Volvo EC15BXT -kaivuri ja oheisilmiöt

Viestiketju:
Volvo EC15BXT -kaivuri ja oheisilmiöt

Eiköhän tuo ala jo olla tällä taputeltu. Jatkamme, saamme kenties elää.
 
Palatakseni tähän poljin hommaan, monessa pikkukoneessa polkimet on vain "tassut" ohjainsauvoihin kiinnitettynä.
Mun 35:ssa Volvossa on tuollaiset.
Koppi on kuitenkin sen verran ahdas ja itselläni sen verran pitkät kintut, että pakillekin pitää painaa polkimia varpailla, joten ei ole ihan se kätevin/yhtä kätevä kuin isommissa koneissa.
Mutta on niitä käytetty, enkä pois antaisi.
 
Mun 35:ssa Volvossa on tuollaiset.
Koppi on kuitenkin sen verran ahdas ja itselläni sen verran pitkät kintut, että pakillekin pitää painaa polkimia varpailla, joten ei ole ihan se kätevin/yhtä kätevä kuin isommissa koneissa.
Mutta on niitä käytetty, enkä pois antaisi.
Mulla on fiilis et EC15 on vielä ahtaampi =D.
 
Kokisin jopa että ne polkimet siinä jaloissa olis oikiasti hiukan niinkuin tiellä..
 
Mää tykkään polkimilla ajamisesta. Ojien ylittyksissäkin pirun kätevät kun kauhalla kannattelee telojen kärjet vastapenkalle, niin ajon katkeamatta voi pyöräyttää ylävaunun ja kannatella toiset päät ojasta yli.
 
Miten jossain aralla pohjalla käännellään konetta ilman polkimia? Kädet tarvii kahvoille kun kevennät kauhalla toisen pään alavaunusta ja samalla käännät yläavunua, kun polkimilla ajaen käännät alavaunun siististi alla.
 
Miten jossain aralla pohjalla käännellään konetta ilman polkimia? Kädet tarvii kahvoille kun kevennät kauhalla toisen pään alavaunusta ja samalla käännät yläavunua, kun polkimilla ajaen käännät alavaunun siististi alla.
Ei se radikaalisti asiaa muuta, pientä pysähdystä tulee, vasen käsi riittää ylävaunun kääntöön oikealla telat?

Minä en nyt ymmärrä mikä ongelma tässä on? Olisi ihan outoa jos isosta koneesta uupuisi polkimet, mutta tälläisessä päälle puettavassa pikkukoneessa se jalkojen veivailu polkimillekkin on hankalampaa, ja tosiaan minikoneessa tulee asteissa lukien melkoisia kallistuksia jolloin haluaa ottaa jalalla tukea ettei tarvi esim. vyössä roikkua (käyttääkö joku vyötä?), ja en tosiaan halua ottaa tukea ohjaimista.

Mää tykkään polkimilla ajamisesta. Ojien ylittyksissäkin pirun kätevät kun kauhalla kannattelee telojen kärjet vastapenkalle, niin ajon katkeamatta voi pyöräyttää ylävaunun ja kannatella toiset päät ojasta yli.
Näin se menee kun on telat jotka ylettyy yli ojan.. reilun metrin telojen kanssa ei kovin leveestä ojasta ajeta yli, vaan ajetaan pohjan kautta.. jakun telasto on 97cm leveä, ja ojanpenkat ei äärettömän tasaiset jne, ja kone on takapainoinen -> ei ojan ylityksessä tehdä mielellään kovin monen akselin kertapyöräytystä, on hiukan sellainen erikoistilanne joka kannattaa ottaa rauhassa ettei siirry "ei vielä ole kaatanut" ryhmästä pois.. Virtuoosit menköön vaikka hyppäämällä yli, mutta minä ajelen tollaiset paikat aikas rauhallisesti ja harkiten, mulla on siihen varaa.


Ymmärrän että monet ovat tottuneet niihen polkimiin, ja kyllä minäkin ne haluaisin isompaan koneeseen, mutta tämän kiikun kanssa en niitä vähääkään ikävöi, onko tämä ongelma?
 
