Volvo EC15BXT -kaivuri ja oheisilmiöt

Viestiketju:
Volvo EC15BXT -kaivuri ja oheisilmiöt

oh1hih

oh1hih
KK Plus ADpack
Liittynyt
1 Joulukuu 2015
Viestit
13,715
Tosiaan, kuten tunnettua mulla on aina ollut taipumusta kuopia monttuja, kaivella ojia ja piiloitella kaapeleita. Mutta tähänasti olen aina ollut se joka lapioi, eikä sillä, kasvattaa kuntoa =D.

Nyt sitten erityisesti kuituverkkorakennuksen myötä on alkanut tuntua että fossiilien polttaminenkin voisi olla paikallaan, joten lopulta tein henkilökohtaisen Ratkaisun ja nyt tontille on ilmestymässä hiekkalaatikkolapio, Volvo EC15BXT -kumitelakaivuri. Kone on vuodelta 2008, tunteja parisen tuhatta, painoa tyyppikilven mukaan 1495kg. Kone on vielä logistiikan armoilla joten tarkempi raportti ja historialliset ojien ylitykset odotuttaa vielä itseään.
Kuvankin pistin jo toiseen ketjuun mutta kertauksena myyjän nappaama foto:
20180516_Volvo_EC15BXT.jpg

20180516_Volvo_EC15BXT_oikialta.jpg


Ei tuo mielestäni ensteks kauheimman näköinen ole, mutta ohan siinä työnjälkeä.
Koneen mukana ei tule kuin yksi lusikka, tuo kuvissa näkyvä 900mm leveä kauha jolla on toki kätevä tasailla jälkiä, tai olisi jos olisi myös kallistaja..
Enihau, olen etiskellyt sopivaista kapeampaa kauhaa mm. ebay/amazon akselilta, vahvoilla saattaa olla muuan 300mm leviä kynnellinen kuokkakauha, saa nähdä.
..niin ja jahka saan tuon luiskalusikan käsiini niin alkaa specsaus kauhan modifioinnista, jos siihen hydaulisylinterin lisäisi.. imo kannattaa integroida kallistus niihin kauhoihin joissa sitä tarvii, eli todnäk lähinnä tuo luiskakauha..

Toinen isohko kysymys on koneen kuljettaminen.
Mullahan on Volvon umpikaappikuormuri johon tuo lusikka sopii, ja sillä kuljettaminen ei pitäisi olla minkäänsortin ongelma tai edes varsinainen haaste, mutta tässä lähisiirroissa kuormurin käyttö kaivurin kuskaamiseen ei imo ole kovin käytännöllistä, siksi kaipaisin sellaista pientä traktorivetoista konelavettia.

Takavuosina tuossa pihapiirissä toimi Huittisten Hoyläämö ay joka teki mm. merkittävissä määrin rahtihöyläystä ja niitten lautanippujen lähikuljetuksissa käytettiin mm. tälläistä kytöstystä:
20180519_mahdollinen_vaunuaihio.jpg

Specsejä tälle vaunurungolle:
Pituus 5,5m, runkoleveys (ulkopuolelta) noin 760mm, sivupalkin korkeus 120mm leveys 55mm (äkkiä rullamitalla), nykyisen akseliston saa unohtaa suorilta.
Ajattelin jos tuota lyhentäisi perästä ja vaihtaisi akseliston parempaan (mm. paaaaljon leveämpään). Rungon maalaisi ja kanneksi pulttaisi vaikka kyllästetyn lankun.
Mietein sellaista vaunumallia jossa akselisto on ihan perässä ja koko kaivuri tulee akseliston etupuolelle, pääosa massasta on toki ihan liki vaunun akselia ja traktorin peräkoukkuun tuskin tulee paljoa yli 500kg.
Vaunun runkoleveyden ollessa tosiaan 760mm ja kun telaston leveys on 980mm ja telojen leveys 230mm per puoli on kaivurin telojen keskilinjojen jako 750mm, joka mielestäni sopii kivasti vaunun runkoleveyteen.
Ja visio tosiaan että tän minilavetin perä olisi niin alhaalla että tullaisella telakaivurilla olisi vaivaton kiivetä kyytiin ilman erillisiä ramppeja.

Kyllä, tässä tosiaan niin kävi että sokea mies osti kaivinkoneen ja meinaa osin myös kaivaa sillä itse, onko esimerkkihenkilömme ihan hullu..?
 
Tuaho ku laitat jonku kevytkuorki etuakselin, saat lavan matalalle...
 
Eikös moneen tollaiseen lavettiin ajeta keulasta, maahan lasketun aisan yli?

