Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

yamaha 55 perämoottori

Viestiketju osiossa 'Vesikulkuneuvot' , aloittaja Mika 82, 23.9.2017.

  1. wictro

    wictro Kansalainen

    Liittynyt:
    20.8.2018
    Viestejä:
    6
    Saadut tykkäykset:
    0
    En ole liikaa kerinnyt tutustumaan siihen koneeseen, kun on toisen koneen (40hv evirude VRO 1989) asennus peräpeiliin kesken. Ja sähkötkin pitäs vetää uusiksi.

    Rakensin sille aika korkean moottoripukin ja sitten laitoin vielä siihen pukkiin renkaat alle, niin se koppa on about 2m korkealla, pitää hakea jakkara :D

     
  2. wictro

    wictro Kansalainen

    Liittynyt:
    20.8.2018
    Viestejä:
    6
    Saadut tykkäykset:
    0
    Eikös uudemmat ole 3-sylinterisiä, ja tehty muualla kuin yamahan tehtaalla? (siis uudemmat marinerit)
     
  3. smgt

    smgt Kansalainen

    Liittynyt:
    12.6.2018
    Viestejä:
    39
    Saadut tykkäykset:
    2
    Mulla on vanha kiilamaisella kopalla 55hp. Tämän vuosimallia ei tiedä kukaan.
    kantikkaalla kopilla sitten:
    50hp vm83, tunnus P.
    60hp tunnus on vissiin Q niin se olis 82. Näissä on moottori ja kaikki keskenään minusta samoja. Kopatki käy ristiin kun vaihtaa runkoon lukon vasta osat.

    Jotenki tuntuu että vielä isommissa koneissa ois perä ja vetoakseli sama. Ainakin veto akseli on paljon paksumpi mitä jossai toisessa 50heppasessa yamahassa. Kävin ostaa vesipumpun pyörää, niin tarjottiin paljo pienemmällä reijjällä olevaa ensin.

    Pitäs päästä vielä koeajamaan tuo 60hp moottori, että voi laittaa kohta talviteloille. Tai myyntii taas kerran :D
     
  4. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    1 587
    Saadut tykkäykset:
    427
    Tuo mun kiilakoppa oli -78. Hain purkaamolta termostaatin kannen ja siinä tuli sylinterin kansi mukana. Kansi olisi käynyt sylinteriin, mutta kansien jäähdytyskanavien peitelevy oli hieman erilainen. En tiedä, minkä vuotisesta purkukansi oli.
    Ainakin omassa 60 hp -85 kolme sylinterisessä koneessa iso perä K-akselilla. Näissä pienempi perä G-akselilla.
     
  5. smgt

    smgt Kansalainen

    Liittynyt:
    12.6.2018
    Viestejä:
    39
    Saadut tykkäykset:
    2
    Tervehdys pitkästä aikaa! Onkos arvon kansalla kokemusta sylinteriputkien vaihosta tai onko nämä porattavissa? ens kesäksi jos koittas vielä kasata koneen ettei tarvii enempää ostaa. Alkaa nurkat täyttyä yamahoista mitkä ei muka pamaha :D
     
  6. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    1 587
    Saadut tykkäykset:
    427
    Mielestäni ihan porattavaa tavaraa olisi, eli ei kovakromi. Ylikokomännät tietty vaatii. Sen verran kokemusta putken vaihdosta, että yhdestä 20 rikkinäisestä lohkosta prässäsin yhden ehjän putken pois. Sieltä se ainakin tuli ulos.
    Sorvilla painintyökalu ja prässin tietty vaatii.
    Tarkasti putsaa ja voitelee vain paikat sisään laittaessa. Ja toki kanavien kohdistus 2-t koneessa pitää huomioida.
     
  7. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    1 587
    Saadut tykkäykset:
    427
    Tuli tänään juttua tästä omasta yamaha/bella yhdistelmästä, kun mainitsin, että harkitsin myymistäkin, mutta harmittaa myydä, kun hinta todennäköisesti alle omakustanteen. Ja samaan hengenvetoon mainitsin, jos vain saisi ajettavaksi, niin voisi laitteen pitääkin.
    No kaveri pisti kyselyä fasen vauhtiveneily osastolle ja sieltä tuli useita vastauksia ongelmaan. Mikä siis oli tuo laukkaaminen.
    Ja kaikki vastaukset oli yhteneväisiä, kone ylös (joka täälläkin useasti mainittu) ja cleaver potkuriksi.

    Että ehkä vielä koitan noita, ennen kuin luovutan.
     
