Yamaha 6hp 4tahti merkkivesisuihku

Viestiketju:
Yamaha 6hp 4tahti merkkivesisuihku

pyörät

Kansalainen
Liittynyt
22 Huhtikuu 2021
Viestit
32
Jammu on vm 2011, ja jäähdytyksen merkkivesisuihku oli tukossa. Rautalangalla rassaamalla aukesi ja todella kovalla paineella heti koneen käynnistyessä, mutta n. puolen tunnin testiajon aikana tukkeutui 2 kertaa, kone tyhjäkäynnillä, vapaalla rautalangalla kerralla aukesi samantien. Miten ne roskat saisi kokonaan poistettua avaamatta koko systeemiä? Pumpun siipipyörässä tuskin on vikaa, kun suihku on niin kova.
 
Nehän saattaa olla jotain pieniä hapettumahiutaleita, että ei maksa vaivaa yrittää puhdistaa vesikanavia. Onko tässä moottorissa kumiletku merkkivedelle vai onko reikä suoraan lohkossa?
Jos kumiletku, voisi ottaa sen muovisen suuttimen kokonaan pois yhden reissun ajaksi, niin saattaa huuhdella paikkoja paremmin.
 
Nehän saattaa olla jotain pieniä hapettumahiutaleita, että ei maksa vaivaa yrittää puhdistaa vesikanavia. Onko tässä moottorissa kumiletku merkkivedelle vai onko reikä suoraan lohkossa?
Jos kumiletku, voisi ottaa sen muovisen suuttimen kokonaan pois yhden reissun ajaksi, niin saattaa huuhdella paikkoja paremmin.
Ei siellä mitään letkua näkynyt, ilmeisesti menee suoraan lohkoon, täytyy vaan pitää rautalankaa mukana niin saa tarvittaessa aukaistua.
 
En nyt suoraa johtopäätöstä tekisi, että jos merkkivesi tukossa, olisi siipipyörä entinen. Mutta jos ei ole koskaan vaihdettu, ei olisi väärin vaihtaakaan. Ja senkin vuoksi, että pultit saattavat lähteä vielä ehjänä irti ja pystyakseli ei toivottavasti ole ryytynyt kampiakseliin. Ja hyvä rasvaus kasatessa.
 
Sitä rikoo vehkeet jos ei järjestelmää huuhtele irto moskasta. Ei ole ensimmäinen kerta kun vain ajetaan vika ulos.
 
Viimeksi muokattu:
Pumppu auki, siipi on kohta entinen kun kiinteää tavara liikkuu ja https://m.motonet.fi/fi/tuote/38699...ZGtrbHCxJzJfo4adGk2MJ41drcESwnghoCyFcQAvD_BwE huuhtelua kunnes kanavat on puhtaat.

Hyvä läppä survoa läpät 6 heppaseen, varmaan sopii hyvin paikalleen :D

Sanoisin että jos hyvin kusee ni eikun kovaa ajoa. Merkkivesireikä monesti tukkeentuu ihan itsekseen talven aikana vaikka olis huuhdeltukin konetta, joku ötökkä vissiin sinne pesii siltä se ainakin vaikuttaa.
 
Aivan hyvin sopii. On vastaavilla huuhdottu pienempiäkin koneita.
 
Aivan hyvin sopii. On vastaavilla huuhdottu pienempiäkin koneita.
Riippuu oleellisesti siitä missä veden imuaukot sijaitsee. Monessa pikkukoneessa (ja joissain isommissakin) nuo aukot on antiventilaatiolevyssä, niin eipä sinne korvaläppiä laiteta. Tuollaisessa 6 hv Jammussa on peränkuori niin pyöreä, ettei varmaan korvaläppiä saa tiiviisti. Kuivaan perään kyllä saa läpät jesarilla tiiviiksi, mutta on oma hommansa teippailla. Sitä en muista, onko jo noin pienessä huuhteluyhde letkulle. Isommissa on ainakin liitin, mihin voi puutarhaletkun laittaa.
 
Sitä rikoo vehkeet jos ei järjestelmää huuhtele irto moskasta. Ei ole ensimmäinen kerta kun vain ajetaan vika ulos.
Miten se huuhtelu noilla läpillä käytännössä tapahtuu? Kun minun mielestä tulisi sitten ottaa siipipyörä pois, perä takaisin ja sitten huuhdella. Kun jos siipipyörä on paikoillaan, en näe eroa sille, että ihan vaan ajaa moottorilla. Siinähän se vesi kiertää koko ajan.
 
Miten se huuhtelu noilla läpillä käytännössä tapahtuu? Kun minun mielestä tulisi sitten ottaa siipipyörä pois, perä takaisin ja sitten huuhdella. Kun jos siipipyörä on paikoillaan, en näe eroa sille, että ihan vaan ajaa moottorilla. Siinähän se vesi kiertää koko ajan.
Voi huuhdella makealla vedella suolat pois, ettei syövytä talviseisonnan aikana. Läpät paikalleen ja kone käyntiin.
 
Voi huuhdella makealla vedella suolat pois, ettei syövytä talviseisonnan aikana. Läpät paikalleen ja kone käyntiin.
Juu, tämä selkeä homma. Mutta sen irtomoskan huuhtelu, niin mielestäni sillä ei eroa, käytätkö läpillä kuivilla vai ajatko vedessä.
Viittasin siis tähän kohtaan: "Sitä rikoo vehkeet jos ei järjestelmää huuhtele irto moskasta"
 
Juu, tämä selkeä homma. Mutta sen irtomoskan huuhtelu, niin mielestäni sillä ei eroa, käytätkö läpillä kuivilla vai ajatko vedessä.
Viittasin siis tähän kohtaan: "Sitä rikoo vehkeet jos ei järjestelmää huuhtele irto moskasta"
Juu, näin on. Itseäni kyllä kiinnostaisi, onko nuo tukkeet siipipyörän kappaleita...
 
Tämänkin hondan reiän rassasin ainakin 4-5 kertaa joutokäynnillä puolen tunnin sisään. Ja siipipyörässä oli kaikki siivet tallella. Kun reikä on 3-4mm, se ei isoa roskaa vaadi, jotta tukkeutuu. Ei koskaan huuhdeltu makealla vedellä (nykyisen omistajan aikana ainakaan) ja kesät talvet ulkosäilytyksessä, niin kyllä sitä hapettumaa kanaviin kertyy.
Ja kaikki letkut (merkkivesi, kaasuttimen huohotin ja moottorin huohotus ) ummessa savesta pistiäisten toimesta.

https://photos.app.goo.gl/M43QLqVtssMjv94EA
 
Takaisin
Ylös