- Liittynyt
- 12 Joulukuu 2012
- Viestit
- 1,408
vakituisella asunnolla 750.
Vakituinen asunto oli ennen 900 yksikköä/km sisältäen yhden auton, nykyisin 1100 yksikköä sisältäen kaksi autoa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huom.: This feature currently requires accessing the site using the built-in Safari browser.
vakituisella asunnolla 750.
Metsäkeskuksen laskelma tuo olikin.Kovasti näitä esim. Metsäkeskus suosittaa yksinkertaistamaan. Te olette sitten trendsettereitä.
Tämähän alkaa vaikuttamaan siltä, että minun 1400€ tiemaksuun on korotuspaineita...Vakituinen asunto oli ennen 900 yksikköä/km sisältäen yhden auton, nykyisin 1100 yksikköä sisältäen kaksi autoa.
Mun pihatiellä on aurakeppeinä n: 15m kuusia ei oo vielä aurahenkilöitymä ajanu sivuun
Ei ole kyllä veivattu yhdenkään mökin yksiköitä koskaan.
Meillä itse kylätie on pelkkä runkotie ilman mitään oksia ja se aurataan kokonaan. Ei erotella mitään talviasumuksia tai kesäasumuksia. Jos haluaa olla maksamatta tien kunnossapidosta, voi myydä mökkinsä ja pysyä betonikuutiossa. Tie kuitenkin pidetään hyvässä kunnossa myös talvisin ja se on ihan oma henkilökohtainen voivoi, jos ei sitä halua käyttää. Päätieltä haaraantuvat oksat on sitten jokaisen oma asia miten haluaa hoitaa tai hoidattaa, se ei kuulu päätien tiekunnalle millään tavoin. Osalla on oma tiekunta, osa on ihan joidenkin talojen tai mökkien omia teitä ja he hoitavat niitä oman tarpeensa mukaan.Noi talvikunnossapitojutut on vaikeita. Pahimmillaan talviyksiköirä laitetaan yhdestä ajokerrasta, vaikka tietä jouduttaisiin auraamaan muutenkin vakituisen asumisen vuoksi. Joissain taas ei huomioida mitenkään niinkuin cardaanilla. Sitten tuo jatkuva muuttaminen aiheuttaa sellaisen kyttäämisen meiningin, joka voi olla pahimmillaan jopa lähellä laillisuuden rajoja.
0-90mm on liian karkeaa henkilöauton renkaille. o-16mm on sopevampaa henkilöautolle. 0-56mm menee kuorma-autoille ja muille koneille.Kyselin rudukselta betonimurskeen hintaa ja 0-90 murske kohteeseen ajettuna 4,49€/tonni +alv. Tavara itsessään noin euron tonni haettuna. Onhan se nyt ainakin puolet halvempaa ku kalliosta tehty. Onko kokemusta tien parannuksesta tuolla tavaralla, riittääkö pintaan 10 senttiä 0-16 mursketta kulutuskerrokseksi? Onhan se ysikymppi tavara aika karkeeta mutta kai se tiiviiksi ja tasaiseksi menee ku ottaa telakaivurin levittämään ja jyräämään? Ajattelin 30 sentin kerrosta betonimurskaa. Rätin voisi ehkä jättää alta pois kun onhan siinä vanha tierunko alla, ei se uus tavara siitä läpi mene.
Kuntaankin pistin kyselyn onko ympäristötantoilla jotain sanottavaa vai riittääkö MARA ilmoitus elylle. Pitää kyllä jututtaa ensin pari lähintä naapuria tosta kunnostettavalta pätkältä jos on jotain mielipiteitä aiheeseen.
Laskennallisesti sitä, kuinka monella tonnilla vuodessa tietä kuluttaa. Jos on arvioitu kulutus 1100 t/km ja käytät tietä 0,7 km, niin siunun osuus on 0,7 x 1100. Jos käytät tietä 2,1 km, on osuus 2,1 x 1100. Jos on vähäistä käyttöä, eikä taloudessa ole kuin mopo, on tuonnollisesti tonnimäärä pienempi, kuin maansiirtoyrittäjällä. Noiden tonnien laskemiseen löytyy tietyt kaavat.Mitä noi esim 1100 tonni/ km tarkottaa ?
En oikein päässy jyvitykselle asiasta....
Kyselin rudukselta betonimurskeen hintaa ja 0-90 murske kohteeseen ajettuna 4,49€/tonni +alv. Tavara itsessään noin euron tonni haettuna. Onhan se nyt ainakin puolet halvempaa ku kalliosta tehty. Onko kokemusta tien parannuksesta tuolla tavaralla, riittääkö pintaan 10 senttiä 0-16 mursketta kulutuskerrokseksi? Onhan se ysikymppi tavara aika karkeeta mutta kai se tiiviiksi ja tasaiseksi menee ku ottaa telakaivurin levittämään ja jyräämään? Ajattelin 30 sentin kerrosta betonimurskaa. Rätin voisi ehkä jättää alta pois kun onhan siinä vanha tierunko alla, ei se uus tavara siitä läpi mene.
Kuntaankin pistin kyselyn onko ympäristötantoilla jotain sanottavaa vai riittääkö MARA ilmoitus elylle. Pitää kyllä jututtaa ensin pari lähintä naapuria tosta kunnostettavalta pätkältä jos on jotain mielipiteitä aiheeseen.
Ja nuo tonnithan lasketaan karkeasti näin. Sulla on henkilöauto ja käyt kodin ulkopuolella töissä. Työpäiviä tulee noin 250 kpl/v, eli matkoja on tällöin tiellä 500 kpl/v. Oletetaan, että auto painaa tonnin ja matkoja on 500 kpl, tulee siitä 500 t/km. Vaimo käy myös töissä, tulee taloudessa siis työmatkoista 1000 t/km. Tuo 100 t/km jää viikonloppujen ajoihin ja mahdollisiin sukulaisten vierailuihin tai postipaten pakettitoimituksiin. Tuolla opilla 1100 t/km on ehkä vähän alakanttiinkin vakituiselle taloudelle, kun autotkin painaa nykyään enemmän ja muutakin kulutusta usein on, esim. jäteauto, traktoriajot, ym.Mitä noi esim 1100 tonni/ km tarkottaa ?
En oikein päässy jyvitykselle asiasta....
Metsätiloissa lasketaan keskimääräinen hyötyalue. Eli se osa tilan pinta-alasta, joka kuvitellaan kuuluvan tien käyttöön. Eli jos koko tila on vain ja ainoastaan ko. tien vaikutuspiirissä, lasketaan koko tilan pinta-ala. Mikäli tilan eri osiin tulee useampia teita, lasketaan se osa tilasta tien vaikutuspiiriin, mikä on järkevästi hoidettavissa tietä käyttäen. Muut osat sitten toise(i)lle tielle. Metsämaan yksiköintiin löytyy valmiit taulukot pinta-alan mukaan. Peltoviljelyksiä ei merkittävästi ole niillä teillä, minkä yksiköintiin olen joutunut sotkeentumaan, mutta uskoisin sen tapahtuvan samalla tavalla ja niihinkin löytynee taulukot.Mites pinta-alat huomioidaan?
Esim tossa mun esimerkissä pelto on 50t/km per ha.Mites pinta-alat huomioidaan?