Valmet 611, varavoimakone

Viestiketju:
Valmet 611, varavoimakone

Tcala

Kähjäysmies
Liittynyt
24 Syyskuu 2016
Viestit
2,750
Naputellaanpas tarina tästäkin ajankuluksi (kyläilemässä ja paikan isäntä ei vielä kotiutunut, niin tuntuis liikkuvan tuo kello vilkkaammin näin :virne: )

Elikkä VALMET 611 moottori ja perässä 63kVA generaattori.
Käyttötunteja ~650, koekäytetty kahdesti kuukadessa ohjeistuksen mukaan.

Viimeisellä käytöllä oli aika pian starttauksen jälkeen alkanut kolistamaan ja savuttamaan kovasti.
Öljynpaineanturi tässä kytketty pysäyttäväksi, jos paineet laskee. Näin ei kuitenkaan ollut käynyt vaan moottori sammutettu "hetikohta" savutuksen ilmettyä.

Mukavahan tällaisia on kynästää kun kaikki paikat ovat puhtaita, kone mukavasti "tyrkyllä" ja joka puolelta pääseepi vaivatta käsiksi.

ahGsB.jpg


DSC_5332.JPG
DSC_5333.JPG
 
Kaikkiaan mukava paikka toki muuten, mutta motin paikoiltaan nostossa omat haasteensa.
Tuommoin möykky jo painaa oman massansa. "Norsulla" toki muuten vaivaton, mutta koko laitoksen pedistä johtuen tuolla ei meinaa päästä riittävän lähelle.

Vaikka tuossa jatkoa onkin sellaset reilu 3m, niin tuppasi takatassut keventymään uhkaavasti ja tasapainoinen nostokohta sen verran sivussa etttä veto kohdistui aikalailla sivusta. PÖ-säiliö kun haittasi "nosturin" sivuttaisliikettä.

Sitä sitten joduin vähän keplottelemalla nostamaan.


aiDKF.jpg



Kyllähän tuo molempien lakkien poisto jo antoi viitteitä siitä missä / mikä vika ollee kyseessä.

ahCFw.md.jpg


ahF3l.md.jpg


Kolmos- ja kuutossylinterissä oli lämpenemisen merkkejä.

Mutta siitähän tuo selvisi aika pian kun lohko oli kolostaan poistettu ja mäntiä pökitty pihalle.

ahbYo.md.jpg


aheKi.th.jpg



ahvPY.th.jpg


ahkXc.th.jpg


ahuFg.md.jpg


aiYN4.md.jpg


Tuollaiset ei varmaan paljoakaan kyseenalaistuksia jätä...
 
Mitä siellä on oikein tapahtunut?
 
Harmillisesti noita kaikkia kuvia ei saa katottuna isoina ???
 
Männissä ja sylintereissä aika hurjan näköisiä naarmuja.
 
Koitetaan illemmalla koneella kattoa. Luurilla pajalla ollessa ei viitti...
 
Noonii,

Tarkempaa analyysiä ei aiheuttajasta ole tehtynänsä vielä, mutta aavistuksia aiheuttajasta on.

Täytyy mm.selvittää miksi tähän on aiemmin vaihdettu kansia yhdistävä nestekanava ja termostaattikotelo.

ai9at.jpg


aia3e.jpg



ahnfk.jpg
 
Onkos tämän tiimoilta jotain uutta ? Mikälie ollut aiheuttaja, tms mahdollinen syy, jonka takia olisi temput tehnyt ??
 
Eipä isompaa vielä, osasia metästellyt ja koneistamoa työllistänyt.

Kovasti kaipaan jotain dataa siitä että miksi kansien nestekanava on vaihdettu.
Vesipumppu tuntuu olevan niin harvinainen, että pitänee vissiin Jupiterin varaosatoimittajia hätistellä seuraavaksi :D

Edes koko mottia en ole fyysisesti jälkeen nähnyt ;)
 
No kylläpäs nyt tuntuu vaikialta vesipumpun hommaaminen tuohon.
DSC_5360.JPG


Tuossa nummero pumpun päältä :
836122184
 
Onko siivet huonossa hapessa ? Silloin ei korjuusarjakaan auta, kunnei sisällä uutta pumppupyörää .....
 
Raepuhallus ja Belzonalla täyttö?

Tuota on kyllä tehty hieman isompiin pumppuihin, mutta kävi mielessä.
 
Jos siivet proplem, niin olisko jossain muussa moottoriversiossa samat siivet pumpussa?

Mitenhän ne Linnavuoressa peruskunnostaa näitä, jos ei pumppuja saa...
 
Jos siivet proplem, niin olisko jossain muussa moottoriversiossa samat siivet pumpussa?

Mitenhän ne Linnavuoressa peruskunnostaa näitä, jos ei pumppuja saa...


Epäillen että korjaussarja,, sisuskalut,ym., ovat ihan samat "maatalousmoottoreissa" kuin näissä paikallismoteissakin.
Siivissä juurikin sellaista jälkeä ettei tohtis vanhaa enää laittaa. Ja tietty tämän olisi suotavaa olla aika perusteellisesti tehty ( niin kuin se jokin poikkeus muutenkaan olisi) ettei katkoksia pitäisi olla näkyvissä.
 
On kumma, jos noin yleiseen koneeseen ei pumppua saa....
Noita kuitenkin traktoreissa, puimureissa, kaivureissa, kuormureissa, armeijan kalustossa ja varavoimakoneina ja vaikka missä käytetty....
Siis hyvin laajalla skaalalla kohteita joista 611 löytyy...
 
On kumma, jos noin yleiseen koneeseen ei pumppua saa....
Noita kuitenkin traktoreissa, puimureissa, kaivureissa, kuormureissa, armeijan kalustossa ja varavoimakoneina ja vaikka missä käytetty....
Siis hyvin laajalla skaalalla kohteita joista 611 löytyy...


Pumppu on tyystin erilainen kuin nuissa yleisemmissä malleissa.
 
Hyvin todennäköistä tuo. Ei nyt juuri mitään muistikuvaa normi-611 pumpustakaan, mut varmaan sekin oli hiukkan isompi kuin 411-koneen ?
 
Takaisin
Ylös