Löpötykki & löpö vs. diesel

Viestiketju:
Löpötykki & löpö vs. diesel

Smokie

Kansalainen
Liittynyt
27 Kesäkuu 2016
Viestit
155
Eli siis nämä lämpöä ja pakokaasua suoraan sieraimeen tarjoavat vempeleet. YLLÄTYS! Heti kun tulee pakkasta tulee tälläiset asiat mieleen.

Eli tämän kaltaista vehettä tarkoitan:

http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Lämmittimet/Polttoöljylämmittimet/149

Taustaa: 90-luvulla mulla oli keltainen Master 20kw lämmitin joka toimi vähän helskutin mainiosti siitäkin huolimatta että bakeliittinen pumpun pesä halkesi jonkun väkisin väännön jäljiltä. Liimasin sen araldiittiliimalla kasaan ja vehe toimi niinkuin mitään ei koskaan olisi koskaan tapahtunutkaan.

Nykytilanne: Ostin joitain vuosia sitten halvimman 20kw löpölämmittimen mitä näin ja sittemmin on vituttanut all day and all of the night. Tämä halpis näyttää ihan samalta kuin tuo em vehje mutta ei vain suatana voi palaa kunnolla. Oon virittänyt jo pumpun vähän liiankin hyväksi, oon taivutellut puhaltimen siipiä erittäin ottavasta jotakuinkin suorahkoksi, ruuvannut sitä pumpun perseessä olevaa ruuvia millä ei tunnu olevan mitään merkitystä, rukoillut, manannut, uhkaillut yms. Noin 70% käynnistyskerroista kaikki menee OK mutta noin 50% eipäs menekkään, tuo vehje lykkää koko matalan majani täyteen harmaata sauhua ja sen jälkeen pajassa ei oikein voi olla, ei auta kuin avata kaikki ovet ja räppänät. Aika hienoa lämmittämistä...

Oon pöllinyt itseltäni tuvan lämmitysöljyä joka nykyään pitäis olla jo aika pitkälti nykyaikaista herkullista rikitöntä, uudehkoa ja hyvin palavaa. Taas kun yritin lisälämpöä lopputulos oli kauhea sauhu ja pajasta oli pakko lähteä karkuun. Tuvan öljypoltin kuitenkin söi tuota vanhaakin paskaa ihan mukisematta ja se että en tiedä oikein tarkkaan mitä tankissa lilluu johtuu siitä että viimeisen tarkkailujakson aikana poltin 961 litraa öljyä viidessä vuodessa.

Onko löpössä mitään muuta eroa dieseliin kuin väriaine? Pari vuotta sitten kokeilin ostaa parikymmentä litraa Nesteen prodieseliä koska se on parasta ja autokin menee pidemmälle yms. ja täytyy sanoa, lämmintinkin toimi hyvin. Kaadoin sen sekaan löpöä (koska siitä piti päästä eroon) ja taas alkoi ongelmat & sauhu & ennenaikainen kuolema.

Jotkut sanoo ettei dieselillä ja löpöllä ole muuta eroa kuin väriaine mutta onko? Seata ei ainakaan mun lämmintinkokemusten mukaan saa. Vai mikä he-le-vettiä täs vois kokeilla? Omat ideat on aika lopussa, paitsi että pian saatan raahata pajaan 15kw sähkölämmittimen ja laittaa kaikki liikenevät rahat Carunan osakkeisiin.
 
Kaippa niillä on kuitenkin vähän eroa. Taitaa diiselissä olla jotain ekoakin jo joukossa, eli biota, mutta onko pöössä ??

Ja tuollaiset halpis-masterit kyllä unohtaisin...... Niissäkin kun taitaa se laatu ja toimivuus vaan kulkea hinnan kanssa jossain suhteessa käsi-kädessä .....
Toi omavalmistelämmitin ( toisessa ketjussa ) oli tänäänkin pajalla 6-7h aikana sellasen 4h päällä, ja pöötä meni vajaa pari litraa, eikä tarvinnut tilaa tuuletella .....
 
Ilimawebaston sitä poltinosaa tänään toljottelin paikallisella kirppiksellä, diiseliä polttava. Jos tommosesta kyhäis talliin lämmitintä niin mitäs se vaatis toimiakseen, tuossa ei ollut mitään ohjainta tms mukana, laitteen persiistä vaan roikkui 5 - 6 karvainen piuhanippu ja liitin.
 
