Häkä varaavan takan lämmityksessä

Viestiketju:
Häkä varaavan takan lämmityksessä

Sitä olen miettinyt, että kokeilis tehdä sellaisen jaloillaan seisovan arinan mistä rostiraudat olis helppo nostaa pois tuhkan tyhjennystä varten. Jonkun 50 mm vois ehkä uunin pohjalta nostaa ylös. Nyt tuosta on sitä kiviarinaa täytetty irtonaisilla tulitiilillä, kun alkujaan olu niin syvä potero, ettei hiilet palanut ikinä pois.
 
Jos vielä se arina olisi vähän keskelle päin viettävä, niin siitä olisi etua. Hiilet tykkäävät palaessaan siitä, että niitä on isompi keko. Kuumentavat toisiaan ja palavat tohinalla. Mutta jos ne jäävät hajalleen, niin jäähtyvät ja palavat hitaasti. Viettävällä arinalla niitä olisi vähän helpompaa paimentaa yhteen.
 
Missä vika, kun mulla tuolla kiviarinaisessa tiiliuunissa ei ne hiilet sammu? Olen kokeillu vaikka mitä konsteja peltiä auki tai pienennettynä, luukkua auki tai kokonaan kiinni tai ilmaraot auki. Kohentanut usein, vetänyt hiiliä eteen tai levittänyt tasaisesti. Kyllä vaan useamman tunnin päästä vielä joku punainen piste kiiluu. Tuo pönttöuuni on nopeampi, mutta kyllä sielläkin tunti-pari menee, ennen kuin kaikki hiilet on sammuneet.
Leivinuunissa on erillinen tuhkatila johon johtaa erillinen ilmaluukku joten hiilet vedetään sinne loppupalamisen ajaksi, uunin luukku on silloin kiinni.
Pönttöuunissa vedän hiilet etureunaan, luukut kiinni ja luukuissa olevat ilmaräppänät auki, pelti noin about 3/4 osaltaan kiinni.
Kestäähän niiden hiilien palaminen, mutta kun ilmaräppänöiden kokonais pinata-ala on suunnilleen vajaa tulitukkuaskin kokoinen, ei sieltä ihan hirveesti lämpöhukkaa mee...
 
Meillä takka-leivinuunissa leivinuunin hiilet tipautetaan pohjassa olevasta luukusta takan arinalle loppuun polttoa varten.
 
Sitä olen miettinyt, että kokeilis tehdä sellaisen jaloillaan seisovan arinan mistä rostiraudat olis helppo nostaa pois tuhkan tyhjennystä varten. Jonkun 50 mm vois ehkä uunin pohjalta nostaa ylös. Nyt tuosta on sitä kiviarinaa täytetty irtonaisilla tulitiilillä, kun alkujaan olu niin syvä potero, ettei hiilet palanut ikinä pois.
No itellä ollu ajatus kanssa laittaa arina, mut en oo löytäny uuninlevyistä tai liki olevaa että vois laittaa reunoille ne korokkeet...
 
Ei kait sit kukaan peltiä kiinni laita,jos hiilet hehkuu punasina ?:oops:
Justiisa tyrkkäsin äsken pellin kiinni vaikka punahehkussa hiilet. Sinistä liekkiä ei näkynyt.
Tuosta pellistä puuttuu muistaakseni 30% pala minkä nyky laki vaatii uusissa rakennuksissa.

Mutta aina olen toiminut samoin. Ei oo häkävaroittimet huutaneet koskaan.
 
Justiisa tyrkkäsin äsken pellin kiinni vaikka punahehkussa hiilet. Sinistä liekkiä ei näkynyt.
Tuosta pellistä puuttuu muistaakseni 30% pala minkä nyky laki vaatii uusissa rakennuksissa.

Mutta aina olen toiminut samoin. Ei oo häkävaroittimet huutaneet koskaan.
Eihän tuolla pellillä ole mitään virkaa jos siitä kolmannes puuttuu. :eek: Sen ymmärtäis, jos on reikä tai pieni pala puuttuu kulmasta, mutta kolmannes... :eyepop:
 
Justiisa tyrkkäsin äsken pellin kiinni vaikka punahehkussa hiilet. Sinistä liekkiä ei näkynyt.
Tuosta pellistä puuttuu muistaakseni 30% pala minkä nyky laki vaatii uusissa rakennuksissa.

Mutta aina olen toiminut samoin. Ei oo häkävaroittimet huutaneet koskaan.
Eihän tuolla pellillä ole mitään virkaa jos siitä kolmannes puuttuu. :eek: Sen ymmärtäis, jos on reikä tai pieni pala puuttuu kulmasta, mutta kolmannes... :eyepop:
3% on se asetus. Iso reikä toki sekin. Vähän maxi-lisää oli nyt tuossa.
 
Sen verran rakoa tuossa oman takan pellissä on, että joku syksy löytyi kuollut lepakko pesän seinästä.

