Volvo BM LM622 hankittu!

Viestiketju:
Volvo BM LM622 hankittu!

Eeliaa

Kansalainen
Liittynyt
3 Maaliskuu 2021
Viestit
15
Hyvää iltaa kaikki mutterinpuristelijat!
Ollu aikeissa liittyä foorumille mutta on aina vaan jääny tekemäti!
20210303_132033.jpg

Tuli hankittua ruotsalaista romurautaa noin 8000kg ja olis muutamia kysymyksiä.

Kyseinen kone on ollut rautakaupalla uudesta asti töissä ja on siitä siirtynyt kaupan pitäjän hevostallille viettään joutilasta aikaa.
Tuntimittari näyttää karvan yli 11000h ja uskon et pitää aika lähelle kutinsa

Eli kyseessä on mehuvetoinen 2wd härveli
Mitä öljyä asiantuntijaraati käyttää omissa volvoissa?
Öljyt laskin ulos ja oli aikamoista kermakahvia mutta rautaa tai muuta kikkaretta ei tullut mukana.
Lykkäsin lootaan ATF öljyt ja rupesin miettimään että olikohan järkevä ratkasu.
Suodattimia en vielä vaihtanu ku meinasin vaihtaa muutaman tunnin ajon jälkeen uudestaan
Tein lumitöitä noin 2h ja vaihteisto tuntui pelittävän paremmin ku kermakahvilla.
Muutamia juttuja oon lukenu missä on suositeltu ATF öljyjä että ilmeisesti kikkare pelittää myös sillä.
Kone vilkutti/vilkuttaa edelleen punaista valoa transmission kohdalla mut en oo varma onko lämpötila, öljyntaso vai painevalo. Valo ei siis pala kun maksimissa 2 sekunttia pisimmillään.
Käsimittarilla lootan kylki ei tunnu kuumalta
Kuvassa valo merkittynä:
20210303_201823.jpg
 
On muuten hienosti säilynyt vehje! Yleensä nuo ovat enemmän tai vähemmän rempallaan ja maalattu pensselillä vääränväriseksi.
 
On muuten hienosti säilynyt vehje! Yleensä nuo ovat enemmän tai vähemmän rempallaan ja maalattu pensselillä vääränväriseksi.
Joo tuo on aika siistinä säilyny.
Luonnollisesti siinä on perus käytönjälkeä ja auringon polttamaa mutta eihän se toki uus ole.
Pellit ja oviki on saatu pysymään tallesa, ovat jopa ehjiä!
 
Vaihteiston öljynpaine juu , kannattaa ne mitata joo ennenkun tulee tuhoja. Voihan siellä olla mahollisesti sähkönen vika tms. joka häirihtöö valon toimintaa , johto hankaantunu jne.
Uskon et syy on jossain muualla kun paineessa. Vilkkuu meinaan miten sattuun ja eri tilanteissa. Äkkiä tuntus et palais tai vilkkuis koko ajan jos paine on liian alhainen. Välillä on pitkiä pätkiä vilkkumatta.
 
Jos siellä on vapaita mittanippoja paineille nii ihan perinteinen mittari ja letku , vanhemmissa koneissa vois olla ihan vaikka pysyväisasennus ohjaamossa. Luultavimmin siellä on ehkä kolme painetta ainaki , voitelu , muuntimen täyttö ja kytkinpakkojen paineet.
 
Mi
Jos siellä on vapaita mittanippoja paineille nii ihan perinteinen mittari ja letku , vanhemmissa koneissa vois olla ihan vaikka pysyväisasennus ohjaamossa. Luultavimmin siellä on ehkä kolme painetta ainaki , voitelu , muuntimen täyttö ja kytkinpakkojen paineet.
Mittari letkuineen on olemassa jos vaan löytyy. Onko tietoa et minkälaisia paineita noissa yleensä on?
 
Näyttäis olevan oleelliset tiedot. Atf noissa monesti ollu mitä noita eteen tullu. Toikin laatikko tais zf:n tekemä olla.
Olikos noissa muuten mitään sihtiä tossa vaihteiston pumpun imulinjassa?
 
Tuon pdf:n voi liittää foorumiviestiin samoin kuin kuvankin.
 
Tervetuloa joukkoon sekavaan @Eeliaa :sovittu:. Hyvin säilyneen koneen olet löytänyt. :peukku: Noita takaperin Volvoja muutamalla Kansalaisella onkin. Ainakin @Kontio lla taitaa olla ja jollain muullakin muistaakseni. Kyllä apuja uuteen harrastekoneeseen varmasti löytyy.
 
Takaisin
Ylös