Valintani on Kitkarengas

Viestiketju:
Valintani on Kitkarengas

Kun ajan 25000 vuodessa,niin marraskuussa on jäljellä 3-5 milliä kumia,kun ostan uudet

Varmaan makuasia tämäkin. Minä vaan oon nuukana miehenä ajanut laadukkailla nastarenkailla 80-100tkm per sarja. Karkeasti sanoen siis 200tkm kohti menee yksi kierros nastarenkaita ja kaksi kierrosta kesärenkaita. Tekee yhteensä noin 1300€ ja 8-10 vuotta. Eli vuotta kohti 130-165€.

Hyötyajoneuvoissa ajan talvirenkaatkin kesällä loppuun, eli niissä tulee 200tkm kohti yksi kierros nastarenkaita ja 1,5 kierrosta kesärenkaita. Tekee yhteensä noin 900€ ja 8-10 vuotta. Eli vuotta kohti 90-112€.
 
Niinno....mikä on kenelelkin minkälainen kierto....kyllä mulla golffin alla kesti hyvinkin sen keskimäärin 1100-1200 km viikko tahtia sen vuoden ympäri...jos olisin nuukempi niin olisin ajanu vielä yhden kesän niillä...ehkä teenkin niin että otan kahdet, ekaks ajaa talvi-kesä, sitten uudet eri vanteille ja ajaa vain talven ja keväällä ne vuoden ajetut alle ja ajaa kesän, sitten taas ne talven ajetut syksyliukkaita ootellessa alle ja ajaa talven ja kesän sekä sitten uudet....mulla oli alla nokialaiset, ei ne ihan kalleimmat versiot kuiteskaan...hyvin ne kesti.
 
Rengasmelun vuoksi harkinnut kitkarenkaita kesäkäyttöön, en tiedä onko se oikeanlainen ratkaisu.
Ajelen hyvinkin rauhallisesti, enkä oikein koskaan ole tuntenut renkaissa isoja eroja.
Paskat tiestöt tekee ajokista äänekkään, uudella asfaltilla oikeinkin mukava melutaso.
 
Niinhän se on, kymmenen kilsaa uudella just laitetulla asfaltilla ja sitten se vanha uusimista kaipaava pinta tulee alle niin monesti näkee jarruvalojen palavan....ihan selkeesti on ratin ja penkin välissä ajaus ...wtf ny tuli autoon...
 
Rengasmelun vuoksi harkinnut kitkarenkaita kesäkäyttöön, en tiedä onko se oikeanlainen ratkaisu.
Ajelen hyvinkin rauhallisesti, enkä oikein koskaan ole tuntenut renkaissa isoja eroja.
Paskat tiestöt tekee ajokista äänekkään, uudella asfaltilla oikeinkin mukava melutaso.

Tuo minun Fabia on pikkuauto ja siksi meluisa.. kyllä nuo kitkat siitä mukavat on ettei ulvontaa kuulu.. kesäkumeina Kumhot jotka kanssa mukavan hiljaiset muttei niin kuin kitkarengas... alkuperäisenä kesärenkaina Skodassa oli Bridgestonen ja niillä jo tuli harkittua Peltoreiden pitämistä päässä ajaessa... hirveät.. :pimpom:
 
Isoin syy lepikkoon menemiseen tai muihin onnettomuuksiin useimmiten kyllä on muualla kuin renkaissa, oli sitten alla kitkat tai piikit ......


Tästä on 110% samaa mieltä.
Se on aivan sama vaika alla pyörii rautapyörät jos lakin alunen on tyhjä ja yrittää fysiikanlakeja kumota.
 
No sehän on ku nykyautoissa on kaikenlaista apulisäajohallintalaitetta, sitten totutaan et jos toi valo hiukka vilkkuu tai luistonesto hiukka nykii koslaa niin ei oo mitään hätää. SItten kun mennään sen rajan yli et auto lähtee lapasesta, ei nykykoslaa ohjaa enään vanha erkkikään kun automatiikka pistää hanttiin, jarrut hakkaa joka pyörässä erikseen, tehot on lähinnä lämmityslaitteen pyöritykseen....
Onhan niissä nappi mistä saa automatiikan pois päältä, mut ei sitä enään siinävaiheessa ehdi painaa, ollaan jo täysin hallitsemattomassa liikkeessä. Vaikka mulla on ollut nelikkoja, on sekä aiemmat pakut että golffi käyttäytyneet (automatiikka pois kytkettynä, pakuissa ei ollutkaan) kuin takavetoiset eli persus irtosi ensin....sokotaavilla en oo vielä oikein kokeillut....
 
