Volvo EC15BXT -kaivuri ja oheisilmiöt

Viestiketju:
Volvo EC15BXT -kaivuri ja oheisilmiöt

Pitäis varmaan avata se koneen pohjassa oleva huoltoluukku mutkun se on hiukan haasteellisen ahtaassa =D.
 
Ollappa useemman tonnin siltanosturi hallissa, voisi nostaa koko koneen ilmaan.
 
Tollanen kehä siellä pitäisi olla:
s-l1600.jpg

96 hammasta näkyy olevan, 3,75astetta per lego.
 
Pitäis varmaan avata se koneen pohjassa oleva huoltoluukku mutkun se on hiukan haasteellisen ahtaassa =D.
Kauhalla ja puskulevyllä nousee kone ylös, että pääsee alle hyvin avaamaan alaluukun. Toki hirsiä tms. telojen alle varuiks, ettei litisty väliin, jos jotain pettää. Penkki ym. hitolle kajuutasta, niin lähtee lattia auki ja sieltä pääsee käsiks yläkautta. Toki jos kääntökehän laakerointi on pashana, niin ylävaunu pitää nostaa pois, mutta siinä tuskin vika on.
 
Kauhalla ja puskulevyllä nousee kone ylös, että pääsee alle hyvin avaamaan alaluukun. Toki hirsiä tms. telojen alle varuiks, ettei litisty väliin, jos jotain pettää. Penkki ym. hitolle kajuutasta, niin lähtee lattia auki ja sieltä pääsee käsiks yläkautta. Toki jos kääntökehän laakerointi on pashana, niin ylävaunu pitää nostaa pois, mutta siinä tuskin vika on.
Telojen väli on alle 50cm, tarvii melkoisen ylös nostaa et mahtuu asentaja alle..
Ja jakkaran irroittaminen ei mitenkään auta lattian avaamiseen..
 
Njoo, tutkailtiin asiaa, ei vaikuta sillai nyt katastrofilta, moottorissa itsessään on kiertovälystä hiukan, tai ainakin tarpeeksi selittämään sen ylävaunun välyksen. Moottorin akselilla ei ole oleellista sivuttaisvälystä ja hammaskehän sekä moottorin hammasrattaan hampaat on hyväkuntoiset Joten sikäli tälle ei ehkä akuutisti nyt tehdä mitään. Kaivamista tuo ei häiritse, on vain hirvittänyt että liekö siellä menee legot paskaksi ja sit on iso remontti.. vaan näyttää tulilinjalla olevan vain tuo moottori jonka aukomiseen ei varsinaisesti ole intoa.

Pari kuvaa:
20200413_Volvo_EC15Bxt_kaantomoottori.jpg

20200413_Volvo_EC15Bxt_kaantomoottorin_tyyppikilpi.jpg


20200413_Volvo_EC15Bxt_kaantomoottorin_paineraja_tyyppikilpi.jpg


Elikä itse moottori on
Danfoss OMS 160 H 151F0355
Ja moottorin kyljessä oleva klunssi joka kaiketi on jonkinlainen shokkiventtiili tai paineraja tms pelastuslaite tottelee merkkijonoa
Danfoss 150 Bar 151F1113

Moottorin päässä olevassa rattaassa on 13 hammasta, kaivuri on Volvo EC15BXT vm. 2008 (ihan näin dokumentointimielessä jos joku muu myöhemmin etiskelee vastaavaa ja päätyy tähän viestiin). Ja siellä se majailee kuskin perseen alla.
 
Kuokkafoorumilla Jussin neuvosta penkin irroituksen ym suhteen , olit hieman epäileväinen..... ?
 
Vaan aamulla pitää soitella ja kysellä hehkutulppia Mitsubishi L3E kattilaan.
 
Kuokkafoorumilla Jussin neuvosta penkin irroituksen ym suhteen , olit hieman epäileväinen..... ?
Jotta jakkaran irroittamisesta olisi jotain iloa pitäisi ottaa myös jakkaran alla oleva paksusta pellistä leivottu kotelo pois, sen irroittaminen puolestaan edellyttäisi mm. käsinojien ja niiden kaikkien hydrauliletkujen, kaasuvaijerin, öbaut kaikkien sähköjen, akun ja mm. katoksen pois purkamista..
 
Jotta jakkaran irroittamisesta olisi jotain iloa pitäisi ottaa myös jakkaran alla oleva paksusta pellistä leivottu kotelo pois, sen irroittaminen puolestaan edellyttäisi mm. käsinojien ja niiden kaikkien hydrauliletkujen, kaasuvaijerin, öbaut kaikkien sähköjen, akun ja mm. katoksen pois purkamista..
Sen se teettää, tuosta Bobcatista ainakin puratti hitokseen, että lattia lähti auki. Pakko oli, kun ei muuten moottoria irti saanut. Öljyä vuoti kääntömoottori aika reilusti kääntäessä..
 
Yhteen poppariin ( 841 ? ) joskus venyneitä ja yhden katkenneen ajokettinkin vaihdoin .... Ei laisinkaan kiva homma .......
 
Sen se teettää, tuosta Bobcatista ainakin puratti hitokseen, että lattia lähti auki. Pakko oli, kun ei muuten moottoria irti saanut. Öljyä vuoti kääntömoottori aika reilusti kääntäessä..
Ei teetä tässä, lattia lähtee pois neljällä pultilla, ja tosiaan jakkaran alta kun otti luukun poikke ni tilaa tuli riittoisasti, jonka jälkeen kääntömoottorin sai 4 pultin avaamisella edellä olleeseen kuvausasentoon letkuja aukomatta. Eei tää ihan mahdoton laites ole huollon kannalta..
 
Se on balance valve tuo venttiililohko tuossa kääntömoottorissa, kirjallisuuden mukaan. Sen funktio ei pikaiseen lukiessa auennut mutta todennäköisesti rauhoittamassa nopeimpia liikkeitä.
 
Se on balance valve tuo venttiililohko tuossa kääntömoottorissa, kirjallisuuden mukaan. Sen funktio ei pikaiseen lukiessa auennut mutta todennäköisesti rauhoittamassa nopeimpia liikkeitä.
Jossainkohtaa on ainakin pakko olla venttiili joka antaa myöden kun ulkoinen voima kovin veivaa moottoria. Jossei se ole toi niin jopa hiukan ihmettelen.
 
Jossainkohtaa on ainakin pakko olla venttiili joka antaa myöden kun ulkoinen voima kovin veivaa moottoria. Jossei se ole toi niin jopa hiukan ihmettelen.
Tuo on varmaan se "shokkiventtiili" eli jos esim kiertoliikkeen täysvauhdista pysäyttää, jarruttaa hallitusti eikä tule mieletöntä paineiskua, joka rikkoisi moottorin, ennemminmyöhemmin....
 
Niin ja kaivamalla saa tosi helposti enemmän vääntöä vaunuun mitä moottori jaksaa.
 
Vaan aamulla pitää soitella ja kysellä hehkutulppia Mitsubishi L3E kattilaan.
Joskus tehtii remonttia Lm trac ympäristönhoito koneeseen.Moottorina oli mitsun k3d.Moottoriin piti uusia männänrenkaat ja kannentiiviste.Kaikkista edullisimmat osat löytytivät tammer dieseliltä.Jos joskus tarvii osia moottoriin niin suosittelen ottamaan yhteyttä tuonne,tuntui tietävän aika paljon moottoreista siellä
 
Takaisin
Ylös