Korpi
Kansalainen
- Liittynyt
- 16 Helmikuu 2023
- Viestit
- 24
Mielestäni omistamani Valmet 604:n (1985) alkuperäinen Lucas M50 (3 kW) startti ei pyöritä konetta kovin reippaasti ja siten käyntiinlähtö - erityisesti pakkasilla - on huonoa. Startti tuntuu muuten teknisesti olevan kunnossa ja akku on uusi, alle 6 kk vanha Varta Promotive Black J2 125 Ah. Kaapelit akulta startille ja maakaapeli ovat hyvässä kunnossa ja tiukasti kiinni. Moottorin suutinkärjet on uusittu vuosi sitten ja hehkukin tuntuu toimivan, joten niistä ei käyntiinlähdön pitäisi olla kiinni. Pakkosyötöllä käynnistyy hiukan paremmin, mutta ei käyntiinlähtö ole mikään "palmun alta" senkään avulla. Tietysti on mahdollista, että moottorissa tai polttoainepuolella (ruiskutuspumpussa) on jotakin vikaa, vaikka mittarissa tunteja ei ole kuin 2100.
Tämä alkuperäinen Lucas M50 starttihan on ns. suoravetoinen eli siinä ei ole alennusvaihdetta. Siksi mietinkin, että korjautuisiko tuo käyntiinlähtö yhtään paremmaksi uudella, tehokkaammalla alennusvaihteellisella startilla. Vaihtoehtoja - sikäli kun nuo kaikki Valmetin/Valtran startit 604:seen sopivat - on useita. IKH:lla on tarjolla tuotenumerolla SM3234 - Super Force 3,8 kW alennusvaihteellinen startti hintaan 229€. Tämä lienee Kiinassa valmistettu? Onko Foorumin jäsenillä kokemusta näistä ilman valmistajan nimeä olevista Kiinan starteista? Uskaltaisiko ostaa?
IKH:lta löytyy tuotenumerolla STS3200B - Bosch startti (0 001 260 026) teholtaan 4,0 kW hintaan 439€. Bosch on - ainakin aiemmin - ollut tunnettu laatutuote, johon yleensä saa hyvin varaosia. Tiedä sitten onko sekään enää nykyään Saksassa valmistettu. Onhan tuossa hintaeroa Kiinan tuotteeseen, mutta jos saa kunnollisen ja pitkäaikaisen startin sekä mielenrauhan, on se silloin hyvä ratkaisu.
Tarkastelin myös Saksan starttitarjontaa. Sieltä tuon alla olevan linkin takaa löytyy muutama Valmet/Valtra vaihtoehto. Linkissä on ensimmäisenä 5,0 kW:n versio ja sivun alalaidassa kaksi muuta myyjän mukaan laadukasta vaihtoehtoa.
Tuon 5,0 kW:n version (Art.Nr.: 1749AN.OE.ver.) hinta on 429€. Tuotetietojen mukaan se on vahvistettu malli ja valmistettu Saksassa. Kuten kuvasta näkyy ei tässä mallissa ole hammaspyörän päässä tukilaakeria ulokkeella. Ei liene haitta jos laakerit muuten sisäpuolella ovat riitävän tukevat kantamaan startatessa syntyvät hammasvoimat.
Ko. sivun alareunassa on vielä kaksi muuta vaihtoehtoa. Niistä halvin, todennäköisesti Kiinalainen teholtaan 4,2 kW (Art.Nr.: 1749AN) maksaa 199€. Ja sitten vielä Mahle Letrikan vaihtoehto (Art.Nr.: 1749AN.OE.Iskra) hintaan 329€. Mahlen valmistusmaasta ei ole selvyyttä, mutta onhan tuo nimi ainakin tunnettu. Tuosta Saksan halvimmasta en kuvien perusteella osaa sanoa, mutta noissa kahdessa muussa näyttää olevan alennusvaihde.
Kaikissa noissa edellä mainituissa IKH:n ja Kohl.de:n starteissa on hammaspyörän hammasluku Z=11 ja pyörimissuunta oikealle. En tosin ole varma sopivatko kaikki mainitut startit Valmet 604:ään, mutta ainakin osa sopii.
