Mikan revolverisorvi harrastesorvina

Viestiketju:
Mikan revolverisorvi harrastesorvina

Mika 82

Kansalainen
KK Plus pack
Liittynyt
17 Marraskuu 2014
Viestit
13,932
Yksi pitkäaikaishaave toteutui lähes itsestään. Oli valmiiksi lastattu kärryyn ja tuotiin työmatkan varrelle, tarvinnu ku pistää koukkuun kiinni ja raijata talliin. Meinasin, että hyvin voisi maksaa tupla tai vaikka triplahinnan pyynnistä. Eli kolme koppaa kaljaa :rolleyes:

Kaveri oli tehnyt tuollaisen kierretankohässäkän pitkittäissyöttöön, mutta olettaakseni kuuluisi syöttää tuolla takapylkällä? Video: https://photos.app.goo.gl/fntmc75yfvWuWKe69
Kytkintä ei heti osunut silmään, että olisko vaan on/off virtakytkimestä?

Kunhan saa hieman vaateriin ja virtoja päälle, niin pääsee tutkimaan enempi laitosta. Nyt jäi homma kesken, kun pitää tehdä mukuloille pöperöä. Konesyöttöä tai kierteitys tällä ei toki onnistu, joka iso miinus, mutta parempi silti näin, kuin vallan sorviton.
IMG_20230106_120357108_HDR.jpg
IMG_20230106_120421249.jpg
IMG_20230106_121202333.jpg
IMG_20230106_122516050.jpg
IMG_20230106_123342651_HDR.jpg
 
Pikkasen kerkesin köhnäämään tätä. Tuo vaihteenvalintavipu aika jäykkä/tahmea. Samanmoiset nipat, mitä @Julle nkin sorvissa, mutta rasvaa siellä oli. Minäkin hieman epäilen, että kuuluis olla öljy. Tuo johteiden alapuolella oleva suojaputki jos täynnä vaseliinia, sehän pelaa iskunvaimentimen tavoin?
Kuuluukohan vaihde valita moottori käynnissä vai sammuksissa?
Ja kuuluuko moottori käynnistää vaihde vapaalla? Oletan näin.

Karaporaus 32mm, joka ihan positiivinen juttu, kun olis voinut olla pienempikin.
Tuo karan takana oleva hässäkkä taitaa kuulua lähinnä sarjatuotantohommiin ja sen meinasinkin poistaa. Eli varmaan holkinkiristin, jolloin saadaan nopea kappaleenvaihto.
Putsailua ja rasvailua nyt seuraavaksi ja sitten täytyy perehtyä kelkkaan, että mitä sille tehdään.
IMG_20230114_132122404.jpg
IMG_20230114_132159378_HDR.jpg
IMG_20230114_141748722.jpg
IMG_20230114_141801568.jpg
 
Vaihde yleensä aina valitaan eka ja sitten vasta käyntiin. Saattaapi muuten karahdella aika ilkeällä äänellä.
 
Vaihde yleensä aina valitaan eka ja sitten vasta käyntiin. Saattaapi muuten karahdella aika ilkeällä äänellä.
Joo ratasvetoisessa, tässä on lattahihnalla vaihteenvaihto. Hieman pilkistää ekan viestin neljännessä kuvassa.
 
Löytyi pikavaihtohärpäke ja siihen muutama teränpidin, kiva.
Tuota poikittaisliikettä kattelin. Siinä on pikaliike vivulla ja sitten veivillä löytyy liikettä 32mm, eli 64mm halkaisijasta.
Tuolle pikaliikkeelle on lukitus, mutta se ei pidä kunnolla. Ensin meinasin tehdä kokonaan uuden ruuvi/mutteri syötön, mutta toisaalta helpommalla pääsis, jos sen lukituksen saa pelaamaan.
Aika pieni tuo veivin kehä ja 2,5mm nousu ruuvissa. Asteikon viivat 0,1mm välein, että ei kovin tarkkaa pulikkaa tule saamaan.
IMG_20230115_171818217.jpg
IMG_20230115_171835483.jpg
 
Tää kelkan vaste vai mikä nyt onkaan nimeltään, joka kulkee johteiden alapuolella ei oikein herätä luottamusta. Ilmeisesti alkuperäistä ei ole ollutkaan tai on vähintään hukassa.

Vai onko tuolla isompaa väliä, kai leikkuuvoimat pääsääntöisesti painattaa kelkkaa johteita vasten. Isommilla kehillä ehkä pyrkii nostamaan takapäätä?
Nuo pikkupulikat on takapylkän vasteet, joiden nyt ei tarvitse kuin lukita pylkkä paikoilleen.

Kyllä se nyt tuolla kasataan, että pääsee edes vähän lastuamaan. Sittenhän sen näkee aiheuttaako ongelmia.

IMG_20230116_174238879.jpg
 
Epäilen, ettei tolla rälläkällä tehdyllä palikalla tuu toimimaan. Jos kiristää välyksettömäksi, ei kulje. Sitten kun löysää sen verta, että kulkee, on ihan sohlo.
Video: https://photos.app.goo.gl/P9LqvwBaq8LLhP2D7
Pikku motivaatiolastu oli silti pakko ottaa otsapinnasta. Terä nyt mikä sattui ekana käteen osumaan. Resonointia ilmeni.
Video: https://photos.app.goo.gl/vUybEzFWUXqMRybB7
Sitten tutkailin karan välyksiä. Löytyihän niitä kaksi kymppiä.
Video:
https://photos.app.goo.gl/ZDwUExYSaHctbiZR8

Varmaan nyt ekana koittaa tiukata laakereita jollain konstilla.
Osaako joku päältäpäin sanoa, onko liuku vai millaiset laakerit? Öljyrei'iksi nuo ruuvit laakeripukkien päällä tulkitsin.
IMG_20230118_154240880.jpg
IMG_20230118_154249776.jpg
IMG_20230118_154229303~2.jpg
IMG_20230118_162636097.jpg
IMG_20230118_162654944~2.jpg
 
Anteeksi Mika82. Kokeilin chattia, olin varma etten pysty postaamaan tännekään.... Mutta täällähän on"takaovi".

No kohta tämäkin on suljettu Pekalta.

Ja Mika anteeksi että sotkin keskusteluasi.
 
Kaksi viestiä ainakin näkyy. Ja kaikki tieto tai neuvot/niksit tervetulleita.
Juu, tämä hieman jäänyt. Karan laakereihin en enempää tutustunut, vaihdoin istukan, kun istukan kiinnityksestä taisi tulla isoimmat välykset. Oli kehno sovite.

Tuota kelkkaa vaan kun katsellut, niin mahtaako tuosta saada millään tempuilla käypää laitetta. Kun kelkan leveys alta 150mm. Jos katsoo noita muita, vaikka jullen sorvia, joka ehkä samaa kokoluokkaa, on kelkan leveys varmaan triplat.
Että varmaan pelkkään katkausuun/uran tekoon tarkoitettu.
Kirvestä ei silti ole heitetty kaivoon, mutta pitää nyt miettiä ja pähkäillä miten tuon kanssa etenee.
 
Tuota kelkkaa vaan kun katsellut, niin mahtaako tuosta saada millään tempuilla käypää laitetta.
Ihmisen tekemiä nämä ovat. Voi olla, että rälläkkä ei ole riittävän hyvä työstöväline. Seppä hyvillä työvälineillä luultavasti kyllä pystyisi ratkaisemaan ongelman.
 
Ihmisen tekemiä nämä ovat. Voi olla, että rälläkkä ei ole riittävän hyvä työstöväline. Seppä hyvillä työvälineillä luultavasti kyllä pystyisi ratkaisemaan ongelman.
Juu, jos nyt tuon kelkan kanssa koittaa elää, niin vastapeluri ainakin pitäisi teettää jollain jyrsimen omaavalla taholla, niin sais suht mittatarkat. Olisiko paras materiaali sitten valurauta?
 