Tällä hetkellä suunnitelma on se että poltan vaikka väkisin pois nuo vähät löpöt mitä nyt on tankissa, sitten haen sitä eko hajutonta päästötöntä 5% pidemmälle dieseliä ja kokeilen uusiksi. Ellei pelaa niin valmistan satsin termiittiä, hapettunutta alumiinia mulla onkin jo valmiiksi (koittakaapa joskus ostaa alumiininen moottori briteistä) ja sattumoisin myös rautaoksidia aiemmista laastilla leikkimisistä eli eiköhän tämä vehje vielä palamaan saada.

Sen mitä jusape oon nähnyt kuvia sun pajasta yhdistettynä siihen että on yli 20 astetta pakkasta ja kumminkin sulla on siellä kaverina joku paleleva Ursus ja löpöä meni pari litraa niin soppii epäillä oliko lämmin. Alkaa lähentelemään juttuja kun laitetaan kymppitonnin aurinkokeräimet katolle ja sitten otetaan facebookiin kuvia että hei me ollaan täällä shortshit housuissa kun helmikuussakin tulee aurinkoenergiaa niin perkeleesti koska ne maksoi niin paljon. En usko ennen kuin koen - ilman 2 cm paksua villapaitaani.
 
Jusape käsittää sanalla lämpöinen kaikki mikä on alle miinus kymmenen....:D
 
Nuohota ainakin tuota meillä olevaa saa tihiään vähänkään nokia näkyyn niin oon sen ilmalla käynyt ulkona puhaltamassa.
22kw kohan se on mikä pajalla on ja hyvin pööllä palaa ja suht puhtaasti. Pitäis vaan saada tuo ottamaan ulkoa raikasta ilmaa ja sauhut lykätä ulos niin olis pätevä. :epätieto:

Nytten jos lämmitintä olisin ostamassa niin airmaxin laittaisin.:haisemaan:
 
Laitappa lasipurkkiin sitä lämmitysöljyä ja katso mitä kylmässä tapahtuu. Ei niillä voi periaatteessa olla mitään muuta eroa, kuin samepiste. Toisaalta vanhetessa löpön haju muuttuu selvästi, että jotainhan siitä haihtuu pois. Poltin ilmeisesti kerran vahingossa öljypolttimessa bensaa. En sitä huomannut mistään muusta, kuin joku oli käynyt nussimassa mun bensapöntön...
 
Mun löpötykki savuttaa jo kesädieselillä, talvilaadulla ei yhtään. Kai ne on sitten tarkkoja mitä niille juottaa.
 
hae talvilaatua mittarista tuoretta löpöä tai dieseliä ei väliä. yllätyt kuin hyvin sun halpis lämmitinkin toimii.. jätä ne vanhat aineet sinne tuvan tankkiin. mulla hallil oikeel polttimel varustettu lämmitin ja siinäkin huomaa jos vanhaa löpöä palaa mutta lämpöä ei tule samal taval. kaveril tollai halpis ja hyvin toimii. kerran uusi lamellit pumppuun kun oli jämähtänyt kesän aikana ja pienel väkivallal pyörähti ja lamellit rikki. tais masterin varaosat ostaa kävi ihan suoraan kiinan kopioon..
 
Mää ostin joku vuos sitte huihai hyundai merkkisen 30kw kapistuksen. Ihmettelin sitä rökimistä ja räkimistä parin vuoden päästä mutta sitte ku vaihdoin kaikki pa letkut uusiin laatuletkuihin nii svengaa taas! Tahtoopi nuo halavat letkut mennä kovaksi.
 
Just osu silmään Tokmannin lehdessä tommonen lämmitin, eipä nuo hirveitä maksa. 20170110_114258.jpg
 
Noita taidetaan myydä monella eri nimellä. Mun Nor-Varm on muuten saman näköinen mutta sinisten peltien tilalla keltaiset pellit.
Eilen nuohosin tuon oman kun syttyi palokammiossa pieni tulipalon poikanen. Oli vähän vissiin kerännyt pölyä sisuksiinsa kun viimetalvena hioin auton tuon lämmössä, saattoi siellä kammiossa hiiren pesäkin olla :D Kumminkin reilu kasa nokea ja hiiltynyttä tauhkaa lähti palopesästä. Samalla putsasin suuttimen, suodattimet ja liekkivahdin. No huollon jälkeen ei lähtenyt tulille vaan pöläytti harmaat savut talliin. Uudestaan suutin auki jne mutta ei siltikään syttynyt. Vissiin ilmavuoto polttoaineletkussa kun ruiskutti polttoainetta katkonaisesti ja kovettuneen letkun vaihtamalla korjaantui.
Suositeltu ilmanpaine 3 psi eli 0,2 bar. Nyt huollon jälkeen jostain syystä piti pudottaa 2 psi:n ettei pala kauheella tohinalla ja lykkää ketunhäntää.
 
