Valmet 604 starttivaikeudet - onko tehostartti ratkaisu

Viestiketju:
Valmet 604 starttivaikeudet - onko tehostartti ratkaisu

Korpi

Kansalainen
Liittynyt
16 Helmikuu 2023
Viestit
24
Mielestäni omistamani Valmet 604:n (1985) alkuperäinen Lucas M50 (3 kW) startti ei pyöritä konetta kovin reippaasti ja siten käyntiinlähtö - erityisesti pakkasilla - on huonoa. Startti tuntuu muuten teknisesti olevan kunnossa ja akku on uusi, alle 6 kk vanha Varta Promotive Black J2 125 Ah. Kaapelit akulta startille ja maakaapeli ovat hyvässä kunnossa ja tiukasti kiinni. Moottorin suutinkärjet on uusittu vuosi sitten ja hehkukin tuntuu toimivan, joten niistä ei käyntiinlähdön pitäisi olla kiinni. Pakkosyötöllä käynnistyy hiukan paremmin, mutta ei käyntiinlähtö ole mikään "palmun alta" senkään avulla. Tietysti on mahdollista, että moottorissa tai polttoainepuolella (ruiskutuspumpussa) on jotakin vikaa, vaikka mittarissa tunteja ei ole kuin 2100.

Tämä alkuperäinen Lucas M50 starttihan on ns. suoravetoinen eli siinä ei ole alennusvaihdetta. Siksi mietinkin, että korjautuisiko tuo käyntiinlähtö yhtään paremmaksi uudella, tehokkaammalla alennusvaihteellisella startilla. Vaihtoehtoja - sikäli kun nuo kaikki Valmetin/Valtran startit 604:seen sopivat - on useita. IKH:lla on tarjolla tuotenumerolla SM3234 - Super Force 3,8 kW alennusvaihteellinen startti hintaan 229€. Tämä lienee Kiinassa valmistettu? Onko Foorumin jäsenillä kokemusta näistä ilman valmistajan nimeä olevista Kiinan starteista? Uskaltaisiko ostaa?

IKH:lta löytyy tuotenumerolla STS3200B - Bosch startti (0 001 260 026) teholtaan 4,0 kW hintaan 439€. Bosch on - ainakin aiemmin - ollut tunnettu laatutuote, johon yleensä saa hyvin varaosia. Tiedä sitten onko sekään enää nykyään Saksassa valmistettu. Onhan tuossa hintaeroa Kiinan tuotteeseen, mutta jos saa kunnollisen ja pitkäaikaisen startin sekä mielenrauhan, on se silloin hyvä ratkaisu.

Tarkastelin myös Saksan starttitarjontaa. Sieltä tuon alla olevan linkin takaa löytyy muutama Valmet/Valtra vaihtoehto. Linkissä on ensimmäisenä 5,0 kW:n versio ja sivun alalaidassa kaksi muuta myyjän mukaan laadukasta vaihtoehtoa.


Tuon 5,0 kW:n version (Art.Nr.: 1749AN.OE.ver.) hinta on 429€. Tuotetietojen mukaan se on vahvistettu malli ja valmistettu Saksassa. Kuten kuvasta näkyy ei tässä mallissa ole hammaspyörän päässä tukilaakeria ulokkeella. Ei liene haitta jos laakerit muuten sisäpuolella ovat riitävän tukevat kantamaan startatessa syntyvät hammasvoimat.

Ko. sivun alareunassa on vielä kaksi muuta vaihtoehtoa. Niistä halvin, todennäköisesti Kiinalainen teholtaan 4,2 kW (Art.Nr.: 1749AN) maksaa 199€. Ja sitten vielä Mahle Letrikan vaihtoehto (Art.Nr.: 1749AN.OE.Iskra) hintaan 329€. Mahlen valmistusmaasta ei ole selvyyttä, mutta onhan tuo nimi ainakin tunnettu. Tuosta Saksan halvimmasta en kuvien perusteella osaa sanoa, mutta noissa kahdessa muussa näyttää olevan alennusvaihde.

Kaikissa noissa edellä mainituissa IKH:n ja Kohl.de:n starteissa on hammaspyörän hammasluku Z=11 ja pyörimissuunta oikealle. En tosin ole varma sopivatko kaikki mainitut startit Valmet 604:ään, mutta ainakin osa sopii.

Läksin käyntiinlähdön ongelmaratkaisussa liikkeelle startista ja sen vaihdosta tehokkaampaan. Jos Foorumin jäsenillä on muita hyviä vinkkejä tai huomioita startista tai siitä, missä muualla syy voisi olla, otan kaikki kommentit mielihyvin vastaan.
 