Juu, jos nyt tuon kelkan kanssa koittaa elää, niin vastapeluri ainakin pitäisi teettää jollain jyrsimen omaavalla taholla, niin sais suht mittatarkat. Olisiko paras materiaali sitten valurauta?
Jo siellä nyt on jonkinlainen palikka sinne johtimien alle, niin kokeileppa päälystää sen palikan liukupinnat muovilla, ainakin Etralta saa sellasta liukupintoihin tarkoitettua muovilaatua. Jollain palstalaisella saattaa olla sopiva "hukkapala" nurkissaan...
 
Jo siellä nyt on jonkinlainen palikka sinne johtimien alle, niin kokeileppa päälystää sen palikan liukupinnat muovilla, ainakin Etralta saa sellasta liukupintoihin tarkoitettua muovilaatua. Jollain palstalaisella saattaa olla sopiva "hukkapala" nurkissaan...
Olisi kyllä klöntti valkoista muovia, onko sitten nylonia vai teflonia? Mutta luulen, että menee turha työ hukkaan. Kun pitäisi kuitenkin olla pinnat suht suorat, ettei klonksu ja liikkuisivat jouhevasti pienillä välyksillä.
 
Luulen, että ihan rakenneteräksestä jyrsittynä tulis hyvä (seppä saattais onnistua ilman jyrsintäkin). Voi olla, että vielä jonkun ohjaintapin vaatii osien välille.

Pitäis vaan pystyä mitoittamaan huolella ja toinen kysymys onkin sitten, että ovatko johteet kuluneet. Ettei ole pakan puolella väljä ja toisessa päässä ahdistaa.
 
Ihan raudasta tehfynä, ja siihen liukupalaksi ruuvin avulla säädettävä messinki tai pronssi pala.
 
Eikö nyt puhuta teräkelkan kiinnityksestä?
Sehän tulee kiinni tuohon johteiden alapintaan:

mikan sorvi.png
 
Kuva valehtelee, johteiden ulkosyrjät on suorat, ei mitään pykälää paitsi muutaman millin matkalta tuosta takaa, kun rungon reunat pyöristyy.
Hieman taas tutkin asiaa, johteista en tiedä, mutta kelkan liukupinnat ainakin kuluneet banaanin malliseksi. Siinä oliskin opettelemista kaavata suoraan. Väri vain puuttuu..
https://photos.app.goo.gl/bqzuZz5jmvGLUEHS6
Kiinnityspulttien reiät myös rotta syönyt. Ja tuo johteiden sisäsyrjä ei ole hiottu, koneistettu vain, että kai se kelkan ohjaus tulisi tuosta johteiden päältä ottaa.
IMG_20230206_100602737_HDR.jpg
IMG_20230206_101709309_HDR.jpg
IMG_20230206_101906168.jpg
IMG_20230206_102536655_HDR.jpg
IMG_20230206_102541663_HDR.jpg
IMG_20230206_103113401.jpg
IMG_20230206_103137921.jpg
 
Onko nuo johteiden sisäpuolen alapinnat kuitenkin kunnossa?
Niin kuin ehkä näkyy, niin olen hiukan huono hahmottamaan kuvia, mutta ilmeisesti toi punainen osa olisi mukava?
Jos sen kaveriksi tekisi tollasen sinisen, jonka voi vaikka parilla putkisokalla lukita tohon kelkkaan. Noi tapit siis pultit jotka menee tuohon alaosaan.
Mutta ihan alkuun tohon kelkan alapintaan pitäisi koneistaa pinnat noille 'punaisille' palikoille. Ton punaisen koneistus ei ole niin tarkkaa, koska sen voi simmipaloilla säätää tuon kelkan suhteen. Jos noi alapinnat on samassa tasossa, niin vaikka muutama suora kylmävalssattu latan pätkä voisi riittää.

mikan sorvi3.png
 
Takaisin
Ylös