aivan hyvä majori

Viestiketju:
aivan hyvä majori

sikamankeli

Kansalainen
Liittynyt
23 Maaliskuu 2023
Viestit
120
nyt ois raktormiesten vippaskonstit ja henkinen tuki tarpeen

Screenshot 2024-04-21 at 20.01.44.jpg

perjantai-illan päätteeksi (näin sunnuntaina) omistan nyt sitten ilmeisesti raktorin, halvalla kun sai :baghead:
tuommoinen kuvankaunis, kevyesti patinoitunut ja hyvin kypsytelty supermajuri, kokonainen yksilö jossa lähes kaikki osat kiinni toisissaan, jotkut hiukan tiukemmin kuin muut.
kone ja jarrut on ilmeisesti jumissa kun neuvostoliittolainen pellossa. mutta mitähän mää nyt tolla sitten teen...

tällä hetkellä vekotin on ihan huumorimielessä laskettu löpöä täyteen ja kaikenmaailman mallastuotteita on juotu rituaalinomaisesti vieressä ja ihan päälläkin istuen, jos se siitä pyöris,
mutta hiukan epäilyttää. yläkerta näytti ihan puhtaalta ettei siellä ruostetta ollu, eikä muutakaan roinaa, mutta ei se ainakaan pyöri.. liekkö kampiakseli jumissa. ajamalla se on tuohon paikalleen tullut (ympärillä oleva vaja on vaan purettu pois)
mutta vaati pikkusen järeämmän avustajan että se siitä paikaltaan lähti.

työnnänkö romu-ukolle, ostaako joku hurja osia vai koittaako tuota nyt elvytellä jollain vippaskonstilla?
 
nyt ois raktormiesten vippaskonstit ja henkinen tuki tarpeen

Näytä liitetiedosto 132243

perjantai-illan päätteeksi (näin sunnuntaina) omistan nyt sitten ilmeisesti raktorin, halvalla kun sai :baghead:
tuommoinen kuvankaunis, kevyesti patinoitunut ja hyvin kypsytelty supermajuri, kokonainen yksilö jossa lähes kaikki osat kiinni toisissaan, jotkut hiukan tiukemmin kuin muut.
kone ja jarrut on ilmeisesti jumissa kun neuvostoliittolainen pellossa. mutta mitähän mää nyt tolla sitten teen...

tällä hetkellä vekotin on ihan huumorimielessä laskettu löpöä täyteen ja kaikenmaailman mallastuotteita on juotu rituaalinomaisesti vieressä ja ihan päälläkin istuen, jos se siitä pyöris,
mutta hiukan epäilyttää. yläkerta näytti ihan puhtaalta ettei siellä ruostetta ollu, eikä muutakaan roinaa, mutta ei se ainakaan pyöri.. liekkö kampiakseli jumissa. ajamalla se on tuohon paikalleen tullut (ympärillä oleva vaja on vaan purettu pois)
mutta vaati pikkusen järeämmän avustajan että se siitä paikaltaan lähti.

työnnänkö romu-ukolle, ostaako joku hurja osia vai koittaako tuota nyt elvytellä jollain vippaskonstilla?
Elvytät tietty. Melko isolla varmuudella sanon, että kampiakseli ei jumissa. Männän ekana sylintereihin jumii. Startin jos nappaa pois, niin hammaskehältä voi sorkkaraudalla yrittää pyöritellä, sieltä saa suht hyvän momentin.
 
Mun Majorissa on muistaakseni jäähdyttimen alapuolella käynnistysveiviä varten jonkinlainen "sakarikytkin". Jos tuossakin on, siitäkin pystyy jollakin välineellä yrittää pyörittää moottoria ilman mitään purkamista.
 
joo siellä oli mutteri, siitä on koitettu jakarilla vääntää mutta eipä inahtanutkaan mihinkään. kansi otettiin irti jo..
 
Se nois on hyvää, että osien saanti ( uutta / käytettyä ) ei ole mikään ongelma....
 
Suuttimen tilalle sopiva pulikka jonka kautta saa männän päälle jotain paineistettua juttua , on se sitten öljyä , vettä , vaseliinia tms... mitä hyväsä nii jotain irtoaa kyllä , mäntä tai kannentiiviste.
 
Varmaan puolipuristin jumittaa :paranoia:

Katos, se olikin tuo takki ihan valmiina lähtöön :vipottaa:
 
Suuttimen tilalle sopiva pulikka jonka kautta saa männän päälle jotain paineistettua juttua , on se sitten öljyä , vettä , vaseliinia tms... mitä hyväsä nii jotain irtoaa kyllä , mäntä tai kannentiiviste.
ei se varmaan toimi jos kansi lojuu jo lattialla :traktori: puupalikkaa ja lekaa ajateltiin jossain vaiheessa kuhan se tuossa lilluu.. ja jos kone ikinä pyörähtää ni seuraava ropleema onkin sitten jarrut, onko niissä mitään erikoista? rummut auki ja ihmettelemään vai tuleeko sieltä jouset silmille?
 
