Moottorin äänen vaimentaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Roope
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Roope

Kansalainen
Venehankinta mielessä ja vuosia veneiden mökää rannalta kuunnelleena etsin tietoa veneiden moottoriäänien vaimentamisesta. Vastaan tuli erinomainen video aiheen vierestä:

Ehkäpä oikean venemoottorin voisi korvata kovasti pärisevällä pikkumoottorilla ja äänet saisi silti vaimennettua veneen tilojen puitteissa? Tosin millaisen eron veneen runko muodostaa verrattuna videon (betoni?)lattialla tehtyyn kokeeseen verrattuna?

Olen hieman skeptinen ilmajäähdytteisen moottorin koteloimisesta noinkin tiiviisti. Että mahtaako ylikuumentua.

Ja vesijäähdytetty moottori on jo itsessään hiljaisempi sekä pakoäänet saa aika hiljaisiksi äänenvaimentajalla.

Onhan veneissä bernard ja honda paikallismoottoreita käytetty. Toki muitakin merkkejä. Yksinkertaisia ja erittäin pienellä huollolla pärjäävät. Mutta ääni on kova.

Veneessä moottorille varattua tilaa on harvoin liikaa. Ilmajäähdytteisen pystyy kyllä tiukasti koteloimaan mutta jäähdytysilmalle vaatii koneellisen siirron. Ja tulo sekä poistopuolelle hvetisti tilaa vaativat äänenvaimennukset. Aika skeptinen olen hiljaiseksi saamiseen veneessä käytettävissä olevissa tiloissa.

Venehän muodostaa kaikukopan puolikkaan.....ääntä kyllä piisaa.

Tuota olen pohtinut. Rungon muoto on toki epäedullinen ajatellen äänen vaimentamista. Rungon alla olevan veden rooli tässä jutussa onkin sitten vaikeampi hahmottaa. Vesi johtaa hyvin ääntä, mutta toisaalta estääkö vesi rungon toimimisen "rumpukalvona" moottorin ääniaaltojen paukutuksessa?

Monesti potkurin antamat veden värähtelyt kantautuvat moottorin ääntä kovempina veneen sisään, etenkin uppoumarunkoisen veneen peräosassa. Siihen ei oikein auta kuin kierrosten alentaminen, eli alennusvaihde ja suurempinousuinen ja suurempihalkasijainen potkuri.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin