Auton myynti "oikeaoppisesti" (yksityinen myy yksityiselle)

Silti on vissiin edelleen ihan laillista myydä väliluovareilla eteenpäin ni vähän jopparihenkistä widuttaa ku ollaan heti ite survomassa ostajan tietoja johonki trafin pellesysteemeihin. Jos ei säällisenä aikana ilmesty uutta omistajaa rekisteriin ni sitte perinteisesti luovari omalle vakuutusyhtiölle tai katsastuskonttorille ni häviää nimiltä. Joku veneen raatokin roikkunut monta vuotta mun tragikomissa odottamassa rekisteröintitoimia ku myyjä heti lyönyt mun tiedot sinne.

Nytpä on tämä luovutusilmoitus kokeiltu käytännössä. Tehtiin rouvan kanssa luovutuskirja kahtena kappaleena.

Sitten Traficomissa luovutusilmoitus vaimolta minulle. Hyvin simppeli toimenpide.

Vielä pitää minun Traficomissa ottaa auto hoteisiini.

Tämä on offtopiccia, mutta näköjään ostaja pääsee helpoimmalla menemällä vakuutusyhtiönsä nettisivulle, tekemällä autoon vakuutukset ja rekisteröimällä sen samalla.
Näin ainakin tehtiin myyjän kanssa yhdessä viime kerralla auton ostaessani.

Summa summarum:

-varmista ostajan henkilöllisyys, ota kuva ajokortista
-änkeä koeajolle mukaan
-ota rahat pois
-tee luovutuskirja kahtena kappaleena, pohja löytyy Traficomista muokattavana pdf:nä, allekirjoitukset alle
-luovutuskirjan sovitut ehdot-kohtaan voi kirjoittaa esim:

Ostaja on tarkastanut auton sekä siihen kuuluvat renkaat/vanteet ja hyväksyy sen siinä kunnossa, kuin se kaupantekohetkellä on. Myyjä ei ole vastuussa kaupan solmimisen jälkeen mahdollisesti ilmaantuvista vioista.

-tee Traficomissa luovutusilmoitus (tähän tarvitset ostajan henkilötunnuksen ja nimen)

Tästä eteenpäin ostaja hoitaa asiat.

Tämä on offtopiccia, mutta näköjään ostaja pääsee helpoimmalla menemällä vakuutusyhtiönsä nettisivulle, tekemällä autoon vakuutukset ja rekisteröimällä sen samalla.
Tuota en tiennytkään, luulin että vakuutuksen oton jälkeen rekisteröinti pitää tehdä Traficomin sivuilla. Toimiiko kaikilla vakuutusyhtiöillä nykyään?

Myydessä muutaman tonnin autoa olen pyytänyt maksun aina käteisellä. Muutoin luovutus vasta kun maksu näkyy tililläni.

Autoon ei ole nykyään pakko ottaa liikennevakuutusta, jos se on liikennekäytöstä pois. Vastaavasti liikennekäytöstä poistetuista autoista voi irtisanoa liikennevakuutuksen.

Ts. omistajanvaihdoksen voi tehdä ilman liikennevakuutusta.

Autoon ei ole nykyään pakko ottaa liikennevakuutusta, jos se on liikennekäytöstä pois. Vastaavasti liikennekäytöstä poistetuista autoista voi irtisanoa liikennevakuutuksen.
Tälleen mulla on yks ( varaosa ) traktori, sekä tuo Köntys - kaivuri, liikenteestä poistossa, eikä vakuutusta.

Ts. omistajanvaihdoksen voi tehdä ilman liikennevakuutusta.
Eli säästää sen 20-30€/vuosi

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin