Hiekkatien kunnossapito/yksityistie asiat

Viestiketju:
Hiekkatien kunnossapito/yksityistie asiat

Nykypäivänä on ihan pelleilyä laskeskella autojen lukumäärää taloudessa. Jos siellä asuu kaksi kortillista, ja vaikka olis kymmenen autoa, niin ei ne kuitenkaan voi ajaa kuin kahdella kerrallaan.
 
Ei ole kyllä veivattu yhdenkään mökin yksiköitä koskaan.

Noi talvikunnossapitojutut on vaikeita. Pahimmillaan talviyksiköirä laitetaan yhdestä ajokerrasta, vaikka tietä jouduttaisiin auraamaan muutenkin vakituisen asumisen vuoksi. Joissain taas ei huomioida mitenkään niinkuin cardaanilla. Sitten tuo jatkuva muuttaminen aiheuttaa sellaisen kyttäämisen meiningin, joka voi olla pahimmillaan jopa lähellä laillisuuden rajoja.
 
Noi talvikunnossapitojutut on vaikeita. Pahimmillaan talviyksiköirä laitetaan yhdestä ajokerrasta, vaikka tietä jouduttaisiin auraamaan muutenkin vakituisen asumisen vuoksi. Joissain taas ei huomioida mitenkään niinkuin cardaanilla. Sitten tuo jatkuva muuttaminen aiheuttaa sellaisen kyttäämisen meiningin, joka voi olla pahimmillaan jopa lähellä laillisuuden rajoja.
Meillä itse kylätie on pelkkä runkotie ilman mitään oksia ja se aurataan kokonaan. Ei erotella mitään talviasumuksia tai kesäasumuksia. Jos haluaa olla maksamatta tien kunnossapidosta, voi myydä mökkinsä ja pysyä betonikuutiossa. Tie kuitenkin pidetään hyvässä kunnossa myös talvisin ja se on ihan oma henkilökohtainen voivoi, jos ei sitä halua käyttää. Päätieltä haaraantuvat oksat on sitten jokaisen oma asia miten haluaa hoitaa tai hoidattaa, se ei kuulu päätien tiekunnalle millään tavoin. Osalla on oma tiekunta, osa on ihan joidenkin talojen tai mökkien omia teitä ja he hoitavat niitä oman tarpeensa mukaan.

Yleensäkin kannattaisi tiekuntaa perustaessa pyrkiä siihen, että yhteinen tie on vain se päätie. Sinne on turha ottaa mukaan mitään muutamille kiinteistöille johtavia oksia sotkemaan. Jokainen hoitakoon nuo oksat sitten tyylillään, niin eipähän tule riitoja. Se on oltava pääperiaate, että koko tiellä on sama hoitotaso, niin silloin osakkaat maksavat myös oikeudenmuksisesti yksiköitään kilometreihin suhteutettuna. Se on sitten oma häpeänsä, ellei palveluista halua ympäri vuoden nauttia.
 
Vähän off topikkia. Kaveri oli käyny viereisen rivarin pihan auraamassa kun hallituksen puheenjohtaja oli pyytänyt. Kaveri itse asuu lähellä omakotitalossa.
Oli kuulemma kesällä irtisanottu auraus sopimus kun 30e vuodessa on liikaa. Tais olla per asunto eikä asukas. Kaveri oli yhtä asukkia vähän härnänny kun oli tullu uteleen niin sano että pyhälisä niin vain 900e.
 
Erään rivarin henkilöitymien antamat kommentit aurauksen tasoon on sitä luokkaa ettei enään auraajia löydy ko. rivarin pihaa putsaamaan....
 
Kyselin rudukselta betonimurskeen hintaa ja 0-90 murske kohteeseen ajettuna 4,49€/tonni +alv. Tavara itsessään noin euron tonni haettuna. Onhan se nyt ainakin puolet halvempaa ku kalliosta tehty. Onko kokemusta tien parannuksesta tuolla tavaralla, riittääkö pintaan 10 senttiä 0-16 mursketta kulutuskerrokseksi? Onhan se ysikymppi tavara aika karkeeta mutta kai se tiiviiksi ja tasaiseksi menee ku ottaa telakaivurin levittämään ja jyräämään? Ajattelin 30 sentin kerrosta betonimurskaa. Rätin voisi ehkä jättää alta pois kun onhan siinä vanha tierunko alla, ei se uus tavara siitä läpi mene.

Kuntaankin pistin kyselyn onko ympäristötantoilla jotain sanottavaa vai riittääkö MARA ilmoitus elylle. Pitää kyllä jututtaa ensin pari lähintä naapuria tosta kunnostettavalta pätkältä jos on jotain mielipiteitä aiheeseen.
0-90mm on liian karkeaa henkilöauton renkaille. o-16mm on sopevampaa henkilöautolle. 0-56mm menee kuorma-autoille ja muille koneille.
 
Eikö tuo karkea ollut tarkoitus laittaa rungoksi ja hienompi pintaan kulutuskerrokseksi?
 
Mein tiekunnassa ei ole talon autoja laskettu, OKT on ollut sen 1100 tonni/km per talo riippumatta asukkaiden tai autojen määrästä, vapaa-ajan kiinteistöjä ei ole montaa mutta niillä 600 tonni/km.
upload_2022-2-1_14-11-41.png

upload_2022-2-1_14-5-34.png

Tuossa esimerkiksi mein tieyksikkölaskelmat.
Tien luonteen ansiosta riittää mutuiltavaa, esimerkiksi ULA eli asumisliikenne on jaettu kolmeen suuntaan (suuntia on oikeesti 4 mutta täältä katsoen Räikänmaantien ja Rekikoskentien reitit on niin saman mittaiset että ne voi ynnätä). Eli 50% asuinliikenteesä (1100tonni/km) ja Kallontien suunta on 520m pitkäksi laskettu, toi 1,1 kerroin on bugi..
 
Mitä noi esim 1100 tonni/ km tarkottaa ?
En oikein päässy jyvitykselle asiasta....
 
Mitä noi esim 1100 tonni/ km tarkottaa ?
En oikein päässy jyvitykselle asiasta....
Laskennallisesti sitä, kuinka monella tonnilla vuodessa tietä kuluttaa. Jos on arvioitu kulutus 1100 t/km ja käytät tietä 0,7 km, niin siunun osuus on 0,7 x 1100. Jos käytät tietä 2,1 km, on osuus 2,1 x 1100. Jos on vähäistä käyttöä, eikä taloudessa ole kuin mopo, on tuonnollisesti tonnimäärä pienempi, kuin maansiirtoyrittäjällä. Noiden tonnien laskemiseen löytyy tietyt kaavat.
 
Vaan ja eiku.. pj pitää päästä polkupyöörällään päästä aamusella kulkemaan ku kesäkelillä...

Hohhoijja.
 
Kyselin rudukselta betonimurskeen hintaa ja 0-90 murske kohteeseen ajettuna 4,49€/tonni +alv. Tavara itsessään noin euron tonni haettuna. Onhan se nyt ainakin puolet halvempaa ku kalliosta tehty. Onko kokemusta tien parannuksesta tuolla tavaralla, riittääkö pintaan 10 senttiä 0-16 mursketta kulutuskerrokseksi? Onhan se ysikymppi tavara aika karkeeta mutta kai se tiiviiksi ja tasaiseksi menee ku ottaa telakaivurin levittämään ja jyräämään? Ajattelin 30 sentin kerrosta betonimurskaa. Rätin voisi ehkä jättää alta pois kun onhan siinä vanha tierunko alla, ei se uus tavara siitä läpi mene.

Kuntaankin pistin kyselyn onko ympäristötantoilla jotain sanottavaa vai riittääkö MARA ilmoitus elylle. Pitää kyllä jututtaa ensin pari lähintä naapuria tosta kunnostettavalta pätkältä jos on jotain mielipiteitä aiheeseen.

0-31 murske on kyllä melko hyvä tavara ihan pintaanki , sillä on soritettu töissä ja omissa hommissa ihan jonku verran.
 
Mitä noi esim 1100 tonni/ km tarkottaa ?
En oikein päässy jyvitykselle asiasta....
Ja nuo tonnithan lasketaan karkeasti näin. Sulla on henkilöauto ja käyt kodin ulkopuolella töissä. Työpäiviä tulee noin 250 kpl/v, eli matkoja on tällöin tiellä 500 kpl/v. Oletetaan, että auto painaa tonnin ja matkoja on 500 kpl, tulee siitä 500 t/km. Vaimo käy myös töissä, tulee taloudessa siis työmatkoista 1000 t/km. Tuo 100 t/km jää viikonloppujen ajoihin ja mahdollisiin sukulaisten vierailuihin tai postipaten pakettitoimituksiin. Tuolla opilla 1100 t/km on ehkä vähän alakanttiinkin vakituiselle taloudelle, kun autotkin painaa nykyään enemmän ja muutakin kulutusta usein on, esim. jäteauto, traktoriajot, ym.
 
Mites pinta-alat huomioidaan?
Metsätiloissa lasketaan keskimääräinen hyötyalue. Eli se osa tilan pinta-alasta, joka kuvitellaan kuuluvan tien käyttöön. Eli jos koko tila on vain ja ainoastaan ko. tien vaikutuspiirissä, lasketaan koko tilan pinta-ala. Mikäli tilan eri osiin tulee useampia teita, lasketaan se osa tilasta tien vaikutuspiiriin, mikä on järkevästi hoidettavissa tietä käyttäen. Muut osat sitten toise(i)lle tielle. Metsämaan yksiköintiin löytyy valmiit taulukot pinta-alan mukaan. Peltoviljelyksiä ei merkittävästi ole niillä teillä, minkä yksiköintiin olen joutunut sotkeentumaan, mutta uskoisin sen tapahtuvan samalla tavalla ja niihinkin löytynee taulukot.
 
Takaisin
Ylös