Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Valmet 6300

Viestiketju osiossa 'Traktorit' , aloittaja T-Bird'60, 9.1.2018.

  1. T-Bird'60

    T-Bird'60 Kansalainen

    Liittynyt:
    10.2.2017
    Viestejä:
    8
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tervehdys raadille uudelta käyttäjältä!
    Tuo mun valumöltti(vm 94) lakkasi liikkumasta kesken ajon ja nyt alkaa olemaan hyvät neuvot tarpeen! Eli oireet, kesken ajon vaihdettaessa Delta powershiftissä kolmospikapykälälle lakkasi veto kokonaan. Pykälä tuntuu olevan päällä traktorissa heilahtaa kun kytkee uuden vaihteen ja nostaa kytkintä, mutta joku kohta luistaa niin ettei kulje mihinkään. Vedon katkohetkellä vempele poltti pikavaihteen sulakkeen ja sen takia olen lähinnä sähkövaivojen kannalla. Vehje kävi huoltomiehellä syksyllä ja siihen fiksattiin pikavaihteiden pakat ja ölpät suodattimet jne vaihtui samalla, eli en usko että niistä olisi kyse. Myöskään vedon lakkaamishetkellä ei mitään mekaaniseen vammaan viittaavaa rutinaa/paukahdusta tapahtunut. Hinaaminen onnistui, eli myöskään lukossa ei paikat ole vaan paikat pyörivät kyllä vapaasti. Traktori käy ja kukkuu hyvin, ja hydrauliikassa on paineet tallella(nostolaitteet toimii ja venttiililohkoille tulee normipaineet)
    Jo tehtyä:
    - kelat tarkastettu ja maadoitukset keloille tarkastettu, ja testattu myös uudella kelalla.
    - kytkinpolkimen molemmat suojakytkimet tarkastettu ja todettu toimiviksi/asiaan vaikuttamattomiksi
    - piuha nippu keloille hytin läpivienteineen tsekattu.
    - releet sulaketaulun takaa tsekattu
    - pikavaihteiden katkaisija vaihdekepin päässä näyttäisi toimivan (kojetaulun valot vaihtuvat kuten kuuluukin)
    - muut samassa kelanipussa olevat venttiilit (neliveto, voimanulosotto tasauspyörästö)näyttävät toimivan (nelivedon/tasauspyörästönlukon toimivuutta ei toki ole päässyt testaamaan kun ei kapistus liiku, mutta kytkimet toimivat ja merkkivalot syttyvät jne. voimanotto myös toimii kutyen kuuluukin.
    Eli kysymys olisi että missä seuraava kohta, jota lähteä katselemaan että saisi valmetin liikkumaan?
    Kiitokset etäkorjaajille jo etukäteen!
     
  2. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    31 032
    Saadut tykkäykset:
    1 693
    3-vaihteinenhan tuo pikavaihde on ? Täällä ainaki eräältä kajahti planeettapaketti joitain vuosia sitten, loppui liikkuminen...
    Kone tosin 8000- sarjainen vissiin...
     
    • Hyödyllinen Hyödyllinen x 1
  3. Joona.S

    Joona.S Kansalainen

    Liittynyt:
    29.9.2013
    Viestejä:
    924
    Saadut tykkäykset:
    129
    Yks mikä vois olla mahollinen , mutta varsin harvinainen tietääkseni että ajovoimansiirron putkiakselista menis boorit , tai toinen vaitoehto että kytkinlevyn keskiö hajoaa. Ihe pikavaihteiston sisällä olevat vauriot monesti antaa tai pitää ääntä tai tietysti jos sieltä pääsee irtoamaan jonkin kytkin tai jarru pakan lukitus , mutta jos kerta se on vast ikään käyny huoltomiehellä ja pikavaihe on ollu purettuna osiin nii yleensä siinä jo kyllä näkee ja tuntee kunnon , riippuu toki ihan huoltomiehestä.
     
  4. T-Bird'60

    T-Bird'60 Kansalainen

    Liittynyt:
    10.2.2017
    Viestejä:
    8
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kyllä 3-pykäläinen on DPS ja kapistuksessa on myös turbiinikytkin mikä jäi edellisessä viestissä mainitsematta.
     