Läksin käyntiinlähdön ongelmaratkaisussa liikkeelle startista ja sen vaihdosta tehokkaampaan. Jos Foorumin jäsenillä on muita hyviä vinkkejä tai huomioita startista tai siitä, missä muualla syy voisi olla, otan kaikki kommentit mielihyvin vastaan.
Tämä alkuperäinen Lucas M50 starttihan on ns. suoravetoinen eli siinä ei ole alennusvaihdetta. Siksi mietinkin, että korjautuisiko tuo käyntiinlähtö yhtään paremmaksi uudella, tehokkaammalla alennusvaihteellisella startilla. Vaihtoehtoja - sikäli kun nuo kaikki Valmetin/Valtran startit 604:seen sopivat - on useita. IKH:lla on tarjolla tuotenumerolla SM3234 - Super Force 3,8 kW alennusvaihteellinen startti hintaan 229€. Tämä lienee Kiinassa valmistettu? Onko Foorumin jäsenillä kokemusta näistä ilman valmistajan nimeä olevista Kiinan starteista? Uskaltaisiko ostaa?
IKH:lta löytyy tuotenumerolla STS3200B - Bosch startti (0 001 260 026) teholtaan 4,0 kW hintaan 439€. Bosch on - ainakin aiemmin - ollut tunnettu laatutuote, johon yleensä saa hyvin varaosia. Tiedä sitten onko sekään enää nykyään Saksassa valmistettu. Onhan tuossa hintaeroa Kiinan tuotteeseen, mutta jos saa kunnollisen ja pitkäaikaisen startin sekä mielenrauhan, on se silloin hyvä ratkaisu.
Tarkastelin myös Saksan starttitarjontaa. Sieltä tuon alla olevan linkin takaa löytyy muutama Valmet/Valtra vaihtoehto. Linkissä on ensimmäisenä 5,0 kW:n versio ja sivun alalaidassa kaksi muuta myyjän mukaan laadukasta vaihtoehtoa.
Anlasser Case JCB New Holland Steyr Valtra Massey-Ferguson Bosch 0001260025 0001260026 Iskra Letrika 11.130.836 11.131.542 11.131.727 AZF4190 AZF4513 12 Volt 5,0 KW Made in Germany verstärkte Ausführung-1749AN.OE.ver.
NEU Anlasser ohne Altteilrückgabe "Made in Germany" (kein Fernost-Nachbau) Anlasser - Technische Details: Volt: 12 Volt Leistung: 5,0 KW -> verstärkte Version
kohl24.de
Tuon 5,0 kW:n version (Art.Nr.: 1749AN.OE.ver.) hinta on 429€. Tuotetietojen mukaan se on vahvistettu malli ja valmistettu Saksassa. Kuten kuvasta näkyy ei tässä mallissa ole hammaspyörän päässä tukilaakeria ulokkeella. Ei liene haitta jos laakerit muuten sisäpuolella ovat riitävän tukevat kantamaan startatessa syntyvät hammasvoimat.
Ko. sivun alareunassa on vielä kaksi muuta vaihtoehtoa. Niistä halvin, todennäköisesti Kiinalainen teholtaan 4,2 kW (Art.Nr.: 1749AN) maksaa 199€. Ja sitten vielä Mahle Letrikan vaihtoehto (Art.Nr.: 1749AN.OE.Iskra) hintaan 329€. Mahlen valmistusmaasta ei ole selvyyttä, mutta onhan tuo nimi ainakin tunnettu. Tuosta Saksan halvimmasta en kuvien perusteella osaa sanoa, mutta noissa kahdessa muussa näyttää olevan alennusvaihde.
Kaikissa noissa edellä mainituissa IKH:n ja Kohl.de:n starteissa on hammaspyörän hammasluku Z=11 ja pyörimissuunta oikealle. En tosin ole varma sopivatko kaikki mainitut startit Valmet 604:ään, mutta ainakin osa sopii.
Läksin käyntiinlähdön ongelmaratkaisussa liikkeelle startista ja sen vaihdosta tehokkaampaan. Jos Foorumin jäsenillä on muita hyviä vinkkejä tai huomioita startista tai siitä, missä muualla syy voisi olla, otan kaikki kommentit mielihyvin vastaan.