Valmet 903-4 plussat ja miinukset "sekakäytössä"

Viestiketju:
Valmet 903-4 plussat ja miinukset "sekakäytössä"

Olikoha nii että sivuakselilla on isoilla vaihteilla nii paljo kierroksia että on hieman rajoilla voitelun kannalta , raskas tieajo ja varsinkin jos on voimaa lisätty tahto olla ongelma. Vaihteiston öljypumppu kanssa tais olla vähä semmonen että jos menee rikki nii sitä ei huomaa ilman purkamista tai öljynkiertoa käynnissä ollessa availematta.
 
Olikoha nii että sivuakselilla on isoilla vaihteilla nii paljo kierroksia että on hieman rajoilla voitelun kannalta , raskas tieajo ja varsinkin jos on voimaa lisätty tahto olla ongelma. Vaihteiston öljypumppu kanssa tais olla vähä semmonen että jos menee rikki nii sitä ei huomaa ilman purkamista tai öljynkiertoa käynnissä ollessa availematta.
Tolla sivuakselilla tais olla 3X kierrokset pääakseliin verrattuna. Tällästä muistaakseni päällikkö kertoili. Tais olla viä niinkin että remontin yhteydessä on tehty muutoksia tohon laakerointiin ja isommilla nopeuksilla öljyt lämpenee reippaasti joten kunnon öljyt oltava.
 
ex työn antajal oli 602 turbo valmet. järeällä vilskeen kuormaimella ja takapainokin oli. no kysyin että kukas sillä on ajanu ku asvaltti pihassa oli kaarto jäljet takarenkaista, kun lukko oli päällä. se kun jää helposti jos ei oikein ymmärrä toimintaa ja ek niin ei edes puske.. no siitä jonkin aikaa niin laatikko alko temppuilee.. oli sivuakselin laakeri antautunu ja samal tuli jonkun vaihteiden syngrot vaihettua parempiin joita löytyi eläköityneen valmet huoltoyrittäjän laatikoista, siis käytettyjä. uusia ei kait ees saanu. perän pohjalta löyty liikaa laakerin osia että oli jo aikaisemminkin vaihdettu niitä ja siivous jääny huonolle. nelikko ek taitaa ennemmin kaartaa ku kääntyä..
 
Kiitoksia vastauksista.
Eli ihan riippuu aiemmasta huoltohistoriasta, että pelittäneekö härveli tai ei pelitä. Osien saanti vaikeaa ellei mahdotonta.
Tästä pitää vetää johtopäätös, että on siis katsottava uudempaa härveliä!

Eli mikä noin 5 tonnin 4WD traktori sekakäyttöön?
 
Esim. MF 500-600-300 -sarja. Itsellä ainakin ongelmaton on ollut tuo 390. On kyllä hyvin vähän ajettu. Tuon hintaluokan traktorissa on merkkiä tärkeämpi on tehtä se "löytö", ellei jossain merkissä ole jotain erityispiirrettä, minkä ehdottomasti haluaa. Hyväkuntoisen "helmen" kun onnistuu löytämään, niin kannattaa iskeä kiinni, vaikka hinta olisi kipurajalla. Hyvästä harvoin maksaa liikaa, huonosta melkein aina, vaikka olisi kuinka halpa.

Oliko se hintaluokka n. 10000 e luokkaa, vai muistelinko väärin?
 
Ainakin saa varaosia, ja halvalla:

https://konedata.net/traktorit/belarus/belarus505/

84BelarusProgress825-2.jpg
 
En silti itse hylkäisi ajatusta nelikko 903 koneesta, jos sellaisen sopivasti saa ostetua.
Monet parjaus ja moitepuheet lähtee yleensä helposti ihan muutamista yksilöistä / niiden vähän vääränlaisesta / huoltamattomuudesta / rajusta käytöstä.
Normaali järkikäytöllä 903 on kyllä vahva laite.
 