  5. T-Bird'60

    T-Bird'60 Kansalainen

    Liittynyt:
    10.2.2017
    Viestejä:
    8
    Saadut tykkäykset:
    0
    Voisiko pikavaihteen venttiilin kara jäädä niin juntturaan että se ensin polttaa sulakkeen ja ei liiku sen jälkeen mihinkään? Ikäänkuin olisi jäänyt "puolitankoon" niin että pika vaihdepakka ei kuitenkaan saa paineita tarpeeksi että pitäisi riittävästi traktorin liikuttamiseen. Vehje liikkuu n. 5-10cm omin voimin kun vaihtaa suuntaa. Kytkin lienee kunnossa, kun vaihteita pystyy vaihtamaan normaalisti ja kepit liikkuvat valmetmaisen sulavasti...
     
  6. Joona.S

    Joona.S Kansalainen

    Liittynyt:
    29.9.2013
    Viestejä:
    924
    Saadut tykkäykset:
    129
    No tuo turbiinikytkin muuttaa pikkusen tilannetta. Liekkö siihe vaihettu öljyä tai tarkastettu sen määrää millon.
     
  7. T-Bird'60

    T-Bird'60 Kansalainen

    Liittynyt:
    10.2.2017
    Viestejä:
    8
    Saadut tykkäykset:
    0
    Turbiinikytkin ja kytkin ylipäätään tarkastettiin ja säädettiin siellä valtrapajalla syksyllä. Mitään öljyläikkää ei jättänyt tielle kun hajosi. Vuotoja ei ole koneen alla myöskään havaittavissa.
     
    #7 T-Bird'60, 9.1.2018
    Viimeksi muokattu: 9.1.2018
  8. YxJampe

    YxJampe Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    18.6.2017
    Viestejä:
    1 966
    Saadut tykkäykset:
    163
    Sähköviat aina niin mukavia että..
    Sellanen on tullut kelassa vastaan että kylmänä toimii mutta kun tarpeeksi lämpiää niin joko vastus alkaa kasvaan kunnes ei enään jaksa vetää tai sitten osuu runkoon ja menee oikosulkuun.
    Voihan toi karakin jumittaa, pienen pieni roska riittää.
     
  9. Forssoni

    Forssoni Kansalainen

    Liittynyt:
    30.9.2016
    Viestejä:
    253
    Saadut tykkäykset:
    55
    Olikos näissä jotain ohjainboksi vikoja? Voisiko se olla kärynnyt ja pitää pikavaihde puolta vapaalla?
    Mistään en mitään näistä tiedä, muutakuin työpaikan 8400 dps loodan nähnyt levällään ja ihmetellyt miten sinne sopi niin paljon vikaa.
     
  10. HL-Zetor

    HL-Zetor Raakki
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    5 001
    Saadut tykkäykset:
    1 571
    Olikos näissä kytkinakseliholkki ongelmia?
    Lukitus pettää ja holkki liukuu tai boorit baskana?
     
  11. HL-Zetor

    HL-Zetor Raakki
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    5 001
    Saadut tykkäykset:
    1 571
  12. Joona.S

    Joona.S Kansalainen

    Liittynyt:
    29.9.2013
    Viestejä:
    924
    Saadut tykkäykset:
    129
    Ei miusta enää pitäs olla näihen vaiva sillä kytkinakselissa ei oo liitoksia , boorien kulumista on ulosottoa ja pumppuja pyörittävässä akselissa ja sen napakappaleessa vauhtipyörässä.
     
  13. T-Bird'60

    T-Bird'60 Kansalainen

    Liittynyt:
    10.2.2017
    Viestejä:
    8
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitos vinkeistä raadille!
     
  14. Joona.S

    Joona.S Kansalainen

    Liittynyt:
    29.9.2013
    Viestejä:
    924
    Saadut tykkäykset:
    129
  15. 2xford4000

    2xford4000 Kansalainen

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    1 829
    Saadut tykkäykset:
    71
    täällä loppui kans kulku paikalliselta liikennöitsijältä aikanaan valmetista oliko juuri 6300 nen. mitään vuotoa ei näkynyt mutta turbiinin öljyn lisäyksellä lähti toimimaan ja toimi siihen asti kun vaihtoon meni pari-kolmevuotta sitten olikohan 900h ajettu silloin. proppu auki ja öljyn tarkastus.
     
  16. T-Bird'60

    T-Bird'60 Kansalainen

    Liittynyt:
    10.2.2017
    Viestejä:
    8
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ohjainboxin vaihdolla tokeni tämä vika. Kiitos raadille avusta ongelman paikantamisessa.
     

Jaa tämä sivu