Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Wickström 10-12 Hv vm.1929

Viestiketju osiossa 'Maamoottorit, moottoritekniikka' , aloittaja Kontio, 4.11.2018.

  1. Kontio

    Kontio aliHankkija
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    1.12.2011
    Viestejä:
    2 167
    Saadut tykkäykset:
    349
    Perustanpa tällä maamoottorilla oman aiheen. Koska tänne tulee kysymyksiä minulta siitä syystä, että nämä maamoottorit ovat minulle melko tuntematon ala.

    Lähdetään nyt ensiksi kysymään muutamia kysymyksiä. Mitä öljyä noissa on käytetty (nykypäivän öljyistä nyt on kyse) kampikammiossa ?
    -Ilmeisesti luukku auki kampikammion kyljestä ja tyhjentää vanha öljy pois kampikammion pohjalta ja laittaa uutta öljyä sen verran että kiertokangen kauha ottaa öljyyn kiinni ?

    Sitten tuo magneetto, jos sen pitää irroittaa, niin löytyykös tuolla joku merkki hammaspyöristä että ajoituksen saa alkuperäiselle paikalleen ?

    Moottori on kuuleman mukaan ollut vielä käytössä 40 - 45 vuotta sitten pyörittämässä puimakonetta.

    wikström.png 20181103_170723.jpg 20181103_170736.jpg 20181103_170818.jpg

    wikström.png 20181103_170723.jpg
     
    #1 Kontio, 4.11.2018
    Viimeksi muokattu: 4.11.2018
    • Tykkään Tykkään x 4
  2. pajs

    pajs Mutunvilkku Pietarsaaresta
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    25.1.2012
    Viestejä:
    5 787
    Saadut tykkäykset:
    692
    Hienon koneen oot löytäny. Ilmeisesti ihan täydellinen? :kouhoti:
     
  3. Kontio

    Kontio aliHankkija
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    1.12.2011
    Viestejä:
    2 167
    Saadut tykkäykset:
    349
    Täydellinen tuo on. -No toki ettei mitään öljykannuja yms. ole mukana, mutta kaikki osat on paikoillaan moottorissa. Käyntikuntoisena jäänyt riiheen seisomaan aikoinaan.
     
    • Tykkään Tykkään x 3
  4. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    34 553
    Saadut tykkäykset:
    2 045
    Hyvä löytö tuo on. Harvinaisen puoleinenkin, kun noinkin täydellisestä koneesta on kyse. Ettei siis osia ole kateissa tai irroiteltu.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  5. pajs

    pajs Mutunvilkku Pietarsaaresta
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    25.1.2012
    Viestejä:
    5 787
    Saadut tykkäykset:
    692
    Pyöriikö?
     
  6. Kontio

    Kontio aliHankkija
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    1.12.2011
    Viestejä:
    2 167
    Saadut tykkäykset:
    349
    Joo pyörii, eli ei ole ruostunut jumiin. Pakoventtiili oli kevyesti jumittunut auki asentoon, mutta sekin lähti liikkeelle kun varresta kevyesti pyöräytti muutaman kerran edestakaisin.

    Sytytystulppa on ruostunut kanteen kiinni, kun se on poterossa johon on sitten kosteutta kerääntynyt. Mutta kyllä se sieltä irti lähtee. Nyt se on likoamassa ruosteenirroitus aineessa.
     
  7. Urakkamies

    Urakkamies Hattupää

    Liittynyt:
    7.12.2011
    Viestejä:
    78
    Saadut tykkäykset:
    5
    SAE 50 yksiasteöljyä, löytyy ainakin Teboilin valikoimasta.
     
  8. Kontio

    Kontio aliHankkija
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    1.12.2011
    Viestejä:
    2 167
    Saadut tykkäykset:
    349
    ^Juu, kiitoksia tiedosta ^

    Nyt olen tuota tutkinut, ja onhan tuo totta vie hienon yksinkertaisesti rakennettu :)
    Magneetto vain taitaa olla mykkä, kipinää en siitä saanut tulemaan. Ja tosiaan, magneeton ja nokka-akselin hammaspyörissä on kyllä ajoitusmerkit. Merkit olivat vain lian alla piilossa, mutta puukon kärjellä rapsutellen merkit löytyivät.
    Sytytystulppa oli sen verran tiukkaan ruostunut kiinni venttiilikanteen tai tulppaan, miten sitä nyt sitten nimittääkin, että se koko venttiikansi / tulppa lähti irti sylinterilohkosta.
    Pitää ottaa huomiseksi se tulppa töihin mukaan, niin saa kaasulla antaa lämpöä sille ja koittaa saada se sytytystulppa irti siitä kannesta.

    Näitä moottoreita on saanut ostaa joko liukulaakerein tai kuulalaakerein varustettuna. Kuulalakereilla varustettuna hinta on ollut pikkuisen kalliimpi. Tässä minun moottorissa näkyi olevan kuulalaakeroitu kampiakseli :)
     
  9. Kontio

    Kontio aliHankkija
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    1.12.2011
    Viestejä:
    2 167
    Saadut tykkäykset:
    349
    Tässä nyt purkanut moottoria niiltä osin jotka vaativat huomiota, kuten nyt alakuvassa oleva äänenvaimennin.
    Moottorin pakosarjasta lähtevä putkiliitos on aikojen saatossa löystynyt ja hajottanut sitten mutterin jolla liitos kiristetään nippuun. Yllättävän hyvin mutterit on lähteneet auki kaikkialla, vaikka ne on vuosikymmeniä olleet paikoillaan ja ruostuneet kiinni.

    Äänenvaimennin kun oli pois paikoiltaan, niin huomasinkin lohkon vesitilassa halkeama jäljet molemmin puolin lohkoa. Eli lohko on joskus muinoin jäätynyt, mutta irti asti nuo palaset eivät ole lähteneet, vain haljenneet.
    Asia vielä varmistui kun kaadoin lohkoon käytettyä jäähdytinnestettä, niin hetihän se tuli halkeamasta lävitse.
    Eli jotain tarttis keksiä noille halkeamille.


    20181125_143439.jpg 20181125_144417.jpg 20181125_151851.jpg 20181125_153233.jpg 20181125_154221.jpg 20181125_143439.jpg 20181125_144417.jpg 20181125_151851.jpg 20181125_153233.jpg 20181125_154221.jpg
     
    #9 Kontio, 25.11.2018
    Viimeksi muokattu: 25.11.2018
  10. Urakkamies

    Urakkamies Hattupää

    Liittynyt:
    7.12.2011
    Viestejä:
    78
    Saadut tykkäykset:
    5
    Hitsaamalla nuota halkeamia on meillä useampia korjattu, tosin yhtään Wickströmiä ei olla vielä hitsattu, joten sen valujen käyttäytymisestä ei ole tarkempaa tietoa. Jotkut nuota on korjannut ilmeisesti jopa juottamalla.

    Vanhaan aikaan jos ei ole hitsausvälineitä kylässä ollut, on seppä on takonut kuparipellistä paikan halkeaman päälle, joka on kiinnitetty ruuveilla. Myös muita mielenkiintoisia korjaustapoja on tullut nähtyä. Esimerkiksi erässä porilaisessa oli panta sylinterin ympäri, jonka tarkoituksen oli kiristää halkeama umpeen. Kyllä näissä suurimmassa osassa jonkunlainen jäätymisvaurio on.
     
  11. Kontio

    Kontio aliHankkija
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    1.12.2011
    Viestejä:
    2 167
    Saadut tykkäykset:
    349
    Näissä tuo pelti/ruuvi korjaustapa lähentelee jo taidetta:

    IMG_4982.JPG IMG_4983.JPG IMG_4985.JPG
     
  12. topik

    topik Väsyttää
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    3 391
    Saadut tykkäykset:
    432
    Tiivistyskö tuo, jos naputtelee tuohon uraan kevyesti lyijyä kuulapää vasaralla.
     
  13. Kontio

    Kontio aliHankkija
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    1.12.2011
    Viestejä:
    2 167
    Saadut tykkäykset:
    349
    Ja hitsausta ajattelin koittaa noille halkeamille. Otan nyt tuo lohkon kokonaan irti (vaikka alunperin ei ollut tarkoitusta sitä irroittaa) niin saa sitten tuota käänneltyä parempaan hitsausasentoon.
     
  14. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    10 294
    Saadut tykkäykset:
    1 521
    No tota mites olis juottaminen....foku ta vaikka hoppee....kunnolla litkut putsaamaan ratkeemat ja sitte juotos, hellävarasempaa ku hitsaus...
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  15. YxJampe

    YxJampe Kansalainen
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    18.6.2017
    Viestejä:
    3 165
    Saadut tykkäykset:
    250
    Kummassakohan se nyt oli wheeler dealerssissa vai tämä autojen ensiapu missä kävivät veturikorjaamolla jossa vanhempi heppu korjasi vanhemman auton jossain kannessa olleen halkeaman tekemällä jonkinsorttisen kiilapalan joka kiristettiin ruuveilla paikallensa kun halkeama oli avarrettu kiilamaisesti.

    Juottaminen noihin halkeamiin voisi olla se mitä ekana kannattaisi koittaa hitsaaminen sen jälkeen eikä kannata unohtaa esilämmitystä.
     
  16. topik

    topik Väsyttää
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    3 391
    Saadut tykkäykset:
    432
    • Optimistinen Optimistinen x 1
  17. pajs

    pajs Mutunvilkku Pietarsaaresta
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    25.1.2012
    Viestejä:
    5 787
    Saadut tykkäykset:
    692
  18. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    3 318
    Saadut tykkäykset:
    530
    Tiftaamalla ovat jotain halkeamia muinoin korjanneet. Eli sopivalla tuurnalla ja pistepuikolla "niitataan" sauma kiinni.

    Joskus vuosi-pari sitten oli täällä videota jostain lohkon tai kannen korjaamisesta poraamalla ja kierteyttämällä siihen tulpat. @borg tai joku muu parempi hakutoimintojen haltija voisi tyrttää sen ystävällisesti etsiä.
     
  19. topik

    topik Väsyttää
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    3 391
    Saadut tykkäykset:
    432
    Ei tietoa muuta kuin joskus nähnyt tuolla auton koria laitettavan, vetelyä vähemmän kuin normi migillä. Itsellekkin teki mieli hankkia, mutta toi hinta torppas sen tarpeen.
     
  20. Kontio

    Kontio aliHankkija
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    1.12.2011
    Viestejä:
    2 167
    Saadut tykkäykset:
    349
    Tiftaamista on tullut "edellisessä elämässä" käytettyä aika tavalla höyryvuotoihin. Mutta eipä taida tuo valurauta tykkäävän siitä toimenpiteestä ?
    Valuteräkseen tuo kyllä toimii hyvin.
     

Jaa tämä sivu