Jeesuksen vanhat hitsauspuikot

Viestiketju:
Jeesuksen vanhat hitsauspuikot

Menisköhän liian kokeilevaksi hitsuutteluksi, jos noilla yrittäis liittää 450:sta kulutusteräksestä leikattuja nappuloita metsäkoneen teloihin?
 
Eikaitt se kokeileminen suurikaan vähti olis..

Aika pianhan tuon näkkee aikooko tarrata alkuunkaan.

Tuli muten mieleen just, että mullakin lienee useampi koppa jtn "tietämättömiä" keppejä, pitääpä kaivella esille ja laittaa kyselyä tänne myös.
 
Niin, se kaunis sauma kun ei takaa mitään... 1,5€ maksaa nappulat kappale. Jos kerta ruopasulla irtoo, niin ketuttaahan sekin. Lähinnä enemmän se turha työ. Huomenna pitäis käryytellä ja huomasin, että mulla on vain 2,5mm ok 48.00 vastaavia puikkoja noiden lisäksi. Meneehän ne tietenkin niilläkin, mutta se laiskuus...

Tiedä sitten, että olisko lopulta parempi vetää 4,0mm yksi sauma, kuin 2,5mm useampi. Se telalappu saattaa katketa ilman hitsaussaumaa, mutta ei se hitsuuttelu koskaan sitä vahvemmaksi tee.
 
Mulla on toi aito kiinalainen (huom. ei mikää kopio) TIG mikä on ollut mainio tikki mutta sitäkin surkeampi puikkokone. Jossain vaiheessa huomasin että maakenkä oli puoliksi sininen, johdon mutteri oli lähes irti. Kiristin sen varmaan 2 vuotta sitten ja nyt heti ihan äsken kävin koehitsaamassa, toimi hyvin. 5mm puikko paloi ihan mukavasti 250A virralla. Yllättäen toi Certanium 3,25 oli kaikkein helpoin, verrokkina ESAB 48.00, olikohan virtaa jotain 130. Näytti olevan myös ESAB 48.30 puikkoja, mitä mahtaa olla eroa normi nelikasiin?

Se 5mm puikko mikä ekana sattui käteen oli merkiltään FIRMA, varmaan sopis hyvin jollekkin pienyrittäjälle :D Tais numero olla 5520. Niitä oli vissiin nelimillisiäkin.

Mä oon ollut tuosta kulutusteräksen hitsaamisesta, etenkin nappuloiden kanssa vähän sitä mieltä ettei se millä hitsaa ole niin tarkkaa mutta se miten hitsaa on. Ei kai se mitään kulutusterästä enää ole jos sen paistaa appelsiinin väriseksi.
 
Noit vois maaliskuun lopulla vaikka koittaa koukkia mukaan, reissun paluumatkalla .......
 
Eikö siihen lappuun saisi mainion sauman jos vähän viistää ja 2,5 puikolla vetelee pienellä virralla menemään? Aikaa menee kyllä ainakin 3 kertaa enemmän kuin isolla puikolla kaahaamalla.
 
Mulla olis 20-30 kg isoja 3,25 ja enemmissä määriin 4 & 5 mm puikkoja. Valmistajina kans yhtä tunnettuja kuin esim Yergö, Vestuauaz, Xirrhähg yms. Nää on erään isohkon tehtaan pajan siivouksesta pelastettuja ja säilytetty pannuhuoneessa varaajan päällä. En tajua miksi ne keräsin, oma puikkonekkin on ihan surkea.. Joku hamsterisolu aivoissa kait aktivoitui. Näitä saa hakea haluansa määrän rahtivapaasti täältä Peräseinäjoen terminaalista vaikka kaljapalkkaa vastaan. Voin kattoa tarkempia numeroita jos jotakuta kiinnostaa.

PS. Samassa läjässä oli jokseenkin korkkaamaton paketti Certanium 707 puikkoja että en mä tiedä mitä siellä on ajateltu.

Tätä siis tarkoitin, jotenkin lainaus tipahti edeltä pois ???
 
ESABin Femax 33.80 paketissa tolleen merkintöjä:

WP_20161227_004.jpg
WP_20161227_005.jpg
 
Lähinnä tuossa telalapun hitsaamisessa huolettaa se itse telalappu. On nähty niitä hitsaussauman vierestä katkenneita lappuja, tosin työmetodeista ja lisäaineista ei ole ollut mitään tietoa. Ajateltiin hitsata kiinni vain kahdelta sivulta, telalapun suuntaisesti. Se poikkisuuntaan hitsaus varmaan heikentää eniten telalappua.
 
Noit vois maaliskuun lopulla vaikka koittaa koukkia mukaan, reissun paluumatkalla .......

Teretulemast mikäli noita vielä silloin on jäljellä. Vahva veikkaus on että on. Oon noita joskus koittanut tyrkyttääkin jonnekkin mutta aina vain ne tuolla varaajan päällä pysyy. Tulee väkisinkin mieleen että onkohan ne aiheesta heitetty menemään :D Ainoa joka on paketin vienyt oli naapurin vanha konemies, oikea ukkomestareiden kersantti. Se nyt olis varmaan vienyt vaikka jäätyneitä perunoita kunhan vaan ilman saa :D

Tää voi muuten Jusape olla sulle aika ärsyttysalitsta aluetta, tämän konemiehen jäämistössä on tuos pellolla 2 kersanttia nuffeissa ja pelkkiä traktoreita on vielä lisäksi. Vielä jos Leyland riivaa niin niitäkin on. Ja kaikenmaailman Allis-Chalmerssia ja Volvo joka kuullostaa hitaammalta kuin päkäpäkä zetori.

Tuolla kaivettiin mun ojat

DSCN0035.jpg
 
ESABin Femax 33.80 paketissa tolleen merkintöjä:]

Tiätsä mikä on kunnon puikottajan testi? Verkkopaita päälle ja vain ja ainoastaan verkkopaita, pitkä Femax puikko koneeseen ja kerta raapaisulla poltetaan lakisaumaa puikko loppuun.
 
Kyl täs tarvii silleen pitää tolkku touhuissa, kun on yks projektitraktori vielä muuutenkin vissiin tulossa omistukseen, ettei paljoa enää lissää nyt hetkeen passaa hamstrata .......
Mut kiinnostais nähdä ja kuvata nuo vermeet kuitenkin ........
 
No niin..
Laitanpa tänn tietoa & kuvaa nuista kepeistä, josko jollakulla sattuis olemaan parempaa tietoa niistä.
Nytt en ees jouda kuukkeloimaan.

Eli
Phoenix Special D



DSC_4923.JPG DSC_4924.JPG DSC_4926.JPG


Sitten
Eutentic...jtn...
 

Liitetiedostot

  • DSC_4927.JPG
    DSC_4927.JPG
    84.5 KB · Lukukerrat: 309
  • DSC_4928.JPG
    DSC_4928.JPG
    108.1 KB · Lukukerrat: 352
  • DSC_4932.JPG
    DSC_4932.JPG
    97.9 KB · Lukukerrat: 309
Oho, taas laukesi viestin lähetys liian aikaisin..


;)


Tässä vielä yksi koppa.


DSC_4934.JPG DSC_4935.JPG DSC_4936.JPG


Sitten näky olevan vielä usiampi kilo
Lincolnin NiCro70/15, mutt niistä onkin tietoo.
 
HERAs näky olevan E7018 merkintä, emäspuikko ja vastaa noin OK48.00 puikkoa

Phoenixin E7o16 merkintä löytyi elgan kirjasta ( vastaava ELGAn puikko P47D ), seostamattomien ja keskilujien terästen hitsaukseen kaikissa asennoissa paitsi ylhäältä alaspäin hitsaus, soveltuu hyvin juuripalkojen hitsaukseen ja kuonan pitäisi olla helposti irtoava
 
Viimeksi muokattu:

Samankaltaisia viestiketjuja

Takaisin
Ylös