Toki onhan se nopeampi käyttää jos ei tarvi kärryä traktoriasta irroittaa konetta käyttöön ottaessa
 
Ja vakaampi vetää kun suurin massa on akseliston luona eikä keinumassa lähellä vetopistettä. Lisäksi vaihtoehtokauhojen jne oheisryönän kannalta on kätevämpi kun sijoittaa ne siihen kaivurin ja traktorin väliin.

Sitä tässä mietin et kuinkahan suuri lastauskorkeus tollaiselle olisi mielekäs, joku 30cm korkea perästä varmaan jättäisi riittävän maavarankin, ja pitäisi olla suht inhimillinen kiivetä? Osaako joku<tm> sanoa, joku jolla on kokemusta tollaisen kyytiin ajamisesta noin niinkuin ilman ajosiltoja?
 
Sehön riippuu ihan kuskin uskalluksesta, kyllä puoli metriä varmaan vielä menee mut tolle koneelle voi metri olla jo liikaa...
 
Toi kapistus kiipee ihan ite ilman ramppeja normi maatalous kärryynki:) että ei sen kuljetus kärryn välttämättä hirmu matala tarvi olla;)
 
Kyllähä se ei hirveetä porrasta nouse.
Telat on nii lyhyet että jos kauhalla avitat telan toiset päät 30cm korkeen palikan päälle ni aika seljällään on jo kones siinä vaiheessa.
 
Mut mitäpä tuota turhaan hirveen matalaa yrität tehä. Tuon painoselle koneelle näppeet jossain 40x60x4mm rhs putkesta saranoidut rampit ni on kevyet ja kestää!
 
...tai tee kärryyn hydrauliset keinuvivut jolla saat laskettua lavan maahan....
 
Näyttäisi olevan lisälaite hydr valmiina,joku vaikka vanha kauhanpyörittäjä voisi olla kiva.
Saisi kierrepaaluja asennettua ja maakairan vaikka aita tolppien asennukseen.
Pikkuinen puutavara kourakin monessa hommassa aika pop, tosin tuossa ulottuvuus vähän rajoittaa tehokkuutta.
 
"Hyvä siitä tulee kun sen maalaa" -sanonta nyt punnitaan... Romumieheltä ostit (kuvien taustat)?
 
"Hyvä siitä tulee kun sen maalaa" -sanonta nyt punnitaan... Romumieheltä ostit (kuvien taustat)?
Tuolla kauppiaalla tuntuu olevan jo vaikkka millasta kikotinta kaupan, romujen pyörittely on ilmeisesti iso osa businesta.
 
Näyttäisi olevan lisälaite hydr valmiina,joku vaikka vanha kauhanpyörittäjä voisi olla kiva.
Saisi kierrepaaluja asennettua ja maakairan vaikka aita tolppien asennukseen.
Pikkuinen puutavara kourakin monessa hommassa aika pop, tosin tuossa ulottuvuus vähän rajoittaa tehokkuutta.
Kierrepaalut kävi kyllä mielessä, sivumennen, ja pieni puukourakin vois olla kiva, mut koura tarvii kahdet ohjaukset.. asian voi tietty ratkaista laittamalla kauhan kääntöön T-haarat, sulut ja pikaliittimet, kouran kanssa kun ei kauhan kääntöä tartte.
 
koura tarvii kahdet ohjaukset.. asian voi tietty ratkaista laittamalla kauhan kääntöön T-haarat, sulut ja pikaliittimet, kouran kanssa kun ei kauhan kääntöä tartte.

Tai sitte laitat 6/2 tuplaaja venttiilin niin saa vaihdon hoidettua nappia painamalla
 
Jei, päivän uutiset:
Rahtiranet on noutaneet kaivurin myyjältä ja se on matkalla jonnekkin, tulee siis lähiaikoina Suomeen, ehkä tällä viikolla jo!
Ja DHL ilmoitti droppaavansa 300mm leviän 3-kyntisen kuokkakauhan perjantaina..

Homma etenee.
 
Se on tuo ebay suosittu hankintakanava, sieltä tarttui tosiaan kauha josta edellä mainittin, olisi osapuilleen tälläinen:
s-l400.jpg

Saa nährä onko hyvä, periaatteessa jos jostain syystä haluaisi niin nuo kynnet voi myös irroittaa jos kaipaa suorahuulisen lusikan, mutta en nyt näe siihen tarvetta. Jos tuo kauha on hyvälaatuinen ja istuu koneeseen niin saatanpa klikata pari sisarmallia eri leveyksin kans..
 
Jah tulipa ensihättään jonkinmoinen vakuutuskin otettua, kaskon tynkää 600e omavastuulla, 60e/a.
 
Takaisin
Ylös