Mikrofonin vaihto autoon

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KooJoo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

KooJoo

Kansalainen
KK Plus pack
Täällä kun joka alaan löytyy tietämystä, osaisiko joku sanoa onnistuuko auton handsfreemikin vaihto laadukkaampaan helposti? Lähtökohta idealle olisi heittää auton alkuperäismikki roskiin ja tilalle joku laadukas, esim. peltorin radiokuulosuojainten mikki. Mutta onko se noin helppoa? Onko mikrofoneissa kaikissa samat 2 tai 3 johtoa? Tai onko esimerkiksi taustamelun suodatus yleensä siinä mikissä vai erikseen piirilevyllä?

Syy vaihtoon on kun epäilen auton mikin olevan rikki. Jossain vaiheessa viime vuotta se alkoi päästää taustamelua läpi niin paljon että autoa ajaessa vastapuoli ei meinaa kuulla puhettani suhinan ja muun taustaäänen takia. Fordilta sais tietty uuden mikin joka sopii, mutta mietin jos hyppäisi samantien parempaan laatuun.
 
Epäilen peltorin mikin toimivuutta autossa, kun luureissakin sen pitää olla ihan suun edesssä että vastapuolikuulee.
 
No tuo on kyllä totta ainakin niissä peltorin sankamikeissä. Liekkö ottaa paremmin se mikki joka on ilman sankaa siinä kuulosuojaimessa kiinni. Ja noissa BT kuullokkeissa olevat mikit toimii myös hyvin. Parinkympin sellaisista voisi kans mikin teurastaa irti ja laittaa autoon. Tai saishan niitä irrallaan temusta yms varmaan eurolla kun tietäis mikä on hyvä.
 
Täällä kun joka alaan löytyy tietämystä, osaisiko joku sanoa onnistuuko auton handsfreemikin vaihto laadukkaampaan helposti? Lähtökohta idealle olisi heittää auton alkuperäismikki roskiin ja tilalle joku laadukas, esim. peltorin radiokuulosuojainten mikki. Mutta onko se noin helppoa? Onko mikrofoneissa kaikissa samat 2 tai 3 johtoa? Tai onko esimerkiksi taustamelun suodatus yleensä siinä mikissä vai erikseen piirilevyllä?

Syy vaihtoon on kun epäilen auton mikin olevan rikki. Jossain vaiheessa viime vuotta se alkoi päästää taustamelua läpi niin paljon että autoa ajaessa vastapuoli ei meinaa kuulla puhettani suhinan ja muun taustaäänen takia. Fordilta sais tietty uuden mikin joka sopii, mutta mietin jos hyppäisi samantien parempaan laatuun.
Jos autossa on oikeasti taustamelun suodatus, hommaan tarvitaan useampia mikrofoneja ja jonkunlainen moduli jossa on suodatus. Mikrofoneista voi joku olla rikki tai sitten moduli rikki, jos mikrofonit ovat samassa paketissa.
 
Taustamelun suodatuksella (mikäli on oikea termi) tarkoitan sitä joka löytyy lähes kaikista mikeistä tänäpäivänä.

Autossa ei tietääkseni ole kuin yksi mikki. Niinkuin ei tietääkseni seuraavissakaan: Eli puhelimen mikissä on jonkinlainen suodatus, peltorin radiokuulosuojaimissa on pirun hyvä sellainen, halvoissa sonyn bt kuullokkeissa on. Ja minun transitissa oli ainakin ennen koska auton suhinat ei kuulunut puhelun toiselle osapuolelle. Nyt puhuminen on mahdotonta, sanotaan yli 30km/h vauhdissa, kun ennen pystyi puhumaan vaikka moottoritietä ajaessa.
 
Erilaisia mikrofoneja on liitäntäteknisesti ehkä kolmenlaisia, mutta jos siellä on jotain fiksumpaa prosessointia perässä, ne todennäköisesti menee solmuun jos mikrofoni vaihtuu kovasti erilaiseksi äänenlaatuun liittyviltä ominaisuuksiltaan. Ihan siis jo pelkkä mikin herkkyys voi olla parametri jota on vaikea saada kohdalleen erilaisella.
 
Ok, kiitokset. Täytynee varmaan katella fordikaupasta uusi orkkismikki. 55£ näyttäis maksavan tuolla eu:n ulkopuolella, joten kai sen kahteensataan saa suomesta. Tai varmaan löytää tarvikeosia jotka sopii suoraan, täytyy kahtella.
 
Oletko katsonut että se vanha mikrofoni on ylipäätään enää kiinni siellä missä sen piti olla? Ettei pyöri jossain kattokonsolin/A-pilarin sisällä irrallaan piuhan perässä..
 
No en varsinaisesti. Uskoisin ettei puhe kuuluisi mikkiin ollenkaan jos se olisi karannut kattoverhoilujen sisään.
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös