- Liittynyt
- 1 Joulukuu 2015
- Viestit
- 13,715
Tosiaan, kuten tunnettua mulla on aina ollut taipumusta kuopia monttuja, kaivella ojia ja piiloitella kaapeleita. Mutta tähänasti olen aina ollut se joka lapioi, eikä sillä, kasvattaa kuntoa =D.
Nyt sitten erityisesti kuituverkkorakennuksen myötä on alkanut tuntua että fossiilien polttaminenkin voisi olla paikallaan, joten lopulta tein henkilökohtaisen Ratkaisun ja nyt tontille on ilmestymässä hiekkalaatikkolapio, Volvo EC15BXT -kumitelakaivuri. Kone on vuodelta 2008, tunteja parisen tuhatta, painoa tyyppikilven mukaan 1495kg. Kone on vielä logistiikan armoilla joten tarkempi raportti ja historialliset ojien ylitykset odotuttaa vielä itseään.
Kuvankin pistin jo toiseen ketjuun mutta kertauksena myyjän nappaama foto:
Ei tuo mielestäni ensteks kauheimman näköinen ole, mutta ohan siinä työnjälkeä.
Koneen mukana ei tule kuin yksi lusikka, tuo kuvissa näkyvä 900mm leveä kauha jolla on toki kätevä tasailla jälkiä, tai olisi jos olisi myös kallistaja..
Enihau, olen etiskellyt sopivaista kapeampaa kauhaa mm. ebay/amazon akselilta, vahvoilla saattaa olla muuan 300mm leviä kynnellinen kuokkakauha, saa nähdä.
..niin ja jahka saan tuon luiskalusikan käsiini niin alkaa specsaus kauhan modifioinnista, jos siihen hydaulisylinterin lisäisi.. imo kannattaa integroida kallistus niihin kauhoihin joissa sitä tarvii, eli todnäk lähinnä tuo luiskakauha..
Toinen isohko kysymys on koneen kuljettaminen.
Mullahan on Volvon umpikaappikuormuri johon tuo lusikka sopii, ja sillä kuljettaminen ei pitäisi olla minkäänsortin ongelma tai edes varsinainen haaste, mutta tässä lähisiirroissa kuormurin käyttö kaivurin kuskaamiseen ei imo ole kovin käytännöllistä, siksi kaipaisin sellaista pientä traktorivetoista konelavettia.
Takavuosina tuossa pihapiirissä toimi Huittisten Hoyläämö ay joka teki mm. merkittävissä määrin rahtihöyläystä ja niitten lautanippujen lähikuljetuksissa käytettiin mm. tälläistä kytöstystä:
Specsejä tälle vaunurungolle:
Pituus 5,5m, runkoleveys (ulkopuolelta) noin 760mm, sivupalkin korkeus 120mm leveys 55mm (äkkiä rullamitalla), nykyisen akseliston saa unohtaa suorilta.
Ajattelin jos tuota lyhentäisi perästä ja vaihtaisi akseliston parempaan (mm. paaaaljon leveämpään). Rungon maalaisi ja kanneksi pulttaisi vaikka kyllästetyn lankun.
Mietein sellaista vaunumallia jossa akselisto on ihan perässä ja koko kaivuri tulee akseliston etupuolelle, pääosa massasta on toki ihan liki vaunun akselia ja traktorin peräkoukkuun tuskin tulee paljoa yli 500kg.
Vaunun runkoleveyden ollessa tosiaan 760mm ja kun telaston leveys on 980mm ja telojen leveys 230mm per puoli on kaivurin telojen keskilinjojen jako 750mm, joka mielestäni sopii kivasti vaunun runkoleveyteen.
Ja visio tosiaan että tän minilavetin perä olisi niin alhaalla että tullaisella telakaivurilla olisi vaivaton kiivetä kyytiin ilman erillisiä ramppeja.
Kyllä, tässä tosiaan niin kävi että sokea mies osti kaivinkoneen ja meinaa osin myös kaivaa sillä itse, onko esimerkkihenkilömme ihan hullu..?
Nyt sitten erityisesti kuituverkkorakennuksen myötä on alkanut tuntua että fossiilien polttaminenkin voisi olla paikallaan, joten lopulta tein henkilökohtaisen Ratkaisun ja nyt tontille on ilmestymässä hiekkalaatikkolapio, Volvo EC15BXT -kumitelakaivuri. Kone on vuodelta 2008, tunteja parisen tuhatta, painoa tyyppikilven mukaan 1495kg. Kone on vielä logistiikan armoilla joten tarkempi raportti ja historialliset ojien ylitykset odotuttaa vielä itseään.
Kuvankin pistin jo toiseen ketjuun mutta kertauksena myyjän nappaama foto:
Ei tuo mielestäni ensteks kauheimman näköinen ole, mutta ohan siinä työnjälkeä.
Koneen mukana ei tule kuin yksi lusikka, tuo kuvissa näkyvä 900mm leveä kauha jolla on toki kätevä tasailla jälkiä, tai olisi jos olisi myös kallistaja..
Enihau, olen etiskellyt sopivaista kapeampaa kauhaa mm. ebay/amazon akselilta, vahvoilla saattaa olla muuan 300mm leviä kynnellinen kuokkakauha, saa nähdä.
..niin ja jahka saan tuon luiskalusikan käsiini niin alkaa specsaus kauhan modifioinnista, jos siihen hydaulisylinterin lisäisi.. imo kannattaa integroida kallistus niihin kauhoihin joissa sitä tarvii, eli todnäk lähinnä tuo luiskakauha..
Toinen isohko kysymys on koneen kuljettaminen.
Mullahan on Volvon umpikaappikuormuri johon tuo lusikka sopii, ja sillä kuljettaminen ei pitäisi olla minkäänsortin ongelma tai edes varsinainen haaste, mutta tässä lähisiirroissa kuormurin käyttö kaivurin kuskaamiseen ei imo ole kovin käytännöllistä, siksi kaipaisin sellaista pientä traktorivetoista konelavettia.
Takavuosina tuossa pihapiirissä toimi Huittisten Hoyläämö ay joka teki mm. merkittävissä määrin rahtihöyläystä ja niitten lautanippujen lähikuljetuksissa käytettiin mm. tälläistä kytöstystä:
Specsejä tälle vaunurungolle:
Pituus 5,5m, runkoleveys (ulkopuolelta) noin 760mm, sivupalkin korkeus 120mm leveys 55mm (äkkiä rullamitalla), nykyisen akseliston saa unohtaa suorilta.
Ajattelin jos tuota lyhentäisi perästä ja vaihtaisi akseliston parempaan (mm. paaaaljon leveämpään). Rungon maalaisi ja kanneksi pulttaisi vaikka kyllästetyn lankun.
Mietein sellaista vaunumallia jossa akselisto on ihan perässä ja koko kaivuri tulee akseliston etupuolelle, pääosa massasta on toki ihan liki vaunun akselia ja traktorin peräkoukkuun tuskin tulee paljoa yli 500kg.
Vaunun runkoleveyden ollessa tosiaan 760mm ja kun telaston leveys on 980mm ja telojen leveys 230mm per puoli on kaivurin telojen keskilinjojen jako 750mm, joka mielestäni sopii kivasti vaunun runkoleveyteen.
Ja visio tosiaan että tän minilavetin perä olisi niin alhaalla että tullaisella telakaivurilla olisi vaivaton kiivetä kyytiin ilman erillisiä ramppeja.
Kyllä, tässä tosiaan niin kävi että sokea mies osti kaivinkoneen ja meinaa osin myös kaivaa sillä itse, onko esimerkkihenkilömme ihan hullu..?