Sillä miä just kyselen, kun noin pienellä koneella ei juurikaan ole tullut ajettua, niin ei oikein tiedä miten se käyttäytyy.
 
Sillä miä just kyselen, kun noin pienellä koneella ei juurikaan ole tullut ajettua, niin ei oikein tiedä miten se käyttäytyy.
Jepa jee, tosiaan, vasemmalla käellähän on ylävaunun kääntö ja kaivuupuomin ohjaus, ja oikea riittää molempien telojen samanaikaiseen ajamiseen, myös eri suuntiin. Hiukan tulee lyhyitä pysähdyksiä kun oikia käsi matkaa kaivuukahvalta ajokahvoille, menetetyt sekunnit on aika harvassa kuitenkin =).
 
Kaiviskelinpa sitten autokatoksen eestä roudan nostamia kiviä pois (toi murkula ei tahtonut 2005 nurkilla antautua 6 tonnin Hitachille, mutta nyt reilu 15v myöhemmin routa on ensinnäkin nostanut tota kiveä useita kymmeniä cm ja vissiin rikkonutkin kun 1,5t Volvolla onnistui..
upload_2021-6-30_0-24-37.png


Vaan sitten tuli sellainen oheisilmiö, Volvo einesti tuulettajanhihnansa..
Asiaa voi havainnoida akkumonitorin käppyrästä:
upload_2021-6-30_0-26-11.png

Akkumonitori tallentaa akkujännitteen 2 minuutin välein.
  • 20:45 14,40V (jännite vielä normaali, remmi vielä hoitaa tehtävänsä)
  • 20:47 12,91V (jännite notkahtanut, remmi poikki)
  • 20:49 12,85V
  • 20:51 13,10V (jännite noussut hieman -> kone sammutettu ja virrankulutus pienentynyt)
Tosiaan normaalista jännitteestä normaaliin jännitteeseen aikaleimojen väli on 6 minuuttia, joten remmitön käynti on ollut tuota lyhempi, kuitenkin jotain 4..6minuutin välillä.

Laturin pysähtyminen ei ole isokaan juttu, muttakun.. sama remmi veivaa vesipumppua ja ropelloa.

Enihau, kovin isosti en konetta huudattanut insidenttihetkellä, mutta kyllä se tuossa ajassa kiehuskelemaan alkoi.

Noh, aamulla jos sais uuden remelin ni katotaan jos sen saisi vaihdettua ja selvitettyä paljonko tuo nestettä hukkasi.

Voi aikoja, voi tapoja.
 
Njoo, eikai se kaivurin keitto hyväksi ole, mutta tokko se tuosta kuoli, aamulla sen sitten näkee.
 
Kyllähän se vesipumpun olis hyvä olla kahden remmin "takana" joista toinen koukkais laturin kautta.
Ja latausvalo, sellanen ämpärin pohjan kokoinen näkökentässä.
Tai sitten mekaanisvälitteinen pumppu
 
Kyllähän se vesipumpun olis hyvä olla kahden remmin "takana" joista toinen koukkais laturin kautta.
Ja latausvalo, sellanen ämpärin pohjan kokoinen näkökentässä.
Tai sitten mekaanisvälitteinen pumppu
Mitsubishi L3e tai joku sellainen toi moottori taisi olla, noin se nyt on toteutettu, latausvalo toki on, mutta jos sen tuo näkokenttään ni en niä kaivaa!
 
Jossain vekottimessa joka yksiremminen vesipumppu, oli joku anturi joka remmin katketessa anto hyttiin jotain pillinsirraamista, en tiiä ottiko optisesti remelistä vai miten...
 
Jossain vekottimessa joka yksiremminen vesipumppu, oli joku anturi joka remmin katketessa anto hyttiin jotain pillinsirraamista, en tiiä ottiko optisesti remelistä vai miten...
Olisko latausvaloon yhdistetty ?
 
Jossain vekottimessa joka yksiremminen vesipumppu, oli joku anturi joka remmin katketessa anto hyttiin jotain pillinsirraamista, en tiiä ottiko optisesti remelistä vai miten...


Eikös siinä mettä miehen rh:n reutsissa ainaki oo jäähdytys puhaltimen remmille hälytin
 
Takaisin
Ylös