No sehän on ku nykyautoissa on kaikenlaista apulisäajohallintalaitetta, sitten totutaan et jos toi valo hiukka vilkkuu tai luistonesto hiukka nykii koslaa niin ei oo mitään hätää. SItten kun mennään sen rajan yli et auto lähtee lapasesta, ei nykykoslaa ohjaa enään vanha erkkikään kun automatiikka pistää hanttiin, jarrut hakkaa joka pyörässä erikseen, tehot on lähinnä lämmityslaitteen pyöritykseen....
Onhan niissä nappi mistä saa automatiikan pois päältä, mut ei sitä enään siinävaiheessa ehdi painaa, ollaan jo täysin hallitsemattomassa liikkeessä. Vaikka mulla on ollut nelikkoja, on sekä aiemmat pakut että golffi käyttäytyneet (automatiikka pois kytkettynä, pakuissa ei ollutkaan) kuin takavetoiset eli persus irtosi ensin....sokotaavilla en oo vielä oikein kokeillut....

Omalla ajotavalla luistoneston valo harvemmin talvellakaan vilkkuu. . Jos rupeaa vilkuttelemaan niin silloin nostetaan kaasua. .
 
Omalla ajotavalla luistoneston valo harvemmin talvellakaan vilkkuu. . Jos rupeaa vilkuttelemaan niin silloin nostetaan kaasua. .
Näin se on itelläkin periaatteessa, mut joskus sopivalla pikkutiellä saattaa "pikkupoika" iskee....:leveahymy:
 
Viime keväänä unohtui renkaanvaihto, tai oikeammin iski nuukuus; en ostanut uusia kesäkumeja vaihtokuntoisten tilalle. Niinpä Aveen jäi Hakkapeliitan R2:t kesäksi alle. Tässä arpaa heitellyt josko ostais noille kesävanteille uudet R2:t vai suttailisiko noilla alla olevilla edelleen, pintaa olisi mutta uusi on aina uusi ja talven pidot kesää tärkeämmät.
Todella miellyttävät renkaat kaikin puolin olleet. Kesäkumeina olevat Bridgestonen Turanzat eivät melutasoltaan ole lähellekään yhtä miellyttävät.
Sorateillä nuo hakkapeliitat ovat sitten äänekkäät, kivet sinkoilevat pyöräkoteloissa ihan eri malliin kuin kesäkumeilla ajaessa.
 
Näin se on itelläkin periaatteessa, mut joskus sopivalla pikkutiellä saattaa "pikkupoika" iskee....:leveahymy:

Hankalaa kyllä saada kahvaa edelle... kyllä luistonesto nopeasti nappaa kiinni.. on se kuitenkin vaan verraton varuste..
 
Eurooppaan tarkoitetut kitkat eivät täkäläisissä testeissä menesty.
Olosuhteet on aivan erit saksan ja suomen välillä jo .....
Toi on jännä kommentti,mutta jos sä ajat itte niillä haukutuilla renkailla ja toteat että ei ne ole yhtään huonommat kuin ne tonni renkaat niin mihin sää uskot sen jälkeen.
Mulle parku rengasliikkeen ukko joka laitto kitkat alle että älä tuu meille sitten itkee kun oot talvella kusessa,johon mää totesin että jos olen uskaltanu ajaa sellasena aikana kun sai ajaa vaikka kesärenkailla talvet jos kantti kesti ,niin enköhän mä näillä paskoilla pärjää.
Ja se sama rengasliike kehui tietävänsä kokemuksesta että pirellin kallis keskieuroopan kitka on parempi talvipyöä kuin yksikään suomirengas.
Se on outoa että sellaset ihmiset jotka ei ole koskaan ajanu kitkoilla tietää kuinka huonoja ne on,ja minä joka olen ajanu 15 vuotta kesät talvet kaiken hintasilla kitkoilla,joudun puolustelee niitä niille jotka ei oikeesti aja niillä.
 
