Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Valmet 611, varavoimakone

Viestiketju osiossa 'Maamoottorit, moottoritekniikka' , aloittaja Tcala, 19.2.2017.

  1. Tcala

    Tcala Kähjäysmies
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    24.9.2016
    Viestejä:
    2 778
    Saadut tykkäykset:
    880
    Naputellaanpas tarina tästäkin ajankuluksi (kyläilemässä ja paikan isäntä ei vielä kotiutunut, niin tuntuis liikkuvan tuo kello vilkkaammin näin :virne: )

    Elikkä VALMET 611 moottori ja perässä 63kVA generaattori.
    Käyttötunteja ~650, koekäytetty kahdesti kuukadessa ohjeistuksen mukaan.

    Viimeisellä käytöllä oli aika pian starttauksen jälkeen alkanut kolistamaan ja savuttamaan kovasti.
    Öljynpaineanturi tässä kytketty pysäyttäväksi, jos paineet laskee. Näin ei kuitenkaan ollut käynyt vaan moottori sammutettu "hetikohta" savutuksen ilmettyä.

    Mukavahan tällaisia on kynästää kun kaikki paikat ovat puhtaita, kone mukavasti "tyrkyllä" ja joka puolelta pääseepi vaivatta käsiksi.

    [​IMG]

    DSC_5332.JPG DSC_5333.JPG
     
  2. Tcala

    Tcala Kähjäysmies
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    24.9.2016
    Viestejä:
    2 778
    Saadut tykkäykset:
    880
    Kaikkiaan mukava paikka toki muuten, mutta motin paikoiltaan nostossa omat haasteensa.
    Tuommoin möykky jo painaa oman massansa. "Norsulla" toki muuten vaivaton, mutta koko laitoksen pedistä johtuen tuolla ei meinaa päästä riittävän lähelle.

    Vaikka tuossa jatkoa onkin sellaset reilu 3m, niin tuppasi takatassut keventymään uhkaavasti ja tasapainoinen nostokohta sen verran sivussa etttä veto kohdistui aikalailla sivusta. PÖ-säiliö kun haittasi "nosturin" sivuttaisliikettä.

    Sitä sitten joduin vähän keplottelemalla nostamaan.


    [​IMG]


    Kyllähän tuo molempien lakkien poisto jo antoi viitteitä siitä missä / mikä vika ollee kyseessä.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Kolmos- ja kuutossylinterissä oli lämpenemisen merkkejä.

    Mutta siitähän tuo selvisi aika pian kun lohko oli kolostaan poistettu ja mäntiä pökitty pihalle.

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tuollaiset ei varmaan paljoakaan kyseenalaistuksia jätä...
     
  3. pajs

    pajs Mutunvilkku Pietarsaaresta
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    25.1.2012
    Viestejä:
    5 613
    Saadut tykkäykset:
    654
    Mitä siellä on oikein tapahtunut?
     
  4. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    33 537
    Saadut tykkäykset:
    1 974
    Harmillisesti noita kaikkia kuvia ei saa katottuna isoina ???
     
  5. Jarkko

    Jarkko Aboriginaali
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    2 100
    Saadut tykkäykset:
    129
    Männissä ja sylintereissä aika hurjan näköisiä naarmuja.
     
  6. Tcala

    Tcala Kähjäysmies
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    24.9.2016
    Viestejä:
    2 778
    Saadut tykkäykset:
    880

    Kas kas,
    Koitas tuolta http://paa.li/album/ad1u
     
  7. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    33 537
    Saadut tykkäykset:
    1 974
    Koitetaan illemmalla koneella kattoa. Luurilla pajalla ollessa ei viitti...
     
  8. Tcala

    Tcala Kähjäysmies
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    24.9.2016
    Viestejä:
    2 778
    Saadut tykkäykset:
    880
    Noonii,

    Tarkempaa analyysiä ei aiheuttajasta ole tehtynänsä vielä, mutta aavistuksia aiheuttajasta on.