Mahle/Letrika laittaisin itse. Ja hyvä akku kaveriksi. Sitten lohkoon hyvä letkulämmitin 3kW niin sitä kun 10 minsaa pitää piuhassa on kone jo lämmenny aika hyvin
 
Tämä alkuperäinen Lucas M50 starttihan on ns. suoravetoinen eli siinä ei ole alennusvaihdetta. Siksi mietinkin, että korjautuisiko tuo käyntiinlähtö yhtään paremmaksi uudella, tehokkaammalla alennusvaihteellisella startilla. Vaihtoehtoja - sikäli kun nuo kaikki Valmetin/Valtran startit 604:seen sopivat - on useita. IKH:lla on tarjolla tuotenumerolla SM3234 - Super Force 3,8 kW alennusvaihteellinen startti hintaan 229€. Tämä lienee Kiinassa valmistettu? Onko Foorumin jäsenillä kokemusta näistä ilman valmistajan nimeä olevista Kiinan starteista? Uskaltaisiko ostaa?
Naapuri laittoi omaan 900 Valtraan tuollaisen joskus vuosi sitten. Toi sen vanhan mulle, että kattoisin mikä siinä on, mutta en löytänyt mitään vikaa. Kehui kyllä paljon paremmaksi. Ei ole sitä vanhaa hakenut pois, joten kai tuo toimii.

Yleisesti on tullut tuntuma, että Lucas olisi usein aika laiska. Viimeksi syksyllä vaihdoin yhden Boschin taas tilalle ja ero on kuin päivällä ja yöllä.

Kannattaa myös Ebaysta katsella esim tuolla Boschin numerolla


Tuolla Boschin numerolla on aiemmin mainittu Mahlen startti 265€. Tuolta löytyy muutenkin tarkemmin referenssinumeroita ja tietoja

 
En muista varmaksi ostiko isäukko 900 startin Kajaanista valtralta vai ikh kauppiaalta mutta juurikin tuommonen alennusvaihteellinen ja pyörittää kyllä varsin rivakasti. Taitaa olla joku 6-7 vuotta aikaa ja ei voi millään mittapuulla moittia..
 
Tämä alkuperäinen Lucas M50 starttihan on ns. suoravetoinen eli siinä ei ole alennusvaihdetta. Siksi mietinkin, että korjautuisiko tuo käyntiinlähtö yhtään paremmaksi uudella, tehokkaammalla alennusvaihteellisella startilla. Vaihtoehtoja - sikäli kun nuo kaikki Valmetin/Valtran startit 604:seen sopivat - on useita. IKH:lla on tarjolla tuotenumerolla SM3234 - Super Force 3,8 kW alennusvaihteellinen startti hintaan 229€. Tämä lienee Kiinassa valmistettu? Onko Foorumin jäsenillä kokemusta näistä ilman valmistajan nimeä olevista Kiinan starteista?
Jokuja vuosia sitten suunnittelin että meidän 604:seen tarvis varmaan akku uusia kun pyöritti Lucas niin laiskasti. Eipä lisävirtakaan auttanut joten IKH:lta tuollainen startti. Todella hyvin on pelannut eikä akkua ole vieläkään vaihdettu tarpeen mentyä ohi.
 
Letrika/mahle merkkiset sähkökamppeethan on alkujaan iskra ja tehty sloveniassa. Noita on ollut valtrassa ensiasennus starttina ja laturina varmaan viimeiset 20 vuotta.

Letrika/mahlen hankinta ei liene ainakaan huonoin vaihtoehto.
 
Muutama tollanen ikh myymä 3.8kw startti on tullu laitettua ja kyllä ainakin silloin tuntu hyvin pyörittävän. Näissä tapauksissa oli syynä huonohko käyntiinlähtö ja vanhat startit oli 3kw tehoisia. Kylmemmässä eron huomas selvästi.
 
ite ostin purkupojilta natikkaan alennusvaihteellisen startin ja ainoa mikä on jäännyt vituttamaan on se, että tollanen olisi pitäny olla jo 90-luvulla tossa. Eli mää ostaisin alennusvaihteellisen.
 
ite ostin purkupojilta natikkaan alennusvaihteellisen startin ja ainoa mikä on jäännyt vituttamaan on se, että tollanen olisi pitäny olla jo 90-luvulla tossa. Eli mää ostaisin alennusvaihteellisen.
Kolmanteen traktoriin eli NH M160:iin ostin myös alennusvaihdestartin ja ongelmat poistui. Kun tuo tuli taloon niin startin jaksamisen kanssa oli heti ongelmia mutta kun startti oli kovinkin uuden näköinen niin uusin akut. Eipä se siitä parantunut. Googlasin startin numeron ja se oli pienitehoinen neloskoneelle tarkoitettu mutta sopii paikalleen. Startin vaihdon jälkeen ei ongelmia ole ollut. Nytpä on uudenveroinen startti fordin neloskoneelle ylimääräisenä.
 
Kiitoksia hyvistä kommenteista ja vinkeistä. Kyllä taidan hankkia tuon alennusvaihteellisen Mahle MS 175 startin kun hintaero Suomessa myytyihin Kiinan tuotteisiin nähden on pieni. Cardaanin linkeistä löysin tämän startin hintaan 250€. Täytyy vielä tutkia onko mahdollisesti halvempia tarjouksia olemassa. Kuten pörinä edellä totesi, on tuo Letrika/Mahle Valtrankin käyttämä ja vanha tunnettu tuotemerkki/valmistaja joten sen puolesta uskaltaa tämän mielestäni ostaa. Ja varaosiakin näyttää olevan hyvin saatavissa, joka on myös plussaa.