Itellä ollu tos maasturis luistonappula-mutiaiset ympäri vuoden.
Kait enstalveks jokku piikkipyörät tarvii hommata ku tolla likalla ei ole mitään kokemusta talviajosta.:eek:
 
Hankalaa kyllä saada kahvaa edelle... kyllä luistonesto nopeasti nappaa kiinni.. on se kuitenkin vaan verraton varuste..
Ei vaan kun "pikkupoika" iskee niin silloin painetaan nappula x pohjaan jolloin luistonestot ei rajoita tehoja ja jos oja kutsuu niin se on sitten ihan henkilökohtainen voivoi...toistaiseksi penkkojen välissä pysynyt...kopkop...
 
Toi on jännä kommentti,mutta jos sä ajat itte niillä haukutuilla renkailla ja toteat että ei ne ole yhtään huonommat kuin ne tonni renkaat niin mihin sää uskot sen jälkeen.
Mulle parku rengasliikkeen ukko joka laitto kitkat alle että älä tuu meille sitten itkee kun oot talvella kusessa,johon mää totesin että jos olen uskaltanu ajaa sellasena aikana kun sai ajaa vaikka kesärenkailla talvet jos kantti kesti ,niin enköhän mä näillä paskoilla pärjää.
Ja se sama rengasliike kehui tietävänsä kokemuksesta että pirellin kallis keskieuroopan kitka on parempi talvipyöä kuin yksikään suomirengas.
Se on outoa että sellaset ihmiset jotka ei ole koskaan ajanu kitkoilla tietää kuinka huonoja ne on,ja minä joka olen ajanu 15 vuotta kesät talvet kaiken hintasilla kitkoilla,joudun puolustelee niitä niille jotka ei oikeesti aja niillä.

Tämä rengasvalinta saa kyllä mielipiteitä aikaan... molemmille löytyy kiihkeät kannattajat mutta tosiaan tuntuu että me kitkojen käyttäjät joudutaan olemaan enemmän "puolustus kannalla"... vähemmistönä kuitenkin ollaan ja kuten itsekin muistan vanhoja omia mielipiteitä kitkarenkaista sellaisilla metriäkään ajamatta kun nastarengas käyttäjä olin... uskonsa jokaista autakoon...
 
Ei vaan kun "pikkupoika" iskee niin silloin painetaan nappula x pohjaan jolloin luistonestot ei rajoita tehoja ja jos oja kutsuu niin se on sitten ihan henkilökohtainen voivoi...toistaiseksi penkkojen välissä pysynyt...kopkop...

Kytkeytyyköhän Fabiassa pois kytketty luistonesto päälle kun nopeus ylittää 50 km/h.... vai oliko niinpäin että ei saa pois päältä yli tuon nopeuden... ???
 
Nyt kun tuo nykyinen kulkine on , niin kahtena viimetalvena siin on ollut hiton vanhat ( valmistusleima syksy -98 ) piikit alla.
Näistä kahdesta alkoi rautalangat tulla esiin jo kevätpuolella, joten talvikumeja tulevaan kauteen ei nyt ole.
Edellisen kulkineen kanssa ajelin 3-4v samoilla rinkuloilla kesät-talvet, ja viimeisenä talvena niistä rungot alkoi kans pettää, pari joutus ihan pakkokauden lopussa vaihtaan muihin ( kesäkiekkoa alle ), tosin pintaakaan ei ollut ku hyvä jos milli keskellä, tää siis talviaikaan ajaessa.
Eikä ollut ongelmia, tilanteisiin kun hiukan ennakoi, ja nopeudet pitää kohdallaan, että kulkine hallussa pysyy .....
 
Sellasta puhutaan että kitka on huono kesällä ja sateella jos ajaa kovaa.on varmaan totta,mutta mulla oli E46 330D alla sellaset pirellin kitkat joissa oli nopeusluokka 270 tai yli,eli ilmeiseti se isoin,ja ajoin saksassa yhden mersun perässä mittari tapissa 10kilometriä sunnuntai aamuna klo 6,eli ei liikennettä. BMW meni kuin juna,ja ihmellisintä oli se että 200 jälkeen missään kohtaa ei tullu tunnetta ettei auto pysy tiellä.
Kysessä oli 10 vuotta vanha 225000 ajettu auto.
Kun mulla on suomessa kitkat joissa on nopeusluokka 190 ja ajan rajotusten mukaan,niin en ole huolissani siitä että kitkat ei ole kesärenkaan veroiset.
 
Entäs jos niillä silestonen-talvikkailla tulee se pakkojarrutus..? Mites se hallittavuus?
 
Takaisin
Ylös