Halliin nosto-ovi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Petteri
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Petteri

Kansalainen
KK Plus pack
Tarve olisi nosto-ovelle rakenteilla olevaan puolilämpimään huoltohalliin. Aukon koko on 4x4 metriä ja vapaa tila aukon yläreunasta sisäkaton alapintaan 30 cm. Oveen tarvitaan iv venttiilit ja rivi ikkunoita. Sähkökäyttö kaukosäädöllä. Ei käyntiovea. Väri tulisi olla tumman harmaa ja elementit teräspelti uretaani teräspelti. Mitä tällaisen hankinnan yhteydessä tulisi huomioida ? Varaosat ? Huolto ? Mihin teknisiin ratkaisuihin tulisi erityisesti kiinnittää huomiota ? Muita vinkkejä ?

Tarve olisi nosto-ovelle rakenteilla olevaan puolilämpimään huoltohalliin. Aukon koko on 4x4 metriä ja vapaa tila aukon yläreunasta sisäkaton alapintaan 30 cm. Oveen tarvitaan iv venttiilit ja rivi ikkunoita. Sähkökäyttö kaukosäädöllä. Ei käyntiovea. Väri tulisi olla tumman harmaa ja elementit teräspelti uretaani teräspelti. Mitä tällaisen hankinnan yhteydessä tulisi huomioida ? Varaosat ? Huolto ? Mihin teknisiin ratkaisuihin tulisi erityisesti kiinnittää huomiota ? Muita vinkkejä ?
Muuten osaa äkkiä sanoa mitään mutta tuo yläkarmin ja laipion välinen tila 30cm kuulostaa äkkiä matalalta nosto-ovelle.

Taiteovet ois ehkä ratkaisu tuommoiseen oviaukkoon ja ne vaadi semmoista kiskojen rasvaushuoltoa ja ruuvien kiristelyä toisin kuin nosto-ovet. Ja taiteovissa lämpöäkään karkaa ulos niin paljoa🤔

Työmaalla jokku tämän malliset ja vähäisen kokemuksen perusteella hyvät ovet. Merkkiä en muista, finndoor?
IMG_0186.webp

Nyt mä kirjoitin kyllä lööperiä siitä metrin vapaasta tilasta sisäkaton ja oviaukon väliin. Mulla tuossa ovessa ehkä 400-500mm sinnepäin välissä tilaa.

IMG_20250823_113602.webp

Mulla on hallissa Findoorin taitto-ovet ja niitä voi kyllä tällä kokemuksella suositella.

Nyt mä kirjoitin kyllä lööperiä siitä metrin vapaasta tilasta sisäkaton ja oviaukon väliin. Mulla tuossa ovessa ehkä 400-500mm sinnepäin välissä tilaa.

Näytä liitetiedosto 156438
Olin just tulossa sanomaan että 430mm riittää.

Voi toki löytyä joltain ovivalmistajalta myös jokin ratkaisu tohon 300mm ylätilalle.

Mulla masadoor nosto ovi tallissa. Toki paljon pienempi ku tässä haetaan mutta oven yläpuolelle se 30cm piisaa hyvin. Sitä en sitten tiedä että onko kyseistä firmaa enää olemassakaan🙈

Ihmetelly miks ne tarttee sinne päälle niin julmetusti tilaa, ei se vinssikone kauheen iso mötikkä oo ja ovilehdet on melko ohkasia...

No joo, kyllä noitakin on mitkä mahtuu tuohon 30 cm tilaan. Kaiketi jousipakan sijoituksesta kiinni. Mutta mitä muuta pitää ottaa huomioon? Kiskot, rullat yms ja niiden materiaalit ? Nostomoottori ? Tiivisteet ?

Tilaahan tarvii myös se kiskokaarre, ja ovilehtien saranakiinnikkeet + kiskokiinnikkeet.
Ovenhan pitää päästä liki alas asti ilman että hinkkaa tiivisteihin, ja aivan viimeisellä 15-30cm laskumatkalla tiivistyy kunnolla.

On niitä semmoisia oviakin, jotka ei tarvitse 30cm pykälää seinän ja katon liittymään. Kaari kiskoissa on aukon sivulla muuten, ei aukossa. Jousimekanismi on katossa kiskojen loppupäässä näissä ovissa, ei seinällä missä yleensä.

Mulla masadoor nosto ovi tallissa. Toki paljon pienempi ku tässä haetaan mutta oven yläpuolelle se 30cm piisaa hyvin. Sitä en sitten tiedä että onko kyseistä firmaa enää olemassakaan🙈
Mullakin on Masadoor ja se firma on jo loppunut. Nuo oven kompparit tulee Taiwanista ja ovipaneelit Saksasta tms. Euroopasta merkillä kuin merkillä.

Pari oon asentanut ja kiinalaiset ainakin jättäisin toisille. Tässä tosin ei ole sellaisesta kysymys. Tunnetun, alalla pitkään olleen valmistajan oven hankkisin. Itse pitää saada asentaa ts. takuuta ei saa rajoittaa.

Pari oon asentanut ja kiinalaiset ainakin jättäisin toisille. Tässä tosin ei ole sellaisesta kysymys. Tunnetun, alalla pitkään olleen valmistajan oven hankkisin. Itse pitää saada asentaa ts. takuuta ei saa rajoittaa.
Jos takuulle on edes tarvetta niin kyse on huonolaatuisesta tuotteesta

teräspelti? saako noita edes teräksestä tehtyjä.. alumiinia taitaa vallan olla elementtien pinnat.. sen verran on kokemuksia ns halpiksista isoista ovista että niissä nostojouset kestää takuuajan ja sit on jouset loppuun kiristelty eikä mene enää virallisista tarkastuksista läpi.. toki toimivat mutta niistä virallista tarkastuksissa jää nostovoima liian laimeeksi..

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin