Veneen lämmitys

Viestiketju:
Veneen lämmitys

Roope

Kansalainen
Liittynyt
23 Maaliskuu 2013
Viestit
1,370
Veneisiin tehdyt lämmittimet vaikuttavat varsin hintavilta kapistuksilta. Tonnista useampaan tuntuvat olevan hinnat. Voisiko lämmityksen hoitaa tavallisella valopetroolilämmittimellä? Vaikka tällaisella:

toho_valopetroolilammitin_s85-a1_musta.jpg


https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10127702

89€.

Mitä nuo mahtavat tykätä keikkumisesta?

Tehoalue noissa on kyllä valitettavan rajallinen 2,1 - 2,5kW. Helposti lämmittää liian kanssa.
 
En suosittelisi. Keikkuminen aiheuttaa paloriskin, ainakin laitteen kaatuessa. Lisäksi tuo ottaa paloilman sisältä, mikä ei pienessä tilassa ole oikein hyvä. Myös lämmitettävä ilma olisi hyvä ottaa ulkoa, jolloin ilmanvaihto toimisi kunnolla ja se pitää kosteuden loitolla. Taitaa SPV:n katsastussäännöissä olla irtonaiset polttoainelämmittimet kiellettykin. Kukaan ei toki pakota katsastamaan venettä, mutta moni sen silti tekee.

Planar on kohtuuhintainen ja ottaa polttoaineen veneen tankista, mikäli on dieselkone. Keskimoottorissa jäähdytysvesikierrolla toimiva ajolämmitin on hyvä, toki pitää joku muu olla lisäksi rannassa oloa varten. Isommassa veneessä myös Kabola tms. kamina toimii hyvin.

Bensakoneisessa pitää olla jollain muulla aineella toimiva lämmitin. Bensalämmityimet on kielletty, taitaa löytyä ihan jostain lakipykälistäkin.
 
Samaa miettinyt matkailu autoon , vuosien ajan , ei ole rohkeus riittänyt . Wallas puhallin kannella palvellut 2 autossa jo 15 vuotta , aina on akun loppuminen ym. Elktroniikka onkelma mahdollista , onko kukaan oikeesti tuollaista puuilon lämppäriä käyttänyt autossa tai veneessä ja jäänyt henkiin ?
 
Onko kaksois jäähdytysjärjestelmä, eli gylgooliit koneessa ja järvi/ merivesi jäähdyttää lämmönvaihtimen kautta moottorin nesteitä?
 
Minkälainen vene on kyseessä ja onko bensa vai dieselmoottorilla?

Vielä ei ole minkäänlaista. Silläpä sitä sopii vielä pohtia lämmitykseen liittyviä ratkaisuja. Kesäöiden kolean kosteuden takia olisi hyvä jonkinlainen lämmitys olla. Halvinta ja helpointa tapaa yritän hommaan pähkäillä. Luulisi enempi veneilleiden kaikenlaista kokeilleen.
 
Halvinta ja helpointa tapaa yritän hommaan pähkäillä
Sitten on ostettava kaksi lämmitintä :D.

Jos dieselkoneella vene, niin ehdottomasti suosittelen diesellämmitintä, joka imee aineen suoraan tankista. Huomattava helppous, kun ei tarvii minkään lamppuöljykannujen kanssa pelata.

Planar d2 tai d44 maksaa Suomessa vajaa 700e, ebayssa n. 500e. Nuo Venäjän keksinnöt on toimineet ihan hyvin käsittääkseni. Ebayssa on Planar hakusanalla monenlaisia 2-8 kw lämmittimiä alle 200e hintaan, mutta niistä ei ole kokemusta.
 
http://www.teplostar.fi/tuote-osasto/veneet/
Työpaikalle ostellut lämmittimiä.
Pitää kysyä se helpon ohjain, vaan noihin mukaan jos ei tarvii mielestään mitään ohjelmointeja ja näyttöjä.
Mainoskin tuossa tuli, mutta palvelu on ollut erittäin asiallista tuolla.
 
Viimeksi muokattu:
Sitten on ostettava kaksi lämmitintä :D.

Jos dieselkoneella vene, niin ehdottomasti suosittelen diesellämmitintä, joka imee aineen suoraan tankista. Huomattava helppous, kun ei tarvii minkään lamppuöljykannujen kanssa pelata.

Planar d2 tai d44 maksaa Suomessa vajaa 700e, ebayssa n. 500e. Nuo Venäjän keksinnöt on toimineet ihan hyvin käsittääkseni. Ebayssa on Planar hakusanalla monenlaisia 2-8 kw lämmittimiä alle 200e hintaan, mutta niistä ei ole kokemusta.

