Volvo EC15BXT -kaivuri ja oheisilmiöt

Viestiketju:
Volvo EC15BXT -kaivuri ja oheisilmiöt

Tuli muute Hooveriin että saako työkoneella vetää perävaunua tyhjiltään tai kuorman kanssa yleisessä liikenteessä, edes työtehtävissä:epätieto:
Moottorityökoneella ei saa tieliikenteessä kuljettaa tavaraa, pl. ko. koneen työvälineet, polttoaineet voiteluaineet jne.
Eli kaivurin perässä saa vetää perävaunun työmaalle ja tuoda em. oheiskamat, mutta ei esim. sorakuormaa. Työmaan sisäisessä kuljetuksessa asia on eri, toki kun sekoillaan yleisen liikenteen seassa ni hiukan harmaalla alueella ollaan.
 
Noh, se ei ole tässä keskeisin pointti.
Ei varmasti, ja pienellä parin tonnin painoisella kumitelakoneella nyt kuitenkaan mitään pidempiä maantiesiirtymiä varsinaisessa rahtaustarkoituksessa tuskin tehdään ....
 
Screenshot_20210812_181320.jpghitachin perässä tuhti,kauha tyhjennyksellä. Enkä ole edes kippiä kaivannutkaan, kauhalla tuuppaa aika nopeasti tyhjäksi. Eikä tuommosia kuormia uskaltaisi kipata ihan joka paikkaan. 2tonnin bobbarissa oli h-auton peräkärri ja oli siinä välillä jassikkakin ketjun päässä.5,5tn koneella vedetty asfaltilla vaihtolavaa jossa rullat takana.
 
Ei varmasti, ja pienellä parin tonnin painoisella kumitelakoneella nyt kuitenkaan mitään pidempiä maantiesiirtymiä varsinaisessa rahtaustarkoituksessa tuskin tehdään ....
Itse tosin käytän yksinomaan Dieseliä, tuossa Volvossa toki saisi käyttää polttoööliä mutta eeei nappaa kaksin kanisterein kun kaik muu menee dieselillä.
 
Itse tosin käytän yksinomaan Dieseliä, tuossa Volvossa toki saisi käyttää polttoööliä mutta eeei nappaa kaksin kanisterein kun kaik muu menee dieselillä.
Joo ei se moottorilapion kulutus niin iso ole, että hintaeron takia kaksien aineiden kanssa ei ole syytä alkaa puljaamaan ....
 
Moottorityökoneella ei saa tieliikenteessä kuljettaa tavaraa, pl. ko. koneen työvälineet, polttoaineet voiteluaineet jne.
Eli kaivurin perässä saa vetää perävaunun työmaalle ja tuoda em. oheiskamat, mutta ei esim. sorakuormaa. Työmaan sisäisessä kuljetuksessa asia on eri, toki kun sekoillaan yleisen liikenteen seassa ni hiukan harmaalla alueella ollaan.
Verollisella polttoaineella saa vetää kärryä. Ja samat säännöt koskee niin tieliikennettä kuin työmaa-alueita. Dumpperi on ainoa, mihin voi anoa työmaakohtaisen poikkeusluvan kuljettaa tavaraa verottomalla.

Jatkuvastihan noita näkee esim. lehtien keruun aikaan kiinteistönhoitofirmojen Willeissä kärryjä. Ja moottorityökoneeksi muutetun = etukuormaimella varustetun maataloustraktorin perässä vielä useammin.
 
Verollisella polttoaineella saa vetää kärryä. Ja samat säännöt koskee niin tieliikennettä kuin työmaa-alueita. Dumpperi on ainoa, mihin voi anoa työmaakohtaisen poikkeusluvan kuljettaa tavaraa verottomalla.

Jatkuvastihan noita näkee esim. lehtien keruun aikaan kiinteistönhoitofirmojen Willeissä kärryjä. Ja moottorityökoneeksi muutetun = etukuormaimella varustetun maataloustraktorin perässä vielä useammin.

Mä en jaa nyt vallan sun mielipiteitäsi, mutten ala Finlex -hakukoneeksi isosti.
Tässä pieni lainaus Tieliikennelaista (2018) 107§:
"Moottorityökonetta ei saa, lukuun ottamatta 154 §:n 1 momentissa tarkoitettuja kuljetuksia perävaunulla, käyttää muihin kuin itse työkohteessa suoritettaviin, työkoneen varsinaisesta käyttötarkoituksesta johtuviin kuljetuksiin."

154 §
Hinattavan ajoneuvon kytkeminen moottorityökoneeseen ja maastoajoneuvoon
Moottorityökoneeseen saa kytkeä sen poltto- ja voiteluaineiden sekä työhön liittyvien varusteiden ja tarvikkeiden kuljetukseen käytettävän hinattavan ajoneuvon, matkailuperävaunun tai vastaavan hinattavan laitteen. Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa saa olla enintään moottorityökoneen omamassan suuruinen.
Maataloustraktorin ajoneuvoluokka ei etukuormaimen asentamisella vaihdu.

Enihau, kaiva lainkohdat jotka tukevat näkemyksiäsi, kiitos!
 
Mä en jaa nyt vallan sun mielipiteitäsi, mutten ala Finlex -hakukoneeksi isosti.
Tässä pieni lainaus Tieliikennelaista (2018) 107§:
"Moottorityökonetta ei saa, lukuun ottamatta 154 §:n 1 momentissa tarkoitettuja kuljetuksia perävaunulla, käyttää muihin kuin itse työkohteessa suoritettaviin, työkoneen varsinaisesta käyttötarkoituksesta johtuviin kuljetuksiin."