Aina siinä on riskinsä ku käytettyä on ostamassa mutta sanosin jotta 10k€ luokassa joku helmikin saattaa löytyä kuten @LPR totesikin..
paras olis jos historiaa edes jonkinaikaa tiedossa ja vielä jos edes tuttu myyjä..
jobbareitten koneet saa varmaan jäädä ostamatta tohon hintaan kun ne on lähes poikkeuksetta vain myyntifiksattuja..
mut valmiiksi kuormaajalla olevat voi tohon rahaan olla harvassa..
 
Suoraan kannattaa ostaa. Jobbari laittaa puolet hintaan ilmaa että on tinkaus ja korjausvaraa. Tietysti jobbarillekin pitää jäädä vielä hyvä palkka kulujen jälkeen, mutta sen kaiken maksaa ostaja.
 
Suoraan kannattaa ostaa. Jobbari laittaa puolet hintaan ilmaa että on tinkaus ja korjausvaraa. Tietysti jobbarillekin pitää jäädä vielä hyvä palkka kulujen jälkeen, mutta sen kaiken maksaa ostaja.
Ja kun se jobbari on ostanu kasan pa..aa joka on pikafiksattu ”siistiksi ja huippukuntoiseksi”..
 
10k€ on kyllä niin tiukka budjetti, että kohtuullisen yksilön löytäminen vaikeaa, varsinkin etukuormaajalla.

Jos paino vielä 5t, niin Zetor linjalle menee.
 
Juu, alunperin hinta olisi 10 tuhatta Euroa ja painoa noin 5 tonnia olisi lisähuomio. Mutta kyllä se saattaa olla, että pitää olla hintana 15 tuhatta Euroa!
MF 590 sarja olisi kuulemma asiallinen, kunhan tekee hyvän pohjapanssarin suojaamaan herkkiä paikkoja. Vuosimallin jos 90-luvun puolelle siirtää, niin 15 tuhatta taitaa hintana jäädä kyllä sitten jalkoihin.
 
Se tuossa 390 Fergussa on kyllä huono, että koppi on pirun ahdas. Ainakin tuo Lo-Profile. Mehtäkäytössä on kyllä hankala, jos nosturia tarvii. Korkeista kopeista ovat mehtäohjaamojakin tehneet. 500-600 kopeista ei niin kokemusta.

Ja jos mehtäajoa on yhtään vähäistä enempää, niin kannattais valkata sellainen kone, missä on jo olemassaan rättirenkaat. Vyörenkaat jos on, niin pääsee rengaskaupoille. Voi joko ennakoida, ettei puhkea tai ajaa kumit kyljistä puhki ja vaihtaa ne metässä.
 
Se tuossa 390 Fergussa on kyllä huono, että koppi on pirun ahdas. Ainakin tuo Lo-Profile. Mehtäkäytössä on kyllä hankala, jos nosturia tarvii. Korkeista kopeista ovat mehtäohjaamojakin tehneet. 500-600 kopeista ei niin kokemusta.

Ja jos mehtäajoa on yhtään vähäistä enempää, niin kannattais valkata sellainen kone, missä on jo olemassaan rättirenkaat. Vyörenkaat jos on, niin pääsee rengaskaupoille. Voi joko ennakoida, ettei puhkea tai ajaa kumit kyljistä puhki ja vaihtaa ne metässä.
Ahdas se on metsäohjaamokin. Kovin isoja eväitä ei auta ottaa koppiin mukaan.
 
Itävehkeisiin saa tosiaan vanhempanakin varaosia, pääasiassa siksi että
A: ovat tuotannossa tänäkin päivänä sillä 60-luvun suunnittelulla
B: osien menekki on sen verran tasaista ja vahvaa että niitä kannattaa edelleenkin tehdä.

Itäkeksinnöistä suosittelen aloittajalle urkkia/zetor crystalia. Ajovoimanotto, remonttia saa/pitää tehdä mutta osat on halpoja ja hytti kuin keskiverto tanssilava...
 
Yhdellä tutulla on se K150 jätti traktori idästä, todellakin varmatoiminen härveli on ollut. Hän osti se Puolan itämaista ja ajoi kotiin sillä. Hidas, iso, voimakas vetämään ja nälkäinen!
Mutta on liian iso ja kömpelö minun tarkoitukseni.
 
Takaisin
Ylös