    Täytyy mm.selvittää miksi tähän on aiemmin vaihdettu kansia yhdistävä nestekanava ja termostaattikotelo.

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]
     
  9. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    33 537
    Saadut tykkäykset:
    1 974
    Onkos tämän tiimoilta jotain uutta ? Mikälie ollut aiheuttaja, tms mahdollinen syy, jonka takia olisi temput tehnyt ??
     
  10. Tcala

    Tcala Kähjäysmies
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    24.9.2016
    Viestejä:
    2 778
    Saadut tykkäykset:
    880
    Eipä isompaa vielä, osasia metästellyt ja koneistamoa työllistänyt.

    Kovasti kaipaan jotain dataa siitä että miksi kansien nestekanava on vaihdettu.
    Vesipumppu tuntuu olevan niin harvinainen, että pitänee vissiin Jupiterin varaosatoimittajia hätistellä seuraavaksi :D

    Edes koko mottia en ole fyysisesti jälkeen nähnyt ;)
     
  11. Tcala

    Tcala Kähjäysmies
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    24.9.2016
    Viestejä:
    2 778
    Saadut tykkäykset:
    880
    No kylläpäs nyt tuntuu vaikialta vesipumpun hommaaminen tuohon.
    DSC_5360.JPG

    Tuossa nummero pumpun päältä :
    836122184
     
  12. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    11 005
    Saadut tykkäykset:
    1 752
    #12 cardaani, 24.2.2017
    Viimeksi muokattu: 24.2.2017
  13. Tcala

    Tcala Kähjäysmies
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    24.9.2016
    Viestejä:
    2 778
    Saadut tykkäykset:
    880
    Jeps,, korjaussarjaa on saatavilla kyll.
     
  14. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    33 537
    Saadut tykkäykset:
    1 974
    Onko siivet huonossa hapessa ? Silloin ei korjuusarjakaan auta, kunnei sisällä uutta pumppupyörää .....
     
  15. borg

    borg administi
    Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    18 564
    Saadut tykkäykset:
    2 681
    Raepuhallus ja Belzonalla täyttö?

    Tuota on kyllä tehty hieman isompiin pumppuihin, mutta kävi mielessä.
     
  16. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    11 005
    Saadut tykkäykset:
    1 752
    Jos siivet proplem, niin olisko jossain muussa moottoriversiossa samat siivet pumpussa?

    Mitenhän ne Linnavuoressa peruskunnostaa näitä, jos ei pumppuja saa...
     
  17. Tcala

    Tcala Kähjäysmies
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    24.9.2016
    Viestejä:
    2 778
    Saadut tykkäykset:
    880

    Epäillen että korjaussarja,, sisuskalut,ym., ovat ihan samat "maatalousmoottoreissa" kuin näissä paikallismoteissakin.
    Siivissä juurikin sellaista jälkeä ettei tohtis vanhaa enää laittaa. Ja tietty tämän olisi suotavaa olla aika perusteellisesti tehty ( niin kuin se jokin poikkeus muutenkaan olisi) ettei katkoksia pitäisi olla näkyvissä.
     
  18. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    33 537
    Saadut tykkäykset:
    1 974
    On kumma, jos noin yleiseen koneeseen ei pumppua saa....
    Noita kuitenkin traktoreissa, puimureissa, kaivureissa, kuormureissa, armeijan kalustossa ja varavoimakoneina ja vaikka missä käytetty....
    Siis hyvin laajalla skaalalla kohteita joista 611 löytyy...
     
  19. Tcala

    Tcala Kähjäysmies
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    24.9.2016
    Viestejä:
    2 778
    Saadut tykkäykset:
    880

    Pumppu on tyystin erilainen kuin nuissa yleisemmissä malleissa.
     
  20. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    33 537
    Saadut tykkäykset:
    1 974
    Hyvin todennäköistä tuo. Ei nyt juuri mitään muistikuvaa normi-611 pumpustakaan, mut varmaan sekin oli hiukkan isompi kuin 411-koneen ?
     

Jaa tämä sivu