Ylläpitolaturi Transit mk7:ään

Viestiketju:
Ylläpitolaturi Transit mk7:ään

refy

Kasvis
KK Plus pack
Liittynyt
4 Joulukuu 2011
Viestit
8,190
Autossa on starttiakun lisäksi syväpurkausakku joka kytketään releellä starttiakun rinnalle käynnistettäessä ja irti koneen sammuttua.

Jos plusnavat kytkisi yhteen johdolla jossa olisi diodi, sulake ja vastus sarjassa, tuliskohan tuosta toimiva systeemi jolla ylläpitolaturin voisi asentaa kiinteästi syväpurkausakkuun ja se pitäisi silti molemmat täynnä?
 
Eikös sen toisen akun latausjännite tällöin olis diodin kynnysjännitteen verran matalampi ja näin ollen se ei latautuisi täyteen? Ja jos se lataus on apuakulle, niin eiks toi diodi just oo niin päin, että se purkaa sitä apuakkua parkissa ollessa (kun ei ole ylläpitolatausta)?

Edit: niinhän sen diodin kuulukin toimia...
 
Viimeksi muokattu:
Siis kahden eri virtapiirin akkua latailtaisiin yhdellä laturilla? Mikäli oikein ymmärsin....

Eikös toi niin toimeisi, että laturilta + johtimen haaroittaa, haaroituksen jälkeen vahvat diodit molempiin piuhoihin, ja piuhat edelleen akkujen + napoihin.
Näin ei mahdollisessa tilanteessa vääränsuuntaisessa virrantarvetilanteessa purkaisi omaa akkua ( esim nostinta käyttäessä auton käymättä, ei anna virtaa auton omalta akulta sinne lisälaiteakulle latausjohtimien kautta )
 
En tiedä millä jännitteellä ctek lataa, mutta ajatus olisi lähinnä estää akun tyhjeneminen auton seistessä.
 
Diodin kynnysjännite lienee kuitenkin jotan 0.1v tai alle ? Olettaisin, ettei tälläisella ole latauksen kannalta suurtakaan merkitystä .....
 
Piidiodin kynnysjännite voi olla luokkaa 0,7V. En tiedä onko sillä merkitystä ja toisaalta toimiiko älylaturi yleensäkään sarjaankytketyn diodin kanssa. Joku vois testata, jos löytyy älylaturi? Pallo heitetty. Itsellä ei ole juuri nyt ehjää älylaturia.
 
Tässähän periaatteessa lienee rinnankytkentä kyseessä ..... Joku halpisälylataamo kyllä löytyisi, samoin irtoakkuja, mut irtodiodeja ei taida jemmoista löytyä, että sais tesmattua .....
 
Se 0.7 V toteutuu lähellä nimellisvirtaa. Tässä tilanteessa virta on paljon pienempi.
forwardcharacteristicsofsilicon.png
 
Ei onnistu diodilla edes välttävästi. Kynnysjännite ei mahdollista toisen akun täydellistä lataamista vaan se jää vajaaksi syöden elinkaarta merkittävästi. Ladattaessa napajännitteen akulla pitää nousta yli 13.6V ylitse.

Kaksoisakkurele on ainut oikea vaihtoehto. Vähän elektroniikkaa ohjaamaan relettä ladattavan akun napajännitteen mukaan. Mitoitus pitää olla virrankeston osalta vähintään yhtäläinen laturin nimellisen virranannon kanssa. Motonetissä valmis paketi 120 euroa ja virrankestoa 120A. http://www.motonet.fi/fi/tuote/386514/Kaksoisakkurele-1224V-120A

Toiminta perustuu siihen että ladattava akkun napajännite kun nousee yli 13,6V jännitteen yhdistää rele molemmat akut rinnankytkentään jolloin akkujen yhtaikainen lataaminen on mahdollista. Näin ollen lataus pitäisi tehdä auton oman akun kautta kytkien kaksoisakkureleellä toiseen akkuun. Näin ollen myös auton oma laturi koneen käydessä/ajettaessa lataa myös tuota syväpurku-akkua, muutoin molemmat akut ovat irti toisistaan omissa virtapiireissään.

Lisäys: Vai ymmärsinkö nyt ajatusta aivan oikein?

Lisäys2: Olettaisin siis että syväpurku-akku kytketään releellä starttiakkuun latauksen vuoksi ajon aikana. Tällöin tuo nykyinen rele voidaan valjastaa pienellä elektroniikalla liittämään akut toisiinsa kun auton käynnistysakun jännite nousee tietyn ylitse.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo kaksoisakkurele vaikuttaa fiksulta, mutten heti keksi miksi se vaatisi että lataus tapahtuu starttiakun kautta. Eikö auton alkuperäisen systeemin voisi antaa olla koskematta ja asentaa tuon rinnalle?
 
