Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Valmet 502 Öljynpaineet

Viestiketju osiossa 'Traktorit' , aloittaja Valmet poika, 13.1.2021 klo 10:48.

  1. Valmet poika

    Valmet poika Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    16.11.2020
    Viestejä:
    14
    Saadut tykkäykset:
    6
    Mikähän voisi olla vikana kun Valmetin öljypaineen merkkivalo palaa vaikka tikku on ylärajassa. Mahdollinen anturi vika mutta toisaalta kun laitaa kaasun pohjaan niin valo sammuu, Mitä sanoon kansa?
     
  2. MaxiSami

    MaxiSami Kansalainen
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    22.1.2013
    Viestejä:
    4 056
    Saadut tykkäykset:
    1 157
    Tuollei oirehti aikanaan 405 ja eikä aikaakaan ku turbo räjähti ja hilut koneeseen... 8 kiloo makso se huomiotta jättäminen. :D
     
  3. borg

    borg administi
    Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    26 220
    Saadut tykkäykset:
    5 029
    Ei ole oikein hyvä juttu. Kannattaisi laittaa mittari ja todeta, millaiset paineet siellä oikeasti on.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 5
  4. Puuha

    Puuha Kansalainen
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    5.2.2015
    Viestejä:
    6 061
    Saadut tykkäykset:
    382
    Moottoriöljyn paineensäädin kannattaa tarkistaa ensialkuun. Tahtoo jumia jääden raolleen jolloin oireet vastaa annettua eikä näin päästä nostamaan paineita. Olikokos se nyt vasemmalla kyljellä mottorin etupäässä.
     
  5. JiiPee

    JiiPee Kansalainen

    Liittynyt:
    12.4.2016
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    183
    Mittarilla kannattaa aloittaa, on noita antureitakin noin hajonnut mutta riski kalliisiin vahinkoihin on huomattavan iso.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 2
  6. Valmet poika

    Valmet poika Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    16.11.2020
    Viestejä:
    14
    Saadut tykkäykset:
    6
    Mitenkä tommonen mittarin asennus tehdään kun ei ole minkään valtakunnan tietoa miten tehdä.
     
  7. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    14 142
    Saadut tykkäykset:
    2 025
    Pelkkään öljynpaineen testaukseen, hanki hydrauliikkaliikkeestä 0-10 bar painemittari, letkua ja sopivat kierreliittimet, irroita öljynpainevalon anturi ja kierrä mittarin letku anturin tilalle, käynnistä kone ja mittaa paineet. Jos haluat pysyvän asennuksen, hanki T-kappale, että saat haaroitettua öljynpainevalon ja mittarin letkulähdön. Öljjynpainemittareita saa myös 52 mm kokoisina "auton lisämittareina" autotarvikeliikkeistä. Niissä tulee mukana yleensä yleisimmät kiinnitystarvikkeet, mutta luotettavampana pidän hydrauliikkaliikkeen painemittaria, ainakin tarkastustyökaluna. Jos autotarvikeliikkeestä ostat, niin varmista, että kyseessä on oikea painemittari, eli letku tulee mittarille asti. On myös sähköisiä myytävänä, missä on joku paineanturi moottorissa ja mittarille tulee sieltä sähköinen tieto. Ne eivät ole kovinkaan luotettavia.
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  8. JariS

    JariS Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    26.12.2013
    Viestejä:
    153
    Saadut tykkäykset:
    86
    https://www.puuilo.fi/oljynpainemittari

    Joku tuollainen käy hyvin testaukseen eikä maksa paljoa, asteikko varmaan loppuu kylmänä kesken, mutta riittävä tarkkuus , pitää mitata myös kuumana, mikäli kylmänä painetta riittää.
    Muistaakseni paketissa on myös asennusohjeet sekä asennukseen vaadittavia erilaisia sovitteita tuohon öljynpaine valoanturin tilalle
     
  9. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    8 519
    Saadut tykkäykset:
    2 024
    Yksi käytössäni ollut 702 vilkutti ja sytytti tyhjäkäynnillä Ö-valoa ja ei aikaakaan kun ei jaksanut startata enää käyntiin. Syy oli että kampiakselin laakeriliuskat oli jo seläkkäin ja kone jumissa, eli öljyn paineet karkasi kuluneiden liuskojen johdosta!
     