Traktorissa on kyllä sähköllä toimiva Calix-lämmitysvastus siinä vesipumpun juuressa. Valitettavasti traktoria ei ole mahdollista aina saada sähköön kiinni ja siksi läksin tätä käynnistysongelmaa ratkomaan uuden startin kautta. Uskon, että käyntiinlähtö Lucakseen verrattuna paranee huomattavasti, mutta katsotaan kuinka paljon, kun uusi startti on paikoillaan.
 
T-valtrassa oli muuten tosiaan uusi sellainen Kiinan tehostartti kun tuli meille 6200h ajettuna, oisko 2000h kestänyt ja piti vaihtaa.
 
Bössin startti systeemit ilmeisesti myyty..
 
Ei oo montaa aikaa kun Willeen laitettiin töissä ikh valikoimista löytyvä alennusvaihteella oleva startti. Paikallaan olleella suoravetosella oli aika tiukkaa saaha kylmä kone käyntiin ja tällä uuvella vaihteellisella lähtee kyllä hyvin kevyesti ja nyt onnistuu myös kiireelliset lähöt vaikka ei olis ollu ees lämmityksessä. Se suoravetonen ei ollu ees vanhan näkönen ja oli kunnossa , ei vaan voima riittäny.
 
Tollases Willes taitaa ne hytikkapumput kans jo starttivaihees ahistaa pyörimistä jonkin verran.....
 
Tollases Willes taitaa ne hytikkapumput kans jo starttivaihees ahistaa pyörimistä jonkin verran.....
Periaatteessa niiden pitäis olla vapaakierrolla tossa kohtaa ja minimikulmalla. Jarrupiirin pumppu taitaa olla iästä riippuen heti mukana.
 
Ahistaahan jo se vähäinenkin kylmän öljyn virtaus.....
 
Startti tuli vihdoinkin vaihdettua Valmettiin. Vanhan irrotus ei sitten ollutkaan ihan läpihuutojuttu ilman starttimoottoriavainta. Takimmainen mutteri (17 mm) on lievästi sanottuna hankalassa paikassa, eikä siihen ihan minkälaisella avaimella tahansa pääse käsiksi. Noita starttimoottorin erikoisavaimia myydään pääosin sarjoissa tai sitten ovat laatutuotteita, enkä halunnut 35-50 euroa tähän sijoittaa, kun ei ihan joka päivä ole avaimelle tarvetta. Tutkailin ja pähkäilin hiukan asiaa ja sitten mieleen nousi, että ehkä kukionjalka-avaimella takimmaisen mutterin irrotus onnistuisi. No niitäkään ei ihan joka kaupasta löytynyt, mutta lopulta sain Boxon 17 mm 3/8" kukonjalan (CFS-3122) hintaan 10 euroa. Tällä ja pitkällä 3/8"jatkolla takimmaisen mutterin irrotus onnistui hyvin. Uuden startin asennus olikin huomattavasti helpompaa, koska uusi Mahlen/Letrikan/Iskran startti on selvästi ohuempi (vain n. 95 mm ja alkup. n. 125 mm), joten ihan tavallisella 3/8" räikällä onnistui takimmaisen mutterin kiristys. Tuossa Mahlen startissa tulee mukana myös johtojen päälle laitettava "suojakoppa", jota en nyt laittanut kun noita johtoja olisi tarvinnut taivutella aika rankasti. Suojahatiun muovimutterin (kuvassa musta kupumutteri) laitoin kuitenkin paikoilleen. Estäähän tuo ainakin jonkinlaisen tahattoman "pääjännitteeseen" koskemisen. Startti vaikuttaa oikein hyvältä, moottori pyörii sen voimalla (4,2 kW) hyvin ja startti kuulostaa kuin tekisi töitä tyhjäkäynnillä. Toivotaan, että palvelee pitkään ja ansiokkaasti.
24D20A55-CA40-4349-9AC2-C06615A3F184_1_201_a.jpeg4024069E-66D9-45C5-B4BA-F938D0889181.jpegF876EC0A-56B9-4250-872D-69CA57AEF47F.jpeg92DBCC64-601B-4A91-8319-CD8B5329816C_1_201_a.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Olikos se niin, että periaatteessa noissa kaikissa, on sitten 3 tai 4 tai 6 cyl moottori, on sama startti kaikissa....
 
Voi hyvinkin olla, sillä aika moneen Valmet/Valtra malliin tämäkin startti käy.
 
Ainakin jotkut Perkinssin startit on samat 3-4-6 sylinterisissä, Leylandin 98-sarjan koneissa on sama startti 4 / 6 sylinterisissä moottoreissa.
Niin miksei valmetillakin olisi.....
 
Takaisin
Ylös