvo 5,5 dl / 1000 km (150 000 ajetun km jälkeen)
 
Kai sitten on niin että VAG-konsernin kalustolla liikkuvat tekevät tuosta öljyn lisäyksestä numeron toisin kuin muiden merkkien kanssa tekemisissä olevat. Pois luettuna BMW joiden kanssa tekemisissä olevat kokevat tuon öljyn lisäyksen ongelmalliseksi tai ainakin tuovat julki lisäämänsä määrän...
 
Nojjoo tosta ku äkistään vilas listaa niin eipä ne ny nin pieni oo muutkaan raja-arvot...susuki, mitsu lxux, mersukin, kiia, honda, bemuhan on varsinainen öljypoltin.......
sitikka, crysse jaguar jeeppi ja lantikka saa viedä kuinkapaljon vaan...
 
Mun Mitsuhippi nassuttaa liki kaks litraa ööliä tonnia kohti ja en oo ollenkaan huolissani enkä asiasta ahistunut:D tb moniste on halpaa:rolleyes:
 
Takaisin
Ylös