Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Wickström 10-12 Hv vm.1929

Viestiketju osiossa 'Maamoottorit, moottoritekniikka' , aloittaja Kontio, 4.11.2018.

  1. Kontio

    Kontio aliHankkija
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    1.12.2011
    Viestejä:
    2 080
    Saadut tykkäykset:
    308
    Perustanpa tällä maamoottorilla oman aiheen. Koska tänne tulee kysymyksiä minulta siitä syystä, että nämä maamoottorit ovat minulle melko tuntematon ala.

    Lähdetään nyt ensiksi kysymään muutamia kysymyksiä. Mitä öljyä noissa on käytetty (nykypäivän öljyistä nyt on kyse) kampikammiossa ?
    -Ilmeisesti luukku auki kampikammion kyljestä ja tyhjentää vanha öljy pois kampikammion pohjalta ja laittaa uutta öljyä sen verran että kiertokangen kauha ottaa öljyyn kiinni ?

    Sitten tuo magneetto, jos sen pitää irroittaa, niin löytyykös tuolla joku merkki hammaspyöristä että ajoituksen saa alkuperäiselle paikalleen ?

    Moottori on kuuleman mukaan ollut vielä käytössä 40 - 45 vuotta sitten pyörittämässä puimakonetta.

    wikström.png 20181103_170723.jpg 20181103_170736.jpg 20181103_170818.jpg

    wikström.png 20181103_170723.jpg
     
    #1 Kontio, 4.11.2018
    Viimeksi muokattu: 4.11.2018
    • Tykkään Tykkään x 4
  2. pajs

    pajs Mutunvilkku Pietarsaaresta
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    25.1.2012
    Viestejä:
    5 463
    Saadut tykkäykset:
    639
    Hienon koneen oot löytäny. Ilmeisesti ihan täydellinen? :kouhoti:
     
  3. Kontio

    Kontio aliHankkija
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    1.12.2011
    Viestejä:
    2 080
    Saadut tykkäykset:
    308
    Täydellinen tuo on. -No toki ettei mitään öljykannuja yms. ole mukana, mutta kaikki osat on paikoillaan moottorissa. Käyntikuntoisena jäänyt riiheen seisomaan aikoinaan.
     
    • Tykkään Tykkään x 3
  4. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    33 138
    Saadut tykkäykset:
    1 935
    Hyvä löytö tuo on. Harvinaisen puoleinenkin, kun noinkin täydellisestä koneesta on kyse. Ettei siis osia ole kateissa tai irroiteltu.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  5. pajs

    pajs Mutunvilkku Pietarsaaresta
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    25.1.2012
    Viestejä:
    5 463
    Saadut tykkäykset:
    639
    Pyöriikö?
     
  6. Kontio

    Kontio aliHankkija
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    1.12.2011
    Viestejä:
    2 080
    Saadut tykkäykset:
    308
    Joo pyörii, eli ei ole ruostunut jumiin. Pakoventtiili oli kevyesti jumittunut auki asentoon, mutta sekin lähti liikkeelle kun varresta kevyesti pyöräytti muutaman kerran edestakaisin.

    Sytytystulppa on ruostunut kanteen kiinni, kun se on poterossa johon on sitten kosteutta kerääntynyt. Mutta kyllä se sieltä irti lähtee. Nyt se on likoamassa ruosteenirroitus aineessa.
     
  7. Urakkamies

    Urakkamies Hattupää

    Liittynyt:
    7.12.2011
    Viestejä:
    74
    Saadut tykkäykset:
    5
    SAE 50 yksiasteöljyä, löytyy ainakin Teboilin valikoimasta.
     
  8. Kontio

    Kontio aliHankkija
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    1.12.2011
    Viestejä:
    2 080
    Saadut tykkäykset:
    308
    ^Juu, kiitoksia tiedosta ^

    Nyt olen tuota tutkinut, ja onhan tuo totta vie hienon yksinkertaisesti rakennettu :)
    Magneetto vain taitaa olla mykkä, kipinää en siitä saanut tulemaan. Ja tosiaan, magneeton ja nokka-akselin hammaspyörissä on kyllä ajoitusmerkit. Merkit olivat vain lian alla piilossa, mutta puukon kärjellä rapsutellen merkit löytyivät.
    Sytytystulppa oli sen verran tiukkaan ruostunut kiinni venttiilikanteen tai tulppaan, miten sitä nyt sitten nimittääkin, että se koko venttiikansi / tulppa lähti irti sylinterilohkosta.
    Pitää ottaa huomiseksi se tulppa töihin mukaan, niin saa kaasulla antaa lämpöä sille ja koittaa saada se sytytystulppa irti siitä kannesta.

    Näitä moottoreita on saanut ostaa joko liukulaakerein tai kuulalaakerein varustettuna. Kuulalakereilla varustettuna hinta on ollut pikkuisen kalliimpi. Tässä minun moottorissa näkyi olevan kuulalaakeroitu kampiakseli :)
     

Jaa tämä sivu