Tuo kaksoisakkurele on ihan yleisessä käytössä ja käytännössä ainut järkevä tapa yhdistää kaksi tai useampia akustoja toisiinsa niin että vain latautuvat. Mm. matkailuajoneuvot sekä veneet ovat kohteita jossa näitä suositaan.

Nykyistä relettä voidaan käyttää jos sitä aletaan ohjaamaan niin että startti-akun napajännitteen noustessa 13,6V kytkisi rele akut rinnan.

Joku muu joka tuntee tällaisen elektroonisen piirin jonka avulla voi antaa ohjausvirran releelle kun tietty jännite saavutetaan. Se ei käsittääkseni ole mitenkään kovin monimutkainen piiri. Riitää vain että kytkee releen ohjaus virran tietyssä jännitteessä.
 
Transitin alkuperäisessä kytkennässä webastoakku kytkeytyy starttiakun rinnalle auttamaan käynnistystä. Siksi ohjaus on virtalukolta eikä jännitteestä.
 
Ok, silloin vain tuo akkurele nykyisen releen rinnalle akkujen väliin ja verkkovirralla lataus starttiakun kautta. Sittenpä homma toimii.
 
Toki voi kytkeä myös toisinpäin tulos on sama. Tosin yleensä ilman hyvää syytä käynnistysakku on se jota ensisijaisesti ladataan ja sen jälkeen vasta sekundaarista akkua. Yleensä se auton käynnistyminen on se prioriteetti nro.1. En näe sinunkaan tapauksessa olevan pakottavaa syytä tehdä toisin, mutta itse tiedät tarpeesi paremmin.

Yleensä myös webaston käyttöjännite otetaan sekundaarisesta akusta jättäen käynnistysakku kokonana auton käynnistämistä varten jos on olemassa toinen akku eroitettuna käynnistysakusta.

Olen vähän hämmentynyt sähkösuunnittelusta jota tapauksessasi on käytetty. Syväpurkuakku kun ei ole tarkoitettu edes käynnistysvirroille koska ne eivät pysty antamaan suuria hetkellisiä virtoja mitä käynnistysmoottori tarvitsee vaan tarkoitettu pitkäaikaiseen purkuun.

Lisäys:Myös se hämmentää että purettua akkua tässä tapauksessa webastolla ja mahdollisesti myös nostimella ja tällaisen akun kytkeminen starttiakkuun laskee starttiakun käynnistysvirtaa koska starttiakku ja syväpurkuakku pyrkivät tasaamaan jännitetason heti yhtäläiseksi kun ne kytketään toisiinsa. En siis oikein ymmärrä tällaista kytkentää mutta hienoa jos se toimii.
 
Viimeksi muokattu:
Akkujen sijoittelu lähinnä syynä. Ovat peräkkäin kuskin penkin alla ja starttiakkuun hankala päästä käsiksi jos joskus tulee tarvetta irrotella kaapeleita. Meillä auto käynnistetään ehkä kuukauden välein joten molemmat akut ehtivät hyvin täyteen. Kakkosakussa on kiinni webaston lisäksi pyörätuolinostin sekä 1200 W invertteri, jolla sähkökatkoissa syötetään myös yhtä ryhmää talossa (minun hengityskoneeni sun muut kilkkeet). Siksi käynnistymisvarmuuden pitää olla hyvä.

Kai tuo akkuvalinta on kompromissin tulos.
 
Niin siksi osaksi jo vähän ihmettelen tätä kytkentää joka eräällälailla sotii vasten järkeä. Vajaa 2. akku kun imee täydestä 1. hetkessä jopa reilusti yli sadan ampperin virralla kytkettäessä rinnan tasaten jännite-eroja akussa jolloin starttiakku on nopeasti siinä kunnossa ettei se välttämättä enää riitä auton käynnistämiseen. Hyvä jos on toiminut ja toivon että toimii jatkossakin.

Akkuvalinta on varmasti se oikea pääasialliseen käyttötarkoitukseen, siitä ei kannata huolta kantaa.
 
Itse tosiaan tekisin tuon niin että ylläpitolaturi -> startti-akku -> kaksoisakkurele -> syväpurkuakku yksinkertaisuudessaan.
 
Tässä tapauksessa sitä kakkosakkua pitäisin kyllä prioriteetti ykkösenä, josko se toimii myöskin invertterin virtalähteenä sähkölähteenä, kaiken varalta hengityskoneelle, ja muille.....
Auton käynnistyminenkin hätätilanteessa on tärkeää. Muttei ehkä kuitenkaan ole se tärkein juttu.
Autonhan pitäisi käynnistyä omalla akullaan, liki kelissä kuin kelissä, ja myös esilämmitykseen käytettävän wepan ottaman kulutuksen jälkeen, omalla auton akulla, sen pitäisi lähteä käymään.
 
Takaisin
Ylös