Yllättävää - hämmästyttävää - anböliivöböl = alkukiroilujen jälkeen jälkeen tämä vempele on toiminut oikein mainiosti eikä oikeastaan edes haise. Noh, räppäsin mä sitä sen verran että otin kopan auki ja kääntelin puhaltimen siipiä uuteen uskoon, lisäksi vedin keskeltä konetta liinan ympäri, silläkin tuntui olevan vähintään psykologinen vaikutus. Teho on laskenut reilusti, ehkä 10kw nykyään mutta se on vain hyvä asia mun mielestä. Aiemmin sitä oli ihan liikaa. Taidan kuitenkin seuraavaksi hakea uutta löpsteriä. Ei tuossa nykyisessäkään tuvan tankista pöllityssä pitäis juuri vikaa olla, pääosin se on viimevuotista Nesteen kamaa. Tallissa on kuitenkin sähköllä peruslämpö noin 5 eli ei tuon jähmepisteen pitäisi olla ongelma. Mutta koitan talvilaatua enivei.

Vähän enteellisen kuulloinen nimi estate sun lämmittimellä... Non-warm :D

Ai niin, jokaikisen kiinalaisen vehkeen kanssa säästää paljon hermoja kun vaihtaa kaikki minkä tahansa polttoaineen kanssa tekemisissä olevat letkut kunnollisiin. Miten ne osaakaan tehdä niin paskaa kumia.
 
Nuo löpötykit on suunniteltu talvilaadulle eikä ne romut syty edes sillä jos on kylmä...
 
Tilanne on nyt se että syttyy ja palaa hienosti tuolla välimallin löpöllä tai mitä lie mikstuuraa tuolla tankissa olikaan. Ongelma on nyt se että kun sen sammuttaa ilmeisesti magneettiventtiili vuotaa ja se liruuttaa vähän löpöä pesään eli haisee aivan kamalalta. En tiedä onko mankussa joku roska ja johtuuko tämä siitä että kiristelin pumpun ihan äärimmilleen. Pitänee tutkia voiko sille mankulle tehdä jotain vai uskaltaisko kylmästi vaan nypätä töpselin seinästä kun on tarpeeksi lämmin. Onneks kohta ilmat lämpiää....
 
Johan oli paskamaisen näköinen mankku. Tai ei se mankun näköinen ollut ollenkaan :D Homma jäi kesken..
 
Menin tomppeli sorkkimaan pumppua, mankku oli niin mahdottoman näköinen huollettava että ajattelin ottaa pumpusta vähän puhtia pois. Hyvin onnnistui, ei palanut enää ollenkaan virittelyn jälkeen. Lievällä kiristelyllä sain aikaan kauhea käryn ja loppuviimein pikkutarkan nysväyksen jälkeen pääsin takaisin lähtötilanteeseen. Aika hyvä remontti :D Jostain syystä se ei nyt haissut sammuttaessa enää niin kamalasti mutta en usko että tämä on pysyvä tilanne. Aika masentava vehje kaikenkaikkiaan.
 
Eikö korjaus katsota onnistuneeksi, jos laite ei ole kovin paljon enemmän rikki, kuin ennen remonttia. :rotfl:
 
Mulla tallissa hätälämmittimenä linja-auton Stroco lämmitin. Eivät ole käytettyinä hinnan kiroissa. Normaalit poltinosat eli suuttimet ym. käy. Vesikiertoinen. Pakokaasut puhaltaa ulos. Ladan syyläri lämmönvaihtimena. Pari minuuttia käy ja sit lepää 4 minuuttia, eli syyläri puhaltimineen mulla liian pieni. Jotai 30kw teho suuttimen koon mukaan laskettuna. Meluahan toi laatokan puhallin tuottaa mutta talli äkkiä lämmin. Tietysti vaatii 24v järjestelmän ja jännitteenalentimen syylärin puhaltimelle. Koitin 8A kestävää alenninta mutta toimintasavut karkas.. Nekin linja-autoista adoptoitu. Nyt ollu 20A akkulaturi pyörittämässä puhallinta.
 
Takaisin
Ylös