Hitsausaggregaatti eli maastohitsauslaite

Viestiketju:
Hitsausaggregaatti eli maastohitsauslaite

Mikäs tollase "pyörivän koneen" kierrosluku alkujaan on ? 1450 vaiko 3000rpm ?
 
3000 kierrosta minuutissa. Tässä on tähti-kolmio käynnistys ja lähtee tasaisesti pyörimään. Hyvin on tasapainossa. Ilmaa menee koneen läpi reilusti. Kollektorilla on 4 hiiltä rinnakkain.
 
Tota kolmee tonnia arvelinkin, kun tuo omakin tarvii sitä tähteä ensin 10-15sek että kolmioon voi asennon kahvasta kääntää .....
 
Laite Tässä vaiheessa välitys 6.6

WP_20170706_15_43_06_Pro.jpg
 
Säilyit jopa hengissä! :peukku:
Sama vika rahikaisella. Kyllä siinä oli pieni kynnys alkaa hitsaamaan, kun tiesi, että jossain vaiheessa tulee kunnon tälli ja lentää perseelleen. Tavallisen paskamainen ominaisuus.

Purin jossain vaiheessa koneen, lämpöreleen kiinnitys vääntynyt toisiokäämiin kiinni. Eli luultavasti sitä kautta antoi sen 380v näpeille. Kerrankin lykkäsin maatto leuassa olevan palikan rosteriseen vesipyttyyn, kun oli siinä hollilla, ai että kun täristi kivasti.

Vaikka vika löytyi, sellainen viha konetta kohtaan jäi, että riipisin kuparit pois ja vein nakolinnaan.
 
Nakolinna on entinen tuttu paikka, ysikytäluvulla ja aivan 2000 alussa siellä viimeksi asioinut .......
Nykytilanteesta ja varastomateriaaleista en tiedä, kun viime vierailusta on varmaan sen 15v jo aikaa.....
 
Jahans, niitä on sitten muitakin leskentekijöitä kun kawasakin S2 ja S3 :rolleyes:
 
Lainasin -54 vuosimallin Elin -merkkistä pyörivää hitsauskonetta, josta oli tehty kiilahihnavaihteella traktoripyöritteinen maastohitsauslaite. Tonniperällä pyöritin 500 - 580 rpm ja neljän millin puikolla hitsasin Vammaksen tassun korvaketta kiinni, joka repesi. Aika paljon vedätti muuten 83hv:n moottoriakin 1200 - 1300 käyntikierroksilla. Hitsuulla maastossa vältin telojen irroituksen ja kotona remontissa käymisen.
 
Amiksessa oli sellainen pyörivä, joka oli ollut jenkkien korjausaluksessa Normandian maihinnousussa, sodan jälkeen ylijäämänä ostettu suomeen, käämitty 110 voltin moottori finskin 3 vaihevirroille ja ei ku duuniin....
Oli joskus 70 luvun alussa tullu sitten teollisuudesta amikseen. 3x32 nalleilla sitä pyöritettiin. Amppeerien vaihto tapahtui vaihtamalla hitsauskaapelin päässä oleva 3/4 osatuuman vahvuinen kuparitappi halutun amppeerimäärän kohdalla olevaan reikään, oliko joku 6 eri vaihtoehtoo. Alle kolmenpuolen puikkoo oli turha tarjota, ku toi kolmepuolikaskin oli puolenpuikon hitsauksen jälkeen loppuosa likimain valkohehkuinen räkälöntti. Kutosen puikko meni silleen hienosti, kymppejäkin oli varastossa mut ei päästy koittaan. No, kokeiltiin sitten 12 millin harjateräksellä ja hyvin suli.....
 
Nakolinna on entinen tuttu paikka, ysikytäluvulla ja aivan 2000 alussa siellä viimeksi asioinut .......
Nykytilanteesta ja varastomateriaaleista en tiedä, kun viime vierailusta on varmaan sen 15v jo aikaa.....
Kyl se viel on toiminnassa ja paljon löytyy kaikenlaista nurkat täynnä.
 
Tämän näköinen tuli laitteesta. Toimii erinomaisesti. Kierroksia täytyy vaan olla tarpeeksi, mutta sittenhän Valmetti jaksaa.

WP_20170803_11_03_05_Pro.jpg
 
Sininen paholainen takana, on muuten varsin erikoinen automobiili :tuijo:
Ei ole hajuakaan mitä merkiä, mutta tyyli viittaa Italiaan? Tai Venäjään?
 
Joo, se on pojan Fiat Coupe. 5 pyttyinen turbomoottori. Yhden kiertokangen laakerit kului ja se on remontissa nyt. Joku voiteluongelma on ollut,mutta kampiakseli on kuitenkin aika hyvä. Laakerit vaihdetaan ja niitä on saatavana. Moottorin ja vaihteiston välissä on öljypohjaa vasten irtopelti ja siinä hitsatut mutterit takana ja ne lähti irti. Mutteriniitejä sinne suunnitellaan.
Poika purki sen pihassa ja oli tosi homma saada se sitten sisälle.
 
Laitetaan vielä tännekkin talteen tuo hitsausvideo,

Pian tuon hitsauksen jälkeen kipunoiden tuotto loppui, piirilevy oli täristänyt itsensä irti korvakkeistaan. pitänee kehitellä jonkinlaiset paremmat tuet sille.
 
Takaisin
Ylös