Ford Mondeo -02 1.8 Duratec käyntihäiriö

Viestiketju:
Ford Mondeo -02 1.8 Duratec käyntihäiriö

Ultimate Welder

Satulapummi
KK Plus pack
Liittynyt
30 Marraskuu 2011
Viestit
30,727
Alkoi Monrepoo tiistaina kesken ajon oireilla, veto muuttui vaisuksi ja käynti kulmikkaaksi. Stoppasin tienvarteen ja kaasuttelin paikallaan, yksi pytty oli joukosta poissa.
Suhailin siitä suoraan korjaamolle jossa pikaisesti tutkien vika haarukoitui nelospytyn uumeniin, tällaista sieltä sitten kannen poiston jälkeen paljastui:
IMG_20150219_153923.jpg
[/url]



Nelospytyn toisesta pakoventtiilistä oli murtunut pala, onneksi sen suurempaa tuhoa tekemättä häipynyt pakosarjan suuntaan.
Imusarjasta paljastui edellisen omistajan tekemä kotkaus, näissä Durateceissähän on imusarjassa imuläpät jotka kuluessaan saattavat lähteä irti ja kulkeutua moottoriin, tämä tee-se -itse- mekaanikko oli poistanut läpät, mutta jättänyt akselit helisemään ja kilisemään imusarjaan..




Kansi jäi odottelemaan osia ja pääsyä koneistamoon jossa venttiilityö tehdään. Imusarjasta poistetaan nuo akselintumpit ja tulpataan reiät aimo pläjäyksellä sikaa tai vastaavaa tököttiä.
 
Nykyiset pitsikansivärkit tietokoneilla ryyditettynä ovat juuri tällaisia murheenkryynejä. Jos valinnanmahdollisuus on,niin mieluimmin vuosimalli 89 kuin 98.Riittävän vanha kalusto ei kuskiaan petä tai remontit hoidetaan tintintallissa itse tehden.Ja taas säästyy kävyt kotimarkkinoiden hyväksi (hevosennaama-allun mieliksi),oma varaosavarasto on tässä tapauksessa enemmän kuin suotavaa.
 
Niin, pian rippikouluiässä olevasta menopelistähän tässä kyse on, ei mistään nykykikottimesta..
 
Ohjurinkumit liimaten kiinni, niin loppuu öljynkulutus (ja venttiilien palaminen).
 
Foordi kuskit pääsee taivaaseen kun elävät maanpääliisessä helvetissä. :heko:
 
Ei niitä imuläppiä kukaan ollutkaan poistanut, imusarjaa putsatessa ne löytyivät yhtä lukuunottamatta, samasta kanavasta !?! Yksi häviksissä, eli on mennyt koneen läpi, löytyneetkin todella pieniksi kuluneita.
Että tämmönen tapaus..


Näin jälkeenpäin muistuu mieleen eräs tapaus, rouva kertoi moottorin pitäneen 4-5 sekunnin ajan kovaa "räplätystä" risteykseen hiljennettäessä, ääni oli kuitenkin hävinnyt jälkeenpäin toistumatta, melko varmasti oli kyse tuolloin imuläpän joutumisesta venttiilin kanssa lähituntumaan, aikaa tästä tapahtumasta on reilu vuosi/25 tuhatta km.
 
Läpäti läiskis. Hoppa on hyvä peli, bimmeristä olisi jo lennellyt shrapnellia lähimaastoon jos olisi läpän syönyt. :peuk:
 
Joo nehän tosiaan voi kulua ja sitten mahtua moottorin ruuaksi, oireileeko tuo läppien irtoaminen etukäteen mitenkään?
 
Joo nehän tosiaan voi kulua ja sitten mahtua moottorin ruuaksi, oireileeko tuo läppien irtoaminen etukäteen mitenkään?

Sellaista vienoa rapinaa pitävät. Esim.Toyotalla vastaavat läpät lukitaan murjaisemalla poraruuvit imusarjan ja läppien läpi.
 
Sellaista vienoa rapinaa pitävät. Esim.Toyotalla vastaavat läpät lukitaan murjaisemalla poraruuvit imusarjan ja läppien läpi.
Ei tojotassa läppiä ole. Siellä on imusarjan sisällä väliseinä joka irtoaa sivujen kiinnikkeistään ja alkaa pitämään he****llistä räminää. Tiettyyn kohtaan kun laittaa oikean mittaisen ruuvin niin seinämä saadaan pysymään paikallaan ja meteli lakkaa. Työn puolesta noihin vanhoihin Toyotan ongelmiin on tullut useamman kerrankin tullut avunanto tehtyä.
 
^^Oukkei, jotain muistinvaraista tuo multa oli ja siihen ei tunnetusti ole luottaminen, joskus eräs kaveri tuosta ruuvailusta kertoi ja nyt sitten pukkas muistikuvatusta pintaan
vikapaikassa..
 
Mondeo kasassa ja rullailtu sellaiset 400km, jotain pikkuhäikkää on vielä, kaasupoljinta ajossa nostettaessa tulee nykäys, samoin uudelleen kaasua painettaessa, täytynee putsailla kaasuläppäkotelo josko auttaisi.

Rempassa tarvitut osat:
pakoventtiili 8kpl 18e/kpl
yläpään tiivistesarja 223e
kannenpultit 60e
kampuran stefa 21e
öljynputsari 9e
jäähdytinneste 20e

kansityö 350e
 
Takaisin
Ylös