154 §
Hinattavan ajoneuvon kytkeminen moottorityökoneeseen ja maastoajoneuvoon
Moottorityökoneeseen saa kytkeä sen poltto- ja voiteluaineiden sekä työhön liittyvien varusteiden ja tarvikkeiden kuljetukseen käytettävän hinattavan ajoneuvon, matkailuperävaunun tai vastaavan hinattavan laitteen. Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa saa olla enintään moottorityökoneen omamassan suuruinen.
Maataloustraktorin ajoneuvoluokka ei etukuormaimen asentamisella vaihdu.

Enihau, kaiva lainkohdat jotka tukevat näkemyksiäsi, kiitos!
Polttoainevarotusta ja -maksuja koskevassa lainsäädännössä puhutaan yksiselitteisesti, että maataloustraktori muuttuu moottorityökoneeksi kun siihen asennetaan esim. etukuormaaja tai muu vastaava vaikkapa lumitöissä käytettävä laite. Muutoskatsastusta ei tarvita.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20031280

https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/traktori-varusteltuna-moottorityokoneeksi

Jos kuljettaminen ei moottorityökoneella olisi mahdollista niin miksikä sitten on rekisteröity nuo lukuisat pyöräkuormaimet ja pyöräalustaiset kaivurit, jotka päivittäin vetävät kärriä yleisessä liikenteessä.
 
Kyllä moottorityökoneella saa kärryä vetää yleisessä liikenteessä, kukaan ei ole kai toisin väittänyt, mutta et saa kuljettaa työkohteen ulkopuolella vaikkapa maata sillä perävaunulla.

Nuo esittämäsi linkit enihau keskittyy polttoaineverotukseen, ja se on hienoisesti eri asia kuin tieliikennelaki ja ajoneuvolaki jotka speksaa asiaa, kuten edellä lainailin.

Elikä väitätkö että vaikkapa pyöräalustaisella kaivinkoneella saisi perävaunulla kuljettaa tieliikenteessä vaikkapa sorakuormaa? Jos väität niin osoita lainkohta joka sen sallii.

Jah unohda nyt se polttoaineverotus, se on selvää että vain muutamin poikkeuksin saa polttoöölillä ilman polttoainemaksua kuskata rahtia..
 
Niin ja traktori ei muutu moottorityökoneeksi jos siinä on etukuormaaja, mutta polttoaineverotuksen puitteissa se linkkisi selittämällä tavalla tulkitaan sellaiseksi, sit voidaan venkoilla onko etukuormaaja ilman kauhaa tai muuta työlaitetta sitten sellainen varustelu? Enihau, ajoneuvoluokka ei ilman muutoskatsastusta muutu, vain verokohtelu, ja se voisi muuttua rajattoman monta kertaa päivässä, traktori etukuormaajalla ja perävaunulla, teet kuormaa sillä etukuormaajalla niin eittämättä se on moottorityökone, sitten nappaat sen kärryn perään ja lähdet viemään sitä kuormaasi niin tadaa eipä olekkaan enää =D. Rooli vaihtuu ku siviilis sukat. =D.
 
Joskus oli koneviestisdä juttua aiheesta ja siinä sanottiin että työmaalla saisi siirtää myös soraa jonkun eu direktiivin tai vastaavan mukaan
 
Mihinköhän ajoneuvoluokkaan nuo Willet sitten on rekisteröity, kun jatkuvasti kärry perässä kuskaavat liikenteessä tavaraa. Kesäaikaan on ruohonleikkurit, ym. kärryssä ja syksyisin lehtiä kuskaavat. Kumpikaan ei liity mitenkään Willellä suoritettavaan työhön, vaan on suoranaisesti tavaran kuljettamista, myös noilla puhelinlinjojen purkajilla on pyöräalustaisessa kaivurissa kelauslaite edessä lankojen rullaamista varten, kauhan tilalla pylväskoura, millä nostellaan pylväät maasta perässä olevaan pitkään metsäkärryyn. Tiealueella liikutaan ja kuljetetaan pylväätvarastopaikkaan. Ei siis millään suljetulla työmaa-alueella.
 
Niin ja voisiko olla niin että joissain tapauksissa ihan kaikki ei noudata aivan kaikkia lakeja ja asetuksia?
 
Suomessa tuntuu olevan paljon lakeja ja asetuksia jotka pyrkivät suojaamaan yritystoimintaa ja valtion verotulojen keräilyn varmistamista. Nämä lait sitten lopulta usein kääntyvät yritystoimintaa vastaan. Kehittyy toimintatapoja jotka ovat synkän laittomia mutta käytettyjä ja joista sitten joissain tapauksissa rangaistaan lain kouran julmimmalla otteella.

Ja voipa käydä niinkuin hallitukselle ja aluehallintovirastoille, joista toinen laatii lait omin miettein ja toinen niitä soveltaa niin kuin sattuu tulkitsemaan. Seurauksena voip olla pitkällinenkin prosessi, jonka kuluessa mitä vain voi sattua. Siksi, valitettavasti, laki ei ole niinkuin se on lakikirjaan kirjoitettu vaan niinkuin se sitten aikanaan tulkitaan
 
Tähän eipäs-juupas kommentointiin sanoisin, että ihan sama. Posliinit eivät ole perillä asiasta tuontaivaallista. Ne vaan morjestavat, jos homma näyttää tapahtuvan jokseenkin asianmukaisesti, eikä siitä aiheudu kenellekkään mielensäpahoittamista.
 
Takaisin
Ylös