Sieltä rummuista mitään silmille tule ....
Korkeintaan jumiin ruostuneet jarrukengät tulee rumpujen mukana .......
 
eikö siellä jotkut levyt ole :raaps: (oli väärä termi, ei oo rumpujarrut supermajorissa)

1713771027038.png
 
Viimeksi muokattu:
nyt ois raktormiesten vippaskonstit ja henkinen tuki tarpeen

Näytä liitetiedosto 132243

perjantai-illan päätteeksi (näin sunnuntaina) omistan nyt sitten ilmeisesti raktorin, halvalla kun sai :baghead:
tuommoinen kuvankaunis, kevyesti patinoitunut ja hyvin kypsytelty supermajuri, kokonainen yksilö jossa lähes kaikki osat kiinni toisissaan, jotkut hiukan tiukemmin kuin muut.
.
.

työnnänkö romu-ukolle, ostaako joku hurja osia vai koittaako tuota nyt elvytellä jollain vippaskonstilla?
Pinotexia pintaan, niin vanhakin näyttää uudemmalle ;)
 
ei se varmaan toimi jos kansi lojuu jo lattialla :traktori: puupalikkaa ja lekaa ajateltiin jossain vaiheessa kuhan se tuossa lilluu.. ja jos kone ikinä pyörähtää ni seuraava ropleema onkin sitten jarrut, onko niissä mitään erikoista? rummut auki ja ihmettelemään vai tuleeko sieltä jouset silmille?
Eri aineita voi kokeilla liottamiseen. Tenu liottaa alumiinin kovan valkean hapettuman öljyä paremmin, mutta ei voitele yhtään. Ja jos on joku rumpujen sulatteluun tehty höyrynkehitin, niin eipä lievästä lämmittelystäkään haittaa olisi.

Yksi höyrykone lähti liikkeelle 40 v. seisomisen jälkeen, kun siellä oli öljyt sylintereissä varmaan puoli vuotta ja sitten kun kattila tuli kuntoon, laskettiin höyryä koneen läpi pari vuorokautta ja lopulta 20 t. pullotunkki ristipään alle ja paineet koneeseen, niin lähti pyörimään. En tiedä onko vielkään ollut kone auki vai ajavatko niine hyvineen. Joka kesä se kuitenkin liikkuu nykyään.
 
nyt ois raktormiesten vippaskonstit ja henkinen tuki tarpeen

Näytä liitetiedosto 132243

perjantai-illan päätteeksi (näin sunnuntaina) omistan nyt sitten ilmeisesti raktorin, halvalla kun sai :baghead:
tuommoinen kuvankaunis, kevyesti patinoitunut ja hyvin kypsytelty supermajuri, kokonainen yksilö jossa lähes kaikki osat kiinni toisissaan, jotkut hiukan tiukemmin kuin muut.
kone ja jarrut on ilmeisesti jumissa kun neuvostoliittolainen pellossa. mutta mitähän mää nyt tolla sitten teen...

tällä hetkellä vekotin on ihan huumorimielessä laskettu löpöä täyteen ja kaikenmaailman mallastuotteita on juotu rituaalinomaisesti vieressä ja ihan päälläkin istuen, jos se siitä pyöris,
mutta hiukan epäilyttää. yläkerta näytti ihan puhtaalta ettei siellä ruostetta ollu, eikä muutakaan roinaa, mutta ei se ainakaan pyöri.. liekkö kampiakseli jumissa. ajamalla se on tuohon paikalleen tullut (ympärillä oleva vaja on vaan purettu pois)
mutta vaati pikkusen järeämmän avustajan että se siitä paikaltaan lähti.

työnnänkö romu-ukolle, ostaako joku hurja osia vai koittaako tuota nyt elvytellä jollain vippaskonstilla?
Jos purkuun menee niin olen kiinnostunut ostamaan erinäisiä osia, edellyttäen että ovat soveltuvia.
 
no ei se nyt vielä ihan napista startannu, jumissa on.
jarrut on nyt irti ja kytkin, vaihteet ja alue pelaa mutta motorilla tai jollakin siihen liittyvällä on onkelma.

Screenshot 2024-04-22 at 19.11.26.jpg

hinaitiin tuossa pitkin pihaa ja koitettiin kytkimellä tarrata mutta eipä tuo pyörähtänyt.. eli vaihdelaatikko ja jopa tasauspyörästön lukko toimii mutta kytkimen etupuolella on se jumi.
 
Viimeksi muokattu:
Löpöö pyttyihin, kokeilee sitte vapun jälkeen ja jos ei pyöri, löpöö pyttyihin ja juhannushinaukset sitte päälle....
Yhtä jumikonetta tiedän alkukankeudesta notkistetun että paksuhkosta teräslevystä oli tehty yhden putyn päälle kansi jossa sitte rasvanippa ja sitte rasvarässillä painetta, muita mäntiä puukalikan ja moskan avulla samalla kolistellen...
 
Tunkeuma väri, se punainen on kuulemma hyvää irroitus ainetta.. Se vaan kuivaa aika äkkiä. Ei omakohtaista kokemusta aiheesta.
 
Ei oo yhtään sen näköiset pytyt että olis mäntä jumissa. Ehken avaisin öljypohjan ja jakopään kopan ettei tule vaurioita jos aletaan voimalla pyörittämään. Siinäpä se samalla äkkiä luisuu kevyeksi peruskunnostukseksi.... Voiskohan syöttöpumppu laittaa niin paljon vastaan jos ryytyny kiinni vesilöpöllä?
 
ei tuntus olevan pumppu jumissa, se on välikytkimellä jakopäässä kiinni ja siinä on pieni "välys". voihan se vika olla joo jakopäässäkin jos siellä on rattaat solmussa
 
Takaisin
Ylös