- Liittynyt
- 1 Joulukuu 2015
- Viestit
- 13,715
Noh, se ei ole tässä keskeisin pointti.Kyllä saa kunhan on dieseliä tankissa
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huom.: This feature currently requires accessing the site using the built-in Safari browser.
Noh, se ei ole tässä keskeisin pointti.Kyllä saa kunhan on dieseliä tankissa
Moottorityökoneella ei saa tieliikenteessä kuljettaa tavaraa, pl. ko. koneen työvälineet, polttoaineet voiteluaineet jne.Tuli muute Hooveriin että saako työkoneella vetää perävaunua tyhjiltään tai kuorman kanssa yleisessä liikenteessä, edes työtehtävissä
Ei varmasti, ja pienellä parin tonnin painoisella kumitelakoneella nyt kuitenkaan mitään pidempiä maantiesiirtymiä varsinaisessa rahtaustarkoituksessa tuskin tehdään ....Noh, se ei ole tässä keskeisin pointti.
Itse tosin käytän yksinomaan Dieseliä, tuossa Volvossa toki saisi käyttää polttoööliä mutta eeei nappaa kaksin kanisterein kun kaik muu menee dieselillä.Ei varmasti, ja pienellä parin tonnin painoisella kumitelakoneella nyt kuitenkaan mitään pidempiä maantiesiirtymiä varsinaisessa rahtaustarkoituksessa tuskin tehdään ....
Joo ei se moottorilapion kulutus niin iso ole, että hintaeron takia kaksien aineiden kanssa ei ole syytä alkaa puljaamaan ....Itse tosin käytän yksinomaan Dieseliä, tuossa Volvossa toki saisi käyttää polttoööliä mutta eeei nappaa kaksin kanisterein kun kaik muu menee dieselillä.
Verollisella polttoaineella saa vetää kärryä. Ja samat säännöt koskee niin tieliikennettä kuin työmaa-alueita. Dumpperi on ainoa, mihin voi anoa työmaakohtaisen poikkeusluvan kuljettaa tavaraa verottomalla.Moottorityökoneella ei saa tieliikenteessä kuljettaa tavaraa, pl. ko. koneen työvälineet, polttoaineet voiteluaineet jne.
Eli kaivurin perässä saa vetää perävaunun työmaalle ja tuoda em. oheiskamat, mutta ei esim. sorakuormaa. Työmaan sisäisessä kuljetuksessa asia on eri, toki kun sekoillaan yleisen liikenteen seassa ni hiukan harmaalla alueella ollaan.
Verollisella polttoaineella saa vetää kärryä. Ja samat säännöt koskee niin tieliikennettä kuin työmaa-alueita. Dumpperi on ainoa, mihin voi anoa työmaakohtaisen poikkeusluvan kuljettaa tavaraa verottomalla.
Jatkuvastihan noita näkee esim. lehtien keruun aikaan kiinteistönhoitofirmojen Willeissä kärryjä. Ja moottorityökoneeksi muutetun = etukuormaimella varustetun maataloustraktorin perässä vielä useammin.
Polttoainevarotusta ja -maksuja koskevassa lainsäädännössä puhutaan yksiselitteisesti, että maataloustraktori muuttuu moottorityökoneeksi kun siihen asennetaan esim. etukuormaaja tai muu vastaava vaikkapa lumitöissä käytettävä laite. Muutoskatsastusta ei tarvita.Mä en jaa nyt vallan sun mielipiteitäsi, mutten ala Finlex -hakukoneeksi isosti.
Tässä pieni lainaus Tieliikennelaista (2018) 107§:
"Moottorityökonetta ei saa, lukuun ottamatta 154 §:n 1 momentissa tarkoitettuja kuljetuksia perävaunulla, käyttää muihin kuin itse työkohteessa suoritettaviin, työkoneen varsinaisesta käyttötarkoituksesta johtuviin kuljetuksiin."
154 §
Hinattavan ajoneuvon kytkeminen moottorityökoneeseen ja maastoajoneuvoonMaataloustraktorin ajoneuvoluokka ei etukuormaimen asentamisella vaihdu.
Moottorityökoneeseen saa kytkeä sen poltto- ja voiteluaineiden sekä työhön liittyvien varusteiden ja tarvikkeiden kuljetukseen käytettävän hinattavan ajoneuvon, matkailuperävaunun tai vastaavan hinattavan laitteen. Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa saa olla enintään moottorityökoneen omamassan suuruinen.
Enihau, kaiva lainkohdat jotka tukevat näkemyksiäsi, kiitos!
työhön liittyvien varusteiden ja tarvikkeiden kuljetukseen
Näkisin että lähtökohtaisesti ei, mutta voisin kuvitella että riippuu hiukan kastikkeesta ja tulkitsijasta =D.Eix toi tarvikkeet voi sisältää vaikka sen sora kuorman?
Samaa mieltä, työmaalla, muttei työmaalle.Joskus oli koneviestisdä juttua aiheesta ja siinä sanottiin että työmaalla saisi siirtää myös soraa jonkun eu direktiivin tai vastaavan mukaan