kompuran muokkausta

Viestiketju:
kompuran muokkausta

uw täytyy selvitellä. sain koneen kotia ja oli 4-tahtinen, 6-sylinterinen ahdettu 6,54-litrainen Leyland EO.410 -suorasuihkutusdiesel (110 kW/468 Nm)
 
Eräs puolituttu kaveri kertoili juttua siitä oli laittanut auton moottorin agrikaatin pyöritykseen ja tuskaillut sitä että kierrosluku heitteli aivan liikaa kuormituksen mukaan. Oli sitten saanut "ahaaelämyksen" ja laittanut ihan tavallisen auton vakionopeussäätimen kaasua annostelemaan ja oli kuulemma todella tyytyväinen sen toimintaan.
 
Eräs puolituttu kaveri kertoili juttua siitä oli laittanut auton moottorin agrikaatin pyöritykseen ja tuskaillut sitä että kierrosluku heitteli aivan liikaa kuormituksen mukaan. Oli sitten saanut "ahaaelämyksen" ja laittanut ihan tavallisen auton vakionopeussäätimen kaasua annostelemaan ja oli kuulemma todella tyytyväinen sen toimintaan.
Muistelen Maukan kokeilleen tuota klapikoneessaan, mutta ei ollut tyytyväinen. Pumpun säätimen sopivalla jousella pumppuhuollossa sitten tuli kuntoon. Refy aikoinaan pajoitti itse oman BX-pohjaisen maamoottorinsa pumpun, siitä on jossakin juttua.
 
Viritetty vakkari ei toimi, herkkyys ja toimintanopeus ei riitä mitenkään äkkinäisiin tehanvaatimuspyyntöihin.....
Vakkari haistelee apouttia sekunnin välein, ja toimii pikkuhiljaa tilanteen muutosta haistellen, aikaa menee sekunteja, kun reagointiaika tars olla kymmenys-sadasosasekunteja.....
 
Njoo.....toi klapikonehomma vaatiikin nopeen säätimen sen vuoksi että hydellä otetaan tehoon nopeilla liikkeillä, eikä painetta ajeta "varastoon"......kompurahan taas ajaa pidempiä tehosyklejä, ei se joka naulaimen liipasimen vedosta päräytä tehopyyntöö päälle....joten ajatelmana tavan vakkari vois kompurakäytössä kyllä toimiakkin........
 
varmaan vakkari tuossa hommassa pelaa, mikäli moottori ei ennätä kyykätä kompuran lähtiessä puristamaan. Tähän vois olla apua raskaasta vauhtiksesta, että vakkari ennättää kiriä kierroksia lisää.
 
joo mielenkintoisia linkkejä kiitoksia niistä. tota vakkaria mietin itekki ennemmin mutta jotenki tuntuu että ei pysy mukana kun periaattees tässähän ei tule mitään varsinaista säiliötä mihinkään väliin. ellei kelloa ja letkuja lasketa eli aika pätkittäistä on kuormitus kokoajan. toi raskaampi vauhtipyörä periaattees olis toimiva konsti mutta epäilen kuitenkin että vaikka mazdan koneen perään pistäisi isommankiekon ei ongelmaa poistaisi kyllähän se suuremmalla massalla hetken jaksais pitää kierroksia mutta sitte kun puutuu niin ei millään niitä enää sieltä nosta. leukun kones on nyt muljattu kärryltä ja odottaa välilaipan/akselin tekoa. kone oli kyllä pirun raskas paketti joten tulin siihen tulokseen että ei enää kärrylle tuu. nettiauto auki ja tadaa:D


siinä se uus hankinta lepää:äh: mitsu cantteri 3.3d herranvuodelta 1981 viimestä lujaa mallia. hiukan vaatii hellää huolenpitoa mutta ajamalla kotipihaan noin 200km päästä. sanotaanko että ei mikää herkku ajaa vähä pitäs saada paukkua käsiin että jaksaa kääntää mutta muuten kulkee kun juna:rolleyes:
 
...jaa että tulee mieleen laulu transitmies......se ajaa jolla voimaa on....:heko:
 
Oliskohan päivityksen paikka:rolleyes: maanantaina kävin cantteriin hakees vikalistaa niin sehän meni leimasta läpi. no auto kotiin ja kompuran suunnittelua lavalle. hmm olishan ihan kiva kun sen sais vaikka joskus pois jos tarvii muutakin kuljetella. vähän ajosiltoja mittailin ja totesin että pitkät pitäs olla että tarpeeksi loivaan kulmaan sais ettei tuleva kompura alusta ota vattasta kiinni. olispa kippaava lava. no prkl tehään kippaava lava:tuijo: siitä se ajatus taas lähti

lava veks

sitte kurat pois

muutama tunti töitä,tupakkia,rautaa ja kahvia.nyt apurunko tehtynä 60x60 rhs:tä se on pulttaamalla kiinni omas rungos. sen päällä vanha lavankehikko vahvistettuna ja ikh 4 tonnin kippituubilla varustettuna.


sitte viä tommonen pikku hiiabbi tuli vastaan edukkaasti
 
mitäs sitä turhia miettiin kun on vauhti päällä:D no nyt olis kippi valmis. ei viittiny videolla nostaa ylemmäs kun kompura ei ollu kun parilla liinalla kiinni. auto siirrettiin samalla isompaan tilaan maalaushommia varten.

hytti pohjittuna


pintaväreis


täytyy kattoa jos illemmalla sais otettua pihalle näkis tuon värin paremmin. musta pohja ja sininen candy kerros ja lakka
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Joo hyvin tuo lakka oli kiiltonsa pitäny ja muutenkin ihan välttävä pinta pitkästä aikaa autovärillä sotkettuna. ihan mustalta näyttää mutta auringossa taittaa tummanviolettiin aavistuksen. ohjaamo olis melkolailla valmis. takarunko viä pintaväriin ja uudet pohjalevyt lavaan niin päästään takasi asiaan eli kompurakopin rakennukseen. hiukan offtopikkia ollu mutta liippaa ny aihetta kuitenkin oleellisesti.
 
päivitystä taasen. pisti tori.fi ssä silmään tommonen tamrokin ruuvikompura. pienen tinkimisen jälkeen jäi käteen matkakin oli kohtuullinen 30km sivu. niin piti hakea pihaa koristamaan. myytiin ilman takeita kunnosta ja ylipaine venttiili oli jumissa. pienet putsailut ja herättelyt ja niinhän se räjähti käymään. myytiin 7kuution koneena mutta mitä nyt noista tyyppikilvistä kattelin niin 3kuution vehje on. kannentiiviste näyttää nokottavan tuolta moottorin takaa tää on jollain valmetin moottorilla se ny pitää jostain hommata ja vaihtaa. ja sitten vähä sipistelyä kopalle. isompi kone on nyt orotellut välilaippaa sorvarilta jo hetken mutta tällä pääsee ny kiireimmät hommat tekemään ens hätiin.

 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös