Kahvi, merkki ja valmistustapa.

Viestiketju:
Kahvi, merkki ja valmistustapa.

Juhlamokkaa, Kultakatriinaa ja mitä vielä..
Moccamasterilla keitelty nyt. Kahvia menee päivässä litra-puolitoista, kaksikaan ei tee tiukkaa.
Uniin ei vaikuta koska vedän aivoista unimoodin päälle sänkyyn asettuessa. Voi siis vaikka juoda kahvit juuri ennen peiton alle könyämistä.
 
Ei iltakahvit haittaa täälläkään unta.
Ilmeisesti kofeiiniin tottuu ja se ei vaikuta unensaantiin.
Kymmenkunta kuppia menee päivässä, osa niistä mukillisia paremminkin.
 
Ei se iltakahvi yöunta vie
Ei nii, enempi vie se jos sitä jäi pannuun...
Itsellä ei ole sen kummempaa väliä kaffilla, kunhan ei nyt ole mitään eksootista ihmekahvia. Pääsääntö on, ettei kahvi ole laihaa ja kunhan se on mustaa.
Muuten ihan sama, mutta joidenkin automaattien "kahvi" on kyl semmosta että......
Kaverilla oli kauhee kaffeenhinku ku ei ollu aamulla kerinny keittään ku meinas nukkua pommiin. Ajettiin siinä kolmisen tuntia ilman taukoja kohteeseen, siellä oli sitten automaatti josta sai tosi hyvää kahvia ja tietennii niitä erilaisia, capuccino, espresso yms...ja erilaisia maustekaveja, mm. kaakaokahvi ja KANELIkahvi.
No, kokous oli jo alkamassa kun kundille tuli sitten vessahätä ja huuteli mulle että ota hänelle ISO kahvi...mikä vaan, kaikki kelpaa...
Minähän laitoin ISOON mukiin neljä espressoo, yhden kanelikahvin ja yhden kaakaokahvin.
Oli kyl kundilla melkoinen ilme ku hörppäsi kahvintuskaansa kunnon hörppäyksen mukista...:rotfl::rotfl:
No, oli mulla sille ihan normikahvikin...
 
Joskus niihin kaffipannuihin törmää, joilla on kyllä keitetty kyllä täyspannu "kahvia" mutta kun katsoo pannua (siis lasipannua) niin päältäpäin katsottuna näkee pannusta läpi... Eli tuollaiset laihat keitot kyllä jää sitten ottamatta.
 
Huoltoasemien kaffeissaa välillä yllättävän paljon eroa kun käy samassa paikassa eri aikoihin. välillä niin pohjaanpalaneen makusta tai sitten teetä vaikka kyseessä olisi vilkkaampikin paikka.En nyt kovin ronkeli ole mutta välillä tullu toinen pysähdys kun ekassa paikassa jääny juomati. Aamulla varsinkin.
 
Reilu pari vuotta sitten piti ottaa totaalitauko kahviin. Alko senverta mahas tuntuu pahalta, ettei töihin oikeen pystyny keskittyyn edes...
3-4kk meni täysin ilman, sittemmin taasen tätä normaalia, satunnaista 0-2 kuppia päiväs.....
 
Ei nii, enempi vie se jos sitä jäi pannuun...

Mulla tuo sama juttu. Just unen tullen tulee se tunne jotta jäikös sitä kahvia pannuun ja pitää nousta ylös ja kirrata kannun kahvaa jotta saa sen viimisen kupillisen. Ite en tykkää kovin vahvasta ja JuhlaMocca on ollu suunmukasta, saas nähä joutuvatko vaihtaan tuon nimen tai ite vaihtaan KultaKatetrinaan. No kahvista tykkään mutta ilmankii osaan tarvittais olla.

Sankein kaffee mitä oon keittäny oli suoprutakkoon kengänkannalta tehdystä kaivosta otettuun veteen pannukahvi. Jonka jauhot oli ollu liian kauan huonokantises purkis repun sisällä väljähtymäs. Mutta juotua tulj sekkii ja hyvin mänt:)
 
Moccamasterilla juhlamokkaa tulee arjessa juotua. Harvakseltaan myäs joitain maustekahveja, kuten mokkamestareitten wanhanajan vaniljakahvia tai konjakkikahvia. Mettäreissuilla nokipannukaffetta ei oikein voita mikään, hyvin harvoin vaan nykyään moista nautintoainetta tulee valmistettua.
 
Harvakseltaan myäs joitain maustekahveja, kuten .... konjakkikahvia.
Mä kans varsinkin syksyn räntäsateiden aikana ulkona puuhasteluani juon mielelläni konjakilla maustetun kahvin tai kaakaon...:p
 

Jubelius Mocca-pavuista aamukaffet juuri töräytin. Pientä fiksaamista tuossa kahvimasiinassa vielä on, esimekiksi siitä ei vielä saa konjakkiannosta, mutta ehkä tulevaisuudessa?
 
Meillä on Philipsin keitin johon ladataan Katriinaa tai Juhla Mokkaa. Ainoa keitin mikä on tullut vastaan missä on pöhnä vaaka. Vedet vain säiliöön ja kaataa pöhniä paketista sen että vaaka näyttää vesimäärään nähden oikeaa painoa. Nopeata kun ei lusikkamitalla tarvitse taiteilla.

Irroitettava vesisäiliö on plussaa.
 
Jos nyt on kahvia suodatin systeemillä keitellyt vaikka 30v, niin uskoisin annostelun onnistuvan ihan pussista ravistelemalla :)
Vaan tuo vaaka juttu, oli mulle ihan uusi innovaatio.
 
Konjakki konjakkina, ei sitä pidä kahveella lantrailla.
cafe cognac.jpg

Täs on vaan aromia, en sattuneista syistä plörökahveja harrasta.
 
Ite oon silleen sekakäyttäjä, että konjakki maistuu sekä kahvin kanssa että ilman. Kumminkin yhteiskäytössä otan konjakin viimmeks:)
 
Täytyy kyllä sanoa, että konjakkiryyppy kahvin ja teen päälle pitäis saada lakisääteiseksi. Just äsken poltti ruokatorvessa hieman aiemmin nautittu tee ja marjapiirakka. Pari huikkaa konjakkia ja vaiva on pois :peukku: Siinä ei oo renniellä mitään jakoa, kun lääkkeenä saa konjakkia.
 
Minkälaisia kahvinkeittotapoja konekansalla?
Aika moni kuitenkin taitaa juomaa nauttia.
Omassa taloudessa halpis kahvinkeitin mutta kuitenkin lasi-termos kannuilla.
Aero-press iltakahvin tai sen yhden mukillisen tekoon.
Juhlamokkaa pannujauhatuksena keittimeen.
Itse jauhettuja erimerkkisiä papuja aeropressiin, joskus laiskuuttaan siihenkin tuota tavan pannujauhatusta.


Minähän kittaan tuota mustaa myrkkyä melkoisesti, vaan olen sellainen "kronkelin epäkronkeli!...

Noin kotikäytössä "parhaimmat" kahveet makuuni tulee Philipsin keittimellä, nyt en mallia muista mutt kotona lienee kolmas, ellei neljäs (samanlainen)keitin menossa .

JubileeMoccaa 98%:sti, harvemmin muita. Tuosta taas tavallisen ja tummapaahdon välillä epäsäännöllistä vaihtelua.
Mocca Masterin tuottamasta kahvista en isommin kiksejä saa, vaan juon toki hyvällä halulla nekin.

Kylllähän noissa pulputtimissa melkoisia eroja on lopputuotoksen kannalta.
Ja tämä pahuksen holhoaminen aikakytkimineen riepoo aika prrkelesti. Kohtapuolin ollee painettava virtakytkintä aina jokaisen tiputellun kupposen jälkeen...tmstms.

No, onhan siinä hyvätkin puolensa. Meinaan tuollainen 28h päällä ollut keitin ei tarjoa enää mitää isoa makujen sinfoniaa kielenpäällä :D
 
Takaisin
Ylös