Liekit kun on sammunut lykkään pellin kiinni ja vedän 12.7mm auki. Hautukoot siinä tovin, mutta kyllä ehkä vähän @paska'n tavoin tulee toimittua. Tuo on luukuiltaan melko tiivis ja Nunniksen Kultaisen tulen arina polttaa sen hiilloksen melko nopeasti siihen jamaan, että ei siellä mitään kekäleitä koskaan ole (paitti jos lämmittäjä on urpoillut).
 
Tässä tönössä molemmat takat kivipohjalla. Toisessa palaa aikas hyvin hiilet kun pohja samalla tasolla suuluukkujen kans. Nää luukut pelliset joiden alaosa reiitetty ja pääseehän ilmaa sitte sivuiltakin. No pari kertaa hiillosta sekautan sitten kun hiillos heikkoa niin varsinaiset suuluukut kiinni jotka on tiiviit ja Pelli lähes kiinni. Noin saa olla jonkin aikaa vaikka tunnin pari en hötkyillä sitte pesään vilkasu ja pellit kiinni. Toi hukkaan menevä lämmittää hormia ja menee yläkerran läpitte niin tuskin ihan kauheasti harakoille menee.
Toinen takka on ongelmallisempi kun pesän pohja reippaasti suuluukkuja alempana, hiilet hehkuu pitkään teki mitä hyvänsä sitten on vaan yksinkertaiset suuluukut tuossa ja kaiken lisäksi pesä on melko pieni joten jos jonkun arinan laittaa että pohja suuluukkujen tasossa niin lähes neljännes lähtee tilasta pois. Joten tota saa odotella tuntitolkulla peltiä pikkuhiljaa pienentäen.
Ennemmin lämpöö harakoille kuin häkää tupaan.
 
Onkohan noita häkämittareita sellaisia jotka kestäisivät saunaolosuhteita. Useampikin kaveri on epäillyt että tuolla rantasaunalla olisi kiukaassa jotain vikaa, ja saunassa olisi ollut häkää.
 
Moni takka muurattu niin, että kiviarinalla puut palaa, mutta siinä edessä on rakoarina, jonka päälle voi hiilet vetää.
 
Moni takka muurattu niin, että kiviarinalla puut palaa, mutta siinä edessä on rakoarina, jonka päälle voi hiilet vetää.
Nykyään... Mun talon viidestä uunista yks on ilmeisesti 112- tai 113-vuotias ja loput 76- tai 77-vuotiaita.
 
Muistelin että isompi lovi oli tuossa onpiipun pellissä. Mutta tälläinen siellä on. Eli se 3% taitas olla oikee vaihtoehto! :)
upload_2022-12-11_23-26-16.png


Vasen käsi ylös virheen merkiksi!
 
Ite edellisessä kämpässä tapahtuneen sattumuksen vuoksi odottelen nykysellään kyllä että pesä on kokolailla musta ennen kun lyön pellin kiinni. Ja taisi tuohon olla porattu nyt itse jonkin kokoinen reikäkin.

Toisessa mestassa on schiedelin valmispiippu, ja siinä on kyllä omaan makuun jo aika jäätävän kokoiset aukot pellissä. Menee varmasti sillä jo hukkaan lämpöä.
 
Mulla uunissa on 3 täysin tiivistä savupeltiä, ja muissa tulisijoissa tuplapellit... itte laitoin -14 kesällä...
 
Sitä olen miettinyt, että kokeilis tehdä sellaisen jaloillaan seisovan arinan mistä rostiraudat olis helppo nostaa pois tuhkan tyhjennystä varten. Jonkun 50 mm vois ehkä uunin pohjalta nostaa ylös. Nyt tuosta on sitä kiviarinaa täytetty irtonaisilla tulitiilillä, kun alkujaan olu niin syvä potero, ettei hiilet palanut ikinä pois.

Tarvii saada se ilma hyvin kiertään sinne arinan alle, itellä arinaton takka ja sen tuomat ominaisuudet :shitfan:. Tein irtoarinan jaloilla, mutta ei toimi ollenka, kun en saa sinne pakolla ilmaa kiertään oikein. Johtuen suuluukuista on aika tekemätön paikka omassa takassa. Ei auta kun kolata kekäleet vaan kohden etureunaa ja odotella.
 
kaiken lisäksi pesä on melko pieni joten jos jonkun arinan laittaa että pohja suuluukkujen tasossa niin lähes neljännes lähtee tilasta pois.
Kuinkas korkeelle pesä jatkuu ylöspäin, eli mahtuisko olemaan arina ja puut pystyyn sinne, vaikka meneekin suuluukun yläreunan yli...
 
Tulikiven takka ja kyllä ne hiilet tulee poltettua loppuun pelti pienellä ja ilmaluukku isolla. Isokin kasa hiiliä palaa 10-15 minuutissa. Olen sitäkin koittanut, että olen laittanut ilmaluukun kiinni ja pellin pienelle, mutta ne hiilet hehkuu vielä tunnin päästäkin ja jos avaa ilmaluukun rupeavat palamaan, siksipä poltan pois niin ei ole pelkoa että tulisi häkää.
 
Takaisin
Ylös