Ihan hyvä vinkki tuo Ebay, halvimmat "boat heater" haulla luokkaa 150 euroa. Noiden osalta tosin epäilyttää laitteen elektroniset hallintalaitteet, mahtavatko olla kuinka pitkäikäisiä?
 
Käytettyjä hyväkuntoisia (ainakin myyjän mukaan) on kohtuurahalla myynnissä.
Mutta jos kerran ei vielä venettäkää ole, ostaa sellaisen, jossa kaikki itselle tarpeelliset varusteet ovat valmiina ja koekäytettävissä.
Monesti sen virheen tehnyt, että ostan tuosta sikahalvan veneen. Eihän siitä puutu kuin moottori. Ja kaikki muukin tekniikka.
5 vuoden päästä, kun myyt projektin eteenpäin, voit olla tyytyväinen, kun ei känsien lisäksi tullut kuin pari tonttua takkii :D
 
Eräässä mäntyfiskarissa näin olevan ihan puukaminan, onhan nitä saunojakin isommissa paateissa.
 
Eräässä mäntyfiskarissa näin olevan ihan puukaminan, onhan nitä saunojakin isommissa paateissa.
Minulla oli paatissa alakerrassa valurautatakka ja yläkerrassa oli hormin ympärillä rosteriverkossa n. 60 kg kiuaskiviä. Oli myös saunakin, viisi äijää mahtui helposti lauteille.
P6042778.jpg P6042783.jpg
 
Käytettyjä hyväkuntoisia (ainakin myyjän mukaan) on kohtuurahalla myynnissä.
Mutta jos kerran ei vielä venettäkää ole, ostaa sellaisen, jossa kaikki itselle tarpeelliset varusteet ovat valmiina ja koekäytettävissä.
Monesti sen virheen tehnyt, että ostan tuosta sikahalvan veneen. Eihän siitä puutu kuin moottori. Ja kaikki muukin tekniikka.
5 vuoden päästä, kun myyt projektin eteenpäin, voit olla tyytyväinen, kun ei känsien lisäksi tullut kuin pari tonttua takkii :D

Hankintapolitiikan osalta toiveena on toimiva moottori, akseliveto ja vettä pitävä runko. Kaikki muu saa sitten olla vähän niin ja näin. Katotaan nyt miten materialisoituu.
 
Jos kokoluokka yleinen 7-9m matkavene, noita saa ihan toimivia ja suht siistejäkin hintaluokassa tonnista ylöspäin. Riippuen tietty varustetasosta. Itselle tarjottiin keväällä tuollaista puuvenettä diesel koneella vaihdossa kusilaitupaattiin, jonka hintapyynti oli 1200€.

Toki askartelu mukavaa puuhaa, mutta moni ei osaa ajatella (tai minä en ainakaan osannut :oops:) kuinka paljon rahaa siihen pikkusilppuun menee. Huntti hupenee joka kerta, kun biltemasta käy pari läpivientiä ja katkasijaa hakemassa
 
Mul on tämmönen, lujitemuovipurtilo 36 hp Bukh antaapi vauhtia...ei oma purkki kuvassa.
upload_2018-10-27_19-2-32.jpeg
 
Tuota veneisiin liittyvän pikkutilppeen hintaa olenkin kauhistellut ja sillä tuleekin tutkailtua mistä pääsisi riman ali. ;)
 
Kuinka kovaa mökää Bukh pitää?
No ainahan tiisseli ääntä pitää, tosin hyvin eristetty koppa auttaa, mutta rungostahan se kaikuu. Normi matkakierroksilla saa hieman ääntä korottaa että ajohytistä puhuttaessa perässäistuvakin kuulee, mutta ei siellä täysilläkään ajettaessa kuulosuojaimia tarvita.
 
Tuli tuosta äänestä mieleen, kun kaverin moottoripurjehtijalla oltiin liikeessa, oli todella hiljainen ääni. Ihan normaaliäänellä pystyi keskustelemaan. Kone oli ihan ohjaamon (ulkona) lattian alapuolella. Joku kolmepyttyne diesel.

Tilava vene. Siitä kun karsisi ylimääräiset roippeet, eli maston, kauhean kasan naruja ja pylpyröitä ja kölin pois, jäisi jäljelle iha hyvä vene.
 
Mitä mökkirannasta olen veneitä kiikaroinut, osalla retkiveneiden kuskeista näkyy olevan kuulosuojaimet päässä. :rolleye:
 
Takaisin
Ylös