    • Optimistinen Optimistinen x 1
  8. smgt

    smgt Kansalainen

    Liittynyt:
    12.6.2018
    Viestejä:
    39
    Saadut tykkäykset:
    2
    Mielipiteitä männistä?
    Ebäystä näyttäs saavan wiseco mäntää ylikoossa. Onko merkittävää hyötyä näissä? Moottorin tasapainotus ainakin muuttuu tyystin kun männän paino muuttuu. Ens viikolla tilaan männät konneeseen ja käyn kysyy koneistamolta porausta. Vielä minä nuista kappaleista yhen koitan kasata ja jos ei onnista niin sitte lopetan harrastuksen. Alan joka päivä kaivoon nakkelemaan viiskymppisiä niin vähemmällä harmilla pääsee :D
     
  9. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    4 021
    Saadut tykkäykset:
    640
    Muista sitten takomäntien kanssa oikeat temput. Koneistajalle varmista, että on ymmärtänyt tehdä riittävän käyntivälyksen, normi valumännän välyksillä leikkaa varmasti. Ja ajossa sitten, käytä aina kone rauhassa rannassa tai hiljasella ajolla lämpimäks ja nosta vene pintaan vasta kun kone on kunnolla lämmin.
     
  10. JiiPee

    JiiPee Kansalainen

    Liittynyt:
    12.4.2016
    Viestejä:
    433
    Saadut tykkäykset:
    53
    Kakstahtiin en takomäntiä laittais, mitään hyötynäkökohtaa ei ole vielä tullut vastaan.
     
  11. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    4 021
    Saadut tykkäykset:
    640
    Kyllä ne kilvanajomoottorissa asiansa ajaa, mutta normikäytössä ei lie vastaavaa hyötyä. Itsekin kyllä olen joutunut joskus mökkikelkkaan Wisecot laittamaan, kun muita ei ole saanut 1,5 mm ylikokona. Vakiomännissä yleensä loppuu 1 mm ylikokoon ja kun sopivasti männänrenkaan lukitustappi irtoaa, niin eipä millin ylikoko riitä naarmun poistamiseen. On kuitenkin halvempi vaihtoehto, kuin uudet pytyt.
     
  12. smgt

    smgt Kansalainen

    Liittynyt:
    12.6.2018
    Viestejä:
    39
    Saadut tykkäykset:
    2
    Kaverilla tuli vanha kelekka ihan eri peliksi ku laitto wisecot. Alakaa vanha lynksiki keulaa keventä :D Mutta tosiaan onko perämoottorissa sitte aiheellista kun ajo on kuitenki ihan erillaista. Kelekat, rossit ja muut räpättimet kuitenki pumppaa kaasua ja kiihyttelee yhtenään. Veneellä mennää enemmän samalla kaasulla pitempiä matkoja. Pitää alkaa kattoo mistä saa männät parhaiten tänä päivänä. Ei kehtaa ebäystä ottaa jos saa suomesta edes lähelle samaan rahaan.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  13. JiiPee

    JiiPee Kansalainen

    Liittynyt:
    12.4.2016
    Viestejä:
    433
    Saadut tykkäykset:
    53
    Kilpakireissä kelkan kakstahtisissa on noiden takomäntien kanssa ehkä kaikista eniten ongelmia. Kaikki vakiomännät on valuja, myös kilpureissa. Laen lämpökuormaa ei saa riittävän nopeasti siirrettyä männästä pois isommalla välyksellä ja sitkeämpi mutta samalla pehmeämpi materiaali alkaa antaa periksi paineen alla.

    Nelareihin ne ovat ehdoton parannus.
     
  14. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    1 587
    Saadut tykkäykset:
    427
    Mutta onko käyntivälyksissä eroa tako versus valu?

    Alkuperäiseen kysymykseen, niin en näe etua matalaviritteisessä vakiomoottorissa takomännistä.
     
  15. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    4 021
    Saadut tykkäykset:
    640
    Takomännät laajenee lämmetessään huomattavasti enemmän, eli kylmänä välystä on oltava enemmän. Siitä myös johtuu läkättävä ääni kylmänä ja vaatimus huolelliselle lämmityskäytölle.

    Vakiomoottorissa normaalikäytöllä takomännästä ei ole etua, mutta ei juuri haittaakaan. Haittana on vaatimus huolellisemmasta käytöstä lämmityksineen ja jäähdyttelyineen. Äkkinäinen käyttäjä rikkoo helpolla takomäntäisen koneen malttamattomuudellaan.
     
  16. smgt

    smgt Kansalainen

    Liittynyt:
    12.6.2018
    Viestejä:
    39
    Saadut tykkäykset:
    2
    oisko suosituksia mistä alkaa tilamaan mäntiä? Taijjan ottaa ne perus männät ku kulkua riitti niilläkin 64kmh.
     
  17. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    1 587
    Saadut tykkäykset:
    427
    Tämän ketjun ekan sivun viimeinen viesti nimimerkki rokressilta löytyy ainakin varaosanumero jolla voi alkaa metsästämään. Ebay ja aliexpress ekana tuli mieleen. Toki voi marmorilta kysästä, mutta saattaa olla hintavia, jos edes saa.
    Itsehän pistin käytetyn männän leikanneen tilalle ja jostain aasiasta tilasin uudet tarvike männänrenkaat.
    Ei ainakaan tullut kalliiksi (niiltä osin) ja toimii (ainakin vielä).
     

Jaa tämä sivu