  10. Valmet poika

    Valmet poika Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    16.11.2020
    Viestejä:
    14
    Saadut tykkäykset:
    6
    Miten pääsit niiden kimppuun?
     
  11. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    8 519
    Saadut tykkäykset:
    2 024
    702 on neloskone ja 502 kolmesylinterinen, en tiedä moottoreiden muita eroavaisuuksia. 702 traktori täytyi katkaista vauhtipyörän irrottamiseksi ja alhaalta päin öljypohja pois. Sitten Kiertokanget irti ja runkolaakereiden laakeripukit.
    Sittenhän se mutkarauta on irti kun ottaa vielä jakopään ketjun irti.
     
  12. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    53 986
    Saadut tykkäykset:
    4 807
    Vaan ei se ketjulla jakopää liene......
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 2
  13. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    53 986
    Saadut tykkäykset:
    4 807
    310 / 410 / 311 / 411 moottoreissa jakopään keskirattaassa on kahdet merkkipisteet, merkitty pisteen viereen numerolla.
    Piste nro 3 täsmää 3 ja 6 sylinteristen jakopään ajoitukseen, piste nro 4 on tietty 4 sylinterisiin.
    Sama keskiratas on siis 3-4-6 sylinterisissä.....
     
  14. carina 2

    carina 2 Kansalainen

    Liittynyt:
    16.12.2012
    Viestejä:
    406
    Saadut tykkäykset:
    36
    502 valmettia ei tarvi katkoa.Riittää kun puottaa öljypohjan pois niin siitä pääsee laakeripukki kerrallaan liuskat vaihtaa
    ja samalla putsii sen öljysihdin.Hommaa ny aluksi se mittari ja tarkista paineet,voi olla vaan öljykello tullu matkansa päähän.
    Siinä jakopäässä pumpun etupuolella on se painevena lisä prikka 0,5mm väliin nousee paineet 1-1,5
     
  15. Andy

    Andy Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.12.2019
    Viestejä:
    1 627
    Saadut tykkäykset:
    266
    Samassa koneessa on sähköinen ja mekaaninen antaneet täysin samat lukemat että ei se sähköinenkään välttämättä huono ole, ja ainakin voittaa pelkän valon.
     
  16. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    53 986
    Saadut tykkäykset:
    4 807
    Ei se huono ole, mutta on vikariskialttiimpi, ja työläämpi asentaa mitä mekaaninen.....
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  17. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    14 142
    Saadut tykkäykset:
    2 025
    Eikä varsinkaan halvemmat ole välttämättä jännitevakautettu, eli latausjännitteen muutos voi vaikuttaa mittarin näyttämään.
     
  18. borg

    borg administi
    Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    26 220
    Saadut tykkäykset:
    5 029
    Aikoinaan oli mekaanisia mittareita, joissa sellainen jäykkä ohut metalliputki. Niissä ainakin vähän arvelutti sen putken kestävyys tärinälle ja taivuttelulle.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  19. JiiPee

    JiiPee Kansalainen

    Liittynyt:
    12.4.2016
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    183
    Kun ne saa paikalleen asennettua ilman vaurioita niin kestää joitakin vuosikymmeniä... Zetorissa tuollainen alkuperäinen, vuosimallia -80, hytti kumien päällä ja ei mitään hätää. Tunteja lienee jossain 8000-15000, totuutta ei tiedä kukaan.
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  20. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    53 986
    Saadut tykkäykset:
    4 807
    TurboNuffissakin on alkuperäinen kupariputkella oleva mittari....
    Tosin tarvikemekaaninen mittari varalta myös, paremmin näkyvällä paikalla......
     

Jaa tämä sivu